AndroidHealthClinic

Last van polsen met barbell curl

Bezoekers in dit topic

Chaes

Cool Novice
Lid geworden
2 feb 2017
Berichten
86
Waardering
5
Lengte
1m84
Massa
71kg
Vetpercentage
10%
Hey allemaal,

Voor m'n biceps doe ik vaak de barbell curl (3x10-12, 20-25kg) en een soortgelijke oefening, die blijkbaar de preacher curl heet, zie foto:

upload_2017-5-11_13-33-1.png


Echter, ik heb al een tijd last van m'n polsen als ik deze oefeningen doe. Met name aan de zijkant van m'n polsen. Ik gebruik overigens al de EZ Barbells (gekromd), want de rechte barbell is helemaal lastig. Ik heb erg dunne polsen (omtrek direct onder de hand ca. 16-17 cm). Kan het hier aan liggen?

Zou ik moeten stoppen met deze oefeningen en gewoon de dumbells pakken? En is het schadelijk voor de polsen, of niet? is er verder iets wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Chaes

upload_2017-5-11_13-32-38.png
 
Ik vermoed dat het met je pezen te maken heeft.
Je spieren / pezen / aanhechtingen moeten gewoon sterker worden.

Hoe lang train / curl je nu ?
 
Ik vermoed dat het met je pezen te maken heeft.
Je spieren / pezen / aanhechtingen moeten gewoon sterker worden.

Hoe lang train / curl je nu ?

Ik ben een maand of 3 begonnen met 3x per week sporten (FB schema). Heb in die 3 maanden wel eens korte pauzes gehad. Curls doe ik vrij wel iedere work out.
 
Dan zou ik even wat gas terugnemen op de curls. Jou lichaam moet ook wennen aan de nieuwe belasting.
Het zijn ook maar curls (is een isolatie-oefening), stop zoveel mogelijk energie in compounds.
Je kunt later gaan fine tunen.

Voel je vrij natuurlijk, zo zou ik het doen.
 
Ook niet te hard knijpen in de stang met deze oefeningen wil ook weleens een beetje helpen.
 
Gewoon minder curls gaan doen of ze een tijdje links laten liggen... Geen enkel schema staat of valt met curls. Zoals je zelf aangeeft kan je ook eens de dumbbel versie proberen en zien wat dat geeft. Bij pijn sowieso skippen voorlopig.
 
Barbell curls vind ik zelf altijd heel chill om te doen maar ik zal ze inderdaad even links laten liggen komende weken! Net work out met dumbells gedaan, gaat ook prima.
 
Als de beweging niet natuurlijk aanvoelt zie ik ook geen nut om massa proberen op te bouwen door geforceerde bewegingen te maken.

Ik zou eens cable of dumbell varianten proberen.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Barbell curls is toch gewoon een natuurlijke beweging?
 
Nee, dumbell curls wel
 
Soms heb ik dat ook; als ik 'm wat breder pak, heb ik geen last van m'n polsen. Is 20-25 kg totaal, incl. barbell?
Heb je het ook als je los met de barbell curlt (dus niet op een preacher bench)?
 
Heb het zowel op een preacher bench als staand met een barbell.

Is trouwens een barbell met vaste gewichten eraan. Dus is inclusief.
 
In begin ook gehad, gaat wel over.
 
Vaak een gevolg van het niet recht houden van de polsen.

Maar het feit dat je zegt iedere training curls te doen geeft aan dat je zeer waarschijnlijk een slecht schema hebt dus daar zou ik ook even jaar kijken als ik jou was.
 
Vaak een gevolg van het niet recht houden van de polsen.

Maar het feit dat je zegt iedere training curls te doen geeft aan dat je zeer waarschijnlijk een slecht schema hebt dus daar zou ik ook even jaar kijken als ik jou was.
TS geeft aan 3x per week Full Body te doen. Op zich kan een biceps oefening dan geen kwaad, echter zou ik met FB de focus (inderdaad) meer op de compounds leggen. Chaes: kun je wellicht je schema eens delen?
 
Het schema wat ik volg, gekregen van een forumgenoot, is inderdaad een FB schema (starting strength). Echter vind ik de biceps/triceps trainen altijd erg chill haha, vandaar dat ik ipv 2x per week, 3x per week (elke work out dus) wat biceps en triceps oefeningen doe.

