Fitness Seller

Leoniden (vallende sterren)! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

wateengedoe2

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
980
Waardering
1
Vannacht te zien (of niet te zien, die kans is groter) -> De leoniden-sterrenregen! Rond 5 uur is het op zijn hoogtepunt, met waarschijnlijk enkele duizenden meteoren/uur. De vallende sterren lijken uit sterrenbeeld Leeuw (zuid-oosten om 5 uur, pal naast Jupiter = op dat moment de felste 'ster' aan de hemel) te komen. Maar ja, het zal weer wel mistig zijn, DUH!
 
Ik denk dat deze rijzende ster dan een schoonheidsslaapje aan het houde is :D
 
dus om 5 uur moet ik opstaan :D

ik kijk eerst wel of het helder is buiten anders draai ik me nog even om ;)
 
Ja, goed voor de groeihormoonaanmaak is het zeer zeker niet, maar ja, dit is once in a lifetime (de leoniden zijn de grootste meteorenstorm in het jaar, en na dit jaar voorspellen ze dat het zeker een eeuw niks meer voorstelt).
 
5 uur in Nederland, dan is het hier in de VS dus 11 uur. Dat is nog wel een tijdstip om effe naar buiten te kijken. Maar zal dat hier dan ook te zien zijn (als het al helder is)? Of is die sterrenregen aan de andere kant van de aardbol (zal je net zien, net niet zien dus) . Ten zuidoosten van Nederland, dat zal dan nog meer ten zuid oosten zijn van Boston, of moet ik dan juist de andere kant op kijken??? Jeetje dit wordt nog ingewikkeld. Maar helaas is het hier al een paar dagen bewolkt Dus als het al vanuit dit plekje op de aardbol te zien is, moet er wel voor vanavond wat gaan veranderen.
 
Je kunt het alleen zien als de Leeuw op is, dat zal dus later dan elf uur zijn. Ik denk dat ie rond 2 uur opkomt, maar kijk voor meer info ff hier. De reden is dat de Leeuw in dit jaargetijde het sterrenbeeld is waar de aarde heen'vliegt' en net bij als vliegjes op de snelweg komen we die vallende sterren alleen aan de 'voorkant' tegen (en ze zitten ook niet veel hoger dan enkele honderden km, dus je kunt niet a.h.w. langs de aarde heenkijken als de Leeuw nog niet boven de horizon is.

Maar ik zou zeker kijken als ik jou was, als die verrekte wolken (bij jou ook al! ;) :() nog weggaan. Zoals gezegd: once in a lifetime! :)
 
Interessant nieuws voor Astro Niels.
 
Die weet dat natuurlijk allang! :D
 
Volgens Peter Timofeef heeft het noordwesten vanacht de meeste kans om het fenomeen te zien.
 
Hoi, zelf ben ik dus amateur astronoom (geen astrologie dus!!), en was wel van plan om het te gaan bekijken, maar...
Enkele duizenden meteoren per uur zijn nooit te zien omdat:
- Een heel groot deel niet te zien is vanwege de hoeelheid lichtvervuiling in Nederland
- Er ook nog eens volle maan bij is waardoor er nog minder zwakke meteoren te zien zijn
- Waarschijnlijk zal het overal of bewolkt of mistig zijn (dus 0,0) :(

http://members1.chello.nl/~n.wolterink/

Groeten.

Originally posted by wateengedoe2
Vannacht te zien (of niet te zien, die kans is groter) -> De leoniden-sterrenregen! Rond 5 uur is het op zijn hoogtepunt, met waarschijnlijk enkele duizenden meteoren/uur. De vallende sterren lijken uit sterrenbeeld Leeuw (zuid-oosten om 5 uur, pal naast Jupiter = op dat moment de felste 'ster' aan de hemel) te komen. Maar ja, het zal weer wel mistig zijn, DUH!
 
In Amerika moet je dan gewoon gaan kijken rond 11 uur. Je zit wel aardig aan de andere kant (geen Maan als het goed is), maar je hebt nog een deel van de noordelijke hemel te zien (tenminste, licht eraan waar je zit). Gewoon het sterrenbeeld Leeuw checken!
Verwacht ook wer niet te veel he mensen, maar het zal waarschijnlijk de moeite wel waard zijn.

Originally posted by Cowgirl Herb
5 uur in Nederland, dan is het hier in de VS dus 11 uur. Dat is nog wel een tijdstip om effe naar buiten te kijken. Maar zal dat hier dan ook te zien zijn (als het al helder is)? Of is die sterrenregen aan de andere kant van de aardbol (zal je net zien, net niet zien dus) . Ten zuidoosten van Nederland, dat zal dan nog meer ten zuid oosten zijn van Boston, of moet ik dan juist de andere kant op kijken??? Jeetje dit wordt nog ingewikkeld. Maar helaas is het hier al een paar dagen bewolkt Dus als het al vanuit dit plekje op de aardbol te zien is, moet er wel voor vanavond wat gaan veranderen.
 
