AndroidHealthClinic

L-Tryptofaan of 5-HTP

Bezoekers in dit topic

Ano_91225

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
6 jun 2011
Berichten
990
Waardering
98
Lengte
1m91
Massa
102kg
Vetpercentage
13%
Kan iemand mij het significante verschil tussen beide uitleggen?
Ik slaap de laatste tijd relatief onrustig, ik denk omdat ik redelijk druk ben. Nu leek me één van beide een redelijke oplossing om mijn gemoedsrust en slaap positief te beïnvloeden (ik lees veel positieve verhalen over beide).
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Zou dit betekenen dat 5-HTP makkelijker te obsorberen is of sneller werkt?
5-HTP is tevens veelal goedkoper te verkrijgen.

Gedachtes en ervaringen, gaarne!
 
5-HTP komt normaal gesproken niet in je bloedbaan, weet niet of dat echt slecht is.. tryptofaan werkt snel en goed genoeg en lijkt mij gezonder. gebruik het zelf soms ook 20 minuten na inname voel je je een beetje loom worden en kan goed slapen. je droomt dan wel heel veel, en ik werd er erg onrustig wakker van, veels te vroeg, maar als je het een paar dagen achter neemt worden die effecten een stuk minder.

ohja en het is heel erg vies
 
Misschien dat je hier wat aan hebt : http://www.lidtke.com/difference-between-l-tryptophan-5-htp-article/

Heb zelf 5-HTP gebruikt en kan daardoor langer doorslapen en dieper, echter als ik het te vaak gebruik word ik nog moeier van dan normaal en dan ook nog eens over de dag. Vandaar dat ik het niet meer gebruik.
7 dagen in de week nemen is voor mij al te veel, 2 in de week zou nog net kunnen. Merk dat de werking een aantal dagen duurt (circa 3 dagen) en neemt per dag af.
 
Laatst bewerkt:
ik zelf gebruik L-Tryptofaan van vita fytea gekocht bij de apotheek, een uurtje nemen voor het slapen gaan. verwacht geen wonderen.
's morgens neem ik L-tyrosine idem geen wonderen verwachten (vitamine B niet vergeten)

---------- Post toegevoegd Fri 7 Dec 2012 om 10:56 ----------

 
Laatst bewerkt:
Ik moet er trouwens plots aan denken, als ik de laatste keer bij mijn huisarts geweest ben en hem vertelde dat ik deze middeltjes neem hij mij vierkantig uitlachte.

citaat:
Als je slaapproblemen heb waarom kom je gewoon niet naar mij, ik kan je echte medicatie voorschrijven die je tijdelijk moet nemen en die helpt.
Die rommel die je waarschijnlijk op het internet gevonden hebt werkt niet en kost stukken van mensen.

Dus misschien geen slecht idee om eerst naar je huisarts te gaan.
 
En wat kreeg je, melatonine?
 
Ik moet er trouwens plots aan denken, als ik de laatste keer bij mijn huisarts geweest ben en hem vertelde dat ik deze middeltjes neem hij mij vierkantig uitlachte.

citaat:
Als je slaapproblemen heb waarom kom je gewoon niet naar mij, ik kan je echte medicatie voorschrijven die je tijdelijk moet nemen en die helpt.
Die rommel die je waarschijnlijk op het internet gevonden hebt werkt niet en kost stukken van mensen.

Dus misschien geen slecht idee om eerst naar je huisarts te gaan.

Je snapt dat de huisarts, net als winkeliers, ook gewoon aan je wil verdienen middels iets 'voorschrijven'?
 
Je snapt dat de huisarts, net als winkeliers, ook gewoon aan je wil verdienen middels iets 'voorschrijven'?

Daarnaast betaal je bij je huisarts al snel meer dan dat je het ergens anders koopt, en dat heb ik geweten.
 
