XXL Nutrition

Kuurlog 2018

  • Topic starter Thales
  • Startdatum
  • Reacties 140
  • Weergaven 8K
  • Volgers 16

Bezoekers in dit topic

Update week 12:
Bloeddrukmeter vanmorgen gebruikt:
133-78
101-56
105-57
119-59
101-56
Lijkt me dat die meter niet fatsoenlijk werkt, want heb 4 metingen met 2 minuten tussentijd genomen. Hartslag komt steeds op 150+ uit en kan toch wel beamen dat dit niet klopt haha.

Kuur: Deze week wil ik masteron prop toe gaan voegen, ma-wo-vr 100mg of eod dat moet ik nog even aanzien. Los van het zweten wat ik de laatste dagen heb ondervonden slaap ik nu een stuk beter dan toen ik SERMs/AI nam. Ik heb denk ik een te lage oestrogeen gehad omdat ik de volgende symptomen ondervind:
-Droge ogen/huid
-Opvliegers
-Slecht slapen (momenteel slaap ik een stuk beter)
-Medium libido

Voeding: Voeding laat ik staan, ik maak nog een kleine aanpassing door iets meer vet te eten. Heb waanzinnig lekkere eiwitkoekjes gemaakt (amandelboter, whey, cacao, kokosrasp, amandelmelk), en ik wil hier dagelijks een koekje van eten wat betekent dat voornamelijk de vetten wat omhoog gaan, maar dit past nog goed in de macro's.

Training: Hier kon ik de meeste winst mee behalen, en ik denk dat dat nu wel is gelukt. Ik heb het volume omlaag gebracht, en de intensiteit flink opgeschroefd. Ik zal in de beginpost even wat gaan aanpassen zodat die up-to-date is hiermee.

Aankomende kuur: Ik ga over een paar weken off van deze kuur, en daarna zal ik een tijd off blijven (cruise) en net voor de vakantie plak ik er nog een korte kuur achter. Normaal ben ik geen fan van korte kuren, maar omdat ik toch nog niet off wil gaan en anders tussen mijn vakantie en deze kuur te veel tijd zit, doe ik 6 weken sustanon, masteron prop en anavar. De enige twijfel die ik nog heb is om anavar mee op vakantie te nemen, 2ml sustanon net voor vertrek zorgt dat ik voor 3 weken wel genoeg test heb. Neem aan dat ik geen erectiepillen nodig heb :P. Ik kan op vakantie trainen en goed eten dus dat is het probleem niet. Het vliegen met anavar durf ik denk ik niet aan, en eerlijk is eerlijk, die paar dagen extra gaan het toch niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Update week 12.5:
Voeding: Momenteel zit op +/- 3.000 calorieën per dag = -500 en daarbij komt dagelijks een half uur cardio nog bij. Ik merk dat het nu echt heel hard gaat met het bf%. Niet dat dit erg is maar ik denk dat ik voeding iets omhoog ga doen zodat ik meer naar de recomp ga. Het recompen is nu eigenlijk gewoon cutten. Voeding ga ik ook wat aanpassen op inhoud, kwark gaat eruit en ik probeer havermout weer toe te voegen. Ik zal z.s.m. de beginpost updaten hiermee. Nog een reminder voor iedereen die moeite heeft met een dieet volgen, ik merk echt een wezenlijk verschil met nu, en de week toen ik wat last had van mijn maag. Bewijst maar eens dat voeding onwijs belangrijk is, maar dat weet iedereen hier natuurlijk wel ;P.

Training: Ik ga de herhalingen wat omlaag brengen, en de intensiteit omhoog. Ik merk dat ik niet slap ben of iets wat je kan ervaren tijdens een cut. Met de voeding wat omhoog lijkt het dat kracht alleen maar gelijk blijft/toeneemt en zolang dat blijft ben ik tevreden. Ik zal, nu ook echt, een voorbeeld training noteren in de beginpost. Kan wel eens variëren omdat ik een a, b en c programma heb maar dat is niet zo interessant om ze allemaal op te schrijven.

