AndroidHealthClinic

Langdurig cutten levert geen resultaat meer. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

jeffreybrnd

Cool Novice
Lid geworden
13 jan 2015
Berichten
204
Waardering
124
Lengte
1m96
Massa
98kg
Beste atleten,

Het probleem:
Momenteel verkeer ik in een langdurige cut van meerdere maanden waarin ik helaas weinig resultaat in heb geboekt.
Vaak zijn dit soort topics het vragen naar de bekende weg, maar toch ben ik benieuwd of jullie mij informatie kunnen geven waaraan ik zelf niet heb gedacht.


Ik blijf op dit moment enige tijd hangen in het cutting proces.
Er zijn successen behaald in het gehele proces, maar helaas stagneert dit nu voor een periode van ongeveer 2 maanden.
Zo blijf ik nu hangen rond de 97 kg.


Ik besef mij dat ik niet hoog in mijn vetten zit en niet doe aan cardio, maar zullen dit grote gamechangers zijn? Dit omdat mijn kcal, voor mijn stats, redelijk laag ligt.
Dit laatste zorgt ervoor dat ik in de gym (erg) inlever op mijn kracht, energie en motivatie.
Ook merk ik dat ik op mijn werk steeds minder energie en concentratie ga krijgen.


Ik heb altijd moeite gehad om vet te verliezen. Mijn lichaam zet makkelijk vet (en gelukkig ook spier) aan en wilt dit graag vasthouden.

Is mijn onderhoud nu bijzonder laag geworden door het lange cutten?
Moet ik nog lager gaan in kcal?




Ik:
- 29 jaar
- 196 cm
- 97 kg
- Geschatte vet %: 21 (laagste ooit: 16%)
- Vet vooral rond de romp, ledenmaten zijn droog.
- Mijn doel: Vetpercentage verlagen.



Voeding:
- Gemiddelde kcal: 2100
- Gemiddelde Macro's: 195g K, 178g E, 65g V.
- Bronnen: Kip, pinda's, zuivel, rijst, brood, groentes, olie, shakes.
- Micro's: ABC multivitamine



Gym:
- 3/4 x per week
- UB/LB
- geen cardio


Alvast bedankt.
 
ga eens op onderhoud(zonder cardio) eten, voeg cardio toe en kijk wat dat met je doet

Je lichaam kan ook veranderen ondanks dat je niks afvalt.

Uiteindelijk is afvallen minder eten dan je nodig hebt. Val je niet af? eet je te veel.
Cardio kan ervoor zorgen dat je deficit hoger wordt.

weeg je alles goed af?
Kan me niet voorstellen dat je op 2100 met jouw gewicht/lengte, niet afvalt
 
ga eens op onderhoud(zonder cardio) eten, voeg cardio toe en kijk wat dat met je doet

Je lichaam kan ook veranderen ondanks dat je niks afvalt.

Uiteindelijk is afvallen minder eten dan je nodig hebt. Val je niet af? eet je te veel.
Cardio kan ervoor zorgen dat je deficit hoger wordt.

weeg je alles goed af?
Kan me niet voorstellen dat je op 2100 met jouw gewicht/lengte, niet afvalt


Ik gebruik "Food" als kcal teller en ben werkelijk waar een autist als het gaat over het invoeren van voeding met daarbij de juiste kcal's.
Ik snap wat je zegt over minder eten, alleen merk ik aan dagelijkse activiteiten, en aan de oefeningen in de gym, dat dit voor mij best laag is.

Zo ver ik met het blote oog kan zien, blijft mijn vetpercentage helaas gelijk.

Op onderhoud eten incl. cardio is wellicht een goeie tip om uit te proberen (al vind ik dit wel doodeng).
 
Laatst bewerkt:
Probeer het gewoon een periode. Op onderhoud eten. Uiteraard is het "eng" als je al zo lang aan het cutten bent. Maar je lijf verandert ook.

Soms kan wjziging in je voeding ook invloed hebben. Je eet waarschijnlijk al heel lang hetzelfde. Misschien eens wat spelen met je macro's.
Vetten bijvoorbeeld heb je nodig voor je hormonen en ook voor je vetstofwisseling. Zo kan je vetstofwisseling soms ook verbeteren door meer vetten (bijvoorbeeld uit zalm, avocado etc) te gaan eten.
Eiwitten hoog houden wordt inderdaad geadviseerd in een cut. Maar je hebt al genoeg aan 1.8 gr per kg BW. Dus ook mogelijk kan je daar wat in spelen.
Vetten zorgen ook voor verzadiging. Het blijft altijd experimenteren en het is wel zo dat het uiteindelijk toch gaat om kal in vs kcal uit.

Maar probeer het eens.. op onderhoud en wat meer vetten en zie wat het doet. Je bent er zelf bij en als het niet bevalt of je ziet (als zijnde meten in vet%) dat je vetter wordt dan kan je altijd nog terugstappen naar je "oude vertrouwde" eetpatroon.
 
