AndroidHealthClinic

Last van pijn in onderrug na deadlift (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

liftieks

Cool Novice
Lid geworden
31 aug 2014
Berichten
102
Waardering
2
Lengte
1m75
Massa
80kg
Vetpercentage
13%
Beste,

Na een week of 4 gedeadlift te hebben op 40 kg om te vorm zo goed mogelijk te krijgen ben ik begonnen met het verhogen van gewicht. na een week zat ik op 6x 90kg.
Heb een boel vids gekeken over hoe de deadlift moet en waar je op moet letten persoonlijk heb ik het gevoel dat ik de oefening redelijk kan, mensen om me heen bevestigen dit overigens ook.

Week geleden besloot ik 100kg te proberen dit lukten 5x maar voelde hem gelijk erg in mijn onderrug ( niet prettig) had iemand erbij staan die op mijn vorm letten en hij vertelde mij dat het er goed uit zag.

Heb een hele tijd terug maanden met nek/rugpijn gelopen door middel van fysiotherapie is dit zo goed als verholpen dus dit komt nu heel klote uit, heb gister geprobeerd in laag gewicht te deadliften ( 40-50kg) voelde weer niet goed. waar kan dit aanliggen/ tips om dit te helpen?

Ik squat 100kg 6-8x
benchpress 80 kg 6x
dus 100kg 5x te deadliften zou toch makkelijk moeten kunnen?

Bedankt alvast
 
Misschien toch eens een video maken ervan om te laten zien? Toch ergens wat verrekt denk ik.
 
Lekker zakken in gewicht en je techniek is goed bekijken, of laten bekijken.
 
Wanneer de pijn wat verlicht is zal ik een video uploaden
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

succes ermee, zelf helaas ook hele tijd last van gehad, maar dan door een verkeerd bed op vakantie, en een verkeerde squat na de vakantie!
tijdje rustig aan gedaan, daarna weer licht gaan deadliften, kan nu weer bijna me max! toch wel een dikke 2 maanden overheen gegaan
 
Toon anders ook eens een video van je squat. Want als ik het zo hoor, lijkt het me sterk dat je een 100kg squat 8 reps kunt doen, maar bij 90kg last hebt van je rug.

Wat ik vermoed is dat je ten eerste fout squat (niet diep genoeg ofwel niet voldoende door de hielen drukt) en dat je ten tweede daardoor onvoldoende sterke bilspieren hebt die vervolgens niet voldoende in werking treden bij de deadlift waardoor je onderrug het overneemt en overbelast wordt.
 
waarom 4 weken op 40kg en dan in 1 week 60kg er boven op gooien. take it easy, take a sisi.

en laat inderdaad je deadlift en squat filmpen. van voor en vanaf de zijkant. camera op heuphoogte. dat maakt het wel zo makkelijk voor ons.
 
Info opzoeken over techniek, filmpjes bekijken etc. En nooit achteruit "leunen" eens je boven bent bij het deadliften, dat drukt zorgt voor compressie op je ruggengraat, dat heb je echt niet nodig. En idd.. Genoeg rust laten tussen je deadlifts, stapsgewijs je gewicht omhoog schroeven. Filmpje zou idd helpen
 
Haal wat tempo uit je oefening. 2-3 seconden excentrisch zakken, 1 seconde isometrisch, 1 concentrisch. Op deze manier heb je minder kans op blessures en kan je makkelijker TOT je pijngrens blijven trainen dan wanneer je een sneller tempo hanteert
 
filmpje posten van je deadlift zodat we kunnen zeggen of het daar aan kan liggen of niet
 
Haal wat tempo uit je oefening. 2-3 seconden excentrisch zakken, 1 seconde isometrisch, 1 concentrisch. Op deze manier heb je minder kans op blessures en kan je makkelijker TOT je pijngrens blijven trainen dan wanneer je een sneller tempo hanteert

doe zou ik niet graag met een deadlift doen op relatief hoog gewicht van je kunnen
 
