AndroidHealthClinic

Last van onderrug na het squatten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Averion

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
21 apr 2006
Berichten
56
Waardering
0
Hallo mensen,

Ik ben een beginnende beoefenaar, en ik doe nu een maandje of 3 squats.
In het begin in een smith rack voor de veiligheid, maar nu gewoon "los".

Ik doe "normale" squats, dus tot de bovenbenen horizontaal zijn. Echter merk ik de laatste tijd dat ik een ontzettende spierpijn heb ik mijn onderrug na het squatten. Dit komt misschien door een verkeerde techniek?

Tijdens de squat beweging voel ik soms als mijn bovenbenen bijna horizontaal zijn in een keer de druk verschuiven van mijn bovenbenen naar mijn rug. Betekend dit dat ik te ver voorover buig, en zo het gewicht op mijn rug pak ipv mijn benen?

Ik train nog niet echt zwaar, mijn record met squats is 6x 100 kilo. Ik merk ook dat ik meer last krijg van mijn rug hoe zwaarder ik squat.

Heeft iemand misschien tips om de squat techniek te verbeteren of ervaring met pijn in de onderrug?

Ik doe bijna elke dag "droge" squats zonder stok/gewicht om mijn techniek aan te scherpen maar dit heeft nog weinig effect.

Vriendelijk bedankt,

Robert
 
als je naar beneden zakt en je bent op je laagste punt dan moet je knie op de zelfde hoogte als je scheenbeen staan, op de zelfde lijn.
dus als je eronder gaat staan stap dan iets naar voren
 
en hou je rug recht!! hoop dat het duidelijk is
 
Als ik het zo lees is dit vrijwel zeker een gevolg van je houding.
Met name het niet goed behouden van de arch onderin de squat, heb hier zelf ook een tijd last van gehad.

Probeer op de volgende zaken te focussen:
- Reet naar achter.
- Borst naar voren.
- Ellebogen onder de stang.
- GOED fixeren door billen, buik en rug stevig aan te spannen gedurende de hele lift.
- Recht vooruit of een beetje naar boven kijken.

Ga iets terug in gewicht en probeer deze punten goed in de smiezen te houden. Bij mij was het in enkele weken vrijwel compleet verleden tijd en kon daarna weer flink omhoog in gewicht.
Hier nog een mooi artikel dat chunky een keer postte en mij veel aanknopingspunten gaf, die je mooi langs kan lopen als een soort afvink-lijst voor je aan de squat begint.

Falling forward in the squat - Dave Tate
 
probeer anders is een rugband om je rug te ondersteunen. die gebruik ik zelf ook vanaf de 100kg ong. , meer uit voorzorg. en je onderrug misschien nog even keihard aanpakken!!

als laatste kan ik je alleen nog adviseren: hou je rug beetje hol en kijk naar voren/boven om het niet teveel uit je rug te pakken en dus te minimaliseren.
 
Tim19 zei:
en hou je rug recht!! hoop dat het duidelijk is

je kunt het je rug het beste hol maken toch??
En je bruine ster zo ver mogelijk naar achter doen.

Ik ben nu sinds een week in een smith machine aan het squatten, dat moet wel wennen want ik deed eerst met dumbbells.
Heb alleen wel pijn in mijn schouders als ik squat, door de stang die zo hard daar drukt.
 
echt je rug hol maken is ook niet goed dan krijg je daar weer alst van zeker met zware gewichten daarom is riem voor je rug is ook aan te raden.
en heb je geen band voor je schouders ik doe het altijd gewoon met een handdoek er omheen.
 
ja, dat zal ik de eerst volgende x proberen, heb meestal geen handdoek mee :$
Moet ik toch maar eens wat vaker doen.
Heb trouwens best last van schouders hoor, moet echt wennen aan die stang.
Als het met handdoek niet veel beter is dan probeer ik wel met wat minder gewicht en meer reps paar setjes en paar zware setjes met halters.
Maar als ik te zware dumbbells in mijn handen hou dan kan ik die niet lang vast houden.
Ik heb het idee dat ik wel veel zwaarder kan trainen maar dat mijn handen het nog niet aan kunnen, vervelend is dat!
Als het aanhoudt dan zeg ik mijn ict baantje op en ga ik de bouw wel in :D
 
Bedankt voor de tips! Ik denk zelf dat het ook helpt als ik mijn voeten verder uit elkaar zet.

Ik zat er ook al aan te denken om een "riem" (rugband) te kopen. Aangezien ik van plan ben om zwaar te gaan squatten als ik hier aan toe ben, lijkt me dit een goede investering?

Weet iemand waar je die dingen kan kopen in de omgeving utrecht?
 
als je je dumbbells niet lang kan vasthouden licht dat aan je onderarmen mischien als je die wat streker maakt dat het dan een stuk beter gaat.
onderarmen zijn heel belangrijk bij alles
 
Zorg nou eerst maar dat je houding goed is, dan kan je daarna altijd nog riemen kopen om extreem zwaar te gaan...
 
Wat is het nut van extreem zwaar squatte als je een riem gebruikt?
Buiten dat je aan wedstrijden mee kan doen.
Squatte is toch ook gedeeltelijk voor je onderrug?
Kun je dan niet beter een beetje lichter squatten en geen riem gebruiken?


als je je dumbbells niet lang kan vasthouden licht dat aan je onderarmen mischien als je die wat streker maakt dat het dan een stuk beter gaat.
onderarmen zijn heel belangrijk bij alles

tnx ik trainde onderarmen idd niet specifiek.
Gister op het eind van de training nog 2 onderarm oefeningen gedaan. en branden dat het deed, heerlijk! :D
Zaterdag weer even onderarmen erbij doen.
 
Back
Naar boven