MuscleMeat

Layne Norton: Natural of Bullshit?

Layne Norton: Is hij naturel, of niet?

  • Ja

    Stemmen: 166 58,7%
  • Nee

    Stemmen: 117 41,3%

  • Totaal stemmers
    283

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ondanks het feit dat ik 100% achter elk woord op mijn website sta, wens ik naar aanleiding van de felle reacties op o.a. mijn trainingsmethode toch enige citaten vanop mijn website te herhalen. Op mijn homepage staat:

"Please note that anything on this website is only my personal opinion, based on over 20 years of experience as a true natural bodybuilder and my understanding as a scientist with a Ph.D. in biophysics/biochemistry. I don’t claim that everything on this website is 100% correct or that it is the only correct approach."

Op de pagina over mijn trainingsmethode staat:

"After more than 20 years of experience, I have developed a training routine that I believe works best for me, being a true natural bodybuilder. On this page I discuss all aspects of my personal training routine, which I believe are the most important. Note however that the science behind exercise-induced muscle hypertrophy is still not completely understood. It may well be possible that my way of training is not the only route to success, and that your body reacts better on a different way of training."

Verder sta ik ook volledig achter mijn eerdere post i.v.m. de geloofwaardigheid van natural bodybuilding wedstrijden, ondanks het feit dat ik me er zeer goed van bewust ben dat ik hiermee op gevoelige tenen kan trappen. Er bestaat echter zoiets als "vrijheid van meningsuiting".

Wat mij echter het meest stoort op dit forum, is dat er slechts weinigen in staat zijn de tekst op mijn site correct te lezen en een goed geargumenteerde constructieve discussie te voeren. Veel liever wordt er met krachttermen zoals "onzin", "belachelijk", "jij kent er niets van" enz gegooid. Als een discussie tot een dergelijk niveau herleid wordt, dan kan ik inderdaad beter met onze poetsvrouw gaan babbelen.

Ondanks mijn soms uitgesproken en controversieel standpunt over sommige onderwerpen, respecteer ik echter ieders persoonlijke mening, en lees ik heel graag jullie constructieve argumentaties.

Je hebt hier zeker een punt. Sterke post en ik zie dat je al veel bijdraagt aan het forum. Goed om te zien, welkom!:)
 
Misschien was hij wel een ondervoede Meso... net zoals 3XL zegt..velen hier noemen zichzelf Ecto terwijl ze gewoon geen **** eten. ja dan wordt je nogal mager ja...

En je vergeet zijn bijzondere kennis over eiwitten etc. (STUDIE)


Ik zeg niet dat hij een Guru is ofzo.. maar gewoon om jou totaalplaatje aan te vullen zou je die dingen in rekening moeten nemen.

Denk dat hij ergens een secret eiwitbron heeft of een uber combocode qua verhoudingen?
 
ut "When the going gets tough, the tough gets going", and I was getting some very good results at university and in the gym. The muscles grew, and the boy became stronger, squatting 10 reps with 120 kg (265 lbs) and benching 10 reps with 100 kg (220), at a body weight of about 87 kg (192 lbs) and 183 cm (6 feet) tall, after only 4 months.

Life was becoming too bright and fate turned itself against me. The heavy leg workouts took revenge and I got a severe lower back injury, a double spinal disc herniation, about the worst injury you can get as a weight lifter.

Van de site van MisterB.

Hierdoor komt jouw aversie jegens zware compound oefeningen? Waarschijnlijk was jouw discus al ongezond, want een gezonde discus kan heel veel load hebben, zeker meer dan 120kg (squat).
 
goh een hele discussie weer geweest midden in de nacht, hebben jullie geen nachtrust nodig dan.??? :D

Ps. wat de SLD aangaat ben ik het met Mister10 helemaal eens, ik heb selden iemand gezien in life of op video "youtube" & co. die deze oefening werkelijk gezond uitvoerd, en ik bedoel daar mee dus ook de "profs".
het is juist dat allerlaatste stukje als de powerlifter/bb'er de barbell op de grond legt (bij S.L.D..maakt de rug als de flexibiliteit niet perfekt is, een knik..en dus heel kort een gigantische druk op wervel en disc.

