Fitness Seller

Leg press: positie van de voeten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

69ingChipmunks

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
13 jun 2011
Berichten
3.199
Waardering
322
Lengte
1m81
Zodra ik boven de 300kg til met leg press, voel ik een flinke druk op mijn knieën. Niets pijnlijks ofzo en kan daarna ook gewoon fatsoenlijk lopen. Volgende dag heb ik ook nergens last van.

Ik houd mijn voeten altijd zo in dezelfde positie zoals je ook zou squatten. Dus schuin naar buiten toe gericht met mijn tenen.

Laatst sprak mijn sportschool instructeur daar mij op aan en zei dat je je voeten recht moeten houden zodat ze evenwijdig langs elkaar staan om de druk van je knieën te halen.

Is dit zo?
Met je voeten wat schuin naar buiten voelde meer als een natuurlijke houding. Maar omdat ik die druk voelde, was ik bang dat ik dadelijk flink last krijg van mijn knieën.

Weet iemand hier iets verstandigs over?
 
Je moet je benen gewoon niet helemaal strekken bovenaan

als je last van je knieën krijgt of daar bang voor bent wrap je ze in
 
Je moet je benen gewoon niet helemaal strekken bovenaan

als je last van je knieën krijgt of daar bang voor bent wrap je ze in

Helemaal strekken doe ik inderdaad niet.

Als ik op websites bekijk hoe de uitvoering moet, worden zo overal wel aangeraden om met ''rechte'' voeten uit te voeren.
Terwijl als ik filmpjes kijk van pro bb'ers die ontzettend veel gewicht pakken, zijn er meer dan genoeg bij die hun voeten schuin houden.

Vandaar dat ik 't me afvroeg.

In wrappen, zou dat veel verschil maken ja?
 
De vraag is eerder, kom je met je knieen voorbij je tenen bij de leggpress? Bij de squat is het bijna taboe om voorbij je knieen te gaan(terwijl het persoonafhankelijk is) maar bij de leggpress word hier eigenlijk nooit naar gekeken.

3xl heeft een behoorlijke tijd geleden hier volgens mij een discussie/topic over gemaakt.
 
Zet je ze hoog genoeg op het board neer?
 
De vraag is eerder, kom je met je knieen voorbij je tenen bij de leggpress? Bij de squat is het bijna taboe om voorbij je knieen te gaan(terwijl het persoonafhankelijk is) maar bij de leggpress word hier eigenlijk nooit naar gekeken.

3xl heeft een behoorlijke tijd geleden hier volgens mij een discussie/topic over gemaakt.

Zet je ze hoog genoeg op het board neer?

Knieën voorbij de tenen, is denk ik dus afhankelijk van de hoogte waar je je voeten neer zet?

Ik zet ze meestal net onder het midden neer.

Heb het trouwens over deze leg press:

1571_leg_press_big.jpg


Hoe hoger je je voeten neer zet op dit board, hoe meer de nadruk ligt op je glutes/hamgstrings, right?
Wil zelf altijd meer de nadruk leggen op m'n Quads.
 
Knieën voorbij de tenen, is denk ik dus afhankelijk van de hoogte waar je je voeten neer zet?

Ik zet ze meestal net onder het midden neer.

Heb het trouwens over deze leg press:

1571_leg_press_big.jpg


Hoe hoger je je voeten neer zet op dit board, hoe meer de nadruk ligt op je glutes/hamgstrings, right?
Wil zelf altijd meer de nadruk leggen op m'n Quads.

correct.

En met uitduwen ligt de nadruk sowieso wel op je quads hoor.
 
Maar, dat is dus ''slecht'' voor je knieën, voorbij je tenen gaan?
 
het is niet zo dat zodra je een centimeter voorbij je knieen komt je ze aant verzieken bent, maar je moet het niet gaan overdrijven. Als je een flinke druk op je knieen voelt dan ben je te ver aant gaan.
 
