MuscleMeat

last van onderrug (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Je kan geen koudje pakken op je spieren, wat moeten ze dan gaan doen, hoesten? Enige wat een kleine rol zou kunnen spelen is dat een koud gewricht minder soepel is dan een warm gewricht.
Maar jullie denken ook dat je als het koud is buiten een jas aan moet omdat je anders verkouden wordt? :rolleyes: Heeft allemaal met belastbaarheid van de persoon te maken en niet met externe zaken als het weer.

@Obiku: ik denk dat ik door mijn werk een stuk meer kennis op dit gebied heb dan jij. Wilde mensen hier ook niet afzeiken (deed ik wel, sorry), maar er worden hier zo vaak rare, nergens op slaande adviezen gegeven. Goed bedoelt dat wel, maar soms irriteer ik me daaraan.
Als mijn irritatiegrens weer bereikt is neem ik weereens de tijd om mensen vanuit mijn vakkennis adviezen te geven/gerust te stellen (alleen op het gebied waar ik kennis van heb, je zal me geen vragen zien beantwoorden over eczeem of iets dergelijks), maar altijd mond dit uit in nietszeggende discussies meestal met mensen die veel minder kennis op dit gebied hebben en alleen dingen herhalen die ze weleens ergens gehoord hebben. Ik denk dat ik me in deze sectie maar weer gewoon op de vlakte hou... :(

ik heb geen idee wat voor werk je doet, maar een kou op de spieren word ook wel onderkoeling al dan niet plaatselijk genoemd.
door kleding word het evenwicht bepaald tussen warmteproductie en warmteverlies.
als er dus te weinig kleding is begint het 1e stadium van onderkoeling al.
dat kan op 4 manieren : directe warmtegeleiding(door koude omgevingstemp) , warmtestraling(door betere doorbloede lichaamsdelen zoals nek handen gezicht) , verdamping(zweet op het lichaamsopp geeft heel veel warmte af) , ademhaling(spreekt voorzichzelf zeker als je hard en snel ademt door het sporten).
als de lichaamstemperatuur gedaald is naar 36-34 graden probeert een lichaam zich door rillen en klappertanden warm te krijgen.
je huid word wit , je gezicht blauwachtig , pijn in voeten en knieen , hoge polsslag en snellere ademhaling , angst en nerveusiteit nemen toe.
je voelt je klote zeg maar.......
als je temperatuur nog meer zakt(33-27graden) kom je in een uitputtingsfase
die je hartritme verstoord en je ademhaling verkrampt zodat je minder zuurstof krijgt.
je word moe en onverschillig en kan makkelijk het bewustzijn verliezen.
het rillen stopt en je bewegingen verkrampen zodat je bijna niet meer kan lopen of handelen zonder hulp.
je toestand is levensbedreigend.
zakt de temperatuur onder de 27graden dan treed verlamming en ademstilstand op.

ps: het is fijn dat je denkt dat ik geen verstand van zaken heb en dat jij het allemaal wel goed op een rijtje hebt maar in dit geval zit je er toch naast beste TheNOse.
ik ben wel degelijk op de hoogte van EHBO en sportblesurebehandelingen.
ook ben ik ervaringsdeskundige in onderkoeling en oververhitting van mensen door mijn ervaringen in het verleden als zeevarende.;)
 
ik heb geen idee wat voor werk je doet, maar een kou op de spieren word ook wel onderkoeling al dan niet plaatselijk genoemd.
door kleding word het evenwicht bepaald tussen warmteproductie en warmteverlies.
als er dus te weinig kleding is begint het 1e stadium van onderkoeling al.
dat kan op 4 manieren : directe warmtegeleiding(door koude omgevingstemp) , warmtestraling(door betere doorbloede lichaamsdelen zoals nek handen gezicht) , verdamping(zweet op het lichaamsopp geeft heel veel warmte af) , ademhaling(spreekt voorzichzelf zeker als je hard en snel ademt door het sporten).
als de lichaamstemperatuur gedaald is naar 36-34 graden probeert een lichaam zich door rillen en klappertanden warm te krijgen.
je huid word wit , je gezicht blauwachtig , pijn in voeten en knieen , hoge polsslag en snellere ademhaling , angst en nerveusiteit nemen toe.
je voelt je klote zeg maar.......
als je temperatuur nog meer zakt(33-27graden) kom je in een uitputtingsfase
die je hartritme verstoord en je ademhaling verkrampt zodat je minder zuurstof krijgt.
je word moe en onverschillig en kan makkelijk het bewustzijn verliezen.
het rillen stopt en je bewegingen verkrampen zodat je bijna niet meer kan lopen of handelen zonder hulp.
je toestand is levensbedreigend.
zakt de temperatuur onder de 27graden dan treed verlamming en ademstilstand op.

