XXL Nutrition

lekkere shake

Bezoekers in dit topic

SanderM

Huge Freak
10 jaar lid
Waardering
1
als je een blender hebt en keer een andere shake wilt maken:

snij 1 banaan in stukjes voeg melk en 0,2L kwark toe en een eetlepel honing ga nou mixxen, voeg ondertussen brinta en havermoutvlokken erbij en boekweit. je moet maar ff kijken hoeveel brinta en hamermout vlokken.. bekijk ik ook elke keer opnieuw.. als het te dik wordt omdat je teveel brinta of havermoutvlokken erin hebt gedaan meer melk toevoegen.

nodig: banaan, kwark, honing, melk, havermoutvlokken, brinta, boekweit korrels

misschien leuk als je een keer wat anders wilt, ik vind m lekker smaken.
voedings waarde zijn volgens mij:

kcal: 650
eiwit: 35
kh: 100
vet: 9

Laatst bewerkt:
Shake

Heb een hele stomme vraag maar wat zijn boekweit korrels?
Als ik het google vind ik aleen maar korrels voor in een kussen, een wapen van een gemeente of ik kom op tuinsites terecht???.
En waar dient het voor?
Ik moest morge toch naar natuurwinkel toe dus zou daar wel ff kijke en maak dan wel de shake:D reactie voor de smaak volgt nog!

Heb een hele stomme vraag maar wat zijn boekweit korrels?
Als ik het google vind ik aleen maar korrels voor in een kussen, een wapen van een gemeente of ik kom op tuinsites terecht???.
En waar dient het voor?
Ik moest morge toch naar natuurwinkel toe dus zou daar wel ff kijke en maak dan wel de shake:D reactie voor de smaak volgt nog!

boekweit korrels is eigenlijk heel ouderwets maar daar zitte gewoon heel veel eiwitten in daarom voeg ik het toe.. je hebt het ook in fijn gemalen vlokken ofzo geloof ik.

wat wikipedia er over zegt:

"Boekweit (Fagopyrum esculentum) is een cultuurgewas dat waarschijnlijk afkomstig is uit een tamelijk droog deel van China, en meer in het bijzonder een gebied grenzend aan Mantsjoerije, Mongolië of Tibet. Het behoort tot de familie van de Polygonaceae (duizendknopen), waartoe ook zwaluwtong, perzikkruid en varkensgras behoren. Het is een eenjarige plant met een holle rechtopgaande, zich meermalen vertakkende, rode stengel. De bladeren zijn driehoekig tot hartvormig. Het wortelstelsel omvat een zich sterk vertakkende penwortel.

De bloei begint al in een jong stadium, soms al na zes weken, en gaat dan 25 tot 30 dagen door. De bloemen zijn in langstelige pluimen gegroepeerd, wit tot roze van kleur, en bevatten veel nectar. Op arme gronden bereikt boekweit een hoogte van 50 cm. Voordat de bloei ten einde is zijn er al rijpe vruchten.

Het eetbare zaad zit aan dunne steeltjes die in rijpe toestand makkelijk loslaten. Het heeft een meel- en eiwitrijke inhoud, overeenkomend met die van klaver. Er waren vroeger twee rassen bekend: op de veengronden de Staphorster bruinzwarte en op de zandgronden de Brabantse grijze boekweit. De huidige rassen produceren minder nectar dan de oude rassen. Bij het bewaren moet het zaad droog zijn want het schimmelt gemakkelijk. Eén kilo zaad bevat ± 45.000 zaden.

De vorm van het boekweitzaad komt sterk overeen met die van beukennootjes, al zijn ze beduidend kleiner. Het zaad werd tot meel gemalen, hoewel boekweit beslist geen graan is. Boekweit is een 'pseudograan'; de zaden, het meel en alle andere afgeleide producten van boekweit bevatten geen gluten.

Boekweitmeel bevat veel magnesium, kalium en fosfor. Het is voedzaam en licht verteerbaar. Tegenwoordig wordt het ook geteeld voor de geneeskunde.

Boekweit lijkt een graanproduct, maar is het dus niet. Het meel ervan kan goed worden gemengd met dat van granen. Pannenkoeken van zo'n mengsel smaken voortreffelijk. Geroosterde boekweitkorrels heten ook wel kasha en zijn bekend uit de Oost-Europese keuken."

Dit lijkt op hoe ik mijn ontbijt normaliter neem behalve dat ik geen honing maar druivensuiker gebruik en er nooit een banaan in deed. Deze variant ga ik deze week maar eens proberen!

Alleen eh, waar koop je die boekweitkorrels..? Gewoon in de supermarkt of in een reformzaak..?:o

Nog nooit gehoord van boekweit pannenkoeken? Er bestaat daar speciaal boekweitpoeder voor :) ff zoeken in de deeg & pannenkoeken sectie dus

Ik ben bij de reformwinkel geweest en heb inmiddels al bijna een week een zak met boekweitkorrels in de kast staan. Ik ben vergeten die korrels erbij te gooien en heb dus alleen havermout gebruikt...:o

Die boekweikorrels hoef ik niet eerst te koken ofzo hé..?

Ik ben bij de reformwinkel geweest en heb inmiddels al bijna een week een zak met boekweitkorrels in de kast staan. Ik ben vergeten die korrels erbij te gooien en heb dus alleen havermout gebruikt...:o

je kunt het koken met melk; als je het goed doet krijg je een best lekkere pap van boekweit. je kan dan ook voor de smaak stroop en suiker toevoegen (maar niet als je in de cut zit ;) ) Mijn moeder maakt het altijd op deze manier. Je kunt het moeilijk in de supermarkt vinden maar reformzaken hebben et wel :)

hoef je niet te koken nee, je kan het ook zelfs door je kwark doen voor net ff wat meer kh en eiwitten, je proeft dan gewoon wat lekkere nootjes haha.

je hebt zoals gezegd idd ook boekweit pannekoeken, dat eet mijn trainingsmaat. die gooit er boekweit(in poedervorm maar kan ook korrels) in het beslag en dan pannekoeken maken maar..

Ik heb eergisteren dit gedaan:

Halve liter magere yoghurt
Halve kilo magere kwark
Druivensuiker (5 scheppen)
Scheutje limonadesiroop
Boekweitkorrels, flink wat
1 in schijfjes gesneden banaan
Scheut lijnzaadolie

Alles in de blender met als resultaat bijna een liter aan een goede ochtendshake voor ik naar werk ga. De honing was ik vergeten en de melk was net op, dus het is eigenlijk nog net iets te dikkig geworden om lekker weg te drinken. Dat nootjes-achtige is inderdaad wel geinig!

Inderdaad, zoals de topictitel al zegt, een lekkere shake!:thumbs:

Back
Naar boven