AndroidHealthClinic

Laptop en router

Bezoekers in dit topic

Mighty

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
21 aug 2005
Berichten
10.072
Waardering
8
Lengte
1m95
Massa
99kg
Vetpercentage
10%
Heren,
Ik wil een beroep doen op jullie kennis/expertise. Ik ga binnenkort weer studeren en wil hiervoor een laptop gaan aanschaffen, omdat ik denk, dat ik beter kan studeren wanneer ik mij wat afzonder van de huiskamer en me terugtrek in mijn (toekomstige) kantoortje.
Dit bevind zich in een slaapkamer op de eerste verdieping van mijn huis.
Nu ben ik, zoals zovele Nederlanders, schraler dan schraal en wil ik voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Ik heb er dus aan zitten denken om een oud barreltje te kopen, omdat ik de laptop toch alleen ga gebruiken om teksten te verwerken en ander spul, dat de gemiddelde student doet. Ik heb dus, in mijn ogen, niet zo heel veel nodig.

Echter, nu ben ik wat aan het zoeken en komt toch de hebberd weer in me naar boven en krijg ik kriebels in mijn buik van al het moois, dat er tegenwoordig te koop is. Ik gedraag me dus als een kind in een snoepwinkel.:D

Aangezien ik er niet zo heel veel verstand van heb (al wil ik mezelf graag voorliegen, dat ik er heel veel verstand van heb), wil ik jullie advies inwinnen om voor mijzelf de beste keuze te maken.

Denken jullie, dat ik het met een oud barreltje red of kan ik beter iets meer uitgeven, omdat dat gewoonweg een stuk beter is (ook al zal ik in eerste instantie niet zo heel veel gebruik gaan maken van de vele opties)?
Waar moet ik een beetje op letten?

Tevens wil ik graag een draadloos netwerk gaan "opzetten", omdat ik wss ook gebruik ga maken van internet (ik zal toch af en toe even op DBB moeten tjekken) met de laptop.
Wat is een goede router voor dagelijks "simpel" internet-gebruik? Wat zijn de beste opties, qua opbouw van het netwerk?
Zal ik veel snelheid gaan verliezen met een router (ik download nu met 600kb/sec)? Heb ik met een router wel verbinding op de eerste verdieping (betonnen vloer)? Hoe kan ik het best mijn router beveiligen?
Ten slotte wil ik nog weten of ik met mijn pocketpc ook kan i-netten via de router.

Het is nogal wat, maar ik hoop, dat jullie me willen en kunnen helpen.
Alvast bedankt!
 
Ik denk dat je als je een laptop gebruikt puur voor schoolwerk dat een iets oudere laptop geen enkel probleem mag opleveren. Ik zou gewoon gaan voor een middenklassen, daar doe je nooit verkeert mee. Ik zou vooral proberen letten op de processorsnelheid, het aantal Gig geheugen dat er op de laptop staat en de werksnelheid van de laptop. Ik denk dat je niet echt veel hebt aan het feit dat er een fantastische videokaart inzit, of dat je gebruikt maakt van FireWire i.p.v USB.

In verband met je router heb ik een vraag, wil je een router gebruiken puur om een internetverbinding te delen of om bestanden van de éné pc naar de anderen te versturen ? Indien het enkel om je internetverbinding te delen is zou ik voor een iets goedkoper model gaan. Dan kan je bij een router kiezen om draadloos of via netwerkkabel te werken. Indien je draadloos gaat moet je goed kijken naar het bereik van je router. De kostprijs van een goeie gemiddelde router bedraagt ongeveer 100€.
 
ik heb misschien nog wel een router voor je liggen ouwe reus...
 
snelheid zal je met een wireless router met een beetje goede NAT mogelijkheid niet verliezen.

600KB download houd in dat je ongeveer een 6MB verbinding hebt.
de traagste wireless router is 5.5MB, echter die kan je nergens meer kopen, standaard en goed te betalen is 802.11G, oftewel 54MB routers.
pas op dat je niet voor een merk gaat dat pretendeert sneller te zijn, dat valt namelijk flink tegen.

persoonlijk vind ik voor wireless de beste beveiliging infrastructure, dat houdt in dat je op basis van hardware adressen (MAC adressen) toegang gaat verlenen tot de router.

iets simpelere opties (maar kost wel iets aan performance) is een WEP key gebruiken.

uiteraard je SSID (zeg maar je signaal) even verbergen.
 
Ik vind ook dat je wireless best beveiligd d.m.v Mac adressen te gebruiken
 
Alvast enorm bedankt voor jullie info en moeite bro's! Super!
@Peoples Je hoort nog van me bro!
 
Snelheid zal geen probleem zijn met die 6Mbit (heb toevallig ook een dergelijke verbinding). Wel is er 1 beveiligingsaspect die je in acht moet nemen en dat is dat je de lijn met WPA beveiligd. WEP is in principe te kraken, maar als er niet zoveel nerds in je omgeving wonen hoef je daar niet zo bang voor te zijn. WEP in combi met mac adres restricties is redelijk veilig.
 
Back
Naar boven