Vroeg of later komen de problemen, duurt eventueel een paar jaartjes, de meeste powerlifter hebben op latere leeftijd toch allemaal problemen of niet soms ?
Uit eigen ervaring : vroeger als 20'er veel uitgevoerd, alles zeer zwaar in Powerlifting style...pas na een jaar of 8 merkte ik dat mijn onderrugwervels niet meer helemaal jovel zijn, mij rug laten röntchen ..en dus eerst een tijdje gestopt met trainen, later weer begonnen met de oefeningen lichter uitvoeren maar daarvoor perfekt, een trainings-maat van mij een physiotherapeut laten spotten of îk de oefening voor mij rug "gezond" uitvoer.
Ik heb daar nu nog last van.
 
Hierdoor komt jouw aversie jegens zware compound oefeningen? Waarschijnlijk was jouw discus al ongezond, want een gezonde discus kan heel veel load hebben, zeker meer dan 120kg (squat).

Ik spreek zeker uit ervaring wat discus hernia betreft. En inderdaad, hierdoor heb ik moeten afzweren nog ooit deze "risico" oefeningen te doen. Naar aanleiding van mijn rugkwetsure heb ik zowat alle literatuur gelezen die er bestond over rugkwetsures en het correct gebruik van de onderrug. Mijn waarschuwing voor de gevaren is dus zeker niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Een gezonde discus kan idd heel wat hebben, maar het is juist door steeds weer opnieuw extreem te belasten dat het op den duur mis kan lopen. Anderzijds lijkt heb me ook wel duidelijk dat sommige mensen van nature uit zeer sterke tussenwervelschijven hebben meegekregen, en hier jarenlang ongelooflijke dingen mee kunnen doen. Dit zijn echter eerder de uitzondering dan de regel.

Helaas is een tussenwervelschijf niet iets wat je door te trainen kan versterken. En eens kapot blijft altijd kapot, of op zijn minst er kwetsbaar voor herhaling.
 
Vind je het niet vergezocht deze oefeningen helemaal af te raden? Enige nuance lijkt me hier wel op z'n plek. Bijvoorbeeld in de vorm van een toevoeging/waarschuwing aan beginners om niet zonder supervisie van ervaren begeleider te gaan aankloten. Het nut van deze oefeningen is allang bewezen, net als de veiligheid bij gepast gebruik.

Ik begrijp dat jij als krachtatleet helemaal anders tegen deze oefeningen aankijkt, dan ik als pure bodybuilder. Doch mijn site focust 100% op bodybuilding, en ik wil er voornamelijk mijn eigen visie en ervaring vertellen. Gezien ikzelf wegens rugproblemen deze oefening vanaf 18 jaar nooit meer heb gedaan, en gezien mijn overtuiging dat deze oefeningen voor andere mensen ook al heel wat schade hebben aangericht in de rug, kan ik ze onmogelijk voor andere bodybuilders aanbevelen op mijn site. Maar dat neemt niet weg dat ik best wel wil geloven dat sommige mensen zeer positieve ervaringen hebben met deze oefeningen.
 
Ik spreek zeker uit ervaring wat discus hernia betreft. En inderdaad, hierdoor heb ik moeten afzweren nog ooit deze "risico" oefeningen te doen. Naar aanleiding van mijn rugkwetsure heb ik zowat alle literatuur gelezen die er bestond over rugkwetsures en het correct gebruik van de onderrug. Mijn waarschuwing voor de gevaren is dus zeker niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Een gezonde discus kan idd heel wat hebben, maar het is juist door steeds weer opnieuw extreem te belasten dat het op den duur mis kan lopen. Anderzijds lijkt heb me ook wel duidelijk dat sommige mensen van nature uit zeer sterke tussenwervelschijven hebben meegekregen, en hier jarenlang ongelooflijke dingen mee kunnen doen. Dit zijn echter eerder de uitzondering dan de regel.

Helaas is een tussenwervelschijf niet iets wat je door te trainen kan versterken. En eens kapot blijft altijd kapot, of op zijn minst er kwetsbaar voor herhaling.

Ehm. Ook een tussenwervelschijf past zich aan aan de belasting die hij krijgt, echter duurt dit aanpassen/herstellen (sterker worden) langer dan spierweefsel en ander collageen bindweefsel. Daarom is het verstandig om 'rustig' op te bouwen zodat er geen groot verschil komt tussen de belastbaarheid van je spieren en je discii, waardoor relatieve overbelasting van je disci kan onstaan.

Als je tussenwervelschijf (discus) eenmaal stuk is, DAN, heb je idd een probleem:(.


Heb je ooit een trauma gehad in het verleden, dus voordat je begon met liften?
 
