Fitness Seller

Laag SHBG (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Rowsbeforehoes

Cool Novice
Lid geworden
11 feb 2020
Berichten
36
Waardering
8
Lengte
1m78
Massa
80kg
Vetpercentage
10%
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een bloedtest afgenomen. Alles lijkt in orde, maar de SHBG is onder de minimale referentiewaarde.
Bij de uitleg van verlaagd SHBG staat: Bij een verlaagde hoeveelheid SHBG is er waarschijnlijk meer testosteron vrij beschikbaar dan verwacht op basis van de totaal testosterontest.

Wat betekend dit in de praktijk? Is het nodig om het te verhogen? Zo ja, hoe?

Ik heb nog nooit gekuurd etc..

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • uitslagbloedtest.png
    uitslagbloedtest.png
    81,2 KB · Weergaven: 265
Ik zou me eerder zorgen maken om je leverwaarden :scratch:
 
Nee hoor. Is normaal bij een sporter dat die verhoogd zijn. Kan makkelijk 3 x vehoogd zijn.

Waarom de bloedtest?
Heb je gekuurd?

Ik heb de bloedtest genomen omdat ik de laatste tijd wat futloos ben. Ik heb nog nooit gekuurd.
 
Misschien eens proberen plantaardig te eten. schijnt wel te werken bij futloosheid. minder dierlijke vetten ofzo
 
Misschien eens proberen plantaardig te eten. schijnt wel te werken bij futloosheid. minder dierlijke vetten ofzo

Heeft dat met laag SHBG te maken?
Ik eet mijn voedingsschema elke dag, 1x per 1-2 maanden een cheatmeal.
 

Bijlagen

  • eten.png
    eten.png
    321,3 KB · Weergaven: 191
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een bloedtest afgenomen. Alles lijkt in orde, maar de SHBG is onder de minimale referentiewaarde.
Bij de uitleg van verlaagd SHBG staat: Bij een verlaagde hoeveelheid SHBG is er waarschijnlijk meer testosteron vrij beschikbaar dan verwacht op basis van de totaal testosterontest.

Wat betekend dit in de praktijk? Is het nodig om het te verhogen? Zo ja, hoe?

Ik heb nog nooit gekuurd etc..

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!
Te lage SHGB, hogere kans op diabetes.
 
Nee hoor. Is normaal bij een sporter dat die verhoogd zijn. Kan makkelijk 3 x vehoogd zijn.

Waarom de bloedtest?
Heb je gekuurd?
3 Keer verhoogd door forse inspanning. Dat gaat dan meestal over ASAT en niet over ALAT. Kan ook zijn door coeliakie, hyothyreoide, hartproblemen, enz... Ik denk dat het wel de moeite is om dat eens verder te laten oderzoeken. Ik had vroeger dezelfde symptomen en mijn huisdokter zei dat ik mij daarover geen zorgen moest maken maar dat dit door jaarlijkse bloedafname in het oog moest gehouden worden. Ik heb zijn raad niet gevolgd en ben naar het UZ gegaan en daar werd vastgesteld dat ik hepatitis C had. Ik was toen ook lusteloos en moe. Dat was de reden dat ik mijn bloed had laten controleren.
 
Laatst bewerkt:
Je testosteron is ook vrij laag, grote kans dat je daarom futloos bent.

Begin sowieso hier eens mee:
-2 x 3000iu vit D3
-Zinc
-Ashwaganda

En verder voeding op orde met voldoende goede vetten, ook dierlijk vet aangezien cholesterol nodig is voor de productie van testosteron.

Verder geen overmatige cardio of stressfactoren?
 
Je testosteron is ook vrij laag, grote kans dat je daarom futloos bent.

Begin sowieso hier eens mee:
-2 x 3000iu vit D3
-Zinc
-Ashwaganda

En verder voeding op orde met voldoende goede vetten, ook dierlijk vet aangezien cholesterol nodig is voor de productie van testosteron.

Verder geen overmatige cardio of stressfactoren?

