XXL Nutrition

Langer rijden met duurdere merkbrandstof ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Masterhit

Monstrous Giant
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
14 apr 2006
Berichten
12.699
Waardering
1.031
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

een kennis van me beweert bij hoog en laag dat hij meer kilometers met duurdere merkbrandstof (bijv. Total Excellium) doet dan met gewone brandstof. ik geloof er eerlijk gezegd niet veel van, maar wat is hier nu van aan ?
 
Ik verbeeld het me ook wel eens. Maar denk dat het zo lijkt, en dat de manier van rijden meer uithaalt
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

een kennis van me beweert bij hoog en laag dat hij meer kilometers met duurdere merkbrandstof (bijv. Total Excellium) doet dan met gewone brandstof. ik geloof er eerlijk gezegd niet veel van, maar wat is hier nu van aan ?


veel leaserijders / tankpashouders mogen het niet meer tanken,

na jarenlang onderzoek geen noemenswaardige verschillen

die de hogere kosten rechtvaardigen ;)

zegt al genoeg denk ik zo
 
Er is niet zo lang geleden een reportage in het nieuws geweest dat die zogezegd gepimpte brandstoffen bullshit zijn en je evengoed af bent met de goedkopere
 
In Duitsland schijnen ze spul te hebben met een gehalte van 105 ipv 98 of 95.

Zoals ik het geleerd heb :

Theoretisch zorgt een hoger octaangehalte voor een snellere verbranding waar dus meer kracht uit komt en daarom schijn je minder nodig te hebben om het zelfde effect te hebben.

Dit komt omdat hij toch dezelfde hoeveelheid brandstof inspuit en daarom een iets krachtigere verbranding geeft wat resulteerd in meer vermogen. Als een auto dan meer vermogen heeft dan zit hij sneller op een bepaalde snelheid en is er dus minder brandstof nodig om op die snelheid te komen.

Maar goed, dat is de theorie als je auto in een rechte lijn van punt A naar punt B gaat met een constante snelheid. En het effect zou dan zeer weinig zijn.

Naar mijn mening dus totaal verwaarloosbaar.:)
 
Dat ligt geheel aan de auto, mijn hobby auto met turbo motor is gechipt op octaan 98. Als ik octaan 100 ga tanken in duitsland spuugt ie vlammen als een malle bij het terugschakelen.

Er zit dus wel degelijk verschil in de brandstof, of je er iets van merkt in het zogenaamd meer km's kunnen maken? Lijkt me niet, je motor gaat minder snel pingelen maar je motormanagement zal zich niet bijstellen om zo met minder brandstof efficiënter om te kunnen gaan (of je zou je motor moeten laten chippen op 98 of 100, dan haal je er absoluut meer vermogen uit).
 
Dat ligt geheel aan de auto, mijn hobby auto met turbo motor is gechipt op octaan 98. Als ik octaan 100 ga tanken in duitsland spuugt ie vlammen als een malle bij het terugschakelen.

Er zit dus wel degelijk verschil in de brandstof, of je er iets van merkt in het zogenaamd meer km's kunnen maken? Lijkt me niet, je motor gaat minder snel pingelen maar je motormanagement zal zich niet bijstellen om zo met minder brandstof efficiënter om te kunnen gaan (of je zou je motor moeten laten chippen op 98 of 100, dan haal je er absoluut meer vermogen uit).

+1
je moet tanken waar je auto voor is afgesteld en dat is voor "normale autos" hier in nl 95;)
hoger octaan kan je je hobby auto idd scherper afstellen en minder snel detonatie krijgen.
 
Idd ik tank voor mijn hobby auto met ook een getunede turbo motor erin 98 omdat het nodig is.
Ik heb al meerdere malen gehoord dat mensen hetzelfde blok met 95 tankte en het blok was overleden.
Enigste verschil met die duurdere brandstoffen is dat er wat meer toevoegingen in zit om het blok te reinigen echter doorvoor gebruik ik zelf met regelmaat een aparte toevoeging voor,echter bij sommige brandstofsoorten is de octoon gehalte ook verhoogd.
Overigens komt de benzine allemaal via centrale punten waardoor via een pasje word bepaald welke extra toevoegingen er aan worden toegevoegd.
En het is voor ons normale gebruikers niet te controleren hoeveel meer brandstof je gebruikt bij de ene volle tank en de andere omdat de weersomstandigheden en het aantal optrekken en remmen per volle tank verschillen.
 
ik heb een keer van limburg na Assen gereden met volle tank v-power. ik reed er niet een KM langer mee dan de goedkopere benzine euro 91
 
Getunde auto's hebben er natuurlijk veel meer aan he jongens, daar probeer je alles uit de motor te halen en dan heeft het ook meer invloed. Helemaal met een turbomotor die een veel grotere compressie einddruk heeft. Dit heeft eerder te maken met het tegengaan van pingelen zoals sirkevin al zij (verbranding door druk ipv de vonk van de bougie) Of auto's met een hoop cilinders. Blijf erbij dat je het bij een normale gemiddelde standaard auto je er niets van merkt. En steeds minders zelfs als je ziet hoe erg de cilinderinhoud terug wordt geschroeft bij nieuwe auto's.

Ik heb wel eens met mijn scooter van die soort van RC brandstor gebruikt met een nog hoger octaangehalte. Dit merkte je heel duidelijk maar ook vooral omdat dat ding 15.000+ toeren maakte, bij een standaard scooter zou je er denk ik niets van merken.
 
Jammer dat alle plekken waar je 98 kan tanken snel verdwijnen. Iig in de noordkop.
 
Getunde auto's hebben er natuurlijk veel meer aan he jongens, daar probeer je alles uit de motor te halen en dan heeft het ook meer invloed. Helemaal met een turbomotor die een veel grotere compressie einddruk heeft. Dit heeft eerder te maken met het tegengaan van pingelen zoals sirkevin al zij (verbranding door druk ipv de vonk van de bougie) Of auto's met een hoop cilinders. Blijf erbij dat je het bij een normale gemiddelde standaard auto je er niets van merkt. En steeds minders zelfs als je ziet hoe erg de cilinderinhoud terug wordt geschroeft bij nieuwe auto's.

Ik heb wel eens met mijn scooter van die soort van RC brandstor gebruikt met een nog hoger octaangehalte. Dit merkte je heel duidelijk maar ook vooral omdat dat ding 15.000+ toeren maakte, bij een standaard scooter zou je er denk ik niets van merken.

Ik tank altijd kerosine in mijn pimped out wheels, rijd als een malle
 
Progamma Radar het een test gedaan. geen verschil. Zelf is het bijna niet uit te vinden of het werkt omdat je er te bewust mee bezig bent en met het gaspedaal gaat spelen.
Het is gewoon marketing. Op 10.000 liter wordt er 1 liter van iets anders toegevoegd en voila, de prestatiebenzine is klaar voor gebruik!
 
Veel geleerd in dit topic :)
 
:)
 
Laatst bewerkt:
Laatst wel een reportage gezien over die duurdere brandstof bij shell, V-power, dacht ik.

Ze kwamen erachter dat deze brandstof je motor 2 volle pk's meer geeft.

Ik heb er iig het geld niet voor over.
 
Wat ook meetelt is hoe zwaar zijn rechtervoet is en hoeveel km's hij rijdt.

Zware rechtervoet --> hoger brandstof verbruik
Korte afstanden --> hoger brandstof verbruik

En een duurder merkbrandstof, het staat er al.. het is duurder en veel mensen trappen erin.
 
Back
Naar boven