MuscleMeat

Libië wel en Syrië niet? (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hadden ze kadhafi ook niet veel sneller te pakken dan assad nu blijft leven?

Assad heeft sterker leger + meer bondgenoten. Kadaffi moest het al snel alleen doen met wat huurlingen erbij uit overig Afrika terwijl Assad getrainde vechters uit Iran, Iraq en Libanon krijgt.

In de praktijk kun je Assad nooit zo verslaan zoals met Kadaffi is gebeurd (mijn mening). Ook niet als je heel snel ging ingrijpen. (anders had men dat allang gedaan ben ik van overtuigd).

En daarbij wat als Assad weg is......
 
Assad heeft sterker leger + meer bondgenoten. Kadaffi moest het al snel alleen doen met wat huurlingen erbij uit overig Afrika terwijl Assad getrainde vechters uit Iran, Iraq en Libanon krijgt.

In de praktijk kun je Assad nooit zo verslaan zoals met Kadaffi is gebeurd (mijn mening). Ook niet als je heel snel ging ingrijpen. (anders had men dat allang gedaan ben ik van overtuigd).

En daarbij wat als Assad weg is......

Verschil was ook dat meerderheid volk zich had gekeerd richting kadaffi.
 
Maar dat is in Syrie ook het geval meen ik. Kijk hier zie je zo'n beetje de verdeling van geloven in onder andere Syrie: Sunnieten zijn 70% en Assad = 13%.

SyriaReligiousFactions.photoblog600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee, gelukkig niet. Asjeblieft zeg, ik hoop niet dat de rebellen (extremistische groepering) ooit aan de macht komen en zo een 2e Saudi Arabië ontstaat.

De meerderheid zal geen extremistische staat steunen nee, maar wel de opstand tegen Assad. Begrijp je ? Blijft staan dat een meerderheid Assad echt wel weg wilt hebben.

Maar er zijn ook gebieden die 100% achter Assad staan vooral zijn geloofsgenoten natuurlijk (blauw kleurtje) want die wijzen erop dat de sunnieten (als ze de baas worden bijv. democratisch want kiezen=op je eigen geloofspartij) het land serieus islamitisch willen maken (en daar valt zeker wat voor te zeggen).
 
De meerderheid zal geen extremistische staat steunen nee, maar wel de opstand tegen Assad. Begrijp je ? Blijft staan dat een meerderheid Assad echt wel weg wilt hebben.

Maar er zijn ook gebieden die 100% achter Assad staan vooral zijn geloofsgenoten natuurlijk (blauw kleurtje) want die wijzen erop dat de sunnieten (als ze de baas worden bijv. democratisch want kiezen=op je eigen geloofspartij) het land serieus islamitisch willen maken (en daar valt zeker wat voor te zeggen).

Waarom zou men Assad weg willen hebben denk je? Denk je dat daarna Syrie vooruit zal gaan?

Bovendien is je kaart niet accuraat. Hatay bestaat voor meer dan 50% uit alevieten, zie weinig terug.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Je moet ook een onderscheid maken wat voor alevi hé. De turkse alevieten en arabische aleviet (zoals Assad) hebben net iets andere rituelen, maar wel dezelfde principes. In Hatay wonen voornamelijk arabische alevieten.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Vergeet ook niet dat er een hoop haat is onder bepaalde groepen in Syrie door wat de Assad-clan begin jaren tachtig heeft geflikt in een stadje in het zuiden van dat land.
 
Machete: Syrie bestaat gewoon voor een meerderheid uit soenniet moslims, dat is gewoon een feit.

Men wilt Assad weghebben mede door de 'Arabische Lente'.
Assad=dictator
Assad=andere stroming en daardoor geen echte moslim volgens sommigen.
Vadertje Assad= massamoordenaar van soennieten.

Er is in dat soort landen gewoon veel haat naar elkaar toe, angst naar elkaar toe. Irak is ook nog steeds een sektarisch rampengebied.

Maakt me verder weinig uit wie er op termijn de baas wordt maar zo is de situatie gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet ook niet dat er een hoop haat is onder bepaalde groepen in Syrie door wat de Assad-clan begin jaren tachtig heeft geflikt in een stadje in het zuiden van dat land.
Je bedoelt Hama massacre? Had ik ook ergens al eens iets over gezegd d8 ik maar vind het niet meer terug.
 
Wat theunknownknown zegt klopt meer dan wat machete zegt.
Al kan je niet simpelweg zeggen 13% tegen en de rest voor ofzo.
Bv de Koerden is Syrië zijn eerder neutraal, die willen enkel hen eigen gemeenschap beschermen (en graag Koerdische staat), wat bij een andere groep ook zo is (dunno which one anymore). Deze bevechten zowel regeringstroepen als rebellen wanneer die een bedreiging vormen en ze hebben binnen hen gebied ook aanvallen tegen Assad zn troepen gepleegd. Maar ze gaan niet of nauwelijks buiten hen gebied strijden en Assad laat hen ook meer met rust (wellicht om te vermijden dat ook zij ten volle gaan vechten).
Dan heb je buiten de alawieten ook nog andere minderheden die eerder pro-Assad zijn. Bepaalde christenen oa d8 ik? Omdat zij bang zijn van meer extremistische islam.
Dan van de Alawieten zijn er ook (kleine minderheid) die contra Assad zijn. En aan de andere kant is er zeer zeker ook een deel (een minderheid van de meerheid :P) van de meerderheid Sunni die Assad steunen, al is dat laatste flink verminderd in vgl met het begin van de rellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet er wel ook bij zeggen dat een meerderheid verkiest onder Assad te leven boven dan de huidige situatie en de vooruitzichten op mogelijk veel interne conflicten.
Maar verkiezen om onder Assad te leven is NIET gelijk aan Assad steunen. Al zijn er natuurlijk wel een bepaalde media die daar graag "steunen Assad" van maken. Ze verkiezen wel om onder Assad te leven boven het geweld maar ze zijn wel tegen Assad.
 
T'is ziek, wie meer wil zien typ gewoon "torture syria" in Youtube...
De titels en foto van de filmpjes zeiden al genoeg, had er geen enkele bekeken :roflol:
 
T'is ziek, wie meer wil zien typ gewoon "torture syria" in Youtube...
De titels en foto van de filmpjes zeiden al genoeg, had er geen enkele bekeken :roflol:

toen ik die ene met die ijzeren pijp had gezien werd ik niet goed man, te ziek
 
toen ik die ene met die ijzeren pijp had gezien werd ik niet goed man, te ziek
Ik weet niet welke je bedoelt en ik denk dat ik het ook niet wil weten :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven