MuscleMeat

Kunnen complexe koolhydraten omgezet worden in vet

Bezoekers in dit topic

Miketyson

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
11 apr 2010
Berichten
398
Waardering
18
Lengte
1m80
Massa
56kg
Vetpercentage
38%
Kunnen koolhydraten uit brood of macaroni omgezet worden in vet?
Zo ja in welke situatie(s) ?

Had ergens gelezen dat bij een overschot aan koolhydraten het omgezet wordt in vet maar how the **** moet je weten wat je max koolhydraten per dag is
 
dat moet je zelf uitzoeken.

eerst eet je 200, kom je niet aan? dan doe je 300.. ect ect.
 
De kans is groter dat het vet dat je eet als vet wordt opgeslagen dan dat koolhydraten omgezet worden naar vet.


Tenzij je 0 gram vet eet is je vraag zinloos.
 
De kans is groter dat het vet dat je eet als vet wordt opgeslagen dan dat koolhydraten omgezet worden naar vet.


Tenzij je 0 gram vet eet is je vraag zinloos.

wat vindt je dan van die hele paleo/keto mentaliteit die de laatste jaren heerst? of heeft dit er niets mee te maken.
 
wat vindt je dan van die hele paleo/keto mentaliteit die de laatste jaren heerst? of heeft dit er niets mee te maken.

Over paleo heb ik geen goed woord over :)

Keto is een veelal onbegrepen tool die vaak te onpas wordt ingezet.

maar beide hebben TOTAAL niets te maken met koolhydraten die als vet worden opgeslagen (beide zijn low-carb, dus hoezo carbs opslaan als vet)
 
Zolang je glycogeenvoorraden niet gevuld zijn gaan koolhydraten daar naartoe. Of: worden ze gebruikt als brandstof voor de hersenen en de rode bloedcellen. Ook kan het lichaam dmv transaminering KH omzetten in aminozuren. Pas daarna gaan ze naar je vetreserves.

Koolhydraat-->vet=overrated
 
je lichaam gebruikt het liefst hoolhydraten als energie bron. Je krijgt met je voeding zowel kh als vetten binnen. De kh worden continue in je lichaam opgebouwd naar glycogeen en opgeslagen in je cellen en afgebroken. De ruimte voor glycogeen opslag is veel lager dan vetopslag. Vet kan je lichaam overal zowat wel opslaan terwijl glycgogeen alleen in je lever en spieren wordt opgeslagen. Je lichaam zal vooral verbranding op vetten aanspreken als je glycogeen voorraad goed uitgeput is. Dus hoe meer kh je binnenkrijgt met je voeding des te meer van de vetten uit je voeding opgeslagen zullen worden. Tenminste de maximale die je metabolisme in een tijdsbestek aan kan. De rest schijt je uit.

Koolhydraten en vetten zijn totaal iets anders en zijn qua structuur ook totaal anders. Dat omzetten verhaal is onzin, het is alsof je zegt dat je van van steen, plastic kan maken.
 
Even corrigeren: via transaminering kan het lichaam aminozuren omzetten in andere aminozuren:
essentieel-->sommige andere essentiele aa
essentieel-->meeste non-essentieel
non-essentieel-->sommige non-essentieel

Je lichaam verbrandt altijd een mengsel van: hoofdzakelijk vetten, koolhydraten en in mindere mate eiwitten.

Ook bij inspanning verbrandt het lichaam nog een groot deel vetten. De glycogeenvoorraad is dus niet zomaar uitgeput, iets wat veel bodybuilders wel denken. Ik kan bijvoorbeeld 120 km trainen op 4 boterhammen. Dat zijn wel meer dan 3000 kcal's. Als ik in het begin vooral KH zou verbranden, waar haal ik die op het einde dan nog vandaan? Het idee dat je eerst je glycogeenvoorraad opverbruikt en daarna pas overgaat op vetten is slechts ten dele waar, maar is in de bb wereld nog springlevend.

Overigens: koolhydraten in witte rijst, aardappels, witte boterhammen, en krentenbollen zijn complex. De GI ligt echter ruim boven de 50. Het is niet de complexiteit die het hem doet, maar vezels, eiwitten en vetten. Fruit bevat bijna uitsluitend suikers en toch is de GI laag. (Vezels)

Maar GI KH zijn overrated!

Koolhydraten die je eet terwijl je glycogeen gevuld is, gaan naar de vetweefsels en de hersenen en rode bloedcellen als brandstof, of worden gebruikt als bouwstof.

