AndroidHealthClinic

Leg press lock out knie

Bezoekers in dit topic

Bikkel94

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
20 dec 2013
Berichten
560
Waardering
101
Lengte
1m77
Massa
74kg
Vetpercentage
17%
Mag van mn fysio eindelijk weer leg pressen (heb chrondomalacia).

Het is belangrijk dat je voeten goede hoogte zijn, rug niet gebruiken en uit je hielen te pressen. Mn fysio zei volledig mn benen te strekken dus ik dacht ff checken op youtube voor juiste houding en toen kwam ik dit tegen (18+):

Mijn vraag: In welke mate moet je benen strekken en quadriceps aanspannen (voornamelijk vmo) qua coordinatie en juiste belasting?
 
Epic oud ondertussen maar ik ga er niet meer opnieuw naar kijken
 
'normale' benen waar niks geks mee aan de hand is kunnen uberhaupt niet overstrekken dus daar hoef je niet bewust op te letten.

vrouwtje in het filmpje heeft last van hypermobiliteit in dr knieen en kan dus voorbij volledige extensie gaan waardoor er ongewone krachten en spanningen op je kniegewricht gaan werken en dan kan het goed mis gaan
 
'normale' benen waar niks geks mee aan de hand is kunnen uberhaupt niet overstrekken dus daar hoef je niet bewust op te letten.

vrouwtje in het filmpje heeft last van hypermobiliteit in dr knieen en kan dus voorbij volledige extensie gaan waardoor er ongewone krachten en spanningen op je kniegewricht gaan werken en dan kan het goed mis gaan

Maar druk je ook je knieschijf in de groeve?

Mijn punt is namelijk dat ik sommige volledige strekking zie doen en andere net niet (op youtube). Wat is beter voor het gewricht?
 
Voledig strekken is de sterste positie.
 
wel of net niet strekken zal voor de gezondheid van je kniegewricht weinig uit gaan maken verwacht ik bij een leg press. juist onderin waar de knie gebogen is zijn de krachten die inwerken op je knieen het grootst en de belasting dus ook het grootst.
 
Gewoon strekken inderdaad, zolang je niet hypermobiel bent. Ik denk dat het ook een slecht idee is om in de gestrekte positie te beenspieren te gaan ontspannen (als dat al mogelijk is zonder te overstrekken)
 
Gewoon strekken inderdaad, zolang je niet hypermobiel bent. Ik denk dat het ook een slecht idee is om in de gestrekte positie te beenspieren te gaan ontspannen (als dat al mogelijk is zonder te overstrekken)

Ik kan dat hahah. Volgens my niet echt goed voor de positie van de patella.

Bedankt voor de inpit guys!
 
'normale' benen waar niks geks mee aan de hand is kunnen uberhaupt niet overstrekken dus daar hoef je niet bewust op te letten.

Klopt absoluut niet. Normale benen kunnen 5-10° in hyperextensie gaan.

Als je doel is om VMO te activeren doe je best volledige ROM tot neutrale strekking (niet overstrekken). De VMO is het meest actief in de laatste 20-25° voor volledige strekking. Goed controleren in de laatste fase dan kan je situaties als in het filmpje vermijden.

Voeten lager op het platvorm geeft meer quadriceps activiteit, voeten hoger meer posterieure keten (glutes, hamstrings).
 
Klopt absoluut niet. Normale benen kunnen 5-10° in hyperextensie gaan.

Als je doel is om VMO te activeren doe je best volledige ROM tot neutrale strekking (niet overstrekken). De VMO is het meest actief in de laatste 20-25° voor volledige strekking. Goed controleren in de laatste fase dan kan je situaties als in het filmpje vermijden.

Voeten lager op het platvorm geeft meer quadriceps activiteit, voeten hoger meer posterieure keten (glutes, hamstrings).

Bedankt voor je uitleg! Mijn fysio adviseersde wel midden te doen en been volledig te strekken. Ik zal zelf wel aanvoelen wat goed voelt.
 
Omdat helemaal strekken ............ ???????????????
 
Niet strekken, zeker vrouwen niet. Veel mensen hebben genetische aanleg voor hyperextensie in de knie, en met gewicht daarop krijg je wat je krijgt in de video. Als je dat krijgt is het trouwens byebye legs voor een heel lange periode, zo niet definitief. Als je je legs "lockt" zet je trouwens alle stress als compressiekracht op je botten, wat je niks gaat brengen mbt spierhypertrofie, dus er is geen enkele reden om dat te doen.

biomechanics-of-knee-complex-7-muscles-55-728.jpg

Zoals je hier ziet, zal F V(Fx²+Fy²) bij extensie helemaal in de richting van Fx gericht zijn. De spierkracht is de rotatiecomponent Fy, die zal zorgen voor de hypertrofie bij arbeid. Als je je kracht gelijk legt met Fx krijg je een pure compressiekracht, wat niks gaat doen voor je gains whatsoever.
 
Okee, maar wat is vanuit jouw optiek de optimale strekking dan, zonder dan je botten beschadigd?
 
Okee, maar wat is vanuit jouw optiek de optimale strekking dan, zonder dan je botten beschadigd?
Rond de 10° is fijn, maar dat kun je gewoon voelen aan je legs tijdens je uitvoering, wanneer de kracht weggaat.
 
Leg press is beter te controleren, als het lekker gaat richting sqaut ofc.
Wat een onzin als jij je squat niet kan controlen ga je gewoon te zwaar en sterker worden op de legpress betekent niet dat de squat daarna beter gaat.
 
Wat een onzin als jij je squat niet kan controlen ga je gewoon te zwaar en sterker worden op de legpress betekent niet dat de squat daarna beter gaat.

Zou liefst willen squaten, maar doet nog pijn aan mn knieen ;)
 
Back
Naar boven