MuscleMeat

last van onderrug (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ZoutZak

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
9.198
Waardering
50
Lengte
2m
Massa
110kg
sinds een tijdje merk ik dat ik steeds vaker last van mn onderrug krijg. vaak bij een oefening waar wel druk op mn onderrug komt te staan, voel ik vaak pijnsteken.
ik denk zelf dat het iets met het deadliften te maken heeft, sinds ik er mee begonnen ben voel ik mn onderrug steeds vaker. dit terwijl ik bij zowel deadliften als squaten wel goed op de uitvoering let w.b. de rug.

iemand ervaring/advies?
 
Hmmm heb je ooit iemand die zelf deadlift laten kijken hoe je deadlift?? Anders zou het kunnen zijn dat je onderrug nog te zwak is om het aan te kunnen...

Heb je bij het sqautten ook pijn in je onderrug? Ook bij latpulldowns en roeien?
 
Originally posted by frietbakker
Hmmm heb je ooit iemand die zelf deadlift laten kijken hoe je deadlift?? Anders zou het kunnen zijn dat je onderrug nog te zwak is om het aan te kunnen...

Heb je bij het sqautten ook pijn in je onderrug? Ook bij latpulldowns en roeien?
squats soms, lats en roei zoiezo niet.
onderrug is opzig wel sterk genoeg, maar ik voel bij zware deads/squats (100 kilo+) tog wel ongewenste pijn.
 
Ik denk dat het toch je vorm is OF toch je onderrug niet sterk genoeg... ik kan namelijk geen andere redenen bedenken waardoor je anders pijn aan je onderrug krijgt...
 
ik denk niet dat het aan de kracht ligt, misschien tog de uitvoering....
 
Rug altijd recht houden niet bol en niet hol trekken.
Wat men ook vaak fout doet is bij deadlift teveel de onderug gebruiken en te weinig de benen, buik, gluten etc.
Probeer andere spieren meer te betrekken zodat de druk op de onderrug verminderd. Verder sumo is 10% minder belastend voor de onderrug dan conventionele deads.
 
Belangrijk bij de deadlift om de spieren aan te spannen in buik, billen en benen.. dan wordt de rug minder belast..
Is ook bericht voor mezelf.. vergeet dat ook wel eens, vooral als er gehaast moet worden of te veel gekletst heb.
En.. vooral oefeningen niet te snel uitvoeren maar rustig en beheerst! Alleen een opwarmset kan snel met een laag gewicht...
 
Originally posted by admin
Rug altijd recht houden niet bol en niet hol trekken.
Wat men ook vaak fout doet is bij deadlift teveel de onderug gebruiken en te weinig de benen, buik, gluten etc.
Probeer andere spieren meer te betrekken zodat de druk op de onderrug verminderd. Verder sumo is 10% minder belastend voor de onderrug dan conventionele deads.
ik houd mn rug waarschijnlijk te hol, omdat ik juist wil voorkomen dat ik hem bol houdt trek ik hem misschien te hol....:(
 
Ik heb precies hetzelfde. Ik denk telkens dat hij te bol staat maar dan trek ik mijn rug juist hol. Je moet goed in een spiegel kijken als je deze oefening doet dan kan je zien wat je fout doet. In ieder geval of dit het probleem is
 
Daarom is begeleiding in het begin voor sommigen zo belangrijk, als iemand je kan verbeteren dan leer je het metteen op de goede manier aan...jammer dat vele sportscholen dat zo weinig doen.
 
En als ze het doen, dan is de helft van de begeleiders niet competent (een van hen liet me de front squat met gekruiste armen doen, is veel te instabiel) of geen mens vraagt ze om advies.. mijzelf uitgezonderd, want ik vraag ze het hemd van het lijf..

Liever een laag gewicht nemen en de oefening perfect (nou ja... ???) uitvoeren dan zo snel afraffelen en smokkelen wat ik vaak zie doen... Bijv. door bij de lateral pull down naar achter te hangen om het gewicht naar beneden te trekken.. bij de biceps curl te gaan zwaaien en ook door rekken (hyperextensie) veel te snel en dynamisch te doen.. dynamisch rekken/strekken is volledig in de ban gedaan tegenwoordig wegens blessure gevaar..
Dat advies vraag ik vooral om ook precies de goede spier te pakken te hebben en om blessures te voorkomen.