Kuur: Ik heb wat side's waar ik een beetje ziek van wordt, zoals het zweten/slapen/libido, maar los daarvan hoe lager ik in bf% ga hoe beter deze kuur tot zijn recht komt. Ik sta vol, vasculair en begin steeds harder te ogen. Nu lees je wel eens dat de combi bold-primo-(mast) het beste bij tren in de buurt komt qua look en hardheid. Nu ervaar ik dit nu nog niet omdat je bij tren gewoon freaky hard bent, maar ik sluit me wel aan dat het in de buurt komt. Alleen een beetje jammer dat je hiervoor zoveel aas moet nemen en tren 'maar' 1 a 2 ml.
 
Laatst bewerkt:
Post je ook pics? Is low dose tren geen optie voor een volgende kuur?
 
Post je ook pics? Is low dose tren geen optie voor een volgende kuur?

Ik heb tren nog wel liggen en ik heb er wel aan gedacht. Ik denk wel dat ik het eerder volgend jaar test-primo en lage dosis tren misschien kan proberen aangezien mijn planning dan (mogelijk) minder vol is. Al is het nu nog wat te vroeg om dat met zekerheid te zeggen. Tren blijft king dus ik hoop dat ik het nog een keer fatsoenlijk kan doen.

Foto's moet ik nog over nadenken want, net zoals iedereen, heb ik ook een opvallende tattoo in mijn nek en ben hierdoor snel te identificeren. Nee srs, ik twijfel omdat ik voor mijn beroep in de problemen kan geraken. Het is niet verboden maar ik kan een reputatie hiermee niet veroorloven. Ik zal eens kijken of ik een fatsoenlijke (anonieme) foto kan maken want dat maakt het wel een stuk interessanter!
 
Update: week 13
Ik ga beginnen met een review van de kuur en een paar (belangrijke) aanpassingen die ik ga maken in training en vervolgkuren. Ik moet nog twee weken (inc deze) en ik ga nog 2x bold zetten zodat ik aankomende week alleen test-primo-mastp zet. Waarom ik dit nu al doe is omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik terug moet naar de tekentafel op enkele gebieden. Helaas erg laat, maar er zijn dingen die ik door de jaren heen heb gedaan en nu tot besef komen. Ik hoop ook dat mensen die meelezen hier van leren, want achteraf gezien, heb ik steken laten vallen die niet hadden hoeven gebeuren.

Ik zal een aantal punten opsommen en een cijfer geven over mijn eigen mening betreffende de kuur, en de punten die ik ga noteren. Dit geldt dus niet voor iedereen want het gaat over hoe ik mij bij alles voel/gevoeld heb etc.

Algemeen cijfer kuur: 6/10
Over het algemeen ben ik redelijk tevreden, maar ik heb wel eens een betere kuur gehad. Wil ik wel erbij vermelden dat de recomp meer een cut is geworden, en hierdoor had ik 1: minder aas kunnen nemen 2: niet zoveel gegaind als ik gehoopt had (je kunt niet gainen op deficit ofc). Achteraf gezien ben ik ook van mening dat ik beter of primo of bold had moeten nemen met test en niet de combinatie, want ik kan nu niet zeggen dat ik echt merk dat de combinatie een goede aanvulling is tegenover een van de twee. Ik denk dat ik ook kan zeggen dat twee 'minde' aas samen geen sterke aas vormen, maar in mijn geval de side's er wel waren. Juist een zo laag mogelijk aantal side's trekt mij meer dan bijv het effect van een goede tren kuur.

Bold + Primo combi: 4/10
Ik heb deze combinatie gekozen vanwege de over het algemeen minder erge side effects. Ik zal een aantal punten opsommen die voornamelijk positief, of negatief waren naar mijn gevoel.

Haarverlies:
Voor deze combi gekozen omdat primo waarschijnlijk de minst erge dht is voor je haar. Nu kan ik zeggen dat ik dunner haar heb gekregen door de kuur, en dat het redelijk snel uitviel, maar het was idd minder erg dan gedacht. Ik zou kunnen zeggen dat als je net als ik familie issues heb betreffende haar, primo op zich kan. Maar, uiteindelijk was ik het haar toch moe en heb de tondeuse erover gehaald. Je ziet echt dat ik dun haar had gekregen (was voorheen ook al erg dun) en kaalscheren leek me wel een goede optie. Nu vind ik kaal zijn echt heel fijn, maar door gezeur van naasten geef ik het nog een poging weer wat aan te groeien omdat ik nu toch bijna off primo ben :)