ps: het is fijn dat je denkt dat ik geen verstand van zaken heb en dat jij het allemaal wel goed op een rijtje hebt maar in dit geval zit je er toch naast beste TheNOse.
ik ben wel degelijk op de hoogte van EHBO en sportblesurebehandelingen.
ook ben ik ervaringsdeskundige in onderkoeling en oververhitting van mensen door mijn ervaringen in het verleden als zeevarende.;)

moet ook toegeven dat ik dit verhaal eerder geloof dan het verhaal van Neusje!!
 
ik heb geen idee wat voor werk je doet, maar een kou op de spieren word ook wel onderkoeling al dan niet plaatselijk genoemd.
door kleding word het evenwicht bepaald tussen warmteproductie en warmteverlies.
als er dus te weinig kleding is begint het 1e stadium van onderkoeling al.
dat kan op 4 manieren : directe warmtegeleiding(door koude omgevingstemp) , warmtestraling(door betere doorbloede lichaamsdelen zoals nek handen gezicht) , verdamping(zweet op het lichaamsopp geeft heel veel warmte af) , ademhaling(spreekt voorzichzelf zeker als je hard en snel ademt door het sporten).
als de lichaamstemperatuur gedaald is naar 36-34 graden probeert een lichaam zich door rillen en klappertanden warm te krijgen.
je huid word wit , je gezicht blauwachtig , pijn in voeten en knieen , hoge polsslag en snellere ademhaling , angst en nerveusiteit nemen toe.
je voelt je klote zeg maar.......
als je temperatuur nog meer zakt(33-27graden) kom je in een uitputtingsfase
die je hartritme verstoord en je ademhaling verkrampt zodat je minder zuurstof krijgt.
je word moe en onverschillig en kan makkelijk het bewustzijn verliezen.
het rillen stopt en je bewegingen verkrampen zodat je bijna niet meer kan lopen of handelen zonder hulp.
je toestand is levensbedreigend.
zakt de temperatuur onder de 27graden dan treed verlamming en ademstilstand op.

ps: het is fijn dat je denkt dat ik geen verstand van zaken heb en dat jij het allemaal wel goed op een rijtje hebt maar in dit geval zit je er toch naast beste TheNOse.
ik ben wel degelijk op de hoogte van EHBO en sportblesurebehandelingen.
ook ben ik ervaringsdeskundige in onderkoeling en oververhitting van mensen door mijn ervaringen in het verleden als zeevarende.;)

Prachtig verhaal over wat onderkoeling is en nu graag het verband met de rugblessure?? Zoals je zelf al prachtig beschrijft daalt bij onderkoeling de lichaamstemperatuur, ja klopt. Prachtig dat je op de hoogte bent van EHBO en dat je zeevarende geweest bent, maar wtf heeft dat te maken met je shirt niet in je broek doen als stratenmaker of op de tocht zitten met je nek?
 
Prachtig verhaal over wat onderkoeling is en nu graag het verband met de rugblessure?? Zoals je zelf al prachtig beschrijft daalt bij onderkoeling de lichaamstemperatuur, ja klopt. Prachtig dat je op de hoogte bent van EHBO en dat je zeevarende geweest bent, maar wtf heeft dat te maken met je shirt niet in je broek doen als stratenmaker of op de tocht zitten met je nek?

