Fitness Seller

lijnzaadolie (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

tiger903

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
77
Waardering
0
Ik heb gelezen dat lijnzaadolie altijd met vit E ingenomen moet worden (anti-oxidant). Twee vragen:
Wat is een goede dosering om aan te houden wat betreft lijnzaadolie en moet inderdaad een anti-oxidant toegevoegd worden en zo ja, welke is het beste/meest praktische?
 
Hoeft niet met vit e ingenomen te worden.
Ik neem ong 3 eetlepels per dag, met optimel in, anders krijg ik het niet weg !

ciao
 
Bij de reform winkel hebben ze me wijsgemaakt dat vit.E oxideerd met de lijnzaadolie. (of andersom)
Misschien kan iemand mij het achterliggend mechanisme uitleggen.
Ik neem daarom naast m`n lijnzaad- ook tarwekiemolie.

Qui Non Proficit, Deficit!
 
Vitamine E is een vetoplosbare antioxidant en die zou je dus in principe kunnen gebruiken om je lijnzaadolie langer houdbaar te maken (door hem in het flesje te gooien). Welke concentratie je dan zou moeten gebruiken, weet ik niet, maar daar is vast iets over op het net te vinden. Maar, het is altijd nog véél makkelijker om gewoon je lijnzaadolie donker en koud te bewaren (jup, de koelkast), als je het dan regelmatig gebruikt en geen fles van 2 liter hebt, heb je hem allang op voordat ie geoxideerd is. En dat ie in je lichaam zou oxideren zonder vitamine E lijkt mij een broodje aap (natuurlijk wordt ie in je metabolisme gebruikt, maar hij zal niet ineens in je maag ranzig worden bijv.). Dus slikken met vitamine E lijkt me niet nodig.
 
Is inderdaad bullshit. Het enige wat nut heeft is stabiliseren met vitamine E...maar dat kan alleen de fabrikant doen. Deze voegt dan E toe ter stabilisatie...zodat de lijnzaad niet oxideerd.
 
onnodig verklaring word al gegeven door wateengedoe 2 en robin
 
Maar ik ben er toch mooi weer wat wijzer van geworden.
Dan doen we voortaan lepeltje lijnzaad i.p.v. tarwekiemolie.

Qui Non Proficit, Deficit!
 
Jup, goed idee, want tarwekiemolie bevat volgens mij voornamelijk omega6-vetzuren en die kun je uit gewone olieën, zoals zonnebloem- en olijfolie ook wel halen.
 
Thanx voor de reply.

Qui Non...etc.!
 
Hee, trouwens wel een ideetje .. Als je je lijnzaadolie niet koud en donker op kunt slaan (bijv. op vakantie), zou je kunnen overwegen er wat vitE in op te lossen :) Ik heb een keer wijn goed trachten te houden met vitC op die manier :D Hij smaakte ook nog prima, maar weet niet of dat zonder vitC ook zo geweest zou zijn.
 
ik denk niet dat dat gaat werken, wateengedoe2. Zelfs de vitamine E is niet bestand tegen de hitte van Spanje :D

Tja hoe doe je dat dan ? In de grond begraven als je met een tentje bent.

Of gewoon hotel ! (altijd beter)
 
Nou, ik vergelijk het maar met die pesto die ik laatst gekocht heb. Met conserveringsmiddelen 4 maanden houdbaar buiten de koelkast, zonder max 2 weken in de koelkast. Nou smaakt die zonder conserveringsmiddelen zondermeer (;)) beter, maar als het over de houdbaarheid gaat, heeft het toch fikse voordelen. En in het geval van vit E geloof ik ook neit dat die lijnzaadolie er viezer van wordt (kan dat überhaupt? ??? :D)
 
Back
Naar boven