MuscleMeat

Lateral Pulldown vs Bent over row (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

lanx

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
24 mei 2009
Berichten
61
Waardering
0
Allen,

Ik train nu al geruime tijd op het volgende fullbody schema

Squat (benen/billen)
bent over row (voornamelijk rug/biceps)

military press (voornamelijk schouders/triceps
benchpress (voornamelijk borst/triceps)
deadlift (onderrug/hamstrings etc.) eni
Div. buikoefeningen

Mijn vraag:

Vroeger trainde ik veel middels de lateral pulldown voor met name mijn rug. Nu doe ik de bent over row. Persoonlijk vind ik de lat. pulldown veel fijner. Ik heb het idee dat deze toch minder spiergroepen pakt? Eens, of kan ik ook over stappen..

Ik ben overigens geen prof. dus als het iets minder effectief is dan is dit geen probleem.

Groet
Lanx
 
Bor > Lat Pulldown
 
Ff vraagje over Dumbbell bent over row, ga hier niet speciaal topic voor maken. Is het de bedoeling dat je gedurende de hele oefening je rug aanspant? Dus je rug archen en dat aanhouden en ondertussen je arm omhoogbrengen?
 
Dus je doet dumbbell row? Ik zou eerder barbell doen of 2 handed dumbbell row. Vind zelf de one arm row minder effectief.
 
Persoonlijk ga ik liever voor een stevige base 2 handed dumbbell row.
Naderhand voel ik me dan altijd lekker viezig.
 
Ik zou het ook met barbell kunnen doen of 2 dumbbells, wat is het meest effectief. Of is dit dan weer eerder persoonlijk :) Ik kan me wel voorstellen dat je er meer van voelt als je beide kanten tegelijk doet.
 
Croc rows zijn ook wel een goede massa bouwer.

Reactie op OP: Ik zou BOR eerder aanbevelen dan lat pulldown. ;)
 
Als dit je complete schema is en je daar niet van wilt afwijken behalve op de latpulldown/barbell row dan zou ik de lat pulldown erin houden en de barbell row er dus uit knikkeren.

Reden? je mist een pull beweging van boven het hoofd.

Maar als ik jouw was zou ik een ander schema pakken, kijk even rond in het topic met voorbeeldschema's.
 
ik zou gewoon voor lat pulldowns gaan, ik hou niet van BORs omdat je onderrug een zwakke schakel is die sowieso tot schommeling gaat leiden, dus om ECHT stricte BORs te doen moet je al laag in gewicht zitten, pull ups of lat pull downs zijn beter om strict uit te voeren, als je niet begint te schommelen oid. Je moet ook je pulldowns uitvoeren op een manier waarop je het sterkst kunt trekken anatomisch gezien, en dat is met een neutrale grip, liefst een redelijk smalle, brede overhand grip doet geen focking reet voor je lats, is alleen een anatomisch zwakke manier om pulls te doen, waarom bestaat die lat stang dan? geen flauw idee :) just my two cents
 
Ja een pull up wordt wel strict uitgevoerd doorgaans? Net zoals de lat pulldown, die wordt al helemaal niet strict uitgevoerd. En trouwens wie zegt je een oefening strict moet uitvoeren voor de beste gains?

En zeggen dat dit schema foutief is vanwege de missende pullup is zeggen dat rippetoe ook slecht is.
 
Hoevaak ga je pw naar de gym? Je kan het ook afwisselen, de ene keer lat pulldown en de andere keer bor.
 
Ja een pull up wordt wel strict uitgevoerd doorgaans? Net zoals de lat pulldown, die wordt al helemaal niet strict uitgevoerd. En trouwens wie zegt je een oefening strict moet uitvoeren voor de beste gains?

En zeggen dat dit schema foutief is vanwege de missende pullup is zeggen dat rippetoe ook slecht is.

Rippetoe heeft dan ook een compleet ander doel dan een simpel fullbody schematje.

Je snapr denk ik niet wat guts zei, een bor heeft meer risico (onderrug) dam de lat pulldown of de pullup als ze niet goed woeden uitgevoerd. Omdat TS ookal de bp,sq en dl doet lijkt het me verstandig om dus niet voor een oefening te kiezen die de onderrug extra gat belasten.

Strict moet uitvoeren voor de beste gains zegt niemand, maar het is wel het veiligst waardoor je op de lange termijn minder blessures zou kunnen hebben. En het is het zwaarst wat het leuker maakt.
 