Ik neem altijd een uurtje voor de training 2 gram L-Tryptofaan.
Heerlijk dutten op de legpress:zzz:

Mensen worden boos, je wilt niet weten
 
Ik moet er trouwens plots aan denken, als ik de laatste keer bij mijn huisarts geweest ben en hem vertelde dat ik deze middeltjes neem hij mij vierkantig uitlachte.

citaat:
Als je slaapproblemen heb waarom kom je gewoon niet naar mij, ik kan je echte medicatie voorschrijven die je tijdelijk moet nemen en die helpt.
Die rommel die je waarschijnlijk op het internet gevonden hebt werkt niet en kost stukken van mensen.

Dus misschien geen slecht idee om eerst naar je huisarts te gaan.
Ik ken ook wel een jongen die voor een tientje een doosjes diazepam verkoopt, dus dat is het probleem niet. Wil echter een gezondere en minder verslavingsrisicovol alternatief dan benzo's oid ;)
 
Heeft voor mij beide weinig uitgehaald. Melatonine werkt als inslaper prima wordt je snachts wel wakker.

Stoppen met koffie en een nieuw bed heeft bij mij het meest geholpen. ik wordt nu 2x per nacht wakker, elke 3 uur.
 
Heeft voor mij beide weinig uitgehaald. Melatonine werkt als inslaper prima wordt je snachts wel wakker.

Stoppen met koffie en een nieuw bed heeft bij mij het meest geholpen. ik wordt nu 2x per nacht wakker, elke 3 uur.
Ik heb zelf moeite met inslapen. Ben 'te druk in mijn hoofd'. Als ik eenmaal slaap is het verder prima.
 
''Niets''. Heb al langzaam maar zeker een ritueel opgebouwd met langzaam lichten uit doen. Meestal lig ik al ruim een uur op bed. (Rustige) Muziek luisteren of beetje lezen.
 
Heb je misschien ADHD?
 
Je moet ook niet lezen voor het slapengaan, dat stimuleert de hersenen.
 
het beste wat helpt: trainen rond een uur of 7, daarna lekker je avond maaltijd eten, heerlijk ejaculeren (geen grap) wedde dat je als een roos slaapt?
 
ik heb gelezen dat l-tryptofaan een stuk veiliger en minder drastisch is dan 5-HTP. L-Tryptofaan wordt omgezet naar 5-HTP en als je direct 5-HTP slikt sla je die stap dus over. Een stuk minder natuurlijk. Daarnaast passeert L-Tryptofaan vrijwel niet de bloed-hersenbarriere terwijl bij 5-HTP inname dit wel gebeurd. 5-HTP wordt voor een groot deel ook in de nieren al omgezet terwijl daar geen positief effect van wordt verkregen (alleen als het in de hersenen wordt omgezet). Volgens mij was een negatief gevolg daarvan dat het gevaarlijker was voor je bloedstelsel.

Ik ga binnenkort aan de L-Tryptofaan trouwens.
 
Heb je misschien ADHD?
Nee. Ben niet druk noch slechte concentratie.
Ik ben gewoon druk met werken, studeren en dergelijke. Voorlopig zal ik nog even door moeten poten. Daarnaast wil ik natuurlijk geregeld in de gym staan, beetje bezig zijn met het andere geslacht, etcetera. Ben continu bezig wat ik nog 'moet'/'kan' doen waardoor ik niet goed (in)slaap.

---------- Post toegevoegd Fri 7 Dec 2012 om 23:01 ----------

het beste wat helpt: trainen rond een uur of 7, daarna lekker je avond maaltijd eten, heerlijk ejaculeren (geen grap) wedde dat je als een roos slaapt?
Ik kan die tijden niet hanteren. Overigens zou ik dat ook niet willen, mijn gym is echt extreem druk rond die tijd.
 
Regelmaat is veel belangrijker voor een goede nachtrust.

Probeer een periode van 2 weken elke dag op hetzelfde moment in bed te liggen en hetzelfde moment op te staan. Zeg maar 11 uur naar bed en 8 uur op.

Daarnaast zorgen dat je kamer goed donker is, geen licht van uit de gang of elders. Niet tot heel laat achter de pc zitten met veel kunstmatig licht, of lang op je telefoon kijken in een donkere kamer en dan proberen te slapen. Je melatonine productie wordt echt verdoet door kunstmatig licht.
 
Back
Naar boven