Uiteraard wat gewicht er vanaf, maar langzamer bewegen is absoluut een aanrader als je toch door wilt blijven gaan. Bindweefsel is op deze manier flexibeler en sterker dan bij een snelle beweging. Je gaat tenslotte ook niet langzaam door je enkel ;)
 
Uiteraard wat gewicht er vanaf, maar langzamer bewegen is absoluut een aanrader als je toch door wilt blijven gaan. Bindweefsel is op deze manier flexibeler en sterker dan bij een snelle beweging. Je gaat tenslotte ook niet langzaam door je enkel ;)

Wat een logica. Dus als ik langzaam lift, dan kan ik weinig fout doen? :roflol:
 
Uiteraard wat gewicht er vanaf, maar langzamer bewegen is absoluut een aanrader als je toch door wilt blijven gaan. Bindweefsel is op deze manier flexibeler en sterker dan bij een snelle beweging. Je gaat tenslotte ook niet langzaam door je enkel ;)

je heb gelijk man ;)
 
Wat een logica. Dus als ik langzaam lift, dan kan ik weinig fout doen? :roflol:
Kans is een stuk kleiner en waarschijnlijk doe je het zelf ook. vb. Als jij met 90% 1rm gaat squatten zak je toch ook in 2-3 seconde naar beneden? Je zal niet ''explosief'' in één keer naar beneden zakken, dat gaat je bindweefsel niet fijn vinden. Dus tempo geeft zorgt inderdaad voor minder blessures en/of je kan weer eerder starten als je hier rekening mee houdt.
 
Kans is een stuk kleiner en waarschijnlijk doe je het zelf ook. vb. Als jij met 90% 1rm gaat squatten zak je toch ook in 2-3 seconde naar beneden? Je zal niet ''explosief'' in één keer naar beneden zakken, dat gaat je bindweefsel niet fijn vinden. Dus tempo geeft zorgt inderdaad voor minder blessures en/of je kan weer eerder starten als je hier rekening mee houdt.

Normaal liften of ''langzamer bewegen'' is wat anders.
 
Kans is een stuk kleiner en waarschijnlijk doe je het zelf ook. vb. Als jij met 90% 1rm gaat squatten zak je toch ook in 2-3 seconde naar beneden? Je zal niet ''explosief'' in één keer naar beneden zakken, dat gaat je bindweefsel niet fijn vinden. Dus tempo geeft zorgt inderdaad voor minder blessures en/of je kan weer eerder starten als je hier rekening mee houdt.

Klinkt logisch, maar in het geval van de deadlift zou ik juist altijd zo explosief mogelijk naar boven willen en het gewicht vervolgens zo naar beneden laten pleuren. In het geval van de squat is het wel belangrijk om langzaam naar beneden te gaan, maar dit doe je vooral om de spanning niet te verliezen.

@TS, probeer goed te rekken (voor mobiliteit) voor het deadliften. Beste is om je techniek te filmen. De kans is groot dat je heupen te snel omhoog schieten of dat de stang te ver van je lichaam af is tijdens de lift. Gevolg is dat je veel teveel vanuit je onderrug tilt.
 
Klinkt logisch, maar in het geval van de deadlift zou ik juist altijd zo explosief mogelijk naar boven willen en het gewicht vervolgens zo naar beneden laten pleuren. In het geval van de squat is het wel belangrijk om langzaam naar beneden te gaan, maar dit doe je vooral om de spanning niet te verliezen. @TS, probeer goed te rekken (voor mobiliteit) voor het deadliften. Beste is om je techniek te filmen. De kans is groot dat je heupen te snel omhoog schieten of dat de stang te ver van je lichaam af is tijdens de lift. Gevolg is dat je veel teveel vanuit je onderrug tilt.

Tsja, uiteindelijk is het gewoon uitproberen wat werkt.... Maar dat zou ik doen :D
Stang laten vallen is het probleem ontwijken, terwijl ik een voorstander ben om te kijken of je het probleem kan verhelpen door het gebied op een andere manier te belasten/versterken. Maargoed, als dat niet fijn voelt kan het ook op jouw manier.
 
Back
Naar boven