Fitness Seller

Liespijn tijdens squatten (pectineus?)

Bezoekers in dit topic

ProudPizza

Huge Freak
Lid geworden
14 dec 2015
Berichten
7.990
Waardering
15.429
Maanden geleden had ik hetzelfde probleem als dat ik nu heb; pijn in de linker lies op een specifiek punt tijdens het squatten. Een specifiek punt en tegelijkertijd moeilijk aan te wijzen waar de pijn nou zit. Met name als ik out the hole kom voel ik het, zegmaar de onderste helft (of 1/3) van het omhoog komen.

Destijds heb ik een x aantal weken niet gesquat, na wat aangerommeld te hebben met low weights wat geen verbetering gaf, waarna het weg was.

Afgelopen week heb ik mijn stance aangepast. Ik had wat last van mijn knie, niet echt pijn, tijdens benchen en kwam erachter dat mijn rechtervoet meer naar voren stond tijdens het squatten. Het ging om zo'n 3-4 cm (ben slecht in cm's inschatten, maar goed. Nu ik mijn voeten gelijk plaatste had ik veel minder last van m'n knie tijdens het benchen.
Sinds de tweede sessie dat ik dat deed (gisteren) heb ik dus weer last van m'n lies...

Na wat research van toen en nu denk ik bijna zeker te weten dat het mijn pectineus is waar het probleem zit. Ik heb de oefening uit dit filmpje zojuist uitgevoerd en voelde iets meer ongemak links dan rechts, denk ik. Maar dit kan ook placebo zijn geweest omdat het verschil niet erg groot was.
Tijdens het optrekken van m'n benen richting m'n borst in liggende positie, als in een diepe squat, voelde ik duidelijk links meer ongemak (geen scherpe pijn).

Ik zou graag willen weten of iemand voor mij kan bevestigen of dit de pectineus is, of wat anders.
En wat ik er vooral aan kan gaan doen. Fysio sessies betalen stel ik liever uit vanwege het financiële verhaal, maar moet het echt nodig zijn, zal het toch moeten.
 
Hihi, ik snap wel dat de comments zijn uitgeschakeld bij dat filmpje! :rolleyes:

Volgens mij een tijdje geleden ook een beetje last van gehad, veel stretches hebben het snel opgelost bij mij. Al kan ik er verder geen wetenschappelijke onderbouwing voor geven als leek. Veel side lunges (voor de stretch) in ieder geval, stretchen van de hip flexors etc. gedaan.
 
Hihi, ik snap wel dat de comments zijn uitgeschakeld bij dat filmpje! :rolleyes:

Volgens mij een tijdje geleden ook een beetje last van gehad, veel stretches hebben het snel opgelost bij mij. Al kan ik er verder geen wetenschappelijke onderbouwing voor geven als leek. Veel side lunges (voor de stretch) in ieder geval, stretchen van de hip flexors etc. gedaan.

Lekker zo'n filmpje op de vroege morgen :cool:.
Ik kan je niet verder helpen ben ik bang. Wat ik mij afvroeg, ben je niet verzekerd voor de fysio?
 
Heb hier ook regelmatig last van.
Tijdens squat lange rust tussen de setjes en volop stretchen helpt me over het algemeen redelijk.
Neemt niet weg dat het bij mij toch ook zo nu en dan optreedt.

Succes en ik lees zijdelings mee.
 
Hihi, ik snap wel dat de comments zijn uitgeschakeld bij dat filmpje! :rolleyes:

Volgens mij een tijdje geleden ook een beetje last van gehad, veel stretches hebben het snel opgelost bij mij. Al kan ik er verder geen wetenschappelijke onderbouwing voor geven als leek. Veel side lunges (voor de stretch) in ieder geval, stretchen van de hip flexors etc. gedaan.

Haha :P

Ik zal de boel eens extragoed gaan stretchen. Doe altijd wel wat stretches voor hip flexors, maar side lunges bv niet.
Moet zeggen dat het al minder ongemakkelijk voelde gisteren na een aantal reps van de oefening uit dat filmpje.

Deed je de stretches voor/na/buiten training?

Lekker zo'n filmpje op de vroege morgen :cool:.
Ik kan je niet verder helpen ben ik bang. Wat ik mij afvroeg, ben je niet verzekerd voor de fysio?

Geniet ervan :D

Nee ik heb alleen een basisverzekering... Nooit verder gekeken dan m'n neus langs is.
Weet wel dat ik voor aankomend jaar aanvullend neem. Dan krijg ik 9 sessies 100% vergoed voor €80/jaar extra kosten bij de verzekering.

Heb hier ook regelmatig last van.
Tijdens squat lange rust tussen de setjes en volop stretchen helpt me over het algemeen redelijk.
Neemt niet weg dat het bij mij toch ook zo nu en dan optreedt.

Succes en ik lees zijdelings mee.

Vervelend dat je er ook last van hebt!

Extra rust tussen sets lijkt voor mij niet te helpen helaas. Het stretchen moet ik dan maar even wat specifieker gaan aanpakken om te kijken of dat de boel verbetert.

Ook aan jou: doe je de stretches voor/na/buiten training als je er last van hebt?
 
Ik stretch vaak ervoor (zeker bij oly lifts) en soms daarna. Ook een aantal keer per week wat losse sessies.
 
Vervelend dat je er ook last van hebt!

Extra rust tussen sets lijkt voor mij niet te helpen helaas. Het stretchen moet ik dan maar even wat specifieker gaan aanpakken om te kijken of dat de boel verbetert.

Ook aan jou: doe je de stretches voor/na/buiten training als je er last van hebt?

Ik stretch eigenlijk de Pectineus alleen gedurende de training als de spieren opgewarmd zijn, maar ik ben er wel van overtuigd dat meer stretchen de oplossing zou kunnen zijn.
Wat ik zelf altijd prettig vind is zittend met de ellebogen tegen de knieëen en dan zover mogelijk naar buiten drukken.

Ter vergelijk ; laatste tijd enorm veel last in traps/nek gehad en sinds ik die ook 'koud' flink oprek gedurende de dag nav advies van de fysio merk ik enorme verbetering.
Zou je eventueel toch een goede fysio aanraden om je gericht te helpen met behandelingen en oefeningen voor thuis.

Sterkte ermee en benieuwd of er meer tips gaan volgen.
 
Ik stretch vaak ervoor (zeker bij oly lifts) en soms daarna. Ook een aantal keer per week wat losse sessies.

Dank voor je input :)

Ik stretch eigenlijk de Pectineus alleen gedurende de training als de spieren opgewarmd zijn, maar ik ben er wel van overtuigd dat meer stretchen de oplossing zou kunnen zijn.
Wat ik zelf altijd prettig vind is zittend met de ellebogen tegen de knieëen en dan zover mogelijk naar buiten drukken.

Ter vergelijk ; laatste tijd enorm veel last in traps/nek gehad en sinds ik die ook 'koud' flink oprek gedurende de dag nav advies van de fysio merk ik enorme verbetering.
Zou je eventueel toch een goede fysio aanraden om je gericht te helpen met behandelingen en oefeningen voor thuis.

Sterkte ermee en benieuwd of er meer tips gaan volgen.

Dat zittend met de ellebogen de knieën naar buiten drukken deed ik vaak in squat houding, dus op m'n voeten.
Werkt inderdaad erg fijn voor stevig stretchen en je kan goed een tandje extra drukken na bv 10 seconden.

Ga voor nu even kijken of ik het al op kan lossen met zelf extra stretchen en anders pas naar de fysio.
Bij aanvang van de training even extra. En 3-5x per week thuis even een rondje stretches.

Dankjewel :)
 
Mijn ervaring met vele pijntjes is dat de meeste vanzelf ook weer wegtrekken, dus succes!
 
Mijn ervaring met vele pijntjes is dat de meeste vanzelf ook weer wegtrekken, dus succes!
Dit inderdaad. Floating pains. Het zijn geen echte blessures, maar zijn er altijd. Als je knie weer beter gaat, dan doet begint je schouder ineens te protesteren.
 
Dit inderdaad. Floating pains. Het zijn geen echte blessures, maar zijn er altijd. Als je knie weer beter gaat, dan doet begint je schouder ineens te protesteren.

Dat herken ik wel ja, sommige heb je dan weer meest last van dan andere.
Enig idee waar dat vandaan komt? Is dat iets waar je gewoon vrede mee moet hebben in de sport?

Hopen dat dit er eentje van is en geen gekke dingen op gaat leveren!
 
Dat herken ik wel ja, sommige heb je dan weer meest last van dan andere.
Enig idee waar dat vandaan komt? Is dat iets waar je gewoon vrede mee moet hebben in de sport?

Hopen dat dit er eentje van is en geen gekke dingen op gaat leveren!
Het is een beetje net alsof je je kleine teentje stoot en vergaat van de pijn. Vervolgens stoot je keihard je kop en ben je je teen alweer vergeten.

Het hoort gewoon bij onze vorm van sport en zolang het niets ernstigs is is het prima.
 
Misschien nog wat voorbarig, maar zal alvast een update geven voor mensen die mee (gaan) lezen.

Afgelopen squatsessie heb ik uitgebreid het gebied rondom de pectineus opgerekt.
De oefening uit het filmpje heb ik gedaan, side lunge stretch, butterfly stretch en atg squat houding aannemen.
High lunges (recht en schuin) deed ik altijd al, dus die ook gedaan.
En nog 20 reps bw squats voordat ik met lege stang begon.

Ik heb geen "last" gehad van de pijnlijke plek. Het voelde eerder als een blauwe plek die ik 3 dagen geleden nog voelde, maar nu eigenlijk niet echt meer. Ik ben benieuwd naar de volgende squatsessie.
 
Laatst bewerkt:
Niet te vroeg juichen, maar so far so good... :thumb:
 
Afgelopen week heb ik mijn stance aangepast. Ik had wat last van mijn knie, niet echt pijn, tijdens benchen en kwam erachter dat mijn rechtervoet meer naar voren stond tijdens het squatten.

Welke knie stond naar voren en van welke knie had je last? Trouwens best vreem dat je tijdens het BENCHEN erachter kwam dat je rechtervoet meer naar voren stond tijdens het squatten :D
 
Misschien kan dit helpen ?

Ik weet niet of het dit wel is wat je trouwens voelt....

 
Welke knie stond naar voren en van welke knie had je last? Trouwens best vreem dat je tijdens het BENCHEN erachter kwam dat je rechtervoet meer naar voren stond tijdens het squatten :D

Rechts stond naar voren en van die had ik ook last. Nu squat ik inmiddels weken gelijk, in het begin moest ik goed naar m'n voetpositie kijkekn om dit te checken. Nu gaat het altijd goed, dat had ik dus zo gefixt.
Met het legdriven met benchen komt er behoorlijk wat druk op je knie, ookal duw je vanuit je hielen. Als ik dan ging benchen na het squatten was het belasting op belasting denk ik.

Misschien kan dit helpen ?

Ik weet niet of het dit wel is wat je trouwens voelt....


Ik doe nog steeds onderstaande oefeningen als warming up en merk dat het hiermee nooit voorbij een punt gaat waarbij het ongemakkelijk voelt.
Ik voel zegmaar soms wel het plekje, maar het zet niet door in ongemak. Beetje lastig uitleggen.

Heb niet zoveel tijd om het hele filmpje te kijken maar dat komt deels overeen met wat ik doe, handig filmpje denk ik qua oefeningen :)

Misschien nog wat voorbarig, maar zal alvast een update geven voor mensen die mee (gaan) lezen.

Afgelopen squatsessie heb ik uitgebreid het gebied rondom de pectineus opgerekt.
De oefening uit het filmpje heb ik gedaan, side lunge stretch, butterfly stretch en atg squat houding aannemen.
High lunges (recht en schuin) deed ik altijd al, dus die ook gedaan.
En nog 20 reps bw squats voordat ik met lege stang begon.

Ik heb geen "last" gehad van de pijnlijke plek. Het voelde eerder als een blauwe plek die ik 3 dagen geleden nog voelde, maar nu eigenlijk niet echt meer. Ik ben benieuwd naar de volgende squatsessie.
 
Back
Naar boven