Vasculair: Ik hou hier wel van, en moet ook zeggen dat het echt ziek is hoe overal mijn aders eruit steken. Kuiten, armen, benen, buik zijn echt heel goed zichtbaar. Als je hiervan houdt kan ik bold wel aanraden, maar wat je echt er aan hebt weet ik eigenlijk niet. Ik zal even moeten bijhouden hoe snel het weer 'weg' is na de kuur. Ik zet nu ook mast, en de hardheid lijkt mij iets beter dan van de primo, en wat mij nu ook opvalt is dat hoe harder je bent, hoe beter het vasculaire gedeelte oogt. Aders poppen sws al, maar nu lijken ze echt 'los' te zitten boven de spier wat het effect vergroot. Ik gok dat dit meer van de mast-bold combinatie komt dan primo-bold.

Volheid: Ik ben redelijk vol, ik eet toch wat laag in koolhydraten en dat merk ik ook wel. Als ik meer koolhydraten eet sta ik een stuk voller maar dat vind ik nu ook niet zo gek met beperkte calorieën. Ik heb het idee dat ik erg weinig vocht vasthoudt waardoor bold-primo wel kan zorgen voor een goede volheid, en dus weinig vocht. Wat me voornamelijk opviel is de langzame 'progressie' gedurende de kuur. Naar mijn idee werd ik wekelijks voller, maar met een snelheid die niet echt wekelijks opvalt. Hopelijk is dit te begrijpen. Het gaat dus langzaam, en ondanks deficit, steady vooruit.

Hardheid: Hardheid had ik beter verwacht met deze combi. Nu ik mastp heb toegevoegd lijkt het iets beter te zijn, maar het is nog te vroeg om echt iets naar mast toe te schuiven. Ik sta relatief hard, maar ben er toch niet heel tevreden over. Voor iedereen die weet hoe tren is, dit blijft echt king hierin en is echt stappen 'beter' naar mijn idee.

Sides: Helaas heb ik hier echt veel last van gehad. Hiervoor zijn een aantal dingen belangrijk 1: ik heb gyno gehad en (echt) lang rondgelopen met Ai/Serms 2: ik heb nooit bold apart genomen (met test) en kan dus niet alles linken aan specifiek een middel. De side's waar ik last van heb gehad:
-Libido is mwah
-Zweten overdag (opvliegers), tijdens trainen en soms nightsweats
-Slecht slapen
-Veel naar de wc
Ik denk persoonlijk dat veel van de side's afhankelijk zijn van een overmaat aan gebruik Serm/Ai en/of bold. Als ik info opzoek over de side's zie ik vaker dat deze twee voorkomen en hetzelfde zijn als hoe ik het ervaar. Belangrijk voor iedereen hiervan is dat je dus altijd moet bijhouden als je iets hebt en achterhalen waar het specifiek vanaf komt. Ik heb dit in het verleden niet gedaan en hierdoor blijft het giswerk. Dit kan gewoon echt niet en ben hier ook echt boos over op mezelf.

Kort:
Belangrijkste hiervan is dat het bijhouden van alles erg belangrijk is. Daarnaast maken twee 'milde' aas samen niet een sterke aas met weinig side effects. In mijn geval waren de side's echt vergelijkbaar met tren gebruik. Mogelijk als het een bulk was geweest was ik er wat positiever over, want je kunt dan natuurlijk wel goed gainen. Maar voor een cut zou ik eerder minder middelen nemen, of andere compounds. Ik denk in het vervolg dat test-primo mijn basis wordt/blijft, en als de situatie het toelaat lichte dosis tren of mast. Bold blijft er nu een tijdje uit want ik geloof dat het voor mij nu even niet is weggelegd.