@ KukiShu
Het lichaam gebruikt helemaal niet het liefst KH als energiebron, maar vet.
Over het algemeen wordt er errug weinig uitgescheten van de koolhydraten die je inneemt.
Ook vetten worden over het algemeen voor >95% opgenomen.
Enne: Als je glycogeenvoorraad leeg is, krijg je een hongerklop, maar ik geloof niet dat er ooit een
bb-er daar last van heeft gehad.
 
je lichaam gebruikt het liefst hoolhydraten als energie bron. Je krijgt met je voeding zowel kh als vetten binnen. De kh worden continue in je lichaam opgebouwd naar glycogeen en opgeslagen in je cellen en afgebroken. De ruimte voor glycogeen opslag is veel lager dan vetopslag. Vet kan je lichaam overal zowat wel opslaan terwijl glycgogeen alleen in je lever en spieren wordt opgeslagen. Je lichaam zal vooral verbranding op vetten aanspreken als je glycogeen voorraad goed uitgeput is. Dus hoe meer kh je binnenkrijgt met je voeding des te meer van de vetten uit je voeding opgeslagen zullen worden. Tenminste de maximale die je metabolisme in een tijdsbestek aan kan. De rest schijt je uit.

Koolhydraten en vetten zijn totaal iets anders en zijn qua structuur ook totaal anders. Dat omzetten verhaal is onzin, het is alsof je zegt dat je van van steen, plastic kan maken.

Even corrigeren: via transaminering kan het lichaam aminozuren omzetten in andere aminozuren:
essentieel-->sommige andere essentiele aa
essentieel-->meeste non-essentieel
non-essentieel-->sommige non-essentieel

Je lichaam verbrandt altijd een mengsel van: hoofdzakelijk vetten, koolhydraten en in mindere mate eiwitten.

Ook bij inspanning verbrandt het lichaam nog een groot deel vetten. De glycogeenvoorraad is dus niet zomaar uitgeput, iets wat veel bodybuilders wel denken. Ik kan bijvoorbeeld 120 km trainen op 4 boterhammen. Dat zijn wel meer dan 3000 kcal's. Als ik in het begin vooral KH zou verbranden, waar haal ik die op het einde dan nog vandaan? Het idee dat je eerst je glycogeenvoorraad opverbruikt en daarna pas overgaat op vetten is slechts ten dele waar, maar is in de bb wereld nog springlevend.

Overigens: koolhydraten in witte rijst, aardappels, witte boterhammen, en krentenbollen zijn complex. De GI ligt echter ruim boven de 50. Het is niet de complexiteit die het hem doet, maar vezels, eiwitten en vetten. Fruit bevat bijna uitsluitend suikers en toch is de GI laag. (Vezels)

Maar GI KH zijn overrated!

Koolhydraten die je eet terwijl je glycogeen gevuld is, gaan naar de vetweefsels en de hersenen en rode bloedcellen als brandstof, of worden gebruikt als bouwstof.

@ KukiShu
Het lichaam gebruikt helemaal niet het liefst KH als energiebron, maar vet.
Over het algemeen wordt er errug weinig uitgescheten van de koolhydraten die je inneemt.
Ook vetten worden over het algemeen voor >95% opgenomen.
Enne: Als je glycogeenvoorraad leeg is, krijg je een hongerklop, maar ik geloof niet dat er ooit een
bb-er daar last van heeft gehad.

jaah en wie verteld nu de waarheid he...
 
Kunnen koolhydraten uit brood of macaroni omgezet worden in vet?
Zo ja in welke situatie(s) ?

Had ergens gelezen dat bij een overschot aan koolhydraten het omgezet wordt in vet maar how the **** moet je weten wat je max koolhydraten per dag is
Wel uiteraard, energie verdwijnt niet zomaar.

En hoe de **** je dat moet weten is simpel: berekenen.

Verder zoek je blijkbaar naar een boosdoener en dat zijn dan carbs. Nee, er is geen boosdoener in voeding, maar in je eetgewoonten.
 
De ruimte voor glycogeen opslag is veel lager dan vetopslag. Vet kan je lichaam overal zowat wel opslaan terwijl glycgogeen alleen in je lever en spieren wordt opgeslagen. Je lichaam zal vooral verbranding op vetten aanspreken als je glycogeen voorraad goed uitgeput is. Dus hoe meer kh je binnenkrijgt met je voeding des te meer van de vetten uit je voeding opgeslagen zullen worden.

Dit dus.

Meer kh betekent niet altijd meer vetopslag afkomstig van kh.
 
Ik heb er voor geleerd. Vetopslag is altijd het gevolg van een overschot aan kcal´s.
 
Ik heb er voor geleerd. Vetopslag is altijd het gevolg van een overschot aan kcal´s.

ja dat snap ik, daar hoef je niet voor geleerd te zijn.

Maar meer het stukje van KukiShu vat ik niet

Dus hoe meer kh je binnenkrijgt met je voeding des te meer van de vetten uit je voeding opgeslagen zullen worden.
Net alsof je carbs en vetten niet kan combineren omdat dan het vet als vet word opgeslagen...
 
Net alsof je carbs en vetten niet kan combineren omdat dan het vet als vet word opgeslagen...
Er staat niet dat deze niet gecombineerd kunnen worden, enkel dat hoe meer kh je binnen krijgt, hoe meer vetten opgeslagen zullen worden.
 
je lichaam gebruikt het liefst hoolhydraten als energie bron. Je krijgt met je voeding zowel kh als vetten binnen. De kh worden continue in je lichaam opgebouwd naar glycogeen en opgeslagen in je cellen en afgebroken. De ruimte voor glycogeen opslag is veel lager dan vetopslag. Vet kan je lichaam overal zowat wel opslaan terwijl glycgogeen alleen in je lever en spieren wordt opgeslagen. Je lichaam zal vooral verbranding op vetten aanspreken als je glycogeen voorraad goed uitgeput is. Dus hoe meer kh je binnenkrijgt met je voeding des te meer van de vetten uit je voeding opgeslagen zullen worden. Tenminste de maximale die je metabolisme in een tijdsbestek aan kan. De rest schijt je uit.

Koolhydraten en vetten zijn totaal iets anders en zijn qua structuur ook totaal anders. Dat omzetten verhaal is onzin, het is alsof je zegt dat je van van steen, plastic kan maken.

Ik heb geleerd dat alle koolhydraten worden omgezet in glucose. glucose wordt omgezet in glycogeen en dit gebeurt ook andersom. glucose kan worden omgezet in vet mits het niet als energie gebruikt wordt.

heb ook ooit ergens gelezen dat glycogeen direct kan worden omgezet in vet wanneer de glycogeen spiegel te hoog wordt, had iets te maken met bloed dat anders gaat klonteren.
 
Ik heb geleerd dat alle koolhydraten worden omgezet in glucose. glucose wordt omgezet in glycogeen en dit gebeurt ook andersom. glucose kan worden omgezet in vet mits het niet als energie gebruikt wordt.

heb ook ooit ergens gelezen dat glycogeen direct kan worden omgezet in vet wanneer de glycogeen spiegel te hoog wordt, had iets te maken met bloed dat anders gaat klonteren.

Ja glucose wordt omgezet in glycogeen en andersom in je lichaam. Maar niet naar vet. Dat is totaal iets anders. Ik kan mijn theorieboeken voor je scannen als je geintreseerd bent.

koolhydraten worden door enzymen afgebroken naar disacharides zoals glucose. Je cellen zetten glucose dmv glycolyses om in pyruvate. Hierbij komen electronen vrij en ook ATP. De pyruvate wordt dan in je cel membraan omgezet in acetylcoa. Deze gaat weer in de citroenzuur cyclus waar weer ATP en electronen vrij komen in de vorm van NADH. En daarna gaat het naar de electronen transportketen in je cellen waar alle NADH en de rest product uit de citroenzuurcyclus worden geoxideert tot CO2. En alle energie is (ATP) gevormd.

Glycogeen wordt gevormd als de glucose gehalte in je bloed boven de refrentie (evenwicht) komt. Je alvleesklier geeft dan insuline af die je lever triggeren om glycogeen te maken hieruit en op te slaan. Glycogeen is gewoon een glucose polymeer. Als je lichaam onder de set point komt dan geeft je alvleesklier weer glucagon af die ervoor zorgt dat je lever glycogeen afbreekt en weer in je bloedbaan brengt.

Als je te veel glucose in je bloed hebt die je lichaam qua verbruik en opslag als glycogeen niet meer aan kan dan plas je dit gewoon uit. Dit wordt niet omgezet naar vet. Dat uitscheiding via plas verstoord ook je osmotische waarde waardoor je meer gaat plassen. Dat zie je ook terug bij diabetes type 2 patienten die te hoge glucose gehalte hebben in hun bloed.

En nog maals je lichaam gebruikt liever koolhydraten als bron van energie. Omdat deze de meeste ATP opleveren. Je hersennen werken zowieso alleen met koolhydraten omdat uit glycolyses waar 2 ATP gevormd wordt in de eerste stap van de 100 waar uiteindelijk tot 32 ATP moleculen worden gevormd deze 2 meteen essentieen zijn. Als je theoretisch alleen vet zou eten zou je opgegeven moment gewoon dood gaan. Daarnaast geeft afbraak van vetten ketonzuren die de ph van je bloed verlagen wat ook ongunstig is.
 
Back
Naar boven