MuscleMeat

Levertraan (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Koning Eenoog

Incognito
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2002
Berichten
28.248
Waardering
5.505
Lengte
1m80
Massa
84kg
Vetpercentage
15%
Naar aanleiding van Espi's threat over vetten heb ik van het weekend eens een fles levertraan gekocht. De praat van die kerel daar achter de bali over de smaak er van (nare verhalen over dode aangespoelde walvissen) heeft me niet af kunnen schrikken. Emaal thuis had ik dus al gauw een eetlepel gedronken en shit, ik snap echt niet waar al die mensen altijd zo moeilijk over doen. De smaak is dus helemaal niet zo extreem erg of zo. Smaakt gewoon naar vis. En ik vind vis niet eens lekker, dus ik kan me voorstellen dat als je een beetje visliefhebber bent dat het dan best een lekkernij kan zijn (neej nou ben je aan't overdrijven Rob). Ok, de geur aan je vingers is lastig, maar ik pak het flesje nu gewoon met een handdoek vast. Ok, de smaak die je r na op boerd is niet ideaal, maar dat vond ik de eerste keren met lijnzaad ook dus dat went wel.

Anyways, ik heb zuivere noorse levertraan van lovitran. Het is een flesje van 365 ml en het koste 6.49 euro. Vergeleken met mijn lijnzaadolie van 2.59 euro voor 250 ml is het dus wel wat duurder. Levertraan hoef je natuurlijk wel minder te nemen dus dat scheelt weer wat.

Nou zit ik een beetje met mijn doseringen te kijken. Hoeveel lijnzaad en levertraan zou ik nemen? Ik dacht nu iets van 1 eetlepen levertraan en 1 of 2 eetlepels lijnzaadolie?

Ennuh, die gozer daar achter de bali begon dus aan mij te vragen waar ik het voor nam. Dus ik zei dat ik het nam voor de omega-3-vetzuren. Dus toen kwam hij meteen aangekakt met een potje 3-6-9-vetzuur tabletten (van 18 euro!) en dat ik die dan beter kon nemen als lijnzaadolie (en dat lijnzaadolie alleen nuttig was als bron van vetten en je dus net zo goed andere natuurlijke olie's kon nemen). Dus toen zei ik dat ik het ook nam voor mijn hormoonhuishouding. Toen zei hij dat het voor hem niet bekend was dat het iets met je hormoonhuishouding zou doen. Ik wou maar ff niet vermelden dat je r toch wel redelijk geil van word (als je begind met lijnzaadolie). Natuurlijk geloof ik mijn vertrouwlijke bronnen van kennis van DBB eerder als 1 of andere hippie uit een natuurwinkeltje (no offence natuurwinkel eigenaren onder ons :)). Maaruh, toch vreemd dat zo'n kerel daar nog nooit van gehoord heeft!

Anyways, wat zou ik nou doen met de doseringen?
 
Niet te enthousiast allemaal he! Helemaal niemand een id? Espi?
 
Zoals je al zei heb je iets minder nodig van levertraan dan lijnzaadolie...

Lijnzaadolie bestaat voor het grootste gedeelte uit alpha-linolenic acid, een omega3 vetzuur. Deze LNA wordt voor een relatief klein deel in je lichaam omgezet naar eicosapentaenoic acid (EPA) en docosahexaenoic acid (DHA).

In levertraan zit van nature al EPA en DHA, dus als je de olie neemt om te profiteren van de voordelen van deze twee vetzuren, kun je beter levertraan nemen... op die manier krijg je veel meer binnen.

Van LNA wordt iets van 20% ofzo omgezet onder meest gunstige omstandigheden, dus je zou veel meer lijnzaadolie moeten innemen.

(ik vertel nu wat ik DENK dat het is... als ik het verkeerd heb, hoor ik het wel :) )

Je moet wel rekening houden met je totale vet-inname en je calorieen...

Dus als je dieet uit 30% uit vetten bestaat, kun je bij andere maaltijden ook olijfolie nemen. Ik zou niet EN levertraan EN lijnzaadolie tegelijk nemen... heeft geen nut als je het bovengenoemde in beschouwing neemt.