Wat is volgens jou de minimale test waarde? In dit bloedonderzoek zit ik 5 boven het minimale.
Ik neem nu qua supps multivits, omega3 en 1x 3000iu D3. Zinc + magnesium neem ik altijd voor het slapen gaan. Ik zal de D3 eens verhogen naar 2x, kijken of dat iets uithaalt.
Ashwaganda zal ik onthouden voor de volgende keer als ik supps bestel!
Ik doe momenteel geen cardio en ook geen stressfactoren.
 
Nee hoor. Is normaal bij een sporter dat die verhoogd zijn. Kan makkelijk 3 x vehoogd zijn.

Waarom de bloedtest?
Heb je gekuurd?

ja maar dit is wel behoorlijk hoog hoor.... 110/130 moet je je beginnen zorgen te maken.
 
Wat is volgens jou de minimale test waarde? In dit bloedonderzoek zit ik 5 boven het minimale.
Ik neem nu qua supps multivits, omega3 en 1x 3000iu D3. Zinc + magnesium neem ik altijd voor het slapen gaan. Ik zal de D3 eens verhogen naar 2x, kijken of dat iets uithaalt.
Ashwaganda zal ik onthouden voor de volgende keer als ik supps bestel!
Ik doe momenteel geen cardio en ook geen stressfactoren.

Je hebt minimaal en je hebt ideaal waarbij je altijd voor het laatste moet streven.

Zou hem toch graag richting de 18 a 20 nmol zien gaan, vind dat eigenlijk minimaal.

Hoe oud ben je?

Het lijkt alsof je een zwaar medicijn gebruikt, dit verklaart dan ook je verhogde leverwaarde en verlaagde test wat weer gepaard gaat met vermoeidheid.
 
Je hebt minimaal en je hebt ideaal waarbij je altijd voor het laatste moet streven.

Zou hem toch graag richting de 18 a 20 nmol zien gaan, vind dat eigenlijk minimaal.

Hoe oud ben je?

Het lijkt alsof je een zwaar medicijn gebruikt, dit verklaart dan ook je verhogde leverwaarde en verlaagde test wat weer gepaard gaat met vermoeidheid.

Ik ben 22 jaar, over 2 maanden word ik 23.
 
ja maar dit is wel behoorlijk hoog hoor.... 110/130 moet je je beginnen zorgen te maken.

Is het aan te raden om hiermee naar de huisarts te gaan?

Bij het uitlegdocument staat dit over ALAT:
Verhoogde ALAT waarde kan duiden op veen leverstoornis zoals met kenmerken als: vermoeidheid, verminderde eetlust, misselijkheid, braken, opgezette buik, geelzucht, donkere urine of een lichte ontlasting. Daarnaast wordt de test aangevraagd bij mensen die mogelijk het hepatitis-virus hebben opgelopen of bij alcoholisten.

Enige waar ik dan 'last' van zou hebben is af en toe vermoeidheid. Ik drink nooit alcohol dus hier zou het ook niet aan kunnen liggen. Zou dit wellicht komen door te weinig rust? Ik train 6x per week, wellicht wat vaker een extra dagje vrij nemen?
 
je hebt nog nooit gekuurd gozer, ik zal er zeker mee naar de huisarts gaan of je moet in extreme maten drugs/alcohol gebruiken.....

ik ben aan het kuren, blast/cruise al 1.5 jaar en zit pas op 80
 
je hebt nog nooit gekuurd gozer, ik zal er zeker mee naar de huisarts gaan of je moet in extreme maten drugs/alcohol gebruiken.....

ik ben aan het kuren, blast/cruise al 1.5 jaar en zit pas op 80

Dank voor de input. Ik gebruik ook geen drugs.
 
Dank voor de input. Ik gebruik ook geen drugs.
In dat geval sluit ik me aan bij Col_inc en denk ik dat het verstandig is om de huisarts hier verder naar te laten kijken. Je hebt ook geen geschiedenis met medicatie oid?
 
Back
Naar boven