Fitness Seller

Laag SHBG (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Maar examine verzameld wel wetenschappelijke data en op basis van de betrouwbaarheid van de onderzoeken zeggen ze of iets als aanneembaar aangenomen kan worden of niet.
Ja, en die literatuur wordt verzameld op een niet-systematische wijze, er is geen peer-review, en mijn ervaring met de interpretatie van de auteurs is dat het niet al te best is. Het viel me een paar jaar geleden op toen ik mijn supplementenboek schreef en een startpunt zocht over vitamine D. Dus ik ga naar Examine en werd er niet bepaald gelukkig van. Dezelfde fouten die ik toen tegenkwam staan er nog steeds overigens: https://examine.com/supplements/vitamin-d/research/

De eerste zin van het stukje over het werkingsmechanisme:
The Vitamin D receptor (VDR) was thought to be expressed on the nuclear membrane which mediates genomic actions and there appears to be a cytoplasmic membrane receptor which can mediate nongenomic actions (...)
Waarom zou men denken dat het tot expressie kwam op de kernmembraan? Ze bedoelen IN de celkern, net als zoveel kernreceptoren. Op de kernmembraan zelf ligt totaal niet in de lijn der verwachtingen, de auteur snapt gewoon niet waar hij het over heeft.
En ik vervolg met dezelfde eerste zin:
(...) such as activation of Protein Kinase C (PKC)[210] which is apparently coupled to a G-protein,[211] Phospholipase D via the same G-protein,[211][212] and Protein Kinase A2.[213]
PKC gekoppeld aan een G-eiwit? Wat is dat voor debiels. Iedereen die ooit wat over celbiologie heeft geleerd struikelt over die zin. Maar als je naar die referentie gaat, zie je dat daar iets heel anders staat: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8902851
Het gaat om fosfolipase C (PLC). Ja, dat is wat héél anders. En dat klopt wel. De auteur heeft dus wederom, géén idee waar die het over heeft, én hij kan niet lezen. Want zijn referentie schrijft heel duidelijk dat het om fosfolipase C gaat.

En de rest van die paragraaf:
However, these previous trials appeared to use general (rather than specific) immunostaining (chick monoclonal antibody 9A7 and rabbit polyclonal antibody C-20 both detecting receptors beyond the VDR[214][215]) to find receptors and a more recent trial using precise VDR immunostaining failed to find any evidence for the expression of this receptor in skeletal muscle.[216] Past studies using autoradiography which confirmed the presence of the VDR in intestinal enterocytes, osteoblasts, parathyroid cells, and distal renal tubules[217] has also failed to detect the VDR in skeletal muscle.[218][219] Thus, the detected receptor in the previous studies 'confirming' its actions[211][212][213] may be a false positive when investigating another receptor.
Dit is geen goede presentatie van de wetenschappelijke literatuur. Studies, waarbij blootstelling van skeletspiercellijnen aan vitamin D leidt tot acute effecten, worden hierbij volledig buiten beschouwing gelaten. De studie die een preciezer antilichaam gebruikte en geen VDR-expressie kon vinden, is niet veel later bekritiseerd door bijv. deze auteurs: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24949660
Zij tonen wél aan dat de VDR tot expressie komt in spiercellen. Deze conclusie die er dus onder staat van de auteurs:
There may not be any detectable vitamin D receptors on skeletal muscle tissue, despite a series of studies that suggest this. These appear to be research artifacts caused by inprecise immunostaining techniques.
Is nogal zever.
 




Bekijk bijlage 480213


300 ng/dl is 10 nmol/l en daar zit OP met 23 jaar maar 4 nmoll boven. Ik zeg niet dat 14 slecht is, ik zeg dat 14 NIET OPTIMAAL is voor iemand in die leeftijdscategorie.

En nee, ik neem niet klakkeloos dingen over van fora maar gebruik liever wetenschappelijk onderbouwde literatuur.