Twee interessante artikelen (in leesbare, begrijpelijke taal):

http://www.t-mag.com/articles/208fat2.html

http://www.t-mag.com/nation_articles/225fat.html

Ps: Ik heb ook de levertraan die jij hebt en neem elke dag 1 eetlepel. De smaak valt reuze mee inderdaad!
 
kingnbajam zei:
Zoals je al zei heb je iets minder nodig van levertraan dan lijnzaadolie...

Lijnzaadolie bestaat voor het grootste gedeelte uit alpha-linolenic acid, een omega3 vetzuur. Deze LNA wordt voor een relatief klein deel in je lichaam omgezet naar eicosapentaenoic acid (EPA) en docosahexaenoic acid (DHA).

In levertraan zit van nature al EPA en DHA, dus als je de olie neemt om te profiteren van de voordelen van deze twee vetzuren, kun je beter levertraan nemen... op die manier krijg je veel meer binnen.

Van LNA wordt iets van 20% ofzo omgezet onder meest gunstige omstandigheden, dus je zou veel meer lijnzaadolie moeten innemen.

(ik vertel nu wat ik DENK dat het is... als ik het verkeerd heb, hoor ik het wel :) )

Je moet wel rekening houden met je totale vet-inname en je calorieen...

Dus als je dieet uit 30% uit vetten bestaat, kun je bij andere maaltijden ook olijfolie nemen. Ik zou niet EN levertraan EN lijnzaadolie tegelijk nemen... heeft geen nut als je het bovengenoemde in beschouwing neemt.

Twee interessante artikelen (in leesbare, begrijpelijke taal):

http://www.t-mag.com/articles/208fat2.html

http://www.t-mag.com/nation_articles/225fat.html

Ps: Ik heb ook de levertraan die jij hebt en neem elke dag 1 eetlepel. De smaak valt reuze mee inderdaad!

Keej dude, zal je stukken eens lezen, vandaag helaas nog geen tijd voor gehad!
 
Rob G zei:
Naar aanleiding van Espi's threat over vetten heb ik van het weekend eens een fles levertraan gekocht. De praat van die kerel daar achter de bali over de smaak er van (nare verhalen over dode aangespoelde walvissen) heeft me niet af kunnen schrikken. Emaal thuis had ik dus al gauw een eetlepel gedronken en shit, ik snap echt niet waar al die mensen altijd zo moeilijk over doen. De smaak is dus helemaal niet zo extreem erg of zo. Smaakt gewoon naar vis. En ik vind vis niet eens lekker, dus ik kan me voorstellen dat als je een beetje visliefhebber bent dat het dan best een lekkernij kan zijn (neej nou ben je aan't overdrijven Rob). Ok, de geur aan je vingers is lastig, maar ik pak het flesje nu gewoon met een handdoek vast. Ok, de smaak die je r na op boerd is niet ideaal, maar dat vond ik de eerste keren met lijnzaad ook dus dat went wel.

Anyways, ik heb zuivere noorse levertraan van lovitran. Het is een flesje van 365 ml en het koste 6.49 euro. Vergeleken met mijn lijnzaadolie van 2.59 euro voor 250 ml is het dus wel wat duurder. Levertraan hoef je natuurlijk wel minder te nemen dus dat scheelt weer wat.

Nou zit ik een beetje met mijn doseringen te kijken. Hoeveel lijnzaad en levertraan zou ik nemen? Ik dacht nu iets van 1 eetlepen levertraan en 1 of 2 eetlepels lijnzaadolie?

Ennuh, die gozer daar achter de bali begon dus aan mij te vragen waar ik het voor nam. Dus ik zei dat ik het nam voor de omega-3-vetzuren. Dus toen kwam hij meteen aangekakt met een potje 3-6-9-vetzuur tabletten (van 18 euro!) en dat ik die dan beter kon nemen als lijnzaadolie (en dat lijnzaadolie alleen nuttig was als bron van vetten en je dus net zo goed andere natuurlijke olie's kon nemen). Dus toen zei ik dat ik het ook nam voor mijn hormoonhuishouding. Toen zei hij dat het voor hem niet bekend was dat het iets met je hormoonhuishouding zou doen. Ik wou maar ff niet vermelden dat je r toch wel redelijk geil van word (als je begind met lijnzaadolie). Natuurlijk geloof ik mijn vertrouwlijke bronnen van kennis van DBB eerder als 1 of andere hippie uit een natuurwinkeltje (no offence natuurwinkel eigenaren onder ons :)). Maaruh, toch vreemd dat zo'n kerel daar nog nooit van gehoord heeft!

