Fitness Seller

Laag vrij testosteron, hoog SHBG (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Trima

Novice
Lid geworden
2 apr 2019
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
85kg
Vetpercentage
15%
Hoi iedereen.

Eerst wat info.

Ben 43 jaar en sport nu ongeveer 6 jaar waarvan vooral de laatste 2 zeer fanatiek.
Ben anderhalf jaar geleden in jaar tijd van 106 kilo naar 75 ( zeer laag vetpercentage ) gegaan. Vervolgens "clean bulk" en zit nu rond de 85 kilo. Nu weer beginnen met een cut.
Vanaf mijn puberteit heb ik al psychische problemen namelijk depressies en angstklachten.
Hiervoor heb ik ook eigenlijk al vanaf die tijd medicatie ( verschillende soorten ssri's door de jaren heen )
Op dit moment gebruik ik escitalopram en pregabaline ( anti epilepsie medicijn dat ook wel wordt ingezet bij depressies/angstklachten.
Laatste jaren zijn de klachten vrij stabiel, en zeker mede dankzij het sporten voel ik me redelijk goed.
Klachten die ik eigenlijk altijd wel heb gehad zijn vermoeidheid, laag libido, altijd koud, slecht slapen.
Deze klachten schrijf ik altijd toe als gevolg van mijn depressie/angstklachten
Aangezien mijn leverwaarden iets te hoog zijn wordt ik om de zoveel tijd daarop getest om het in de gaten te houden.
Toch eens aan de huisarts gevraagd om eens op meer dingen te testen en dan ook op testosteron. Vond ze prima met de kanttekening, dat als er iets niet in orde was, ze daar niets mee kon.

Bloedwaarden heb ik bijgevoegd.

Wat opvalt is in de eerste plaats het verhoogde Ureum en ALAT. Nu zijn dit lichte verhogingen en volgens huisarts niet iets om zorgen over te maken. Wel in de gaten houden door half jaarlijks bloedtest te doen.

Dan Testosteron.

Totaal testosteron is 13,2 nmol?L wat binnen de waarden valt, maar wel erg laag is.
Vrij testosteron is 171 pmol/L wat erg laag is en ook buiten de waarden valt.
SHBG is 63,1 nmol/L wat volgens mij veels te hoog is maar hier wel binnen de waarden valt.

Verder zijn FSH en LH beiden vrij laag maar binnen de waarden.

TSH is ook laag maar binnen de waarden.

Tja, wat moet je hier nu mee. ALs je puur naar totaal testoron kijkt val ik nog binnen de waarden maar wel erg laag. Vrij testosteron is ook veels te laag wat mede komt door een zeer hoog SHbg.

Huis arts kan hier dus niets mee. Wil wel doorverwijzen naar internist, maar aangezien bijna alles redelijk binnen de waarden ligt is het de vraag of dat zin heeft.

Nu post ik dit op een trt forum, waarbij natuurlijk helemaal niet gezegd is dat dit een trt oplossing verdiend.
Vraag is natuurlijk waar de waarden vandaan komen. Vooral het hoge SHBG is natuurlijk interessant.
En wat voor een invloed heeft mijn medicatie hier nu op?
Heb me redelijk ingelezen over deze materie maar maar ben natuurlijk een leek.
Vandaar ook de vraag of 1 van jullie hier iets over te zeggen heeft.

Stel dat trt hier een passende oplossing zou zijn dan zit je mooi met het probleem dat de huisarts dit niet erkend. Zelf dokteren is een andere optie, maar ben ik niet zo een voorstander van ( alleen indien goed begeleid ).

Zou enige gedachten/opmerkingen over dit verhaal zeer waarderen!

IMG_3080.JPG
 
Totaal testosteron is 13,2 nmol?L wat binnen de waarden valt, maar wel erg laag is.
Vrij testosteron is 171 pmol/L wat erg laag is en ook buiten de waarden valt.
SHBG is 63,1 nmol/L wat volgens mij veels te hoog is maar hier wel binnen de waarden valt.
13,2 nmol/ is een perfecte waarde voor iemand van 43 jaar. Ik weet niet waarom je dit een lage waarde vindt. Ik zou mijn hormoonhuishouding niet naar de knoppen helpen in jouw geval maar eerder iets nemen om je LH en FSH te stimuleren als je dan toch je testosteron wil verhogen. Waarom probeer je geen clomid gedurende drie maanden gevolgd door een nieuwe bloedafname. Dat valt toch te proberen alvorens testosteron toe te voegen. Je vrije test is laag omdat je SHBG te hoog is.
 