Je bent wel behoorlijk vijandig Skydirk, misschien eens je oestrogeen na laten kijken :trollface:
En wat betekent 4 nmol/l? 14 nmol/l = 404 ng/dl. Met die waarde zie ik niet in waarom iemand zich futloos zou voelen. Dan ligt het probleem ergens anders. Ik ken gasten die zich ook futloos voelen wanneer ze aan de anabolen zitten. Wat LH verhoging betreft. Dat helpt ook maar indien je hypofyse wat moet gestimuleerd worden. Er bestaan ook mannen die al zeer hoge LH waardes hebben maar lage testosteronwaardes omdat hun ballen niet of niet meer goed werken en dan helpt LH verhogen niet. Trouwens is het de vrije testosteron die echt telt. En al die supps zoals ashwaganda en consoorten. Daar heb ik mijn twijfels over en indien ze toch zouden helpen, wat ben je dan met een verhoging van 14 nmol/l naar 15nmol/l. Niet veel volgens mij.
 
En wat betekent 4 nmol/l? 14 nmol/l = 404 ng/dl. Met die waarde zie ik niet in waarom iemand zich futloos zou voelen. Dan ligt het probleem ergens anders. Ik ken gasten die zich ook futloos voelen wanneer ze aan de anabolen zitten. Wat LH verhoging betreft. Dat helpt ook maar indien je hypofyse wat moet gestimuleerd worden. Er bestaan ook mannen die al zeer hoge LH waardes hebben maar lage testosteronwaardes omdat hun ballen niet of niet meer goed werken en dan helpt LH verhogen niet. Trouwens is het de vrije testosteron die echt telt. En al die supps zoals ashwaganda en consoorten. Daar heb ik mijn twijfels over en indien ze toch zouden helpen, wat ben je dan met een verhoging van 14 nmol/l naar 15nmol/l. Niet veel volgens mij.
Inderdaad. Je hoort naar klinisch relevante uitkomsten te kijken om erachter te komen of het daadwerkelijk wat zou doen voor bepaalde klachten.

Enclomifeen kreeg bijv. geen goedkeuring van de FDA ter behandeling van hypogondisme. Niet omdat het het testosteron niet verhoogde (dat deed het prima), maar omdat het geen effect had op symptomen die samenhangen met hypogonadisme.
 
Afgelopen maandag bloed laten prikken. Vanochtend gebeld voor de uitslag. De ALAT is van 170 naar 102 gezakt, dus dat is goed nieuws.

Ik heb qua verandering vorige week 4 rustdagen ingelast, zou dit er mee te maken kunnen hebben?
Huisarts wilt dat ik nog een keer laat bloedprikken en dan gaan ze testen op hepatitis en pfeiffer. Dit kan gelukkig morgenochtend al. Daar krijg ik volgende week maandag de uitslag van.
 
  • Like
Waarderingen: ACE
Had je de dag voor die bloedafname getraind?
 
Vanochtend ook uitslag of ik hepatitis of pfeiffer heb. Dit is niet het geval. Huisarts wilt nu dat ik een echo laat maken van mijn lever. Hopelijk is dat zo gepiept :)
 
Vanochtend ook uitslag of ik hepatitis of pfeiffer heb. Dit is niet het geval. Huisarts wilt nu dat ik een echo laat maken van mijn lever. Hopelijk is dat zo gepiept :)
Ben benieuwd, drink je ook veel alcohol?
 
Helaas is het ziekenhuis afspraak voor de echo niet doorgegaan vanwege corona. Afspraak staat nu ergens begin mei.
 
Ik lees je verhaal en vond dat ik hier even op moest reageren, aangezien ik exact hetzelfde heb meegemaakt.

Ook een bloedtest laten doen omdat me vaak vermoeid voelde (en veel grieperig) kreeg hieruit ook verhoogde leverwaardes terug.
Bij mij waren de waarden na een tweede keer prikken bij de huisarts ook lager dan na de eerste test. Ben je toevallig ziek geweest vlak voor de eerste keer bloedprikken? Wordt je oogwit (licht) geel op het moment dat je griep hebt of je niet fut voelt?
Ben ook op van alles getest, o.a. pfeiffer en hep c.
Ook de echo gehad, hierop geen afwijkingen te zien.

Uiteindelijk blijkt het een (onschuldige) erfelijke afwijking genaamd het syndroom van Gilbert te zijn. Dit verklaard niet het futloze, maar wel de verhoogde leverwaarden.
Mocht je echo nu goed terugkomen, zou je dit eens met je huisarts kunnen overleggen.

Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar mijn SHBG zat ook onder de referentiewaarde.
 