Beste atleten,

Het probleem:
Momenteel verkeer ik in een langdurige cut van meerdere maanden waarin ik helaas weinig resultaat in heb geboekt.
Vaak zijn dit soort topics het vragen naar de bekende weg, maar toch ben ik benieuwd of jullie mij informatie kunnen geven waaraan ik zelf niet heb gedacht.


Ik blijf op dit moment enige tijd hangen in het cutting proces.
Er zijn successen behaald in het gehele proces, maar helaas stagneert dit nu voor een periode van ongeveer 2 maanden.
Zo blijf ik nu hangen rond de 97 kg.


Ik besef mij dat ik niet hoog in mijn vetten zit en niet doe aan cardio, maar zullen dit grote gamechangers zijn? Dit omdat mijn kcal, voor mijn stats, redelijk laag ligt.
Dit laatste zorgt ervoor dat ik in de gym (erg) inlever op mijn kracht, energie en motivatie.
Ook merk ik dat ik op mijn werk steeds minder energie en concentratie ga krijgen.


Ik heb altijd moeite gehad om vet te verliezen. Mijn lichaam zet makkelijk vet (en gelukkig ook spier) aan en wilt dit graag vasthouden.

Is mijn onderhoud nu bijzonder laag geworden door het lange cutten?
Moet ik nog lager gaan in kcal?




Ik:
- 29 jaar
- 196 cm
- 97 kg
- Geschatte vet %: 21 (laagste ooit: 16%)
- Vet vooral rond de romp, ledenmaten zijn droog.
- Mijn doel: Vetpercentage verlagen.



Voeding:
- Gemiddelde kcal: 2100
- Gemiddelde Macro's: 195g K, 178g E, 65g V.
- Bronnen: Kip, pinda's, zuivel, rijst, brood, groentes, olie, shakes.
- Micro's: ABC multivitamine



Gym:
- 3/4 x per week
- UB/LB
- geen cardio


Alvast bedankt.

Zou stoppen met cutten en op onderhoud gaan eten. Je weegt al niet heel veel voor je lengte. Zou lekker wat massa gaan pakken denk niet dat er veel overblijft op deze manier.
 
Na maanden en als trainen er onder leid is het wel een goed idee om even een paar weken een diet break te nemen. Niet perse vol/vet vreten maar rond onderhoud en er even niet op letten.

Kijken wat je gewicht en uiterlijk dan doet en dan herberekenen of alles wel goed gaat.

Ik denk dat er ook iets niet klopt als je met 2100 kcal niet van 97kg kunt afvallen. Is die 2100 consistent elke dag of wijk je er van af in het weekend ofzo?

Het klinkt voor mij ook niet heel aannemelijk dat je met je lengte dan 21% staat. Zou daar wat fotos van plaatsen en meningen van anderen over vragen. Misschien schat je het helemaal verkeerd in en probeer je je nu de grond in te diëten?
 
Probeer het gewoon een periode. Op onderhoud eten. Uiteraard is het "eng" als je al zo lang aan het cutten bent. Maar je lijf verandert ook.

Soms kan wjziging in je voeding ook invloed hebben. Je eet waarschijnlijk al heel lang hetzelfde. Misschien eens wat spelen met je macro's.
Vetten bijvoorbeeld heb je nodig voor je hormonen en ook voor je vetstofwisseling. Zo kan je vetstofwisseling soms ook verbeteren door meer vetten (bijvoorbeeld uit zalm, avocado etc) te gaan eten.
Eiwitten hoog houden wordt inderdaad geadviseerd in een cut. Maar je hebt al genoeg aan 1.8 gr per kg BW. Dus ook mogelijk kan je daar wat in spelen.
Vetten zorgen ook voor verzadiging. Het blijft altijd experimenteren en het is wel zo dat het uiteindelijk toch gaat om kal in vs kcal uit.

Maar probeer het eens.. op onderhoud en wat meer vetten en zie wat het doet. Je bent er zelf bij en als het niet bevalt of je ziet (als zijnde meten in vet%) dat je vetter wordt dan kan je altijd nog terugstappen naar je "oude vertrouwde" eetpatroon.

Klopt, ik eet allang hetzelfde. Uiteraard komt het voor dat ik soms, bij een etentje of verjaardag, afwijk van mijn dieet.
Maar dit neem ik wel op in de kcal-teller en compenseer ik door van iets anders minder te eten of iets weg te laten.
Ik ben op deze gr. aan vetten gekomen omdat ik: 1. mij aan de kcals wil houden, en 2. omdat ik niet op koolhydraten en eiwitten wilde minderen. Vet heeft natuurlijk aardig wat kcals in verhouding tot eiwit of koolhydraten. (wetende dat ik iets te weinig vet eet).

Wellicht ga ik het toch eens proberen om mijn kcal te verhogen en daarbij ook meer vetten te eten.
Ik ben benieuwd, bedankt voor de tip:cool:
 
Zou stoppen met cutten en op onderhoud gaan eten. Je weegt al niet heel veel voor je lengte. Zou lekker wat massa gaan pakken denk niet dat er veel overblijft op deze manier.