Anyways, wat zou ik nou doen met de doseringen?

Ik heb net ook zo'n fles levertraan gekocht, en er dus 1 eetlepel van genomen, maar ik ging er dus bijna van :barf:
En ik heb nog die smaak ervan in me mond :sob: En die geur ruik ik ook nog :bawling:
Ik hou het voortaan wel op die capsules :grinny:
 
1: doorslikken
2: glas melk er achteraan (of eiwitshake in mijn geval)


tijdens dit alles NIET ademen door je neus! :)
 
kingnbajam zei:
1: doorslikken
2: glas melk er achteraan (of eiwitshake in mijn geval)


tijdens dit alles NIET ademen door je neus! :)

Heb al van alles erachter aan genomen, maar ik blijf die smaak houden :sob:
Het lijkt wel alsof er een laagje op je tong blijft liggen :cry:
Ik krijg het niet uit me systeem, want een hardnekkig spul is dat :help:
 
natasja zei:
Ik heb net ook zo'n fles levertraan gekocht, en er dus 1 eetlepel van genomen, maar ik ging er dus bijna van :barf:
En ik heb nog die smaak ervan in me mond :sob: En die geur ruik ik ook nog :bawling:
Ik hou het voortaan wel op die capsules :grinny:

Serieus?? Hmmmz, strange..... Nou is het natuurlijk wel zo dat ik een fanatiek beffer ben en dus wel heel wat gewend ben...

neej geintje!

Tja, smaak is natuurlijk voor iedereen anders maar ik vind het niet echt erger als lijnzaadolie of zo. Je moet gewoon zorgen dat je na die lijnzaadolie iets eet! Je tanden poetsen werkt ook goed, dan heb je ook minder last van die levertraan-boeren.

Wat kosten die capsules eigenlijk?
 
Rob G zei:
Serieus?? Hmmmz, strange..... Nou is het natuurlijk wel zo dat ik een fanatiek beffer ben en dus wel heel wat gewend ben...

neej geintje!

Tja, smaak is natuurlijk voor iedereen anders maar ik vind het niet echt erger als lijnzaadolie of zo. Je moet gewoon zorgen dat je na die lijnzaadolie iets eet! Je tanden poetsen werkt ook goed, dan heb je ook minder last van die levertraan-boeren.

Wat kosten die capsules eigenlijk?

Ik heb ook een flesje lijnzaadolie gekocht, hoe die smaakt weet ik nog niet, dat merk ik nog wel, maar die mag je toch mengen met yoghurt en zo???
Die fles levertraan heb ik weggegooid, dat moet ik niet meer*kotsssssss*
Wat die capsules kosten weet ik niet meer :dunno:
Maar duur waren ze in ieder geval niet, bij de kruidvat z'n al die vitamine potjes niet zo duur.
 
natasja zei:
Ik heb ook een flesje lijnzaadolie gekocht, hoe die smaakt weet ik nog niet, dat merk ik nog wel, maar die mag je toch mengen met yoghurt en zo???
Die fles levertraan heb ik weggegooid, dat moet ik niet meer*kotsssssss*
Wat die capsules kosten weet ik niet meer :dunno:
Maar duur waren ze in ieder geval niet, bij de kruidvat z'n al die vitamine potjes niet zo duur.

Ik zou het niet mengen met yoghurt ! Je kunt volgens mij gewoon een eetlepel inslikken en vervolgens je yoghurt eten om het weg te spoelen. Als je het mengt heb je straks een bak yoghurt met een vieze smaak, en dat is lastiger op te eten dan een eetlepeltje.... :)
 
natasja zei:
Ik heb ook een flesje lijnzaadolie gekocht, hoe die smaakt weet ik nog niet, dat merk ik nog wel, maar die mag je toch mengen met yoghurt en zo???
Die fles levertraan heb ik weggegooid, dat moet ik niet meer*kotsssssss*
Wat die capsules kosten weet ik niet meer :dunno:
Maar duur waren ze in ieder geval niet, bij de kruidvat z'n al die vitamine potjes niet zo duur.