Ik lees je verhaal en vond dat ik hier even op moest reageren, aangezien ik exact hetzelfde heb meegemaakt.

Ook een bloedtest laten doen omdat me vaak vermoeid voelde (en veel grieperig) kreeg hieruit ook verhoogde leverwaardes terug.
Bij mij waren de waarden na een tweede keer prikken bij de huisarts ook lager dan na de eerste test. Ben je toevallig ziek geweest vlak voor de eerste keer bloedprikken? Wordt je oogwit (licht) geel op het moment dat je griep hebt of je niet fut voelt?
Ben ook op van alles getest, o.a. pfeiffer en hep c.
Ook de echo gehad, hierop geen afwijkingen te zien.

Uiteindelijk blijkt het een (onschuldige) erfelijke afwijking genaamd het syndroom van Gilbert te zijn. Dit verklaard niet het futloze, maar wel de verhoogde leverwaarden.
Mocht je echo nu goed terugkomen, zou je dit eens met je huisarts kunnen overleggen.

Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar mijn SHBG zat ook onder de referentiewaarde.

Dank voor je reactie! Ik ben niet ziek geweest voor het bloedprikken. Wat jij zegt zou het ook nog wel kunnen zijn. 4 mei heb ik ieder geval de echo staan, dus we gaan het zien!
 
Ik heb de bloedtest genomen omdat ik de laatste tijd wat futloos ben. Ik heb nog nooit gekuurd.

Is er een fysieke afwijking aan jouw lichaam waardoor testosteron verdacht zou kunnen zijn( het missen van een testikel bijvoorbeeld)?
Anders kunnen er 1000 andere redenen zijn waardoor jij je futloos voelt;
Allergie, stress, vervuiling, aangekomen, enz enz

Testosteronwaardes zeggen vrij weinig als er niks fysieks aan je mankeert, ze fluctueren namelijk continu binnen een bepaalde bandbreedte en dat is per individu verschillend, dus jouw 14 is mijn 30 en zijn 9, het zegt echt niks als er verder niks fysieks aan jouw mankeert en die waarden niet rond de 3 of iets dergelijks zit zoals bij mensen die net klaar zijn met hun kuurtje.

Mocht je nou toch willen doorzoeken in de testosteronhoek dan zou je het volgende moeten doen;
-echo van je scrotum
-mri van je hypofyse
Om te checken voor tumoren of andere afwijkingen die jouw hormonen beinvloeden. Als hier niks gevonden wordt zou het gezien jouw leeftijd iets anders moeten zijn, enige logische conclusie.

Ik zit zelf al 2 en half jaar aan de trt omdat ik wel zo'n fysieke afwijking heb. Ik was altijd letharigisch aan het eind van de middag en daar ben ik vanaf sinds ik begon met kuren in 2014 (nooit meer gestopt). Ik heb dus gewoon zelf de spuit erin gezet bij wijze van experiment en is een keer willen kuren (ook een optie al raad ik dit absoluut af als er niks fysieks aan je mankeert!)

Als ik de reacties hier lees zit ik wel aardig te /facepalmen, maar logisch gezien het een BB forum is dat iedereen, incluis jijzelf, test verdenkt.
 
Dank voor je reactie! Ik ben niet ziek geweest voor het bloedprikken. Wat jij zegt zou het ook nog wel kunnen zijn. 4 mei heb ik ieder geval de echo staan, dus we gaan het zien!
Plaats je een update zodra je wat meer weet? Ben nieuwsgierig tot welke conclusie jouw dokter komt.
 
Hematocriet en hdl graag?
 
Gister echo gehad, als het goed is begin volgende week uitslag.
Degene die de echo deed zag ieder geval niets vreemds.
 
Huisarts gebeld en kon niets raar zien op de echo. Begin Juni nogmaals bloed prikken.
 
Nogmaals bloed geprikt en zat nu op de 100. Dus 2 punten lager dan eerst. Nu door verwijzing voor het ziekenhuis.

huisarts gevraagd of zij misschien wist wat het wel kon zijn, zij had werkelijk geen idee. Ik gooide het syndroom van Gilbert op, maar ze reageerde alsof ze er nog nooit van gehoord had.

ThaDude het lijkt er wel erg op dat het het syndroom van Gilbert kan gaan zijn. Wat waren jouw leverwaardes?
 
Back
Naar boven