Daarom is het verstandig om 'rustig' op te bouwen zodat er geen groot verschil komt tussen de belastbaarheid van je spieren en je discii, waardoor relatieve overbelasting van je disci kan onstaan.

Selden zijn er bb'er maar vooral PL'er die dit verstandig en rustig opbouwen.
Zware gewichten is dan belangrijk.
 
Ik spreek zeker uit ervaring wat discus hernia betreft. En inderdaad, hierdoor heb ik moeten afzweren nog ooit deze "risico" oefeningen te doen. Naar aanleiding van mijn rugkwetsure heb ik zowat alle literatuur gelezen die er bestond over rugkwetsures en het correct gebruik van de onderrug. Mijn waarschuwing voor de gevaren is dus zeker niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Een gezonde discus kan idd heel wat hebben, maar het is juist door steeds weer opnieuw extreem te belasten dat het op den duur mis kan lopen. Anderzijds lijkt heb me ook wel duidelijk dat sommige mensen van nature uit zeer sterke tussenwervelschijven hebben meegekregen, en hier jarenlang ongelooflijke dingen mee kunnen doen. Dit zijn echter eerder de uitzondering dan de regel.

Helaas is een tussenwervelschijf niet iets wat je door te trainen kan versterken. En eens kapot blijft altijd kapot, of op zijn minst er kwetsbaar voor herhaling.

Overigens is de annulus fibrosus wel collageen bindweefsel, dus is herstel wel mogelijk!
 
Ik ben het hier mee eens in z'n geheel. De uitvoeringen zoals je ze beschrijfd getuigd van meesterschap, en je zult zeker het maximale uit de curls halen. Het immers ook de functie van de spier. En curls zijn typische 'schanier' oefeningen.

.
Dit is een mooi voorbeeld van BB-kijk op beweging.

Eigenlijk is de voornaamste functie van je hamstrings het remmen van het onderbeen tijdens de wandelgang/loop/ren. En samen met gluteus het bovenbeen.

Ze hebben zelfs een coördinerende functie.

daarnaast zijn de hamms bi-articulair wwz dat ze over 2 gewrichten lopen. Dus taak is dus ook over 2 gewrichten en niet over 1 bvb alleen het schanieren van de knie.

Wil je puur op functie trainen dan beslaan oefeningen zoals deadlift en lunges dit gehele spectrum.

Uiteraard is afwisseling en opbouw een voorwaarde van training. En is het daarom ook dat er plaats is voor andere oefeningen.

Wat de beste oefening is, is van een hoop factoren afhankelijk. (doel, lokaal en algemeen belastingsniveau, ervaring, schema, etc)
 
Laatst bewerkt:
Dit is een mooi voorbeeld van BB-kijk op beweging.

Eigenlijk is de voornaamste functie van je hamstrings het remmen van het onderbeen tijdens de wandelgang/loop/ren.

Tijdens de loop misschien ja. Niet tijdens de sprint/krachtexplosies, waar wij het hier over hebben. Dan is het voornamelijk extensie heup..
 
Van de site van MisterB.

Hierdoor komt jouw aversie jegens zware compound oefeningen? Waarschijnlijk was jouw discus al ongezond, want een gezonde discus kan heel veel load hebben, zeker meer dan 120kg (squat).
[offtopic]
Bij het vooroverbuigen met een gewicht in je handen (niet eens een zwaar gewicht) kan de druk in de discus al zo hoog oplopen dat het gelijk staat aan het gewicht van een kleine auto. De discus zelf is niet zwak, maar zwakke coordinatie waarbij de as van bewegen buiten de discus (of aan de buitenkant van de discus) komt te liggen beschadigd zelfs de sterkste discus. Groot probleem bij veel bodybuilders, veel minder groot probleem bij PL-ers en gewichtheffers.
[/offtopic]
 
[offtopic]
Bij het vooroverbuigen met een gewicht in je handen (niet eens een zwaar gewicht) kan de druk in de discus al zo hoog oplopen dat het gelijk staat aan het gewicht van een kleine auto. De discus zelf is niet zwak, maar zwakke coordinatie waarbij de as van bewegen buiten de discus (of aan de buitenkant van de discus) komt te liggen beschadigd zelfs de sterkste discus. Groot probleem bij veel bodybuilders, veel minder groot probleem bij PL-ers en gewichtheffers.
[/offtopic]

I know about die krachten. Maar hoezo een minder groot probleem bij PL-ers en gewichtheffers? Omdat zij wel die core en onderrug goed trainen en BB vaak niet?
 