Als je de voeten schuin (flared) zet, pak je de oefening net wat anders.
Dan werkt de vastus medialis (tear-drop muscle) iets meer.
Als je de benen wide-flared zet, pak je meer de binnenkant van de quads.
Ik zou zeggen, doe welke je het fijnst vindt, en als je tussen de verschillende soorten kunt variëren, zou ik het zeker doen.
 
Laatst sprak mijn sportschool instructeur daar mij op aan en zei dat je je voeten recht moeten houden zodat ze evenwijdig langs elkaar staan om de druk van je knieën te halen.

? ? ? ? ? ?

Positie van de voeten is geheel afhankelijk van de positie waar de benen/knieën heen gaan. Als je je benen tegen elkaar houd dan moet je idd je voeten naar voren laten wijzen, maar als tijdens de beweging je benen naar buiten gaan moet je je voeten ook naar buiten laten wijzen. Dus je voeten wijzen naar waar je knieën volgen.

Dat gevoel in je knie zal errder met het gebruikte gewicht te maken heben of niet genoeg strekken van de benen zodat er te veel belasting op de knie blijft staan.

---------- Post toegevoegd Sun 23 Dec 2012 om 16:40 ----------

Maar, dat is dus ''slecht'' voor je knieën, voorbij je tenen gaan?

Nee.

---------- Post toegevoegd Sun 23 Dec 2012 om 16:41 ----------

correct.

En met uitduwen ligt de nadruk sowieso wel op je quads hoor.

Alleen als je het heb over het uitdrukken thv de knieen. Alles wat te maken heeft met de beweging thv de heup is ham/glute.
 
Ìk press met de punten van m'n voeten licht naar binnen, misschien dat eens proberen?
 
Ìk press met de punten van m'n voeten licht naar binnen, misschien dat eens proberen?

als je je knieen maar recht houd. Naar buiten is niet perse erg slecht, maar knieen naar binnen draaien met een paar 100 kg erop is not cool brah
 
Dan ben ik heel benieuwd waar bij jou de knieen heen gaan en hoelang je dit al doet?
 
Ik heb altijd geleerd zo hoog mogelijk en idd iets naar buiten met je voeten.
En benen idd niet strekken.
 
Dan ben ik heel benieuwd waar bij jou de knieen heen gaan en hoelang je dit al doet?

ik? ik draai mn knieen nooit naar binnen, voelt zwaar a-relaxt
 
Was aan euphorea gericht

excuseer.

Maar dan durf ik de vraag 'dan ben ik benieuwd waar jouw knieën heen gaan?' wel te beantwoorden met 'naar de klote.'
 
? ? ? ? ? ?

Positie van de voeten is geheel afhankelijk van de positie waar de benen/knieën heen gaan. Als je je benen tegen elkaar houd dan moet je idd je voeten naar voren laten wijzen, maar als tijdens de beweging je benen naar buiten gaan moet je je voeten ook naar buiten laten wijzen. Dus je voeten wijzen naar waar je knieën volgen.

Dat gevoel in je knie zal errder met het gebruikte gewicht te maken heben of niet genoeg strekken van de benen zodat er te veel belasting op de knie blijft staan.


Alleen als je het heb over het uitdrukken thv de knieen. Alles wat te maken heeft met de beweging thv de heup is ham/glute.

Ik zal voortaan wat meer letten op de positie van mijn knieën t.o.v. mijn voeten. Volgens mij houd ik inderdaad mijn benen meer recht en mijn voeten wijzend naar buiten.

Misschien dat strekken ook wel een interessante optie is. Ik voorkom dat juist zo vaak mogelijk in mijn setje, omdat ik alles explosief van me weg duw wil mijn been nogal eens ''stijf'' naar voren drukken waar de volledige belasting op m'n knie komt. Alsof je van iets hoogs afspringt met je benen stijf.

Ìk press met de punten van m'n voeten licht naar binnen, misschien dat eens proberen?

Lijkt me wel een beetje een onnatuurlijke houding?

Vraag me ook af, duwen jullie met je hak tegen het platform aan, of met je tenen?
 
Back
Naar boven