Fitness Seller

Levensduur weerstandsbanden

Bezoekers in dit topic

Phoeniks

Novice
Lid geworden
20 mei 2018
Berichten
18
Waardering
3
Ik heb twee jaar terug een setje Fortex weerstandsbanden van rubber (latex) gekocht die o.a. voor assisted pull-ups kunnen worden gebruikt. De banden zijn sporadisch gebruikt en hebben nooit in direct zonlicht gelegen.
Afgelopen weekend pakte ik de rode weerstandsband en hij viel spontaan in drie stukken kapot. Jammer natuurlijk maar een geluk bij een ongeluk dat het vóór de training gebeurde en niet tijdens de training.

Wat is de te verwachten levensduur van een rubber weerstandsband / power band?
Zijn er andere materialen die hiervoor betere geschikt zijn?
 
Ik heb twee jaar terug een setje Fortex weerstandsbanden van rubber (latex) gekocht die o.a. voor assisted pull-ups kunnen worden gebruikt. De banden zijn sporadisch gebruikt en hebben nooit in direct zonlicht gelegen.
Afgelopen weekend pakte ik de rode weerstandsband en hij viel spontaan in drie stukken kapot. Jammer natuurlijk maar een geluk bij een ongeluk dat het vóór de training gebeurde en niet tijdens de training.

Wat is de te verwachten levensduur van een rubber weerstandsband / power band?
Zijn er andere materialen die hiervoor betere geschikt zijn?
Twee jaar is toch aardig lang hoor. In sportscholen gaan elastieken vaak slechts enkele maanden mee, met name de dunnere varianten. Het is in ieder geval moeilijk om er echt een levensduur op te plakken want dat is enorm afhankelijk van het gebruik. Sommige mensen kunnen er jaren mee doen als ze niet heel veel worden gebruikt en er goed en netjes mee wordt omgegaan.

Hoe vaker en verder je de elastieken uit rekt, hoe sneller ze zullen slijten. Ook dien je op te passen voor uitdroging (wat in jouw geval wellicht is gebeurd als je schrijft dat het elastiek ‘spontaan’ in drie stukken uit elkaar is gevallen) maar let er ook op dat je ze niet nat/vochtig opbergt want dan kan het rubber door het water worden aangetast. En je dient natuurlijk voorzichtig te zijn met scherpe randen/ruwe objecten/schoenzolen etc. Opbergen bij voorkeur op een koele en droge plek, vermijd in ieder geval extreme hitte of kou, direct zonlicht en zeer vochtige ruimtes.

Ik denk dat je gemiddeld wel uit kunt gaan van een levensduur van één tot twee jaar, bij regelmatig gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb ik waarschijnlijk ook ooit hele goede banden gekocht aangezien deze al 7/8 jaar oud zijn. En meerdere keren per week voor TKE worden gebruikt.
 
Dan heb ik waarschijnlijk ook ooit hele goede banden gekocht aangezien deze al 7/8 jaar oud zijn. En meerdere keren per week voor TKE worden gebruikt.
Welke heb jij dan ?
 
Heb die wat dikke rode stiek van fortex en gebruik die 1 hooguit 2x pw en heb ze al sinds 2018. Gebruik ze voornamelijk om dbs te verzwaren met schijf gewichten en soms keer squat support.
 
Het is in ieder geval moeilijk om er echt een levensduur op te plakken want dat is enorm afhankelijk van het gebruik.
Het is dus verstandig om banden preventief te vervangen, want ook bij incidenteel gebruik wordt het materiaal slechter door invloeden van buitenaf.
Zijn er andere elastische materialen die wat duurzamer zijn? (met name het breken zonder waarschuwing vind ik eng)

Opbergen bij voorkeur op een koele en droge plek, vermijd in ieder geval extreme hitte of kou, direct zonlicht en zeer vochtige ruimtes.
De banden worden op zolder gebruikt. Daar is het droog en komt geen direct zonlicht. Het kan er wel warm worden in de zomer.

Heb die wat dikke rode stiek van fortex en gebruik die 1 hooguit 2x pw en heb ze al sinds 2018. Gebruik ze voornamelijk om dbs te verzwaren met schijf gewichten en soms keer squat support.
Het was bij mij ook een rode Fortex band die brak. Ik zal ter vervanging van de rode ook een sterkere (paarse?) ATX band mee-bestellen.
 
