XXL Nutrition

kuitspier en hersteltijd

Bezoekers in dit topic

martialman

Novice
20 jaar lid
Waardering
0
na mijn benentraining krijg ik altijd een probleem met mijn linker kuitspier (ehhh hamstring heet die)
de dag na mijn training heb ik nergens last van maar daarna begint het.
de 2e en 3e dag kan ik bijna niet lopen :-) en daarna heb ik steeds na een tijdje gezeten te hebben erg veel last. het is dan net of de spier te kort is en weer uitgerekt moet worden !!. dat duurt een minuut of wat en daarna loop ik weer normaal. tot ik weer ga zitten. daarna weer het zelfde !!

dit duurt dan en dag of 3 á 4. daarna zakt het wel weg maar de spier is tot 8 dagen na de training te voelen (na de 4e dag niet echt pijnlijk meer). het is geen blesure-achtige pijn maar we een goed-aanvoelende pijn (van een herstellende spier).

de andere spieren in de been zijn dan natuurlijk allang al weer hersteld en klaar voor een volgende training.

ik heb geprobeerd om dan mijn kuiten minder zwaar te trainen. dat hielp wel maar dan groeien ze ook niet omdat ze geen stimulans hebben gekregen die training.
iemand een tip ?
???

hamstring is niet de kuitspier.
Dat is de spier achter je bovenbenen :)

Eerst goed opwarmen, en zoals jezelf al zegt, minder zwaar trainen dan.
Misschien groeien ze voor je gevoel langzamer, maar heb je er eigenlijk meer baat bij.

en rekken

• Topic Starter Topic Starter
oeps beetje in de war. maar ken alle namen van de spieren ook niet. terwijl ik ze allemaal train :-) stom stom. maar inderdaad denk ik dat mijn warming-up niet goed is voor die spieren. wat zou een goed warming-up zijn voor de kuiten, met een laag gewicht veel reps uitvoeren (2 setjes) ????

rekken deed en doe ik altijd al goed (volgens mij).
maar een hersteltijd van 8 dagen is toch niet normaal?

nee niet normaal en helemaal al niet voor een relatief kleine spier.

idd, laag gewicht +/- 15 reps (1 a 2 sets)

Maar ik raad je toch aan minder zwaar te trainen, en niet tot faillure gaan (dus niet tot het uiterste)

ik denk eerder dat het rekken niet klopt na je training. Probeer je kuiten goed te rekken.

• Topic Starter Topic Starter
ik rek de spier na elke set. been voor-been achter en de kuit straktrekken voor 10 seconde. aan het einde van alles sets nog een keer.

maar als ik niet tot faillure ga kan ik ze beter helemaal niet trainen. ik vind mijn benen zowiezo een stuk achter lopen op de rest van mijn lichaam dus wil ik daar de komende weken/maanden flink mee aan de slag.

maarja, voorzichtigheid gaat voor alles he.

Waarom voor de kuitspieren laag gewicht met veel reps??

Het grootste gedeelte van de kuit (gastrocnemius) is overwegend fasttwich en reageerd dus goed op lagere reps.

Hogere reps geld alleen voor de soleus (zittende kuit oefeningen)

Dat na het zitten je spieren zeer doen als je gaat lopen en dat ze stijf aan voelen komt omdat je spieren koud zijn.. Ik heb dat ook altijd. Even een stukje lopen en het is wel weer over

3XL zei:
Waarom voor de kuitspieren laag gewicht met veel reps??

Het grootste gedeelte van de kuit (gastrocnemius) is overwegend fasttwich en reageerd dus goed op lagere reps.

Hogere reps geld alleen voor de soleus (zittende kuit oefeningen)

welke spiergroepen zijn nog meer merendeel fasttwich?

oa hamstrings en biceps

Verders kan je de 80% test eens doen. [Link niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven