AndroidHealthClinic

Liesbreuk. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Geurt-G

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
167
Waardering
0
Een maat van me hoorde vandaag v/d huisarts dat hij een liesbreuk heeft, en geopereerd moet worden, iemand hier ervaring mee.
Weet wel dat het een relatief kleine ingreep is.

Geurt.
 
Ik heb dat 2 jaar geleden gehad.
Mijn oom waarschuwde mij ervoor dat het heel erg pijn deed en dat je 4 weken lang seksueelnon-actief was, en dat het dan nog pijn deed.
ikzelf heb het HEEL anders ervaren.
Ik had wel een enorm grote liesbreuk omdat ik er al 8 maanden mee liep.
De chrirurg vertelde mij dat hij nog nooit zo`n grote gezien had ( liesbreuk heb ik het over he ;))
Ik kon toen ik wakker werd uit de narcose meteen lopen ( wel beetje pijnlijk en moelijken niet lang )
Ben wel een maand niet wezen werken omdat je dus rust moet houden maar seksueelwas ik al vrij snel weer actief :)
het moet dan wel allemaal wat rustiger.;)
Dit rustiger aan doen is tevens voor het voorkomen van litekens.
Ik vond de operatie en zo over het algemeen dus wel meevallen, maar ik denk dat het wel een maand niet trainen word.
Liesbreuken kunnen overigens ontstaan door trainen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook een liesbreuk gehad wist eerst maar niet wat die bobbel was en dacht dat het vanzelf over zou gaan,niet dus

Toen vertelde mijn oom waar hij last van had en toen dacht ik joh dat heb ik ook.
Ik heb 1 nacht in het ziekenhuis gelegen en had er behoorlijk last van de eerste paar dagen( vooral met de grote boodschap).
Ik geloof ook dat er meerdere manieren zijn om te opereren, bij mij hebben ze me buikspier geloof ik doorgesneden en weer aan elkaar gehecht. Ik kon i.i.g. amper me bed uit komen en vond het niet zo fijn terwijl me oom bijna nergens last van had. Bij hem hadden ze een gaasje gebruikt om het gat dicht te maken.
 
He thanx , berichten uit de praktijk, ik ga dit gelijk even aan hem mailen.

Geurt-G.
 
Kheb er ook een gehad...maar dat was in de tijd dat ik nog in m'n broek mocht schijten :D
 
Bij mij hebbben ze trouwens ook mijn buik opengesneden.
Bij mij moeder gaasje en die had er veel minder last van.
 
Liesbreuk=hernia inguinalis.

Verschijnselen van een breuk:

Bij de symptomen van een breuk dient onderscheid te worden gemaakt tussen een 'gewone' en een 'beklemde' breuk:

Niet-beklemde breuk:
-een zwelling die toeneemt bij persen, tillen en hoesten, en afneemt bij liggen.
-soms een trekkend of pijnlijk gevoel op de plaats van de breuk.
-soms pijn, terwijl er (nog) geen zwelling zichtbaar is.

Beklemde breuk:
-acuut zeer heftige pijn.
-zeer gespannen zwelling, die vaak rood is.
-soms ileusklachten, als er een stuk darm is afgesnoerd (obstructie en/of strengileus)
-als er necrose van de darm is opgetreden kan er perforatie met peritonitis ontstaan.

Opbouw van een breuk:
Een breuk is een uitpuiling van het peritoneum (buikvlies) door een zwakkere plek in de buikwand. Bestaat uit:
-breukpoort.
-breukzak.
-breukinhoud.

De breukpoort ontstaat altijd op een zwakke plek in de buikwand. Dit zijn meestal plaatsen waar bloedvaten of organen doorheen moeten (bv. lieskanaal) Deze plaatsen zijn van nature zo aangelegd dat ze toch stevig zijn, maar soms is dat toch niet het geval.
Als zo'n plaats in aanleg al zwak is, spreekt men van een aangeboren breukpoort.
Als zo'n plaats in de loop van het leven door chronische druk (persen, hoesten, tillen)op de buikwand verslapt, dan spreek je van een verworven breukpoort.
De breukzak is een uitstulping van het buikvlies door de breukpoort heen naar buiten. De breukinhoud is datgene wat in de breukzak mee naar buiten uitpuilt. Deze inhoud kan bestaan uit vet, buikvlies of zelfs uit darmen.
Meestal wordt de breuk groter bij het persen. Als de breuk terug te duwen is in de buikholte, spreek je van een reponibele breuk. Niet terugduwbaar wordt irreponibel genoemd. Dit kan komen omdat de breukpoort wat nauw is of omdat er vergroeiingen zijn opgetreden.
Uit het voorgaande valt af te leiden dat een breukpoort nauw of wijd kan zijn. Als deze te nauw is bestaat de kans dat de inhoud niet terug kan, en dat de inhoud dan wordt afgesnoerd. Dit wordt dat een beklemde breuk genoemd. Dit is gevaarlijk, omdat er dan een zeer pijnlijke strak gespannen zwelling ontstaat. Hierdoor ontstaat het risico dat de inhoud necrotisch(sterft af) wordt, en dan moet er acuut worden geopereerd.

