MuscleMeat

last van onderrug tijdens squat

Bezoekers in dit topic

thomastog

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
7 apr 2008
Berichten
8.900
Waardering
649
Hey gasten

Ik squat nu al best een tijdje en ik merk dat als ik de beweging terug omhoog maak ik het heel erg ik mn onderrug voel en veel minder in mn quads? Het lijkt hierdoor of mn quads wel meer gewicht aankunnen maar dat mn onderrug dat niet toelaat, leun ik misschien tever naar voren?
 
Ik zit al jaren met hetzelfde probleem....
 
Dit kan te maken hebben met verschillende dingen van je houding...het is normaal om je onderrug ook wat te voelen, zeker als je met zware gewichten traint. Maar het is wel belangrijk dat je een goede squattechniek beheerst alvorens je met flinke gewichten gaat squatten. Dat je je onderrug TO much voelt kan te maken hebben met het volgende:

- Je billen niet genoeg aanspant zodra je omhoog komt
- Je buik niet genoeg aanspant
- Je met een te holle rug om hoog komt
- Billen niet naar ACHTER duwt maar meer richting beneden/kuiten
- Je knieën te ver over je voeten heen gaan (altijd voor je voeten blijven)
- Voeten naar binnen draaien, probeer je tenen altijd iets naar buiten te laten wijzen.
 
Problemen met je SI gewricht... verkleving in de onderrug....
 
Dit kan te maken hebben met verschillende dingen van je houding...het is normaal om je onderrug ook wat te voelen, zeker als je met zware gewichten traint. Maar het is wel belangrijk dat je een goede squattechniek beheerst alvorens je met flinke gewichten gaat squatten. Dat je je onderrug TO much voelt kan te maken hebben met het volgende:

- Je billen niet genoeg aanspant zodra je omhoog komt
- Je buik niet genoeg aanspant
- Je met een te holle rug om hoog komt
- Billen niet naar ACHTER duwt maar meer richting beneden/kuiten
- Je knieën te ver over je voeten heen gaan (altijd voor je voeten blijven)
- Voeten naar binnen draaien, probeer je tenen altijd iets naar buiten te laten wijzen.

Thanks! Ga hier zeker op letten volgende training.:D
 
Ik zit al jaren met hetzelfde probleem....

Misschien tijd om eens te kijken of je pelvis naar de verkeerde kant tilt? Dan ga jen amelijk compenseren. Als je anterior tilt hebt gebruik je ook minder glutes en moet de rug compenseren en krijg je problemen.
 
Misschien tijd om eens te kijken of je pelvis naar de verkeerde kant tilt? Dan ga jen amelijk compenseren. Als je anterior tilt hebt gebruik je ook minder glutes en moet de rug compenseren en krijg je problemen.

Dat kan ook een oorzaak zijn dat je het sneller voelt in je SI gewricht (heiligbeengewricht). Dit is trouwens het onderste gedeelte van je ruggenwervelkolom.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

SI-gewricht klachten onstaan meestal door overbelasting van de rug. Op de lange termijn kan verzwakking van de spieren rondom de wervelkolom het gevolg zijn en uw rugklachten laten voortduren of zelfs doen verergeren. Het is daarom van belang de rug en andere rompspieren te versterken.

Maar nogmaals, het kan zijn dat je ook gewoon teveel je rugspieren belast..en daar kunnen wel SI-gewrichtsklachten uit ontstaan.

Let gewoon goed op je squathouding (echt doen, is echt belangrijk om klachten te voorkomen) en span vooral die BILLEN aan!!! Visualiseer maar dat er een briefje van honderd tussen je bibs zit ;)
 
pas op gozer ik loop ook al een tijd met me onderrug te kwakkelen. elke keer denk ik nu is het over en dan krijg ik weer last. ik denk er zelfs aan te passen voor de squat :(
 
pas op gozer ik loop ook al een tijd met me onderrug te kwakkelen. elke keer denk ik nu is het over en dan krijg ik weer last. ik denk er zelfs aan te passen voor de squat :(

Is je techniek goed?
 
Ik heb dat probleem dus ook.

Wat ik ook doe, welke positie ik probeer, mijn onderrug wilt niet mee.

Misschien dat het te maken heeft met de lengte van je lichaam??
Hoe langer je lichaam hoe meer druk er op komt te staan??
 
Ik heb dat probleem dus ook.

Wat ik ook doe, welke positie ik probeer, mijn onderrug wilt niet mee.

Misschien dat het te maken heeft met de lengte van je lichaam??
Hoe langer je lichaam hoe meer druk er op komt te staan??