dat heeft er alles mee te maken , koude spieren die door de buitenlucht te veel af gekoeld worden zijn niet in staat om toch veel kracht te leveren.
ook kan plotselinge spieractie op een koude spier een directe blesure geven.
als die stratenmaker met een koude vrieswind op zijn onbedekte rug toch een zware stoeprand oppakt kan hij direct spier-scheuring of verrekking oplopen en weken uit de roulatie zijn.
of een voetballer die zonder opwarming het koude veld inkomt en er direct 100% voor gaat zal heel snel weer op de grond liggen voor een blesurebehandeling .

simpel toch....?
 
dat heeft er alles mee te maken , koude spieren die door de buitenlucht te veel af gekoeld worden zijn niet in staat om toch veel kracht te leveren.
ook kan plotselinge spieractie op een koude spier een directe blesure geven.
als die stratenmaker met een koude vrieswind op zijn onbedekte rug toch een zware stoeprand oppakt kan hij direct spier-scheuring of verrekking oplopen en weken uit de roulatie zijn.
of een voetballer die zonder opwarming het koude veld inkomt en er direct 100% voor gaat zal heel snel weer op de grond liggen voor een blesurebehandeling .

simpel toch....?

Was het maar zo simpel. De enige wetenschappelijke verklaring voor lage rugklachten is een dysbalans tussen de oppervlakkige grote spieren (erector en rectus abdominus bijv) en de kleinere intrinsieke spieren (multifidi en transversus abd bijv). Door te zwakke kleinere stabiliserende spieren kan het bij mensen in de rug schieten door een slechte coordinatie. Kou maakt hiervoor niet uit. Die stratenmaker (die nu opeens vrieskou op zijn rug krijgt?) moest gewoon zijn navel intrekken alvorens hij de stoeprand oppakte, dan was er niets aan de hand geweest.
Btw: spierscheuringen in de rug komen alleen voor bij topsporters die ook nogeens zwaar aan de dope zitten (zoals coleman bijv). Bij gewone stervelingen zoals jij en ik sloop je zo'n spier alleen door een heftig trauma (mes erin of iets dergelijks), niet door iets op te tillen. Waarom niet? Omdat deze spieren heel anders aanhechten (niet met een dun peesje of iets dergelijks), net als de delts bijv, praktisch geen pees en in de praktijk zelden scheuringen.

Simpel toch?

Dat van die voetballer is ook geen direct bewijs voor, er zijn legio amateurvoetballers die zonder echte warming up het veld ingaan en nooit ergens last van hebben.
 
Was het maar zo simpel. De enige wetenschappelijke verklaring voor lage rugklachten is een dysbalans tussen de oppervlakkige grote spieren (erector en rectus abdominus bijv) en de kleinere intrinsieke spieren (multifidi en transversus abd bijv). Door te zwakke kleinere stabiliserende spieren kan het bij mensen in de rug schieten door een slechte coordinatie. Kou maakt hiervoor niet uit. Die stratenmaker (die nu opeens vrieskou op zijn rug krijgt?) moest gewoon zijn navel intrekken alvorens hij de stoeprand oppakte, dan was er niets aan de hand geweest.
Btw: spierscheuringen in de rug komen alleen voor bij topsporters die ook nogeens zwaar aan de dope zitten (zoals coleman bijv). Bij gewone stervelingen zoals jij en ik sloop je zo'n spier alleen door een heftig trauma (mes erin of iets dergelijks), niet door iets op te tillen. Waarom niet? Omdat deze spieren heel anders aanhechten (niet met een dun peesje of iets dergelijks), net als de delts bijv, praktisch geen pees en in de praktijk zelden scheuringen.

Simpel toch?

Dat van die voetballer is ook geen direct bewijs voor, er zijn legio amateurvoetballers die zonder echte warming up het veld ingaan en nooit ergens last van hebben.


waarom is amateurvoetbal dan de nummer 1 van de blesure-gevoelige sporten?
en de warming-up in het betaald-voetbal doen ze alleen om het publiek te vermaken zeker........?
het slaat kant nog wal wat je allemaal zegt .
regel nummer 1 in de sport is nog altijd de warming-up.
ook in KT .
 
sorry, maar het is algemeen bekend dat een goede warming up voor warme spieren zorgen zodat die minder snel blesseren.

en een chiropractor zal het heus wel weten hoor...
 
En toch door de kou,, :rolleyes:
 
Ja? Dat is een folder van een chiropractor...is daar enige wetenschappelijke onderbouwing in te vinden?

