AndroidHealthClinic

Lengte bulk/cut cyclus.

Bezoekers in dit topic

DutchVince

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
18 jan 2005
Berichten
3.184
Waardering
8
Ik heb dit jaar 9 maanden gebulkt en ben nu bezig met 2 maanden cutten.
Een verhouding van 4,5:1.
In theorie maakt de lengte van de cyclus niet uit, als de verhouding hetzelfde blijft.

Maar de praktijk is vaak anders dan de theorie.

Mijn vraag: maakt het uit of ik:
4,5 week bulk/1 week cut en dit cyclisch herhaal.
3,5 maand bulk/1 maand cut en herhalen.
45 week bulk/10 week cut.

Het voordeel van korte cycli lijkt me dat het minder eentonig is en daardoor makkelijker vol te houden.

Anderzijds lijkt me dat de omschakeling bulk->cut en cut->bulk ook enige tijd vergt voor je lichaam en dat daardoor hele korte cycli niet mogelijk zijn.

wat is het verstandigst ?
 
Ik denk als jij een korte periode cut (1week) dat je dan na die week alles wat je eraf gecut hebt er zo weer aan heb zitten.
Ik denk dus dat je tijdens het cutten dan niet echt je vet aanspreekt maar eerder je vocht.

Maar probeer het eens een tijdje uit, hou goed je vet in de pijling en zie wat het resultaat is.

Ik ben het wel met je eens dat het zo makkelijker vol te houden is.
 
Wel ik vraag me dit ook af...
vaak hoor je dat het begin van de cut bij velen het meest efficiënt is (kan natuurlijk ook zijn omdat het vet% dan nog het hoogst is)
Dus waarom dan eens niet korte cycli proberen?
 
Ik ben er nog niet helemaal uit. Al te snel je calorie-inname omlaag brengen zou wel eens niet optimaal kunnen zijn... dus als je cycli korter worden ga je vaker snel omlaag en snel omhoog, of je moet er steeds een rustweek tussen zetten (isocalories) maar dan krijg je bij korte cycli juist veel meer tijdverlies door al die "rust" weken.
 
Te lang cutten is behoorlijk zwaar voor je lichaam. Ik denk niet dat het toeval is dat ik aan het eind van mijn cut in juli die toxoplasmose heb opgelopen, maar dat terzijde.

Ik kijk altijd hoeveel vet ik per week kan verliezen zonder er in kracht op achteruit te gaan. Dit is namelijk goed te meten. Ik schroef de caloriën steeds verder terug en doe steeds meer cardio tot ik begin te merken dat oefeningen minder gaan, dan doe ik een stapje terug met cardio en dieëten en kijk of het zo goed gaat. Op die manier verlies ik dan ongeveer een halve kilo vet per week, en geen spiermassa. Tot nu toe win ik zelfs een klein beetje spiermassa tijdens de cut, maar ik denk dat dat steeds moeilijker wordt naarmate je meer massa hebt.
 
DutchVince zei:
Ik heb dit jaar 9 maanden gebulkt en ben nu bezig met 2 maanden cutten.
Een verhouding van 4,5:1.
In theorie maakt de lengte van de cyclus niet uit, als de verhouding hetzelfde blijft.
Maar de praktijk is vaak anders dan de theorie.
Mijn vraag: maakt het uit of ik:
4,5 week bulk/1 week cut en dit cyclisch herhaal.
3,5 maand bulk/1 maand cut en herhalen
.
45 week bulk/10 week cut.
Het voordeel van korte cycli lijkt me dat het minder eentonig is en daardoor makkelijker vol te houden.
Anderzijds lijkt me dat de omschakeling bulk->cut en cut->bulk ook enige tijd vergt voor je lichaam en dat daardoor hele korte cycli niet mogelijk zijn.
wat is het verstandigst ?


Zelf een jojo effect creeren niet echt slim..

Zorg gewoon dat je het vet% toename in de gaten houd dan kan je gewoon hele jaar door bulken.
 
DutchVince zei:
Ik heb dit jaar 9 maanden gebulkt en ben nu bezig met 2 maanden cutten.
Een verhouding van 4,5:1.
In theorie maakt de lengte van de cyclus niet uit, als de verhouding hetzelfde blijft.
Maar de praktijk is vaak anders dan de theorie.
Mijn vraag: maakt het uit of ik:
4,5 week bulk/1 week cut en dit cyclisch herhaal.
3,5 maand bulk/1 maand cut en herhalen.
45 week bulk/10 week cut.
Het voordeel van korte cycli lijkt me dat het minder eentonig is en daardoor makkelijker vol te houden.
Anderzijds lijkt me dat de omschakeling bulk->cut en cut->bulk ook enige tijd vergt voor je lichaam en dat daardoor hele korte cycli niet mogelijk zijn.
wat is het verstandigst ?


Het probleem met hele korte cycli is dat je niet of nauwelijks kan meten of je goed bezig bent. Ik cut gewoon zodra ik vind dat m'n vetpercentage te hoog is. Twee keer per jaar meestal, in de lente in ieder geval, en dan ga ik ook wat verder.
 
Xtreme_BODY zei:
Zelf een jojo effect creeren niet echt slim..

Het jojo-effect is wat je krijgt als mensen dieten zonder te letten op spieren (en spierbehoud dus). Dus spier eraf, vet erbij, spier eraf, vet erbij, etc. Heeft NIETS te maken met wat DV hier zegt.

Zorg gewoon dat je het vet% toename in de gaten houd dan kan je gewoon hele jaar door bulken.

dat is alleen weggelegd aan de genetisch bevoorrechten. (meso's)

Bulken tot je bovengrens, cutten tot je ondergrens en dat cyclisch herhalen is wat de meeste mensen prima bevalt.
 
Zelda zei:
Te lang cutten is behoorlijk zwaar voor je lichaam. Ik denk niet dat het toeval is dat ik aan het eind van mijn cut in juli die toxoplasmose heb opgelopen, maar dat terzijde.

Ik kijk altijd hoeveel vet ik per week kan verliezen zonder er in kracht op achteruit te gaan. Dit is namelijk goed te meten. Ik schroef de caloriën steeds verder terug en doe steeds meer cardio tot ik begin te merken dat oefeningen minder gaan, dan doe ik een stapje terug met cardio en dieëten en kijk of het zo goed gaat. Op die manier verlies ik dan ongeveer een halve kilo vet per week, en geen spiermassa. Tot nu toe win ik zelfs een klein beetje spiermassa tijdens de cut, maar ik denk dat dat steeds moeilijker wordt naarmate je meer massa hebt.
Interessante aanpak, ga ik ook eens proberen !
 
Back
Naar boven