Overige fouten:
Nog een onwijs belangrijk onderdeel: training. Ik denk dat ik zelf een typisch gevalletje ben van ik doe goed wat ik doe. Iedereen kent het wel, die oude buffels die er (ondertussen) belabberd uitzien maar nog rondlopen zoals ze op hun top waren. Trainen met waardeloze vorm etc en net doen of ze de wereld verschoven hebben naderhand met basketbal-oksel loopje. Daarna gaan ze je advies geven over hoe je moet 'liften'.
Ik zeg absoluut niet dat ik zo ben, maar de kern hiervan is, is dat ik door de jaren heen anders ben gaan trainen. En ik denk dat ik nu op een soort 'hoogtepunt' ben beland waarbij ik moet toegeven dat mijn training echt niet goed is. Ik ben door de jaren heen meer volume gaan gebruiken, niet ongebruikelijk natuurlijk. Maar mijn herhalingen, aantal sets, aantal oefeningen zijn veel te hoog. Daarbij is de intensiteit gewoon te laag. De balans volume-intensiteit is niet goed meer.
Ik zie mezelf als iemand die op zich redelijk is ingelezen (voor eigen gebruikt/training etc) maar daar lijkt het nu even niet het geval van te zijn en ik ben hier oprecht door teleurgesteld (in mezelf ofc). Laat ook dit een les zijn voor iedereen, want ik ben van mening dat ook hier echt steken door zijn gevallen die zeker niet hoefde te gebeuren.

Achteraf is het geen verprutste kuur, maar ik kan zeker zeggen dat op het gebied van aas en training er (veel) meer winst behaald kon worden. Dit is erg jammer en ik heb hier voor nu ook veel van geleerd, ondanks dat ik veel dingen wel al wist ben ik gewoon tegen de lamp gelopen.
 
Laatst bewerkt:
Update: week 13
Training: Ik zal direct mijn training maar eens posten en hoe ik het wil gaan aanpakken. Zoals hierboven is aangehaald, faal ik echt op kracht -> progressie. Ik ben van mening dat, met het grootste gedeelte van de oefeningen die je kunt doen, je een gecontroleerde excentrische uitvoering van 3-4 sec moet kunnen gevolgd door een gecontroleerde explosieve concentrisch van 1-1.5 sec. Dit blijf ik sws aanhouden want ik zie hier geen negatieve kanten aan. Het blijft een BBing training en nog altijd geen powerlift training.
Ik ga het indelen op schema van John Meadows: 1 warming up -> 1 kracht -> 2 pomp -> 2 stretch. Dit is ongeveer hoe hij zijn schema's opbouwt en de manier van trainen bevalt me erg goed tot nu toe. Ik ga indien mogelijk 4 sets doen, waarvan 2 werksets zijn. Bijvoorbeeld oefening X: 1x 10 herhalingen -> 1x 10 herhalingen -> 1x 8 herhalingen -> 1x 6 herhalingen. Hierbij zijn de laatste 2 sets de werksets, want de eerste 2x moet je de 10 op zich redelijk easy kunnen halen. De 8 en 6 herhalingen indien mogelijk met assistentie proberen de 10 nog te halen (veel is ofc afhankelijk van de oefening).
Daarbij wil ik gaan werken met een A-B-C programma -> wekelijks iig met de kracht oefening gewicht verhogen (pomp/stretch is niet altijd mogelijk) en na alle a-b-c te hebben doorlopen na 3/4x een deload -> terug naar het begingewicht van week 2.

Belangrijkste hiervan is dat ik progressie ga zien qua gewicht (uitvoering moet goed blijven ofc). Ik denk dat hiermee de belangrijkste tekortkomingen van mijn vorige trainingsroutine aangepakt kunnen worden. Mocht iemand hier nog aanvullingen/tips/feedback op hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

Voeding: Voeding ga ik weer iets aanpassen, maar alleen de mealfrequency dus de macro's zoals ze waren 3.000 (= -500) blijven staan. Zolang het hard gaat met het bf% laat ik het even zo.

Kuur: Ik heb vandaag de laatste keer bold gezet, volgende week nog test-primo-mast p en daarna nog 2 weken alleen mast p (met test) en dan is de kuur voorbij. Ik hoop goed bij te kunnen houden of ik specifiek iets merk van een verandering zolang de kuur vordert om te zien of het door de bold komt. Ik denk dat het niet duidelijk genoeg gaat worden, want bold werkt nog wel even door en volgende week gaat de primo er uit. Neem aan dat dit niet significant voor veranderingen gaat zorgen de komende 2 weken.
 