Bedankt voor je reactie. Ik ben natuurlijk ook maar een leek op dit gebied maar heb er wel aardig wat over gelezen en struin zo een aantal fora af. Hier valt ten eerste op dat referentiewaarden nog wel eens wat willen verschillen van elkaar.
Ook valt op dat er verschillend gedacht wordt over wat nou een laag totaal test is en niet. Is het goed, puur omdat het binnen de waarden valt, of zou je ook kunnen zeggen dat indien het aan de lage kant van de referentiewaarden zit misschien toch niet zo goed is/ of althans voor klachten kan zorgen. Nogmaals, ik heb er geen verstand van, dit is alleen wat mij opvalt. Vandaar dat ik ook blij ben met reacties.
Vandaar dat ik 13,2 aan de lage kant bestempel. Maar inderdaad, keurig binnen de waarden.
Dat vrije test laag is vanwege hoog SHBG snap ik. Ik had alleen begrepen dat juist vrije test belangrijk is. Logische wijs zou je dan SHBG willen verlagen. De vraag is hoe? En wat ik daar over lees is ook best uiteenlopend.
Begrijp me goed, ik ben alleen op zoek naar antwoorden over hoe mijn waarden goed te interpreteren. En als het even kan zonder trt natuurlijk. Het is zo , dat een aantal mensen in mijn omgeving ( die er ook de nodige ervaring mee hebben ) zeggen dat deze waarden niet geweldig zijn en weldegelijk voor klachten kunnen zorgen. Ook zou het lastig zijn om significant massa op te bouwen( minst belangrijk, maar niet geheel onbelangrijk aangezien ik wel hard train ). En dan ga je je er in verdiepen en kom je erachter dat het een lastig verhaal is. Ik probeer zo open mogen info te vergaren om een bepaald beeld te vormen.
 
LH zal laag zijn omdat je zo voldoende testosteron aanmaakt. FSH denk ik hetzelfde? ALAT verhoogt door je medicatie?

SHBG doet gewoon z'n ding omdat je genoeg test in omloop hebt? Wordt trouwens ook wel beïnvloed door voeding (te veel proteine, te weinig vitamine d, verontreiniging in voeding, en ik dacht caffeine).

Ik zou trouwens blij zijn met een redelijk normale testosteron waarde bij antidepressiva. Ik weet niet of deze medicijnen daar direct invloed op hebben maar lees wel eens dat ze killing zijn voor je testosteron. En anders wel via invloed van je dopamine en/of serotonine.

Referentiewaarden vind ik ook laag, maar het is wel een andere kwestie als je bijvoorbeeld 18 bent en net 10 nmol/L hebt.

Maar ik snap ook wel dat je wat meer dan dit zou willen - wie niet?

Wat denk je van lifestyle optimaliseren? Cafeïne inname stoppen? Alcohol? Optimaal (10-12) vet% behouden? HDL iets verbeteren? Macronutrients verhoudingen? Vitamines? Slaap? Kan allemaal zomaar een paar nmol/L schelen.
 
Alat verhoging is normaal bij krachttraining. Medicijnen kunnen ook bijdragen maar is geen waarde om je ongerust over te maken.
 
Rond welke tijd is er bij jou geprikt?
 
Over de ALAT maak ik me ook niet zo ongerust. Zal inderdaad te maken hebben met de krachttraining en eventueel medicatie. Antidepressiva en de invloed op testosteron is ook iets waar ik me al langer in verdiep. Is iets waar nog geen eenduidige antwoorden op zijn.
Mijn levensstijl is denk ik zo optimaal mogelijk op dit moment. Heb 2 jaar geleden roer compleet omgegooid. Ik rook niet, Drink nauwelijks, eet gezond ( lees veel groenten, voldoende eiwitten, vetten, fruit, onbewerkt vlees etc ). Mijn vetpercentage zat 8 maanden geleden onder de 10 procent. Nu denk ik richting de 15 maar zal iets lager zijn. Ga nu weer cutten naar rond de 12 procent. Kijken of we wat spier hebben aangemaakt.
Gebruik creatine, vitamine d, magnesium en goede visolie. meer niet. Slaap is niet altijd even goed maar is lastig daar wat aan te doen.
Heb me laten prikken rond 10.00 uur in de ochtend. Wist toen overigens niet dat het belangrijk is om s'ochtends te prikken. Was niet nuchter, wel op een rustdag.
 
Back
Naar boven