Weg gegooid?!?!?!? Shame on you!!!

Maaruh, wacht maar eens af tot je die lijnzaadolie hebt gehad, die smaakt echt niet veel beter! Ik denk dat het druk gaat worden in die prullenbak van jou :)
 
Rob G zei:
Weg gegooid?!?!?!? Shame on you!!!

Maaruh, wacht maar eens af tot je die lijnzaadolie hebt gehad, die smaakt echt niet veel beter! Ik denk dat het druk gaat worden in die prullenbak van jou :)

Nou lekker is dat :grumble: nou durf ik meteen niet meer aan die lijnzaad olie te beginnen :spaz:
Ik ga er toch morgen maar aan beginnen, :thumbs: en dan merk ik het wel
:P
En anders heeft mijn prullenbak weer een lekker drankje he :D
 
Beetje late reactie na 7 jaar maare hoop dat jullie die lijnzaad niet lang hebben gebruikt:

Mannen kunnen beter geen lijnzaadolie gebruiken. Dat zegt William Marley van Marshall University. Het supplement verhoogt de kans op prostaatkanker.








William Marley is een voorstander van het gebruik van supplementen. Vroeger adviseerde hij het gebruik van lijnzaadolie, dat een precursor van de omega-3-vetzuren bevat, aan mensen met diabetes en hart- en vaatziekten. Omega-3-vetzuren zijn dan wel goed voor het cholesterol en de insulinehuishouding, maar de aanwijzingen stapelen zich op dat alfa-linoleenzuur de groei van prostaatkanker versnelt. Marley vindt dan ook dat mannen het supplement niet moeten gebruiken.


Marley, die zijn uitspraken doet in de Amerikaanse krant Herald-Dispatch, heeft een tweetal andere wetenschappers om advies gevraagd: Charles Myers, die onderzoek deed naar de impact van alfa-linoleenzuur op de prostaat, en Dean Ornish, die onderzoek heeft gedaan naar de impact van levensstijlfactoren op het hart. Beiden adviseerden mannen visolie te gebruiken, en de flaxoil of de lijnzaadolie te laten staan.(1)


Dat alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker verhoogt is al meerdere opgedoken in studies.


In 1993 publiceerde de groep van Walter Willett een onderzoek onder 50.000 gezonde Amerikaanse mannen in de gezondheidszorg. Daarvan bleken er in een periode van twee jaar 126 prostaatkanker in een gevorderd stadium te hebben. Toen de onderzoekers keken naar de dieetgegevens van de mannen, bleek dat een hoge inname van dierlijk vet de kans op kanker verhoogde. De inname van alfa-linoleenzuur deed dat ook.(2)


Later stuitten andere onderzoekers op hetzelfde verband. Ook zij vonden dat mannen die veel alfa-linoleenzuur binnenkregen twee tot drie keer meer kans op kanker hadden dan mannen met een lage inname.(3) (4) De consequenties voor gebruikers van lijnzaad zijn ernstiger dan die getallen doen vermoeden. De mannen in de studies kregen hun alfa-linoleenzuur vooral uit vlees. Het ging om hoeveelheden die in het niet vielen bij wat een lijnzaadgebruiker binnenkrijgt.


In de meest recente epidemiologische studie maken onderzoekers uit Uruguay de balans op. Inclusief hun onderzoek - waaruit bleek dat een hoge inname van alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker bijna vervijfvoudigt - hebben onderzoekers zes keer naar alfa-linoleenzuur gekeken. Vijf keer is er een positief verband gevonden. De onderzoekers uit Uruguay konden trouwens aantonen dat ook alfa-linoleenzuur uit plantaardige bronnen de kans op prostaatkanker verhoogt.
 
weer iets waar je kanker van krijgt...

whoeps.. epic bump. excuses
 
Back
Naar boven