MuscleMeat

kwark met ananas dag laten staan (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ik eet altijd smiddags 4 boterhammen met 200 gram kipfilet en een banaan + melk... (eet eerst banaan, dan bak ik de kipfilet, en dan eet ik t op en dan als laatste de melk... kan dat kwaad?)

en later op de middag 2 boterhammen met 150 gram kipfilet.
 
Eet de banaan liever een tijdje ervoor (half uur ofzo)
 
heb t nagevraagd aan de groenteman en t lag idd aan de enzymennvan de anaanas. deze onttrekt vocht (bindmiddel) uit de kwark waardoor t als t ware bederft. ditzelfde gaat op bij kiwi, komkommer en papays o.a.

vooral als de kwark/zuivel aaantal dagenstat is de kans zeer groot dat dit gebeurt en kan binnen een paar uur al voltrekken
 
admin zei:
Maar je kan best geen fruit eten met kwark of melk, slechte combi, je maaginhoud gaat er letterlijk van rotten.

Sorry, maar ik kan het maar moeilijk geloven, dat hokkiewokkie verhaaltje van die bonasana site. Als eerste puntje van kritiek; als je dergelijke stellingen ventileert dan wil ik wel min. 10 literatuurreferenties (bijv naar pubmed) zien. Het klinkt mij allemaal een beetje als Montiaq in de oren.

pure eiwitbronnen als kwark, melk, kip, eieren etc. verteren in de maag onder lagere Ph waarden dan koolhydraten, normaal is die zuurtegraad in de maag tussen de 3 en 5, maagzuur zelf is Ph 2.

Koolhydraten worden in de maag nauwelijks verteerd, alleen in de mond worden ze een beetje door het enzym amylase voorverteerd maar dit aandeel is niet erg groot.

Eiwit verteerd onder Ph -3 terwijl zetmeel verteerd onder Ph +4
Fructose verteerd onder een neutrale Ph van 7.0 (lichaam is ongeveer 7.2-7.4 Als je nu pure eiwitbronnen combineerd met zetmeel of simpele koolhydraten dan gaat hydrochlorisch zuur een neutraliserend effect uitoefenen op het meer alkalische ptyalin dit maakt dat beide substanties (eiwit&carbs) niet meer op hun ideale manier kunnen verteren.

1) eiwitten verteren niet in hun geheel in de maag, ze worden een beetje voorverteerd.
2) koolhydraten worden niet in de maag verteerd, misschien verteren ze door de invloed van amylase uit de mond wat door maar het zal niet veel zijn.
3) alkalische ptyalin? moeilijk woord voor: an amylase secreted in saliva

Volgens mij is het aandeel ptyalin zo laag, dat het nooit het zuur kan neutraliseren. Verder wordt amalyse pas nadat je carbs lang in je mond hebt (kauwen enzo) vrijgelaten, kwark met fruit kun je meestal wat sneller naar binnen werken.

De gedeeltelijk verteerde koolhydraten beginnen te fermenteren wat de eiwitten doet bederven. Het resultaat van deze fermentering is alcohol, acetisch zuur en ammoniak. Als je fruit normaal combineerd dan verteerd het binnen de 15 minuten tot 2 uur.
Als je het combineerd met de foute dingen dan blijft het 2 tot 4 uur in de maag. Eiwit heeft 2 tot 4 uur nodig om te verteren in goede omstandigheden, indien slecht gecombineerd blijft het 2 tot 4uur in de maag. Fruit eet je best als tussendoortje of als het echt niet anders kan, in hééél kleine mate bij de andere maaltijden


Verder staat er nog op de bonasana site:
When fruit is indeed mixed with other food groups, you might expect bloating, flatulence, indigestion

Nou, ik eet nu al weken kwark gemengd met 1 banaan, 1 appel (soms 2), 1 tomaat en wat roosvicee. De ultieme slechte combi zou je zeggen en ik merk van bovenstaande niks.

Trouwens, rotten en gisten zijn processen die niet plaatsvinden in de maag, maar in de darmen.

Nog een leuke quote van een andere site:

rotten en gisten niet plaatsvinden in de maag, maar in de darmen. Eventuele klachten treden dus niet direct na de maaltijd op. Is dat wel het geval, dan is er meestal niet goed gekauwd of te veel gegeten. De koolhydraatvertering vindt voornamelijk plaats in de mond en darmen en de eiwitvertering in maag en darmen.
Daarbij is het absoluut niet zo dat er totaal verschillende verteringssappen worden afgescheiden afhankelijk of
de maaltijd eiwitrijk dan wel koolhydraatrijk is. Als we goed kauwen, zeker op koolhydraatrijke producten, en
niet te veel in één keer eten, dan kan de spijsvertering uitstekend overweg met de combinatie koolhydraten en
eiwitten. De koolhydraatvertering gaat in de maag nog even door (bij goede menging met speeksel) en kan verder
afgemaakt worden in de darmen.
 
dandyman zei:
idd, kwark en wei is een herlijke combinatie. heb zelf de wei van naturel health company (zie banner) en een schepje door een bak kwark levert een heerlijke maaltijd op. en de wei wordt ok niet zo snel opgenomen dus ideaal tissendoor

Ravensburger kwark + Nhc whey/weightgainer=heeerlijk
 
Back
Naar boven