XXL Nutrition

Kun je je 1RM berekenen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Ben bezig de spreadsheets te bekijken van mijn KT voor de vakantie (dus t/m eind juni) toen ik onder behandeling was bij de peute.

Ik moest van haar doen: squat, leg press, traplopen, good morning, standing calf raise, sitting leg curl, squat lunge, lunge en het lastigst van alles, op 1 been staan.. ja serieus! Dit allemaal om de hiel langzaam sterker te belasten...
Dat deed ik allemaal in belachelijk veel herhalingen.. maar wel tot falen. Voor de meeste hield dat 20-25 reps in, maar voor de leg press maar liefst 40 reps.

Voor de leg press heb ik staan: 120 kg met 3 sets van resp. 28-26-27 reps. Wat kan ik hieruit opmaken voor wat de 1RM aangaat? Is hier iets uit te berekenen?

Esperantisto

PS: nu ik geen fiets met bepakking meer hellingen op hoef te sleuren is de hielpijn al aanzienlijk verminderd!
 
NEE!

Je kan met die hoeveelheid reps niet bepalen wat je 1RM is !!

Er zijn diverse tabellen die een 1RM schatting voor je maken, maar deze zijn aleen betrouwbaar als je dicht bij je 1RM gaat zitten, dus een schatting vanuit 2-3 reps, niet met meer als 25reps.

Als dicht rond je 1RM zit train je trouwens anders vezeltype als waneer je rond de 25 zit
 
Nee, met dergelijke hoge reps lukt dat inderdaad zeer zeker niet...
 
Originally posted by Robin
Nee, met dergelijke hoge reps lukt dat inderdaad zeer zeker niet...
OK, dan werk ik gewoon langzamerhand vanaf een laag gewicht omhoog ipv formules te gebruiken. Je voelt toch vrij snel aan welk gewicht je kan hebben. Bovendien kun je de ene dag toch meer aan dan de andere...

Esperantisto
 
Je kunt het inderdaad proefondervindelijk uitvinden, of gewoon zwaar gewicht pakken waarmee je op 5 reps echt op je maximum zit. Daar kun je het dan aardig mee bepalen, hoewel iets minder nauwkeurig. Nadeel van proefondervindelijk is dat je kracht verspilt door steeds iets meer gewicht te nemen. Als je dan eindelijk aan je 1RM zit is die volgende keer wellicht hoger als je hem in één keer doet.
 
Ik zie 1RM bepalingen ook niet zo zitten, omdat ze zo'n belasting voor je pezen/gewrichten leveren. Dus die 5 RM bijv. is een goed compromis, als je het mij vraagt.
 
probeer deze formule eens:

RM=aantal sets/x4x1/4:aantal reps x 90% x 10 / lichaamsgewicht x trainingsjaren / aantal kuren = .......[ kg]

succes

Ron-T
 
Je vergeet dit alles te delen door de vetvrije massa Ron-T.
 
Originally posted by Ron-T
probeer deze formule eens:

RM=aantal sets/x4x1/4:aantal reps x 90% x 10 / lichaamsgewicht x trainingsjaren / aantal kuren = .......[ kg]

succes

Ron-T
Bah Ron-T, je had me! :mad:

Ik zat al te rekenen verdorie.. maaar wat bedoelde je nou met sets/x4 wat is x? Flauw hoor :p !

Maar ff serieus, ik word verondersteld op zoveel procent van mijn max een set af te werken.. zolang ik niet weet wat de max is, kan ik niets te voren uitrekenen.. ach ja, dan maar op gevoel gaan.. moeilijk hoor!
 
Moeilijk???
Kijk als je bv met bankdrukken 3*100 kg drukt, zal je max niet op 1*140 kg liggen, eerder op 110/115 kg.
En wie kijkt er nou naar +/_ een kilootje meer of minder bij die procenten onder je max.
Je kan toch geen 85.65 kg aan de stang hangen.
 
Nee Esperantisto ik zou de formule maar niet te serieus nemen.


Ik denk ook niet dat je te veel bezig moet zijn met de theoretische achtergronden. Probeer gewoon op gevoel te trainen. Je hebt gauw genoeg door met welk gewicht je 10 reps kunt doen.

Pas op met het te snel uitproberen wat je RM is i.v.m. blessures, zeker omdat je altijd met een hoog aantal reps. hebt getraind.
Je kunt je spieren en aanhechtingen beter geleidelijk aan zwaarder belastingen laten wennen (zei de man die hier na 15 jaar trainen mee de mist is ingegaan).

Groet

Ron-T
 
Originally posted by Ron-T
Nee Esperantisto ik zou de formule maar niet te serieus nemen.


Ik denk ook niet dat je te veel bezig moet zijn met de theoretische achtergronden. Probeer gewoon op gevoel te trainen. Je hebt gauw genoeg door met welk gewicht je 10 reps kunt doen.

Pas op met het te snel uitproberen wat je RM is i.v.m. blessures, zeker omdat je altijd met een hoog aantal reps. hebt getraind.
Je kunt je spieren en aanhechtingen beter geleidelijk aan zwaarder belastingen laten wennen (zei de man die hier na 15 jaar trainen mee de mist is ingegaan).

Groet

Ron-T

Dank je.. daar heeft de eigenaar van mijn vorige sportschool me tot in den treure tegen gewaarschuwd.. hij vond dat ik te zware gewichten deed. Echter, mijn ergste blessures kwamen allemaal van cardio, niet van KT. VOOR ik bij de peute in behandeling was, deed ik sets met tussen 8 en 12 reps. Daarvoor de klassieke wijvensets met 15 reps, net zoals ik vandaag voor de depletie-oefening heb gedaan.
Maar ja, een blessure heb je gauwer opgelopen dan je denkt.. daarom wilde ik juist een formule hebben. Maar in plaats daarvan ben ik gewoon met vrij lage gewichten begonnen en veranderde dat dan als het te licht of te zwaar aanvoelde. En maakte daar dan een notitie van , zodat ik het de volgende keer beter kan inplannen.
 
LOL @ wijvensets! Enne, w.b. gewichtenbepaling, dat doe ik ook op gevoel, als ik met iets 10 reps kan, dan doe ik nog een setje, maar dan met net iets meer gewicht.
 
Om de 6 maanden doe ik een 1RM test voor de massa oefeningen, de andere groepen op gevoel en tussen die 6 maanden door gaat ook de rest op gevoel, werkt prima.
 
Back
Naar boven