AndroidHealthClinic

Lichte training

Bezoekers in dit topic

tonbors

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
10 nov 2002
Berichten
175
Waardering
0
Sinds kort doe ik, eens in de vier weken een lichte training. Wat is nu het beste, om dan veel herhalingen bv 12 te doen of minder? Iemand een gedegen antwoord?
 
Wat versta jij onder licht?

trainings gewicht?
intensiteit?
duur?
enz?
 
Onder lichte training versta ik lichter gewicht. Dat wordt toch met een lichtere training bedoelt?
 
Originally posted by tonbors
Onder lichte training versta ik lichter gewicht. Dat wordt toch met een lichtere training bedoelt?

minder gewicht en meer reps; je belast dan de spier (en aanhechtingen) anders
 
Als je minder gewicht gebruikt en meer herhalingen(15+) en je neemt korte pauzes tussen je sets dan train je voornamelijk krachtuithoudingsvermogen.
Je zou wel meer dan 12 herhalingen moeten doen op een snel maar ook beheerst tempo.
 
Meer dan 12 reps lijkt me overdreven.Licht eraan though,ik doe bij kuiten(en nek en meerdere lichaamsdelen) steeds sets van 22.
 
zelfs bij 12 of 15reps train je niet echt je spieruithoudingsvermogen.

Ik doe daarvoor eerder sets van 35-40 of gewoon 4-5 minuten achter elkaar doorgaan met een set
 
Originally posted by tonbors
Onder lichte training versta ik lichter gewicht. Dat wordt toch met een lichtere training bedoelt?

Hoeft niet.

Als ik hetzelfde gewicht gebruik en maar de helft van de reps doe ben ik ook licht bezig

Als ik normaal 60min train en ik train nu maar 30 min ben ik ook licht bezig (als ik dus maar de helf van de oefeningen doe)

Als ik gewend ben om intensiteittechnieken toe te passen en ik doe dat een keer niet ben ik ook licht bezig

Dus lichter trainen hoeft niet perse een gewichtsmindering te betekenen
 
Originally posted by 3XL

Dus lichter trainen hoeft niet perse een gewichtsmindering te betekenen

zwaar is wat je erzelf van maakt, dus niet noodzakelijk met zwaardere gewichten. Dit gaat dan natuurlijk ook op voor lichte training.

Originally posted by 3XL
Als ik normaal 60min train en ik train nu maar 30 min ben ik ook licht bezig (als ik dus maar de helf van de oefeningen doe)

Hangt uiteraard ook af van de intensiteit.

Originally posted by 3XL
Als ik hetzelfde gewicht gebruik en maar de helft van de reps doe ben ik ook licht bezig

Maar voer je de beweging langzamer uit ben je alsnog zwaar bezig.

Maar goed, 3Xl, ik zet m zelf wel neer:mier:
 
Het ging er alleen maar om dat lichter trainen niet automatisch inhoud "minder gewicht", maar dat snapte je denk ik wel :)
 
Originally posted by 3XL
Het ging er alleen maar om dat lichter trainen niet automatisch inhoud "minder gewicht", maar dat snapte je denk ik wel :)

Denk dat iedereen dat wel weet ;) ...

Wat men bij "licht" verstaat, is nogal relatief... Wat ik wel es doe na een maand is een "andere" week een "andere" methode toepassen.. Ik versta er zelf ook "licht" onder, maar ja, wat is "licht", laten we het gewoon "anders" noemen..

- doe dan meer reps, van 12 - 10 - 8
- ik neem minder zware gewichten ( wat logisch is want als je
meer. reps doet dan normaal, kan je niet anders dan minder
zware gewichten nemen) Maar ik houd het nog steeds "zwaar"
wat de training betreft...
- ik gooi de gewichten es meer explosief in de lucht.. Als ik
lichtere gewichten neem, kan ik ze sneller in de lucht werpen..
Ik belast mn spieren anders, ik geef ze andere kost..

Damnnn wat krijg je er zin in als je erover spreekt... :lifter:
 
Originally posted by Scighera
zelfs bij 12 of 15reps train je niet echt je spieruithoudingsvermogen.

Ik doe daarvoor eerder sets van 35-40 of gewoon 4-5 minuten achter elkaar doorgaan met een set

15 geld ook als minimum.
Maar je moet dan ook korte rustpauzes tussen je sets nemen.
 
Originally posted by CQ_Demolisher
Meer dan 12 reps lijkt me overdreven.Licht eraan though,ik doe bij kuiten(en nek en meerdere lichaamsdelen) steeds sets van 22.

Waarom meer dan 12 reps overdreven?
Je traint dan op uithoudingsvermogen, het vermogen om een bepaalde weerstand zolang mogelijk vol te houden.

Je kunt onderscheid maken tussen het trainen voor maximale kracht, hypertrofie, snelkracht, snelkrachtuithoudingsvermogen, krachtuithoudingsvermogen en explosieve kracht.
 
Back
Naar boven