XXL Nutrition

Lege zoetstoffen halen glucose uit je spierweefsel?

Bezoekers in dit topic

Marcus99

Cool Novice
Lid geworden
17 mrt 2014
Berichten
186
Waardering
5
Lengte
1m89
Massa
90kg
http://www.devoedzamekeuken.nl/stevia-en-sukrin-toch-maar-niet/
Je houdt je lichaam voor de gek

Ook houdt een lege zoetstof, zoals Sukrin (en stevia dus ook!) het lichaam voor de gek. Je hersenen krijgen een signaal dat er zoet binnenkomt, maar er is geen glucose of calorie te verwerken. Toch gaat het lichaam aan de gang om glucose uit het bloed te halen met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel daalt.

Er is geen glucose om dit te compenseren en daarom wordt er onder invloed van adrenaline en cortisol (stress hormoon) glucose uit andere bronnen, als de lever, het spierweefsel en andere lichaamsweefsels gehaald, om de bloedsuikerspiegel weer omhoog te krijgen. Je kunt je voorstellen dat dit hele proces erg stressvol is voor het hele lichaam.
Dus al die kunstmatige zoetstoffen in whey zouden dus glucose uit je spierweefsel trekken wat mij idd niet echt goed lijkt.

Denken jullie dat bovenstaande klopt want vond nergens wetenschappelijk bewijs pro of con? Lijkt mij toch belangrijk om dat te weten.

Wou als laatste nog eens duidelijk weten of hen nu klopt dat het triggeren van meer insuline post-workout met (snelle) carbs er nu wel of niet voor zorgt dat eiwitten beter worden opgenomen in je spieren? Iemand goede link naar betrouwbaar wetenschappelijk bewijs hiervan en graag je samenvatting daarvan.

Thanx.
 
Cools kom er maar in
 
http://www.devoedzamekeuken.nl/stevia-en-sukrin-toch-maar-niet/

Dus al die kunstmatige zoetstoffen in whey zouden dus glucose uit je spierweefsel trekken wat mij idd niet echt goed lijkt.

Denken jullie dat bovenstaande klopt want vond nergens wetenschappelijk bewijs pro of con? Lijkt mij toch belangrijk om dat te weten.
Nee.

Wou als laatste nog eens duidelijk weten of hen nu klopt dat het triggeren van meer insuline post-workout met (snelle) carbs er nu wel of niet voor zorgt dat eiwitten beter worden opgenomen in je spieren?
Nee.

Iemand goede link naar betrouwbaar wetenschappelijk bewijs hiervan en graag je samenvatting daarvan.

Thanx.
Review van Schoenfeld en Aragon uit 2013 (gepubliceerd in JISSN) belicht o.a. dat.
 
Nee.


Nee.


Review van Schoenfeld en Aragon uit 2013 (gepubliceerd in JISSN) belicht o.a. dat.
Dank voor de reply maar kan je bovenstaande met iets meer woorden toelichten gezien je verwijst naar een offline publicatie.

Vooral over de relatie tussen insuline en proteine synthese (in spieren en algemeen!) vind ik veel tegenstrijdige info.

Zijn er overigens nog andere online bronnen die bovenstaande bevestigen?

Ik zie in je andere posts dat je weet waarover je spreekt en steeds goed onderbouwt dus graag ook je mening in deze thread als kan: http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/b-and-f-ultra-fine-oats-vlugge-suikers-niks-complex-371857/

Hartelijk dank. :)
 
Staat gewoon online, JISSN is zelfs een volledig open-access journal: http://www.jissn.com/content/10/1/5.

De rol van insuline, wanneer we louter kijken naar fysiologische omstandigheden, is zeer beperkt. Ja het verhoogt de eiwitsynthese, en ja het remt de eiwitafbraak. Echter wordt een optimale stimulering van de eiwit synthese al bereikt bij 5 5 µU/L en is er hoogstens 30 µU/L nodig voor maximale remming van eiwitafbraak. Om dat praktisch te maken: na een gem. maaltijd is het toch wel voor zo'n 3 a 4 uur verhoogd naar een niveau boven dat, de meesten eten vaak zelfs wat frequenter dan dat. Bovendien is eiwit ook vrij potent in het verhogen van insuline, en behaalt een whey shake van pakweg 30-40 gr ook dat niveau. Volgens mij staat dit ook beschreven in die publicatie.

Bovendien is er ook geen klinisch materiaal die laat zien dat koolhydraten een toegevoegde waarden hebbe naast eiwit post-workout. De positieve invloed van eiwit post-workout zelf is ook slechts conditioneel (afhankelijk van wat en hoelang er voor de workout is gegeten) van toegevoegde waarde.
 
Wat volgens mij aangetoond is, is dat light producten niet helpen om af te vallen omdat mensen gaan *denken* dat ze dan elders wel wat meer kunnen eten en zo toch gaan overeten. Of ze voelen zich niet voldaan en het neemt de honger niet weg.

Ik denk niet dat er bewijs is dat kunstmatige zoetstoffen ervoor zorgen dat aanwezige suikers in het lichaam worden afgebroken laat staat dat dit voor stress zou zorgen, wat al helemaal als een verzinsel van de schrijver klinkt.
 
Moest het waar zijn (van dat glucose/glycogeen gedeelte toch en dat die "lege" stoffen ze uit je lever/spieren etc haalt) zou dit wel mogelijk een snellere weg vormen richting een ketogeen dieet.

^ Ik heb moest gezegd, don't start to flame me for thinking out loud.
 
Back
Naar boven