Ehm. Ook een tussenwervelschijf past zich aan aan de belasting die hij krijgt, echter duurt dit aanpassen/herstellen (sterker worden) langer dan spierweefsel en ander collageen bindweefsel. Daarom is het verstandig om 'rustig' op te bouwen zodat er geen groot verschil komt tussen de belastbaarheid van je spieren en je discii, waardoor relatieve overbelasting van je disci kan onstaan.

Als je tussenwervelschijf (discus) eenmaal stuk is, DAN, heb je idd een probleem:(.


Heb je ooit een trauma gehad in het verleden, dus voordat je begon met liften?
De collagene vezels aldaar hebben dezelfde halfwaardetijd als in de rest van het lichaam. Mensen vergeten vaak echter gedoseerd te bewegen bij discuskwetsuren wat de voedingstoestand van de discus niet te goede komt. Volledigheidshalve hoort bij dit verhaal wel de vermelding van welke spieren in belastbaarheid moeten toenemen. Een disbalans in je grote spiergroepen (rectus abd en erector trunc bijv) zal hier niet voor zorgen. Een slechte coordinatie/stabiliteit van de trans abd en multifidi oa zorgt wel voor problemen. Zie hiervoor de onderzoeken van de mensen uit de "Australie groep" (oa Gwen Jull en anderen).

Zo weer even genoeg offtopic gezeik, maar aangezien over deze belangrijke materie wel meer vragen en verkeerde opvattingen bestaan op het forum dacht ik, ik spring er weer even in. :D

BTW geen kritiek op jou Reinier, je posts zijn nuttig alleen vaak niet volledig, maar jij bent nog in opleiding toch? :thumbup:
 
De collagene vezels aldaar hebben dezelfde halfwaardetijd als in de rest van het lichaam. Mensen vergeten vaak echter gedoseerd te bewegen bij discuskwetsuren wat de voedingstoestand van de discus niet te goede komt. Volledigheidshalve hoort bij dit verhaal wel de vermelding van welke spieren in belastbaarheid moeten toenemen. Een disbalans in je grote spiergroepen (rectus abd en erector trunc bijv) zal hier niet voor zorgen. Een slechte coordinatie/stabiliteit van de trans abd en multifidi oa zorgt wel voor problemen. Zie hiervoor de onderzoeken van de mensen uit de "Australie groep" (oa Gwen Jull en anderen).

Zo weer even genoeg offtopic gezeik, maar aangezien over deze belangrijke materie wel meer vragen en verkeerde opvattingen bestaan op het forum dacht ik, ik spring er weer even in. :D

BTW geen kritiek op jou Reinier, je posts zijn nuttig alleen vaak niet volledig, maar jij bent nog in opleiding toch? :thumbup:

Ik ben mij ervan bewust dat ik zeker niet alles weet en laat mij ook graag aanvullen. Vaak zijn mijn post ook bedoeld als prikkel om de discussie verder te stuwen:). Ik ben idd nog in opleiding als fysio en hoop de opleiding manuele therapie te doen. Ik denk dat je in de opleiding manuele therapie pas echt de diepte in gaat.
 
Ik ben mij ervan bewust dat ik zeker niet alles weet en laat mij ook graag aanvullen. Vaak zijn mijn post ook bedoeld als prikkel om de discussie verder te stuwen:). Ik ben idd nog in opleiding als fysio en hoop de opleiding manuele therapie te doen. Ik denk dat je in de opleiding manuele therapie pas echt de diepte in gaat.

Dat klopt idd wel. Als manueel therapeut heb je veel meer kennis en vaardigheden. Zeker mbt de wervelkolom.
 
BCAA's hebben geen toegevoegde waarde als je al voldoende eiwitten binnen krijgt, las ik op je site. :rolleyes:

Dat hebben ze ook niet, en als je dat wel denkt en sinds Okt 02 hier bent is het tijd om te stellen dat bodybuilding niet iets voor je is.
 
Dat hebben ze ook niet, en als je dat wel denkt en sinds Okt 02 hier bent is het tijd om te stellen dat bodybuilding niet iets voor je is.

je praat poep, dhr Norton beweerd anders, die heeft daar ook onderzoek naar gedaan. en ja..VOORDAT hij met xtend rond ging lopen
 
je praat poep, dhr Norton beweerd anders, die heeft daar ook onderzoek naar gedaan. en ja..VOORDAT hij met xtend rond ging lopen

Norton danst naar de ppen van de supplementen industrie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven