AndroidHealthClinic

Lage bloedsuikerspiegel en insuline (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik heb in de ochtend nergens last van.
Ik eet genoeg dan. 40 gram noten, 350 gram volkorenbrood, shake met 40 gram eiwitpoeder en psyliumvezels.... denk ik.
Weet ik het, ik eet de hele dag door en heb geen strikt onderscheid tussen 'ontbijt' en de rest van de dag :D (werk thuis achter computer).
Dus na een uur eet ik weer 150 gram brood (snij zelf de plakken dus geen idee hoeveel het precies is). En zelfs snelwerkende insuline is wel 1 tot 3 uur bezig in je lichaam, dus als je continue weer blijft eten, gaat dat prima.

Dat van die langwerkende insuline kan misschien makkelijk zijn.
Punt is dat je daarmee wellicht geen pieken suprafysiologische hoeveelheid insuline krijgt zoals met forse doseringen kortwerkende. Je krijgt vermoedelijk je standaard vaste (niet verhoogde) pieken bij je eetmomenten met daartussen vlak-verhoogde insulinewaarden. Je verwerkt permanent wat meer voedsel en hebt dus voor die dalen tussen je pieken wat meer nodig. Daar zit de toegevoegde waarden.
Effectief is dat dus echt anders. Neemt niet weg dat ik absoluut niet weet wat beter werkt en voor wie wat beter werkt. Door permanent verhoogde insuline afgifte zorg je wel voor verhoogde opname en en heb je meer voeding nodig, maar heb je geen suprafysiologische hoeveelheden die voor grote pieken zorgen en schijnbaar voor extra eiwitsynthese in spieren zorgen. Dit is wat ik er ongeveer over heb kunnen vinden maar er is maar heel heel weinig beschikbaar over op dit specifiek vlak (spieropbouw, gezonde mensen, soms hoge dosissen). Vaak maar 1 onderzoek of vermelding, dus dat is ook twijfelachtig hoe betrouwbaar het is.

Feit is dat je pancreas gewoon insuline blijft afgeven tenzij er genoeg in je lichaam zit omdat je bloedsuiker niet hoog is en wellicht ook vanwege andere indicatoren. Ik weet niet of er nog nog bepaalde triggers zijn naast hoog suiker die pancreas activeren. Je pancreas zal niet meer afgeven als je exogene insuline voldoende werkt om je voeding weg te werken.
Als je trage koolhydraten eet kun je gewoon direct beginnen met eten.
Misschien, omdat jij ook na de training al snel richting hypo gaat, kan het zijn dat als je direct bij je inject snelle suikers gaat nemen, je ook weer te snel gaat dalen.

Maar, laat het ons weten wat je probeert en wat je er van merkt :)
 
Thomas Pak je dan ook niet die pwo shake met die dextrose en whey 5 minuten na injectie?
Ik moet ook echt wel binnen 45 minuten een normale maaltijd gaan eten en niet wachten tot een uur. Pak daarvoor meestal ook nog even een banaan.

Je moet ook wel gaan eten, maar niet (te veel) dextro of snelle suikers. Brood, rijst, wat trage carbs die over de uren er na verwerkt worden en beschikbaar komen.
Als je direct die dextro neemt, wordt dat zo snel opgenomen dat je exogene insuline nog niet werkt en je pancreas dus een stoot insuline vrijgeeft. Dat effect kan bijdragen dat je als de exogene insuline gaat werken het met je eigen insuline stapelt.

Maar dit is tweaken. Zoals ik zeg, ik vind het na een training ook moeilijk. Soms verbrand ik meer tijdens een training of heb ik wat minder gegeten er voor. Is het lichaam leger en komt het nauwer.
Bij jou gebeurt dat al bij 8 IU, bij mij vanaf een IU of 15. Verschilt voor iedereen (hoeveel je gegeten hebt, hoe snel je spijsvertering werkt, hoe hard je getraind hebt, waar je injecteert schijnt ook uit te maken (en dan bedoel ik zelfs als je op verschillende plaatsen in vet injecteert)).
 
Ik ga zo sporten en zal dan eens gaan experimenteren. Ik neem dan tijdens het sporten sportdrank met peptopro. Na het sporten/injectie een shake van fruit en andere natuurlijke producten ipv pure dextrose. En dan pak ik een half uur erna mijn eerste maaltijd. ik zal gewoon 8iu blijven proberen dus ben benieuwd of het zo wel goed gaat.
 
Wellicht dat je juist direct na je injectie 'gewoon' kunt eten. Dus traagopgenomen voedingsstoffen.
30 minuten er na juist iets suikerhoudends (fruit, eventueel dextro).

Als je dat omkeert blijf je eventueel gestapelde eigen + exogene insuline houden wat een probleem _kan_ zijn.
Dus bovenstaande is ook een idee.
 
Dus die pwo shake van 90gr. dextrose en 70gr. Whey is eigenlijk alleen om je eigen insuline omhoog te knallen maar verder niet echt noodzakelijk? Ik kan dus beter de koolhydraten van mijn vertrouwde shake omhoog gooien door er bijvoorbeeld havermout bij te gooien ipv dextrose?
 
Ik was net wezen sporten. De waarde was direct na het sporten 4.3.
Daarna shake/smoothie gepakt.
30 min. later zat ik op 6.9.
45 min. maaltijd.
75 min 4.2
90 min 6.6

Zo gaat het goed dus. Sportdrank tijdens het sporten en net iets minder snelle carbs in mijn pwo shake
 
Ik was net wezen sporten. De waarde was direct na het sporten 4.3.
Daarna shake/smoothie gepakt.
30 min. later zat ik op 6.9.
45 min. maaltijd.
75 min 4.2
90 min 6.6

Zo gaat het goed dus. Sportdrank tijdens het sporten en net iets minder snelle carbs in mijn pwo shake

Had trouwens weer 8iu gezet meteen na de eerste meting.
 
Iemand hier ooit een hypo gehad door dextrose? Had ik net dus last van. Bloedsuikerspiegel was 3.5 een uur na 50gr dextrose. Ik spuit geen insuline of hgh meer. Was net ook de eerste keer dat ik pure dextrose had gepakt na het starten van het topic.
 
Ik heb zelf wel eens een hypo als ik in de ochtend weinig eet, dan veel eet en actief wordt.

Gok dat het een overcompensatie is van je eigen lichaam op de grote hoeveelheid suiker.
 
Iemand hier ooit een hypo gehad door dextrose? Had ik net dus last van. Bloedsuikerspiegel was 3.5 een uur na 50gr dextrose. Ik spuit geen insuline of hgh meer. Was net ook de eerste keer dat ik pure dextrose had gepakt na het starten van het topic.
Als diabeet kan ik je uit mijn ervaring het volgende melden.
Dat is het ook. En werkt m.i. slechts voor even. Daarna klapt de spiegel geregeld weer net zo snel naar beneden. Tenzij je ondertussen betere voeding tot je genomen hebt.
Als ik een hypo heb en enkel dextro neem, is de kans is zeer groot dat ik binnen een uur na inname dextro wederom een hypo heb. 20 jaar ervaring. Altijd hetzelfde liedje.
 
Eigenlijk gewoon wat eerder eten dan. Had ook niet verwacht dat mijn bloedsuikerspiegel zo zou dalen na wat dextrose
 
Eigenlijk gewoon wat eerder eten dan. Had ook niet verwacht dat mijn bloedsuikerspiegel zo zou dalen na wat dextrose
Een mix van trage en snelle geen optie?
 
Back
Naar boven