Om 4 uur, toen ik toch toevallig moest pissen, ff buitengekeken ... Potdicht, oranje, je kent het wel. Dus die wekker van half 5 maar gewoon op 5 voor 7 gezet. En wat denk je, fiets ik naar mijn werk, begint het OPEN TE TREKKEN! :mad: .. En het lullige is dat ik maar met dat onrustige gevoel blijf zitten dat ik niet goed genoeg heb gekeken (heb niet zo'n groot uitzicht op de hemel vanwege kloteuitzicht vanuit mijn kamer) en het dus gemist heb terwijl dat niet nodig was. Maar dat zal wel niet .. Kloteweer in Nederland :(

Enne nee, die 1000-en meteoren/uur. zie je niet, maar al zie je er maar een paar per minuut, wat helemaal niet ondenkbaar was, ook niet met lichtvervuiling ... Maar nu heb ik er NUL KOMMA NUL gezien :mad: :bawling:
 
Originally posted by AstroNiels
In Amerika moet je dan gewoon gaan kijken rond 11 uur. Je zit wel aardig aan de andere kant (geen Maan als het goed is), maar je hebt nog een deel van de noordelijke hemel te zien (tenminste, licht eraan waar je zit). Gewoon het sterrenbeeld Leeuw checken!
??? Maar die is toch nog niet op dan?
 
Astroniels, bestaat de JWG nog steeds? Ben daar vroeger (ehhh, 20 jaar geleden) een tijd lid van geweest. Had toen zelf ook een telescoop. Leuke website trouwens. Nog wat kunnen zien van de meteoren?
 
Als ik goed gekeken heb op de link moest ik ook gewoon om 5.00 uur kijken. Om 23.00 wel even gekeken, maar toen was er niets te zien behalve een redelijk heldere lucht (paar schapenwolkjes). Omdat ik vanacht bijna niet heb geslapen was ik van plan nog wel even te gaan kijken, niet speciaal mijn wekker gezet hoor, want voor hetzelfde geld was er niets te zien. Dus toen ik om 4.15 op mijn wekker keek was ik in de veronderstelling dat ik ook nog wel wakker zou zijn om 5.00 uur. Ik lag inmiddels al vanaf middernacht wakker. Me toen nog maar een keertje omgedraaid en tegen mijn vriend aan gekropen, toen ik weer op mijn wekker keek was het 6.15 .......... :(
Heb ik vannacht dus toch nog 2 uurtjes geslapen. Waarom dat de rest van de nacht niet lukte is me een raadsel. En na een nacht met maar 2 uurtjes slaap voel ik me toch redelijk uitgerust. Ik kon vanochtend zelfs uitslapen, maar was dus klaarwakker. Heel vreemd.

En dat terwijl ik me al een tijdje een beetje grieperig voel. Hoop het met een dagelijkse extra dosis vitamine C te verhelpen, maar ben er nog niet helemaal vanaf zo te voelen. Voelde me wel weer een stuk beter na het sporten gisteren terwijl ik eerst nog aan het twijfelen was of ik wel zou gaan.

Lig je bijna de hele nacht wakker slaap je toevallig om 5.00 uur. Niet echt goede timing. :(
 
Mmm, en helemaal jammer is dat je daarvoor waarschijnlijk ook best wel wat gezien had .. Volgens mij trouwens in Amerika om 2 uur, dat was hier 10 uur (nou ja, in west-amerika, ik weet niet waar je zit), toen het hier natuurlijk allang licht (en slechts licht-bewolkt :mad: ) was.

Moet je die Middelburgse gast op spaceweather.com (leoniden-galery) zien :D ;) Zo zag ik er vanochtend ook uit ... (al hebben zij er toch wel iets meer werk voor verricht, dan is het nog erger).
 
Hoi, ja die bestaat wel, maar heb daar nooit iets mee gehad. Die zijn drukker met verhalen vertellen dan werkelijke actie (waarnemen enz). Nope, ook hier niets te zien helaas :(

Originally posted by oldy
Astroniels, bestaat de JWG nog steeds? Ben daar vroeger (ehhh, 20 jaar geleden) een tijd lid van geweest. Had toen zelf ook een telescoop. Leuke website trouwens. Nog wat kunnen zien van de meteoren?
 
Leuk dat je die link heb gepost, ken die kerel wel een beetje... lachuh!

Originally posted by wateengedoe2
Mmm, en helemaal jammer is dat je daarvoor waarschijnlijk ook best wel wat gezien had .. Volgens mij trouwens in Amerika om 2 uur, dat was hier 10 uur (nou ja, in west-amerika, ik weet niet waar je zit), toen het hier natuurlijk allang licht (en slechts licht-bewolkt :mad: ) was.

Moet je die Middelburgse gast op spaceweather.com (leoniden-galery) zien :D ;) Zo zag ik er vanochtend ook uit ... (al hebben zij er toch wel iets meer werk voor verricht, dan is het nog erger).
 
Originally posted by AstroNiels
Leuk dat je die link heb gepost, ken die kerel wel een beetje... lachuh!

Toevallig!
Het leven is te kort om klein te zijn!
Euh, het leven is te kort om ooit nog fatsoenlijke leoniden te zien, zul je bedoelen! :rologen: ;) :(
 
Back
Naar boven