XXL Nutrition

leg drive elke rep opnieuw of constant

Bezoekers in dit topic

chrisk

Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
20.322
Waardering
11.348
Hoi,

Moet leg drive bij de bench press nou elke rep opnieuw ingezet worden om een soort schokgolf vanuit je benen te genereren die de bar onderin weer omhoog helpt, of is het meer een constante druk om goed in de arch/houding te blijven?

Wat mag? Wat is wijsheid?
 
Hoi,

Moet leg drive bij de bench press nou elke rep opnieuw ingezet worden om een soort schokgolf vanuit je benen te genereren die de bar onderin weer omhoog helpt, of is het meer een constante druk om goed in de arch/houding te blijven?

Wat mag? Wat is wijsheid?
Vanuit powerlift of bb standpunt? Als het puur om hypertrophy gaat zou ik geen leg drive gebruiken. Voor kracht houd ik een constante spanning die op het moment dat de bar omhoog gaat piekt en zodoende de schouders 'door de bank' drukt.
 
Misschien heeft bankdrukgoeroe tymboo hier nog iets nuttigs over te zeggen?

Het tweede lijkt mij het meest aannemelijk.
 
Kan je het niet koppelen aan bracen en ademhalen? Dus als je meerdere reps doet op 1 ademteug, dan houd je bijna alle spanning op je benen.
 
Ik vind leg drive sowieso een wat twijfelachtige terminologie, want het insinueert inderdaad dat je bij elke rep een soort push ('drive') zou moeten geven met de benen.

Zelf bench ik het liefst met een constante spanning vanuit het onderlijf en ik merk dat dat bij de meeste lifters die ik bezig zie ook het beste werkt.

Er zijn wel uitzonderingen, maar ik zie dat elke keer opnieuw afzetten de reps vaak rommeliger maken en de arch minder stabiel.

Als je alleen maar singles zou benchen is dat misschien een ander verhaal.
 
Zou dus nooit als je zwaar doet bankdrukken je brace verspillen door die leg drive wat je zegt. Gewoon stevig je voeten in positie, (lichte) arch in de rug en je glutes aanspannen. Je achterhoofd op de bench houden doe ik zelf ook, maar zie dat niet iedereen dit doet.
Vanaf rep 1 tot de laatste rep is me stance idem dito en houd ik me brace vast. In ademenen boven aan, brace tot de bar je borst raak, uit ademen naar boven, repeat.
 
Heb het idee dat ik er als het ware met een duw van m'n benen en een spasme met m'n buik weer een bounce vanaf m'n buik/borst in zou kunnen krijgen en zo de bar op kan gooien om alleen nog de lockout met de armen/borst te hoeven doen.

Maar lijkt niet de bedoeling inderdaad.

Ik denk dat het grootste verschil tussen een goede bencher en niet zo goede bencher is of de ellebogen onder parallel komen en dus vanuit die extreme positie moeten drukken of niet. Ik kom ook met m'n ellebogen een halve armlengte onder m'n rug uit waardoor gewoon flat benchen sowieso niet prettig is :mad:

Dacht wellicht mis ik iets aan die legdrive die dat laagste punt kan helpen. Bij sommige van de allergrootste jongens lijkt het ook wel alsof ze zoiets doen en hun buikvet met pauze als springveer gebruiken. :o

Vanaf rep 1 tot de laatste rep is me stance idem dito en houd ik me brace vast. In ademenen boven aan, brace tot de bar je borst raak, uit ademen naar boven, repeat.
Beter de hele rep (en zoveel mogelijk reps) je adem inhouden.
 
  • Like
Waarderingen: ak
Beter de hele rep (en zoveel mogelijk reps) je adem inhouden.
Doe dit zelf idd ook, maar na 4/5 reps dan hap ik wel per keer of per 2 reps. Probeer de brace altijd maximaal te houden voor zolang mogelijk.
 
Bij sommige van de allergrootste jongens lijkt het ook wel alsof ze zoiets doen en hun buikvet met pauze als springveer gebruiken.
 
Back
Naar boven