Rippetoe heeft dan ook een compleet ander doel dan een simpel fullbody schematje.

Je snapr denk ik niet wat guts zei, een bor heeft meer risico (onderrug) dam de lat pulldown of de pullup als ze niet goed woeden uitgevoerd. Omdat TS ookal de bp,sq en dl doet lijkt het me verstandig om dus niet voor een oefening te kiezen die de onderrug extra gat belasten.

Strict moet uitvoeren voor de beste gains zegt niemand, maar het is wel het veiligst waardoor je op de lange termijn minder blessures zou kunnen hebben. En het is het zwaarst wat het leuker maakt.

Ja rippetoe gaat niet om een goede fundering bouwen?

En guts zegt enkel dat onderrug zwakke schakel is wat goede uitvoering moeilijk maakt en dan kom jij met je eigen draai aan zijn post?

Het is niet omdat je minder strict uitvoert het blessure gevoeliger is. Er is niets mis met een yates row bijvoorbeeld...
 
Ja rippetoe gaat niet om een goede fundering bouwen?

En guts zegt enkel dat onderrug zwakke schakel is wat goede uitvoering moeilijk maakt en dan kom jij met je eigen draai aan zijn post?

Het is niet omdat je minder strict uitvoert het blessure gevoeliger is. Er is niets mis met een yates row bijvoorbeeld...

dat trainee's bij elke oefening een manier vinden om te cheaten is niet mijn schuld, maar ik zeg wel dat je bij BOR's zelfs met de beste bedoelingen veel moeite gaat hebben om ze strict te doen omdat de onderrug strak houden in een horizontale positie met 100kg in je handen niet vanzelfsprekend is, daarom opteer ik voor pull ups of lat pulldowns omdat de leverages gewoon beter zijn dan een BOR
 
Chest Supp. rows/DB rows > BOR/ overige rows.
 
  • Like
Waarderingen: Qxx
Ja rippetoe gaat niet om een goede fundering bouwen?

En guts zegt enkel dat onderrug zwakke schakel is wat goede uitvoering moeilijk maakt en dan kom jij met je eigen draai aan zijn post?

Het is niet omdat je minder strict uitvoert het blessure gevoeliger is. Er is niets mis met een yates row bijvoorbeeld...

Rippetoe gaat het erom om een basis te leggen en vooral kracht op te bouwen bij de grote 3. Bij een fullbody schema gaat het erom dat je het voledige lichaam aanpakt.

Volgens mij doel ik op hetzelfde als guts? Uiteraard geef ik er een draai aan om het in mijn eigen woorden neer te zetten.

Als je op het middelste gedeelte doelde, ja hier zeg ik wat extras maar dat sluit prima aan naar het schema en de vraag van de TS.

Als je op dat laatste stukje doelde dat strict iets uit voelen " zwaarder " is dan minder strict dan zie ik daar ook de fout niet van in, dat is toch logisch? Maar dan gaat het uiteraard meer over het doel van de oefening en niet over maximale krachtinspanningen.

Ik snap je laatste vergelijking niet? Waarom zou een yates row altijd met cheat moeten? De beste man heeft een hartstikke mooie explosieve oefening bedacht waar optimale techniek voor " in princiepe" de beste gains zorgt voor de bedoelde spiergroepen. Met cheaten ( overcompenseren/afwijken van je techniek) ga je altijd iets anders de oefening in en kan het resultaat weer net iets anders zijn. Dan zeg ik niet dat cheaten verkeerd is, licht cheaten is naar mijn mening juist erg handig om plateaus te doorbreken. Maar het nut van extreem cheaten en de bewegin dus eigenlijk ongecontroleerd uitvoeren, daar zie ik het nut niet van in.
 
Ik wil even vermelden dat cheaten bij de BOR totaal niet verkeerd is bij bijvoorbeeld je eerste, zware set. Daarnaast zijn de lat pulldown en de BOR twee totaal verschillende oefeningen. Als je moet kiezen tussen deze twee zou ik zeker niet kiezen voor de pulldown, maar voor de pull-up.
 
Ik wil even vermelden dat cheaten bij de BOR totaal niet verkeerd is bij bijvoorbeeld je eerste, zware set. Daarnaast zijn de lat pulldown en de BOR twee totaal verschillende oefeningen. Als je moet kiezen tussen deze twee zou ik zeker niet kiezen voor de pulldown, maar voor de pull-up.
idem
 
Back
Naar boven