Nee heeft vaak te maken met je houding, je lichaam zoekt altijd de gemakkelijkste houding om aan te nemen en bij squatten en ook lunges is het dus belangrijk dat je wel goed de oefening uitvoert omdat je het anders snel uit je rug gaat halen. Probeer echt vanuit je benen/billen je zelf om hoog te tillen.

Je moet dus niet elke positie proberen, want dat is fout. Je moet de juiste houding hebben:

1. beide voeten op de grond en verdeel gewicht over BEIDE voeten maar NIET op je tenen!!
2. Knieën boven voet houden en niet voorbij je tenen
3. knieën NOOIT overstrekken!
4. draai je voeten altijd iets naar buiten om je knieën minder te belasten
5. rug recht en iets naar voren gebogen met bovenlichaam
6. Schouders naar achter, borst op
7. Kijk niet omhoog of naar je voeten, kijk schuin naar beneden/voren

bij naar beneden gaan,
* houd je rug recht...
* zak met je billen naar achter, alsof je op een vieze wc wilt zitten ;)
* LET OP! Knieën niet verder dan je tenen, als je dit doet...moet je VERDER met je billen naar achteren!!!!
* Span been/bil spieren goed aan
* bij omhoog komen, span nog meer aan en druk je vanuit je benen jezelf om hoog, dus NIET vanuit je rug!

Als je je onderrug nog steeds erg voelt dan train je waarschijnlijk met te zwaar gewicht en belast je daardoor nog steeds je onderrug omdat je dan "onbewust" toch meer vanuit je rug jezelf omhoog tilt.

Je hebt zo wel verschillende houdingen, je voeten dichter bij elkaar of verder uit elkaar... pak je bijv. bij de ene meer je buitenste beenspieren mee of anders binnenste beenspieren.
 
Gebruik je wel een riem?

Ik had hetzelfde probleem maar sind s de ondersteundende riem heb ik er minder alst van en ook mijn houding is beter geworden.

Kijk altijd naar boven als je omhoog gaat en zorg dat je je rug recht houd en idd je billen en kont aanspand...

Ik ben 190m en ik heb al snel last van me onder rug maar ook men onder rug goed getraint en dat helpt ook!
 
Gebruik je wel een riem?

Ik had hetzelfde probleem maar sind s de ondersteundende riem heb ik er minder alst van en ook mijn houding is beter geworden.

Kijk altijd naar boven als je omhoog gaat en zorg dat je je rug recht houd en idd je billen en kont aanspand...

Ik ben 190m en ik heb al snel last van me onder rug maar ook men onder rug goed getraint en dat helpt ook!

Riem kan zeker een ondersteuning zijn, maar beter met lichter gewicht oefenen en een goede techniek beheersen...:rolleyes:

Hoe kom je erbij om naar boven te kijken??? je moet je rug in 1 lijn houden met je nekwervels/hoofd...dus niet omhoog kijken... maar gewoon hoofd recht naar voren en kijk je wat schuin naar beneden!
 
Riem kan zeker een ondersteuning zijn, maar beter met lichter gewicht oefenen en een goede techniek beheersen...:rolleyes:

Hoe kom je erbij om naar boven te kijken??? je moet je rug in 1 lijn houden met je nekwervels/hoofd...dus niet omhoog kijken... maar gewoon hoofd recht naar voren en kijk je wat schuin naar beneden!

je moet wel degelijk omhoog kijken, hoor ;)
het zal aan je techniek liggen
bekijk dit filmpje eens
http://www.bodybuilding.com/fun/videos/2008/barbellfullsquat.wmv

http://www.youtube.com/watch?v=qRnGI3c5Jjs

tweede is zeer interessant denk ik voor jou

[Link niet meer beschikbaar]

gr
 
Daar ben ik niet mee eens... bij deze jongen van het filmpje is zijn hoofd lichtjes naar boven.. ik nam aan dat jij nog verder omhoog zou kijken.

Anyway op mijn basistraining voordat ik les gaf heb ik toch heel duidelijk aangeleerd dat je je hoofd recht moet houden en naar voren/schuin beneden kijkt, omdat je dan je ruggenwervels/nekwervels meer op 1 lijn ligt.

squat2.gif
 
Tate master of squats zegt...Hoofd neutraal en in de barbell duwen. Dus je kan niet omhoog kijken of naar beneden.

En wat me ook opvalt is...hoe vaak je ook oplossingen geeft van wat het probleem is. Je krijgt dan reacties wat er op duidt dat die persoon het niet gelezen heeft en/of er geen **** mee gaat doen. Verspilde moeite dus Pilates :S
 
Ja je hebt ook gelijk, maar soms... ben ik gewoon té behulpzaam ;).
 
Back
Naar boven