Liesbreuk (hernia inguinalis):
Een liesbreuk is vaak dubbelzijdig aanwezig. Omdat de zwelling mééstal aan één kant overheerst, valt de breuk aan de andere kant niet op. De breukpoort wordt gevormd door het lieskanaal. Er zijn twee soorten; de laterale en de mediale liesbreuk.

Laterale liesbreuk:
Bij de laterale liesbreuk volgt de breukzak het lieskanaal, en loopt schuin naar beneden. Bij mannen daalt hij dan af in het scrotum, en bij vrouwen in de grote schaamlip. Dit type breuk komt bij alle leeftijden voor en wordt aangenomen dat dit een aangeboren zwakke plek is die vroeg tot laat tot uiting kan komen.

Mediale liesbreuk:
Ontstaat bij de uitwendige liesring en puilt recht naar voren uit. De breuk daalt niet af in het scrotum of schaamlip. Deze breuk komt alleen voor bij (vaak oudere) mannen, bijvoorbeeld ten gevolge van chronisch hoesten, obstipatie, prostaathypertrofie of veel tillen.

Behandeling van breuken:
-een breukband: dit is voor mensen die niet geopereerd willen worden,of voor mensen waarbij een operatie teveel risico met zich mee brengt; een (steun)band om de middel heen, die de breuk op z'n plaats houdt, waardoor de klachten afnemen.
-een operatie: onder algehele narcose of plaatselijk (ruggeprik).

Manieren van operatie:
Twee methodes:
-Herstel door middel van het gebruiken van het eigen weefsel, hechten van de breuk.
-Inbrengen van het 'matje', wordt op de plaats van de breuk ingehecht, en de breuk blijft op z'n plaats.

Uit: Chirurgie.

Succes!
 
Liesbreuk : behandeling via operatie of niet?

Hallo,

toch maar efkens de doemdenkers met de pootjes op de grond zetten.

Een operatie hoeft niet altijd,zeker niet als de symptomen lciht of mild zijn.Indien er afknelling optreedt,dan moet je opereren.

Wat betreft eerste hulp,indien echt dringend en als het zelf niet lukt : vraag iemand anders druk uit te oefenen op de volgende manier(zowel bij man als vrouw) en in de volgende houding:
Tenslotte indien het te erg wordt: plastiek zak met ijs (+water!) tegen de breuk houden met druk.Mocht het afgekneld zijn zal door de "veilige" koeling de zuurstof behoefte kleiner zijn.Uw chirurg(en uzelf) zal er dankbaar voor zijn.

Verder: ben je boven de 40 jaar dan zijn de "levensverwachtingen" of lees ontbreken van complicaties kleiner indien men niet opereert(studie Nederlandse chirurgen 2005) Jawel,zelfs chirurgen geven dit toe.
Dit alles wel te verstaaan indien er geen afknelling is.Bleek dat er significant meer pij was in de groep geopereerden na de operatie.

Wat hier niet besproken werd is het aanwenden van hogedrukslips met ingebouwde drukpelottes (néén,geen breukbanden die de boel afsnoeren en dikwijls pijnlijk zijn)

Wel gedegen breukslips waarvan een kennis het aan den lijve mocht ondervinden (nou ja).Had hem prima geholpen.Na zijn operatie die dan na 1,5 jaar toch nodig bleek kon deze slip terug dienen als een soort drukverband.De verpleegster wist niet wat ze zag...

Website voor de geïnteresseerden: Liesbreukslip

Sterkte (of "druk" ?) :cool:
 
Laatst bewerkt:
Heb het zelf gehad en ben eraan geopereerd.. Bij mij was ie al heel groot aangezien ik er al een paar jaar mee liep... De operatie verliep goed bij mij maar het herstel moeizaam en heb er echt een week last van gehad.. (eerste paar dagen best veel pijn daarna wat minder).. Verder na genezing eigenlijk nergens last meer van gehad...
 
Jezus, kick van de eeuw.
 
Een maat van me hoorde vandaag v/d huisarts dat hij een liesbreuk heeft, en geopereerd moet worden, iemand hier ervaring mee.

Geurt.

Mijn opa moet morgen geopereerd worden aan een liesbreuk dus ik zal ff laten weten hoe het gegaan is.
 
Hahaha, ja doe dat even, "daanbels".
 
wat een kick :)
 
Holy kickness!!! :eek:
 
Eric, bannen die hap!

Wedden dat AlfredStark post met advertentie-doeleinden?

Met z'n liesbreukslips :rolleyes:
 
Back
Naar boven