XXL Nutrition

Kun je van vaak en 'extreme' diuretica bepaalde endocriene functies beschadigen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Marky

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
27 jun 2003
Berichten
12.706
Waardering
333
Want ik heb weleens de indruk dat de lage osmolaliteit die bodybuilders in pre-contest ondervinden niet bepaald zonder gevolgen zijn...
 
eerder kapotte nieren. Verder heeft diep cutten wel een tijdelijk nadelig effect op je testlevel.
 
Heb ik het alleen, of moeten anderen hier ook een woordenboek bij halen?
 
hij wil gewoon ff wijs doen :P
 
hahaha, hij bedoelt gewoon of je redelijk kapot gaat als je extreme uitdrogingsmiddelen (die bodybuilders vaak gebruiken voor wedstrijden om dunnere huid te krijgen) gebruikt
 
hahaha, hij bedoelt gewoon of je redelijk kapot gaat als je extreme uitdrogingsmiddelen (die bodybuilders vaak gebruiken voor wedstrijden om dunnere huid te krijgen) gebruikt

Nee hij bedoelt of het een negatief effect heeft op je hormoonhuishouding.
 
Idd, want ik merk weleens dat m'n bloeddruk erg laag daalt als ik depleted bent, dusdanig dat het zelfs m'n hart beinvloed. En juist dan gaat m'n urineproductie nog eens omhoog.

En absrupt met dun bloed zwaar carbs laden kan ook een stoot van overschot geven aan glycogeen. Met wat dextrose wordt dat dan door de insuline wel weer wat sneller verbrand.

Maar vroeg me dus of dit soort tactieken, ook al gebruik je er geen middeltjes voor, op lange duur riskant kunnen zijn. Want je kunt met naturel diuretica dezelfde symptomen opwekken als een diabetes patient als je diep gaat. Immers is watertoxinatie niet meer dan bloed dat te weinig mineralen en macronutrieten bevat om z'n functie nog te vervullen. Of je zou nou niet kunt opnemen of onthoud, de gevolgen blijven hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Marky, het gaat niet alleen om zout opnemen of niet...

Met de meeste diuretica verlies je ook een pak Na+ en K+ .. Deze kunnen zelfs aanleiding geven tot hart aritmie en hartstilstand, aangezien deze je hartspiercellen depolariseren en dus doen samentrekken.

Afhankelijk van het soort diureticum kan je daarbij ook hypercalciurie of hypercalcemie (het omgekeerde dus) ontwikkelen, wat ook weer slecht is voor je botten.

Kortom, ik zou er afblijven ;).

En euh een diabetes patiënt krijgt te maken met vreselijke ziektebeelden, waaronder dus ook nier - en hartfalen, blindheid, etc... trek daaruit je conclusies!

Het zal zeker een effect hebben op je hormoonhuishouding, je zal wellicht meer cortisol secreteren (aangezien je bloeddruk daalt en je lichaam dat wil tegengaan gaat ie dus de stress hormonen uithalen) en ik kan me niet inbeelden dat je lichaam gaat denken aan testosteron uppen enzo als er levensgevaarlijke tekens van bloeddrukdaling en depletie van talloze ionen is.
 
Back
Naar boven