Fitness Seller

liever spijt dan onzekerheid

Bezoekers in dit topic

el smurfo

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
7.728
Waardering
481
Lengte
1m78
Massa
71kg
Vetpercentage
11%
HLN.be: Vrouw - Liever spijt dan onzekerheid (30324)

large_27385.jpg



Sommige taken stellen we liever uit, sommige dingen willen we liever niet horen, soms dan slaan we op de vlucht. Maar soms zit er een sadistisch kantje in ons, waardoor je negatieve informatie net wél opzoekt. Vooral als je niets meer aan de zaken kan veranderen.

Waarom doen we dat? Dat vroeg ook de Nederlandse sociaal psycholoog Yaniv Shani zich af en hij besloot er zijn doctoraat over te maken.

Spijt versus onzekerheid
Shani ontdekte na een reeks experimenten dat mensen zeer bewust informatie opzoeken van dingen waar ze niks aan kunnen veranderen, zoals de prijs controleren van een product dat ze net hebben gekocht om te zien of het toch nergens anders goedkoper was of uitzoeken wanneer je ex zijn nieuwe partner heeft leren kennen.

De reden? Ze willen geen spijt krijgen van hun beslissing want spijt wijst op een foute beslissing. Maar mensen houden nog minder van onzekerheid. Dus uiteindelijk leven ze liever mét spijt, dan in onzekerheid. Want als je de waarheid kent, ook al is die negatief, dan kan je het verwerken en verder gaan met je leven.

Emoties onder controle
Behalve als de waarheid wel erg negatieve gevolgen heeft. Dan wordt een artsbezoekje of een belangrijk telefoontje wel eens uitgesteld, tot op een moment het beter uitkomt of echt niet anders kan.

"Uiteindelijk doen mensen alles om hun emoties te reguleren. Als de onzekerheid hoog is, gaan ze rationeel op zoek naar informatie om de onzekerheid weg te nemen. Maar als de gevolgen heel negatief kunnen zijn, dan stellen we de beslissing uit tot we er klaar voor zijn." (edp)
 
Iets aanschouwen door tegen jezelf te zeggen 'face it' helpt idd wel om iets sneller te vergeten. Ga je het uitstellen dan vreet je jezelf alleen maar op van de stress/onzekerheid idd.
 
Dus als je een nachtje hebt doorgebracht met een prachtige vrouw zonder condoom hoor je liever dat je AIDS hebt, dan dat je continu jezelf loopt af te vragen of je besmet bent met een of andere soa? Hmmm... klinkt reasonable.
 
Ik ga akkoord. Merk van mezelf dat ik ook negatieve informatie opzoek. Zoals men zegt, de negativiteit kan je nog verwerken. Maar in onzekerheid leven...dat gaat niet. Dat is gewoon veel erger.
 
soms is het echt een dilemma:

wil ik wel geconfonteerd worden met de keiharde waarheid of het kan niet anders, het moet nu eenmaal..

waar ik wel van overtuigd ben is het feit dat je juist sterker wordt door de confrontaties aan te gaan. zo is het leven toch; je pakt die drempel, overwint hem en gaat verder... (dan heb ik het natuurlijk niet over een potje pindakaas die ergens anders 10 cent goedkoper is)
 
het is zoals het is zoals de amerikanen dan zeggen you gotta take the bull by the balls:D
 
Back
Naar boven