Ik heb twee jaar terug een setje Fortex weerstandsbanden van rubber (latex) gekocht die o.a. voor assisted pull-ups kunnen worden gebruikt. De banden zijn sporadisch gebruikt en hebben nooit in direct zonlicht gelegen.
Afgelopen weekend pakte ik de rode weerstandsband en hij viel spontaan in drie stukken kapot. Jammer natuurlijk maar een geluk bij een ongeluk dat het vóór de training gebeurde en niet tijdens de training.

Wat is de te verwachten levensduur van een rubber weerstandsband / power band?
Zijn er andere materialen die hiervoor betere geschikt zijn?

Al met al ben ik tot de conclusie gekomen dat het haast onmogelijk is om een gemiddelde levensduur te bepalen.
"Het hangt er nogal vanaf", wat wordt bepaald door zeer veel variabelen.
Ook latex kwaliteit kan om allerlei redenen nogal fluctueren heb ik gemerkt in de afgelopen 20 jaar.

Om een paar uiteenlopende voorbeelden te geven.

Ik heb nog banden van het merk "jumpstretch" uit 2003
30, 45 en 65 mm- zéér vaak gebruikt en ze zijn nog steeds in redelijk goede staat.
Deze gaan dus al bijna 20 jaar mee.

Ik heb een jaar of 5 terug een aantal banden van Fortex gehad,
die allemaal op exact de manier die jij omschrijft en binnen relatief korte tijd, kapot zijn gegaan.
Gewoon troep dus, daar hoef je niet over te discussiëren, dat mag -bij "correct"gebruik- niet zo snel gebeuren.

Klinkt misschien raar, maar er was ook geen sprake van afscheuren, maar ze "breken" als het ware, afknappen eigenlijk.
Ik kreeg daardoor het idee dat de latex te veel verhard is tijdens het fabricage proces. (vulcanisering)
Met name de rode variant van 30mm breed leek uit een zeer slechte batch te komen.
Als ik zo de reacties bekijk, lijkt er ook een patroon te zijn..?

Het merendeel van de banden van Fortex en andere merken die ik heb o.a van Fitness Seller, doen het dan verder -al jarenlang- prima.
M.a.w. je kunt ook gewoon wel eens pech hebben.
Doorgaans geldt ook in mijn ervaring dat de zwaardere banden langer mee gaan, dan de wat kleinere.
De 5 en 9 mm brede mini banden zijn gewoon inherent kwetsbaarder dan hun grotere broers.

Natuurlijk moet je ook de manier van gebruik in aanmerking nemen:
- Bevestiging aan dunne, hoekige materialen zal de levensduur beperken.
- frequentie qua gebruik zal de levensduur ook sterk beïnvloeden.
- Extreme uitrekking zal de banden eerder doen knappen.scheuren, uiteraard.
- Laten slingeren in zonlicht of een zeer lichte omgeving doet ze beslist geen goed.
 
Gymstick powerband zijn het. Wel vreemd dat meerdere mensen aangeven dat powerbands lang meegaan en dat Fitness Seller aangeeft dat de levensduur 1-2jaar is.

Wellicht is kwaliteit van de door Fitness Seller geleverde bands gewoon minder dan gebruikelijk.
 
Gymstick powerband zijn het. Wel vreemd dat meerdere mensen aangeven dat powerbands lang meegaan en dat Fitness Seller aangeeft dat de levensduur 1-2jaar is.

Wellicht is kwaliteit van de door Fitness Seller geleverde bands gewoon minder dan gebruikelijk.
Nee, bij frequent gebruik is 1-2 jaar een goed gemiddelde. Zoals aangegeven zijn er ook mensen die jaren met hun banden doen. Het is ook afhankelijk van tal van externe factoren, daarom is het erg lastig aan te geven. Er zijn vast ook banden van ons die al 5-10 jaar gebruikt worden.
 
Er zijn vast ook banden van ons die al 5-10 jaar gebruikt worden.

Zeker, zelfs nog wat langer denk ik.

Volgens mij heb ik nog banden van jullie in gebruik vanaf het moment dat ze in het assortiment van FS kwamen.

Ergens 2010 ofzo?
 
Zeker, zelfs nog wat langer denk ik.

Volgens mij heb ik nog banden van jullie in gebruik vanaf het moment dat ze in het assortiment van FS kwamen.

Ergens 2010 ofzo?
Dat zou best kunnen :)
 
Zeker, zelfs nog wat langer denk ik.

Volgens mij heb ik nog banden van jullie in gebruik vanaf het moment dat ze in het assortiment van FS kwamen.

Ergens 2010 ofzo?
Heb ik ook nog, maar amper gebruikt. Collectors item :p
 
Back
Naar boven