Laatst bewerkt:
Update: week 13

Training: Ik zal direct mijn training maar eens posten en hoe ik het wil gaan aanpakken. Zoals hierboven is aangehaald, faal ik echt op kracht -> progressie. Ik ben van mening dat, met het grootste gedeelte van de oefeningen die je kunt doen, je een gecontroleerde excentrische uitvoering van 3-4 sec moet kunnen gevolgd door een gecontroleerde explosieve concentrisch van 1-1.5 sec. Dit blijf ik sws aanhouden want ik zie hier geen negatieve kanten aan. Het blijft een BBing training en nog altijd geen powerlift training.
Ik ga het indelen op schema van John Meadows: 1 warming up -> 1 kracht -> 2 pomp -> 2 stretch. Dit is ongeveer hoe hij zijn schema's opbouwt en de manier van trainen bevalt me erg goed tot nu toe. Ik ga indien mogelijk 4 sets doen, waarvan 2 werksets zijn. Bijvoorbeeld oefening X: 1x 10 herhalingen -> 1x 10 herhalingen -> 1x 8 herhalingen -> 1x 6 herhalingen. Hierbij zijn de laatste 2 sets de werksets, want de eerste 2x moet je de 10 op zich redelijk easy kunnen halen. De 8 en 6 herhalingen indien mogelijk met assistentie proberen de 10 nog te halen (veel is ofc afhankelijk van de oefening).
Daarbij wil ik gaan werken met een A-B-C programma -> wekelijks iig met de kracht oefening gewicht verhogen (pomp/stretch is niet altijd mogelijk) en na alle a-b-c te hebben doorlopen na 3/4x een deload -> terug naar het begingewicht van week 2.

Belangrijkste hiervan is dat ik progressie ga zien qua gewicht (uitvoering moet goed blijven ofc). Ik denk dat hiermee de belangrijkste tekortkomingen van mijn vorige trainingsroutine aangepakt kunnen worden. Mocht iemand hier nog aanvullingen/tips/feedback op hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

Interessante log! Voor training heb ik persoonlijk ook veel gehad aan Jordan Peters zijn website/app. TrainedByJP Een shitload aan nuttige info!
 
Interessante log! Voor training heb ik persoonlijk ook veel gehad aan Jordan Peters zijn website/app. TrainedByJP Een shitload aan nuttige info!

Ow dat is echt heel toevallig, ik heb namelijk vorige week (zondag) een abonnement daarop. Interessante guy met goede info.

Ik vind de opstelling zoals hierboven van Meadows erg fijn, en wil kijken of ik wat kan combineren met de info van JP.
 
Ow dat is echt heel toevallig, ik heb namelijk vorige week (zondag) een abonnement daarop. Interessante guy met goede info.

Ik vind de opstelling zoals hierboven van Meadows erg fijn, en wil kijken of ik wat kan combineren met de info van JP.

Zijn informatieve filmpjes zijn echt top! Je moet ook zijn log lezen! Die zijn ook erg interessant. Zeker als je kijkt naar de relatief lage doseringen AAS die hij gebruikt icm zijn massa.

Waar ik ook heel veel aan heb gehad is de MI40 van Ben Pakulski. Zeer educatief op het gebied van executie bij oefeningen.
 
Zijn informatieve filmpjes zijn echt top! Je moet ook zijn log lezen! Die zijn ook erg interessant. Zeker als je kijkt naar de relatief lage doseringen AAS die hij gebruikt icm zijn massa.

Waar ik ook heel veel aan heb gehad is de MI40 van Ben Pakulski. Zeer educatief op het gebied van executie bij oefeningen.

Ik heb voorheen een abbo gehad bij The Hypertorophy Coach. Komt denk best overeen met BP alleen vond zijn content erg matig. Ik volgs ze wel allemaal op Ytube.

Ik zag net dat van een van zijn atleten cruise: 350 Test met 350 Primo en zijn blast 400 Tren 400 Mast en 600 Test. Ik schrok wel even want met de bold primo kuur van mij kom ik qua mgs op hetzelfde neer. JP probeert meen ik op de 2g te blijven exc orals. Dat is toch wel echt minder dan ik had gedacht wat pro's nemen. Geloof dat Lee Priest ook op 2g gemiddeld zat als ik Iron Rage moet geloven. Lijkt me best legit en echt stukke minder 'gek' dan ik had gedacht.
 
Hypertrophy coach vond ik inderdaad ook een zware tegenvaller. MI40 is veel completer. Heel arsenaal aan videos en tools.