Wat ik nu echt jammer vind, is dat er maar zo weinig spiegels zijn daar.. maar 2 van plm 2-3 meter. Veel te krap..

Ja, die deadlift he.. wel lachen dat ik vergeten was bijv. dat de mijne stiff-legged was en ik 'm als normale DL deed! Je moet ook aan ZOveel dingen tegelijk denken..
 
Laatst bewerkt:
net gesquat, meer op mn rug gelet dus niet te hol trekken, en het voelde een stuk beter.
nu nog volgende week ff kijken of ik ook verbetering in de deadlifts krijg....

maarre ik neem aan dat jullie dus nix geen pijn in de onderrug ondervinden na deadlifts?
 
ik heb nooit pijn bij squats of lifts in mijn onderrug, maar je traint je buikspieren toch ook wel he, anders kan het daar aan liggen.
 
Originally posted by Esperantisto
(een van hen liet me de front squat met gekruiste armen doen, is veel te instabiel)

ooh, zo doe ik het ook. [Abeelding niet meer beschikbaar] :(
 
Originally posted by bestoldschool


ooh, zo doe ik het ook. [Abeelding niet meer beschikbaar] :(

Nou, het doet vooral ontzettend zeer aan de binnenkant van de ellebogen.. misschien hou je 'm wel met de handen vast maar kruist die voor je borst? Lijkt me praktisch onmogelijk een hoog gewicht zo kruiselings vast te houden in je elleboogholte..
En dan moet ie zogenaamd voor je quads zijn.. 25 kg vond ik al veel voor mijn armen en ik doe de correct uitgevoerde leg press nu met 140 kg.. da's wel een groot verschil.
 
Originally posted by Pump
ik heb nooit pijn bij squats of lifts in mijn onderrug, maar je traint je buikspieren toch ook wel he, anders kan het daar aan liggen.
uiteraard :)
 
Originally posted by Esperantisto


Nou, het doet vooral ontzettend zeer aan de binnenkant van de ellebogen.. misschien hou je 'm wel met de handen vast maar kruist die voor je borst? Lijkt me praktisch onmogelijk een hoog gewicht zo kruiselings vast te houden in je elleboogholte..
En dan moet ie zogenaamd voor je quads zijn.. 25 kg vond ik al veel voor mijn armen en ik doe de correct uitgevoerde leg press nu met 140 kg.. da's wel een groot verschil.

???
Ik hou de stang op mijn voorkant schouders en dan kruis mijn handen om de stang vast te houden.
Ik wist niet dat je bedoelde dat je de stang in je elleboogsholte houdt. ???
 
Esp, je moet de stang niet in de elleboogholte vasthouden, maar ergens tussen biceps & voorkant schouders dus zoals BOS zegt... geen wonder dat het zeer doet!!

[Abeelding niet meer beschikbaar] [Abeelding niet meer beschikbaar]
 
Juist!!
Ik dacht dat ik een nieuwe geheime techniek had gemist en dat daarom mijn benen maar niet groeiden
 
Oh, ja die front squat was me voorgedaan door een van de medewerkers die de ballen verstand van KT heeft.. ik begin nu langzamerhand door te krijgen wie wel en wie niet goed is..

Zoals bijv. de man die vandaag voor zichzelf trainde en t-e-r-g-e-n-d langzaam een oefening uitvoerde om zo lang mogelijk spanning op de spier te houden.. heel anders dan de zwaaiers die je vaak ziet..
Liet me ook een apparaat zien, waar ik overheen had gekeken.. ga nu ipv seated calf raise in de leg press, deze dus echt zittend doen, alsof je in een stoel zit..
Je leert elke dag weer wat bij.. jammer dat die man maar een paar keer per week aanwezig is.
 
Back
Naar boven