XXL Nutrition

Lage test, LH en FSH

Bezoekers in dit topic

Knapwap

Novice
Lid geworden
17 dec 2021
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
81kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

Omdat ik de onderstaande klachten had, heb ik een tijdje geleden mijn bloed laten onderzoeken waarbij ook het Testosteron gehalte is gemeten. test 1: 8,0 nmol/l test 2: 7.8 nmol/l

-Weinig energie/ drive
-laag Libido
-verminderd zelf vertrouwen

Omdat dit lage waardes zijn, heeft de huisarts mij doorverwezen naar de uroloog. De uroloog vond fysieke geen extreme afwijkingen alleen een kleine verkleining van de Noten. Om een keuze kwa behandeling te maken, moest ze ook mijn LH en FSH waardes weten en die waren bij de eerdere bloedtesten niet gemeten... Daarom nog een test laten doen. Zojuist een telefoontje gekregen van de uroloog met de uitslag: Testosteron wederom laag op 8.0 nmol/l en LH en FSH waardes ook te laag. Omdat dit meer in het vakgebied van de endocrinoloog valt, heeft ze mij een doorverwezen naar de endocrinoloog. Hij zal met mij gaan kijken of Testosteron suppletie nodig zal zijn of niet. Mijn levenstijl op gebied van voeding en training zijn al in de goede richting om het natuurlijke testosteron level te optimaliseren.

Omdat deze afspraak met de endocrinoloog nog een paar weken op zich laat wachten, zit ik met de volgende vraag:



Welke opties zijn er om het LH en FSH gehalte te verhogen? of zal het waarschijnlijk neerkomen op TRT/HRT?



Voor degene die het zich zullen afvragen: ja ik heb verscheidene kuren gedaan in het verleden. De laatste is ondertussen alweer 3 jaar geleden en ik heb destijds geen bloedtesten gedaan. Of dit de oorzaak is voor de lage gehaltes is dus niet met zekerheid te zeggen, maar de kans is zeker aanwezig. ( do your bloodwork )
 
Lage testosteron, in combinatie met lage LH en FSH waarden klinkt als secundaire hypogonadisme.
Behandeling met SERMs zoals oa clomifeen schijnt hiervoor nog al eens goed te werken, maar zou dit met de endocrinoloog bespreken.
 
Dit zou dan inderdaad secundair hypogonadisme zijn. Clomifeen is effectief in het verhogen van het testosteronniveau, maar het effect op de klachten die gepaard gaan met een laag testosteron is vaak gering. Ook is er minder bekend over de veiligheid. Om die reden wordt vrijwel altijd testosteronsubstitutietherapie voorgeschreven. Het is nu zaak om uit te zoeken wat het secundair hypogonadisme veroorzaakt ook.
 
Mijn advies: laat je verwijzen naar andros kliniek. Veel endos hebben er de ballen verstand van. Ook ik ben daar goed geholpen. Net als jij lage test, lh en fsh, secundair hypogonadisme vastgesteld.
 
Mijn advies: laat je verwijzen naar andros kliniek. Veel endos hebben er de ballen verstand van. Ook ik ben daar goed geholpen. Net als jij lage test, lh en fsh, secundair hypogonadisme vastgesteld.
Ah ja, die kliniek die testosteron te pas en te onpas voorschrijft:

Als ik een endocrinoloog zou moeten aanraden: dr. Pim de Ronde (Spaarne Gasthuis in Haarlem) of dr. Diederik Smit (ETZ Tilburg).
 
Back
Naar boven