Het initiële schema is als volgt.

Maandag:
Squat 3x5
Bench press 3x5
Bent over barbell rows 3x5
Bicep curls 3x8-12
Skull crushers 3x8-12
Abs

Woensdag:
Squat 3x5
Overhead press 3x5
Deadlift 3x5
Bicep curls 3x 8-12
Abs

Vrijdag:
Squat 3x5
Bench press 3x5
Bent over barbell rows 3x5
Dips 3xamrap
Abs

Zelf doe ik af en toe een oefening erbij, omdat ik 1-2 oefeningen per spiergroep een beetje karig vindt (ook al weet ik dat compounds zo goed als je hele lichaam trainen) zoals:
- chest flies (machine)
- triceps push down
- rows (machine)
- bench press (machine)
- shoulder press (machine)


Squats doe ik overigens al een tijdje niet meer omdat ik al best lang (paar jaar) last van m'n knieën heb
waarschijnlijk is het dit (volgens de fysio); [Link niet meer beschikbaar]
 
Het schema wat ik volg, gekregen van een forumgenoot, is inderdaad een FB schema (starting strength). Echter vind ik de biceps/triceps trainen altijd erg chill haha, vandaar dat ik ipv 2x per week, 3x per week (elke work out dus) wat biceps en triceps oefeningen doe.

Het initiële schema is als volgt.

Maandag:
Squat 3x5
Bench press 3x5
Bent over barbell rows 3x5
Bicep curls 3x8-12
Skull crushers 3x8-12
Abs

Woensdag:
Squat 3x5
Overhead press 3x5
Deadlift 3x5
Bicep curls 3x 8-12
Abs

Vrijdag:
Squat 3x5
Bench press 3x5
Bent over barbell rows 3x5
Dips 3xamrap
Abs

Zelf doe ik af en toe een oefening erbij, omdat ik 1-2 oefeningen per spiergroep ene beetje karig vindt (ook al weet ik dat compounds zo goed als je hele lichaam trainen) zoals:
- chest flies (machine)
- triceps push down
- rows (machine)
- bench press (machine)
- shoulder press (machine)


Squats doe ik overigens al een tijdje niet meer omdat ik al best lang (paar jaar) last van m'n knieën heb
waarschijnlijk is het dit (volgens de fysio); [Link niet meer beschikbaar]
 
Wat is je leeftijd? Kun je wel alternatieve beenoefeningen doen en wat raadt de fysio aan?
V.w.b. de biceps. Je zou ook 1x p/w chin ups of pull ups kunnen doen. Goede oefening voor je rug, waarbij je je biceps meepakt.
 
Wat is je leeftijd? Kun je wel alternatieve beenoefeningen doen en wat raadt de fysio aan?
V.w.b. de biceps. Je zou ook 1x p/w chin ups of pull ups kunnen doen. Goede oefening voor je rug, waarbij je je biceps meepakt.

Ben paar jaar geleden voor het laatst naar de fysio geweest, die zei dat het wel over ging.
Daarna naar het ziekenhuis geweest, daar gingen ze een beetje kijken en kreeg te horen dat het ook wel over ging, maar toen was ik ineens €150 lichter.
En dat was in 2015. Heb wel gewoon squats gedaan laatste maanden, misschien beetje laconiek van me.

Maar ik ga binnenkort wel weer naar de fysio toe. Ben 19 overigens. Bijna 20.
 
Ben paar jaar geleden voor het laatst naar de fysio geweest, die zei dat het wel over ging.
Daarna naar het ziekenhuis geweest, daar gingen ze een beetje kijken en kreeg te horen dat het ook wel over ging, maar toen was ik ineens €150 lichter.
En dat was in 2015. Heb wel gewoon squats gedaan laatste maanden, misschien beetje laconiek van me.

Maar ik ga binnenkort wel weer naar de fysio toe. Ben 19 overigens. Bijna 20.
In principe gaat Osgood-Schlatter wel over, maar dan moet je wel je rust pakken tot het volledig over is. Dit kan een paar weken of maand zijn maar ook enkele jaren dacht ik. Meestal wanneer je bent 'uitgegroeid' zou het volgens mij al over moeten zijn...
 
Back
Naar boven