Denk dat een cruise er bij atleten van 120kg+ ook wel net ff wat anders uitziet als de gemiddelde AAS gebruiker hehe. En ze zijn nogal van de primo. Begin volgende week ook aan de primo. ben benieuwd wat dat gaat opleveren tijdens de cut.
 
Hypertrophy coach vond ik inderdaad ook een zware tegenvaller. MI40 is veel completer. Heel arsenaal aan videos en tools.

Denk dat een cruise er bij atleten van 120kg+ ook wel net ff wat anders uitziet als de gemiddelde AAS gebruiker hehe. En ze zijn nogal van de primo. Begin volgende week ook aan de primo. ben benieuwd wat dat gaat opleveren tijdens de cut.

Ow fijn dan ga ik miss MI40 ook eens proberen. haha jaa die hebben wat meer kilo's te onderhouden :P

Hoe ziet je kuur eruit? Vind persoonlijk primo echt chil, behalve in de combinatie die ik nu heb helaas.
 
Ow fijn dan ga ik miss MI40 ook eens proberen. haha jaa die hebben wat meer kilo's te onderhouden :P

Hoe ziet je kuur eruit? Vind persoonlijk primo echt chil, behalve in de combinatie die ik nu heb helaas.

Zit nu in een de laatste week van 10 weken cruisen op 125mg test C per week. Vanaf maandag:

Week 1-10: Test E 125mg eod
Week 1-10: Primo 150mg eod
Week 1-10: Mast 125mg eod
 
Zit nu in een de laatste week van 10 weken cruisen op 125mg test C per week. Vanaf maandag:

Week 1-10: Test E 125mg eod
Week 1-10: Primo 150mg eod
Week 1-10: Mast 125mg eod

Mijn kuur volgend jaar gaat wss ook primo en mast worden. Lijkt me fijne combi. Succes!
 
Ik heb mij ondertussen wat meer ingelezen in Trained By JP, en ben langzaam aan het proberen mijn eigen schema's erop aan te passen. Training is echt compleet op de schop genomen. Voeding blijft grotendeels hetzelfde op de meeste terreinen (behalve vet en koolhydraten).

Daarbij wil ik een aantal zaken beter in de gaten gaan houden: bloedsuiker (ivm grote hoeveelheid koolhydraten dat ik meer ga eten), gewicht (om progressie bij te houden) en bloeddruk. Iemand toevallig tips voor deze 3 dingen om waar ik ze moet kopen? Heb een bloeddrukmeter maar dat ding werkt voor geen meter, mijn arm past er ook echt net in en daar is alles mee gezegd. Neem aan dat dit de reden is voor de inaccurate metingen + dat ding was iets van 30 euro. Het was fijn geweest als de gym zo'n ding nu eens had. Een gym zonder is eigenlijk ook gewoon een waardeloze gym naar mijn mening maar goed wat doe je er aan.

Edit: komende 3 weken blijft voeding staan zoals in beginpost behalve de koolhydraten. Laatste 3 weken nog even diep cutten zodat de cruise wat hoger in calorieën kan. Tijdens de cruise ga ik wegen etc om preciezer voedingsbehoefte te kunnen berekenen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga berberine aanschaffen voor bloedsuikerspiegel. Ik heb via mail contact gehad met sportpoeders.nl en berberine zou volgende week aan hun assortiment worden toegevoegd.

Om gewicht (en training) bij te houden: een logboekje
 
Ik ga berberine aanschaffen voor bloedsuikerspiegel. Ik heb via mail contact gehad met sportpoeders.nl en berberine zou volgende week aan hun assortiment worden toegevoegd.

Om gewicht (en training) bij te houden: een logboekje

Je gebruikt dat om het omlaag te brengen?

Met gewicht bedoelde ik een weegschaal :p. Ik hou progressie sws al bij met logboek
 
Gewoon een willekeurige weegschaal kopen die zwaar genoeg gaat. Hoeft niet professioneel te zijn als het gaat om de progressie. Verder zou ik niet maar willekeurig berberine of metformine gaan vreten om je bloedsuiker omlaag te krijgen. Maar volgens mij doelde je ook meer op een meter? Heb de mijne gewoon bij bol.com besteld.
 
Back
Naar boven