Gezien mijn spiermassa (en het gebrek ervan), weeg ik nog redelijk veel op dit moment denk ik. Het is zeker niet zo dat ik skinny fat word, ik heb zeker massa, maar strak ben ik zeker niet.
Voor massa gaan is iets wat ik al heel lang niet gedaan heb en waar ik sterk naar hunker. Misschien gaat dit wel een positief effect brengen.

Verstandig om met de week de kcals te verhogen of direct op onderhoud gaan?
 
Na maanden en als trainen er onder leid is het wel een goed idee om even een paar weken een diet break te nemen. Niet perse vol/vet vreten maar rond onderhoud en er even niet op letten.

Kijken wat je gewicht en uiterlijk dan doet en dan herberekenen of alles wel goed gaat.

Ik denk dat er ook iets niet klopt als je met 2100 kcal niet van 97kg kunt afvallen. Is die 2100 consistent elke dag of wijk je er van af in het weekend ofzo?

Het klinkt voor mij ook niet heel aannemelijk dat je met je lengte dan 21% staat. Zou daar wat fotos van plaatsen en meningen van anderen over vragen. Misschien schat je het helemaal verkeerd in en probeer je je nu de grond in te diëten?

Ik vind het net zo merkwaardig als jij.
Uiteraard zou het zo kunnen zijn dat er meer massa gekomen is en ik vet heb verloren, of ik nu meer vocht vast hou door het weer (ja, op een gegeven moment ga je echt aan alles denken), maar alsnog vind ik het apart en vooral demotiverend.

die 2100 kcal is het gemiddelde op weekbasis. Je zou gelijk kunnen hebben met de vetpercentage. Dit is namelijk een schatting.
Hij kan hoger liggen, maar ik vermoed dat het niet veel zou schelen.

Ik denk dat ik vanaf morgen eens de boel ga omgooien en kijken wat het met mijn lichaam doet.
Allen bedankt:flexing:
 
Je kunt makkelijk minder koolhydraten eten - je hebt er niet zoveel van nodig aangezien je geen endurance training doet. Zoals Marina al zei, 1.8 g/kg eiwitten is genoeg.

Als jouw vet min of meer gelijkmatig verdwijnt, duurt het langer voordat zichtbaar wordt dat je vet kwijt bent. Het zou kunnen dat je wel degelijk vet kwijt raakt en wat spieren hebt gewonnen. Daarbij kan je gewicht stabiel blijven. Hier kom je achter door vet te meten.

Hoe staat het met je stress niveau, slaap en gym prestaties?
 
  • Like
Waarderingen: Bubs
Je kunt makkelijk minder koolhydraten eten - je hebt er niet zoveel van nodig aangezien je geen endurance training doet. Zoals Marina al zei, 1.8 g/kg eiwitten is genoeg.

Als jouw vet min of meer gelijkmatig verdwijnt, duurt het langer voordat zichtbaar wordt dat je vet kwijt bent. Het zou kunnen dat je wel degelijk vet kwijt raakt en wat spieren hebt gewonnen. Daarbij kan je gewicht stabiel blijven. Hier kom je achter door vet te meten.

Hoe staat het met je stress niveau, slaap en gym prestaties?

Ik zit al die tijd op ong. 1.8g/kg eiwit.
De stress is de laatste twee maanden wel verhoogd.
 
Ik denk dat er een aantal kanten aan je probleem zitten. Pinda's en brood zijn imo al niet ideaal in je dieet, maar ik denk dat het ook veel in je nutrition timing zit. Hou je carbs laag, en alleen na de workout als je depleted bent, carb loaden.
 
Ik denk dat er een aantal kanten aan je probleem zitten. Pinda's en brood zijn imo al niet ideaal in je dieet, maar ik denk dat het ook veel in je nutrition timing zit. Hou je carbs laag, en alleen na de workout als je depleted bent, carb loaden.

Ik heb het redelijk algemeen gehouden in mijn voeding beschrijving.
Ik wissel brood en rijst met elkaar af.
Met pinda's bedoel ik bijvoorbeeld pindakaas (100%).

Ik ga vanaf vandaag mijn carbs wat verlagen en vet iets verhogen.
Als ik je goed begrijp bedoel je dat ik vooral de carbs op een dag vooral ná de training moet nemen?
 
Wat is er nou weer mis met brood..... :dunno:
 
Houd je niet gewoon wat extra vocht vast?
 
Houd je niet gewoon wat extra vocht vast?

Als dat zo is, dan is het blijkbaar wel al een langere tijd en gaat het om redelijk veel vocht naar mijn idee
 
Ik ben het eens met Marina 1975. Ik ben ook al een langere tijd aan het cutten en ik merk dat het steeds langzamer gaat. Ik ben al een poosje de matador methode aan het proberen. Dit heeft mij best goed geholpen en het is zeker het proberen waard.

Het gaat als volgt, je eet 2 weken op onderhoud en daarna ga je 2 weken weer verder cutten. De theorie is dat je metabolisme vertraagd na 2 weken dus daarom de 2 weken op onderhoud om je metabolisme te "resetten".

Hier nog een linkje met wat meer uitleg: https://www.t-nation.com/diet-fat-loss/the-matador-intermittent-diet

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
 
Back
Naar boven