MuscleMeat

Lage massa, 22% BF. Cut of (clean) bulk? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

bjaytee

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2009
Berichten
103
Waardering
3
Lengte
1m75
Massa
68kg
Vetpercentage
15%
Hai,

Ik heb mij de voorbije maanden twee maal laten meten met een body scan om zo mijn vetpercentage te bepalen. Eerste keer had ik een BF van 26% (aan 72,5 kg) en nu (2 maand later) 22 % (aan 65,5 kg). Volgens het verslag ben ik één kilo massa verloren en de rest vet. Ik heb een kleine 50kg massa.

Nu mijn vraag: should i cut or should i (clean) bulk?
Als ik cut dan ga ik vanzelfsprekend lager in vet, maar dan zal mijn massa ook nog wat dalen waarschijnlijk. Als ik bulk dan zou ik ruw geschat 8-10 kg massa kunnen bijkomen per jaar (denk ik), maar dat betekent natuurlijk maar een vermindering van ruwweg 3% in vet, waardoor ik nog steeds zou uitkomen op 19%.

Enig advies? Thanks alvast!
 
Ligt er net aan wat jezelf graag wilt...

Volgens het verslag ben ik één kilo massa verloren en de rest vet.
Eerst VVM van 53.65kg.
Nu VVM van 51.09kg.

Je bent vrij licht, zou persoonlijk niet nog meer cutten.

Weet niet of je al lang traint? Maar als beginner kan je gewoon clean op onderhoud (of iets erboven) gaan eten en kan je al mooie resultaten boeken! Heb je later wat meer spiermassa kan je altijd nog cutten.

Andere optie eerst cutten naar voor jou acceptabel vp en dan clean bulken opbouwen, je bent dan misschien meer tevreden met je lichaam, maar duurt wel langer.

Persoonlijk zou ik clean eten op onderhoud, hard trainen. Denk dat je dan nog veel kan bereiken.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kiest clean- of dirty bulk, bij een groot overschot aan calorien (bulk) kom je vet aan en dat zou ik bij 22% lv dus niet doen.

Gewoon net boven onderhoud gaan zitten en je aerobe training opschroeven.
 
Op 22% bf zou ik toch gaan cutten. Toen ik vertelde men mij om zo hard mogelijk te bulken de eerste maanden, maar daar heb ik later spijt van gekregen. Als je nu zou bulken kom je al snel op 24-25% te staan, en als je van zo hoog naar een acceptabel (10-15%) vetpercentage wilt cutten, ga je toch zoiezo wat van je massa verliezen. Ik zou dus eerst cutten en daarna pas bulken, zeker als je aanleg hebt om vrij snel vet te worden, zoals ik.
 
Pfff, het probleem is dat ik dan blijf steken op max gewicht dat ik kan liften. Ik raak gewoon niet hoger (logisch natuurlijk als je massa verliest).
 
Stats: M 37j 1m75 70kg 12%



Ik kan niet volgen?
 
Stats: M 37j 1m75 70kg 12%
Ik kan niet volgen?
Ik pas het direct aan. Dat waren nog stats van toen ik mij mat met een (digitale) caliper. Dat ding gaf 12% aan. Nu weet ik beter...
 
175m met 65kg en 22%, is er wel goed gemeten ? :rolleyes:
 
175m met 65kg en 22%, is er wel goed gemeten ? :rolleyes:
Zo'n DEXA scan is één van de meest accurate vetmetingen, dus ik denk het wel, ja...
 
Wat je ook kiest clean- of dirty bulk, bij een groot overschot aan calorien (bulk) kom je vet aan en dat zou ik bij 22% lv dus niet doen.

Gewoon net boven onderhoud gaan zitten en je aerobe training opschroeven.

That's the way it is !!!!!:cool:
 
als je gaat bulken met 22% ben je niet goed bij je hoofd!
 
Cut lijkt me idd logischer ;)
 
Back
Naar boven