Obikoe: Nummer 1 blessure in het amateurvoetbal zijn enkelblessures geen spierscheuringen...


moeilijk he , je ongelijk toegeven.....;)

lees die folder van die girotractor of zoiets , die man heeft er voor gestudeerd .
ik ben maar een boerenlul die door ervaring wijzer is geworden.
1 vraag heb je nog niet beantwoord TheNose , wat voor werk doe je dan dat je het allemaal beter weet.......?
iets in de verpleging gok ik.
of misschien huisarts .
dan weet je ook dat die nou juist meestal het ongezondste leven in tegenstelling tot wat ze de mensen altijd af of aan-raden.
 
Ja? Dat is een folder van een chiropractor...is daar enige wetenschappelijke onderbouwing in te vinden?

Obikoe: Nummer 1 blessure in het amateurvoetbal zijn enkelblessures geen spierscheuringen...


Is een chiropractor geen reguliere dicipline Nose?
 
Is een chiropractor geen reguliere dicipline Nose?

Er zijn in ieder geval geen opleidingen voor in nederland en ze worden vaker niet dan wel vergoed door de zorgverzekeraars. ;)

@Obikoe: Ik ben fysio/manueel therapeut van beroep, in 2000 afgestudeerd, zie 80 patienten per week voornamelijk rug en nekklachten. Mijn specialiteit is het bewegingsapparaat. Ik denk dus dat ik een heel stuk meer kennis en ervaring heb op dit gebied dan jij. Ik ben niet te groot om mijn ongelijk toe te geven als ik ongelijk heb. ;)

Hierboven wordt er beschreven dat iets algemeen bekend is. Hmmm wat voor dingen zijn er nog meer algemeen bekend wat uiteindelijk bullshit blijkt (bleek) te zijn? Wat bij een leek algemeen bekend is maakt het absoluut nog geen waarheid mensen!

Maar goed ik hoef mezelf niet te bewijzen hier. Blijkbaar denken jullie hier anders over, als je dan van iemand met verstand van zaken wat nieuws kunt leren kan je daar wel of niet je voordeel mee doen. Aan jullie de keuze. Dit soort discussies heb ik overdag in mijn praktijk al genoeg...ik ga daar mijn energie maar weer in steken, daar krijg ik tenminste nog voor betaald... ;)
 
Ik had gisteren ook lichtjes last in de onderrug, is begonnen bij het squaten, en voelde het ook nog bij de Legpress...
Heb toch altijd een lichte schrik voor men onderrug, omdat ik niet van de kleinsten ben, en mijn vrouw bovendien al is geopereerd aan de onderrug...

Om die reden durf ik niet goed te deadliften...
Kan iemand mij eens overtuigen van het nut van deadlift aub ??
Indien ik overtuigd geraak begin ik er mee !!!!

Grtzzz
 
ja, obikoe. ik vraag mij ook af wat die rugpijn met je uitleg over onderkoeling te maken heeft. SirMark heeft last na het trainen en niet na een nacht buiten te hebben geslapen. ik heb al jaren rugklachten en die zijn toch serieus verbeterd (niet helemaal weg) door de hulp van een kinesitherapeut. ik ben vroeger bij chiropracticors geweest en daar was ik helemaal niets mee geholpen. gewoon bepaald onderliggende spieren (bekkenbodem) versterken en geleerd om buik- en rugspieren op een correcte wijze te versterken. en dit regelmatig onderhouden.
 
ja, obikoe. ik vraag mij ook af wat die rugpijn met je uitleg over onderkoeling te maken heeft. SirMark heeft last na het trainen en niet na een nacht buiten te hebben geslapen. ik heb al jaren rugklachten en die zijn toch serieus verbeterd (niet helemaal weg) door de hulp van een kinesitherapeut. ik ben vroeger bij chiropracticors geweest en daar was ik helemaal niets mee geholpen. gewoon bepaald onderliggende spieren (bekkenbodem) versterken en geleerd om buik- en rugspieren op een correcte wijze te versterken. en dit regelmatig onderhouden.

Kijk een ervaringsdeskundige! :thumb:
 
Back
Naar boven