MuscleMeat

Lineaire progressie hard(lopen)

Bezoekers in dit topic

Ano_210923

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
26 mei 2016
Berichten
5.459
Waardering
7.204
Lengte
2m30
Massa
160kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo,

Ik wil een dezer dagen gaan beginnen met hardlopen + wandelen met gewicht, het uiteindelijke doel is om vrij gemakkelijk 3/4/5km te kunnen hardlopen, en wandelen met gewicht een flink stuk, denk ook aan 2x2km of iets in die richting met een 25-35kg op de rug.
Momenteel sta ik er wat betreft hardlopen slecht voor, lopen met gewicht gaat nog wel.
Mijn vraag is, hoe kan ik dit het beste op gaan pakken, lineaire progressie? Andere methoden?
Ik was van plan 1 à 2 keer per week hard te gaan lopen, aangevuld met 1 keer lopen met bepakking.

Mvg, Jesper
 
Ik denk dat je veel op internet kan vinden, gewoon rustig opbouwen. Km lopen, 2min. rust, Km lopen etc. Dat soort intervallen. Dit uitbouwen als het makkelijker gaat tot je je km zonder pauze kan lopen.
Het belangrijkste bij lopen is dat je het consequent doet, dan bouw je conditie op. Zelfs als je een lange tijd minder loopt heb je deze snel weer terug als je op het begin consequent loopt.

Ik heb het geluk dat ik heel makkelijk loop en door veel duursporten wel conditie heb waardoor ik de 10 km <40min. met twee vingers in m'n neus loop dus heb met opbouw schema geen ervaring.
 
Ik denk dat je veel op internet kan vinden, gewoon rustig opbouwen. Km lopen, 2min. rust, Km lopen etc. Dat soort intervallen. Dit uitbouwen als het makkelijker gaat tot je je km zonder pauze kan lopen.
Het belangrijkste bij lopen is dat je het consequent doet, dan bouw je conditie op. Zelfs als je een lange tijd minder loopt heb je deze snel weer terug als je op het begin consequent loopt.

Ik heb het geluk dat ik heel makkelijk loop en door veel duursporten wel conditie heb waardoor ik de 10 km <40min. met twee vingers in m'n neus loop dus heb met opbouw schema geen ervaring.

Ik denk niet dat ik nu in staat ben om makkelijk een kilometer hard te lopen, laten we het daar op houden. Ben overigens nooit echt goed geweest in duurlopen, sprints waren en zijn meer mijn ding.
Maar in principe zou ik dat eerste ook met 500m of iets in die richting kunnen doen, of op tijd.
 
Ik denk niet dat ik nu in staat ben om makkelijk een kilometer hard te lopen, laten we het daar op houden. Ben overigens nooit echt goed geweest in duurlopen, sprints waren en zijn meer mijn ding.
Maar in principe zou ik dat eerste ook met 500m of iets in die richting kunnen doen, of op tijd.

Inderdaad maar het principe van opbouwen blijft gelijk. ik zou ook zeker op internet kijken naar schema's, veel succes
 
Bij beginnen met hardlopen, moet je vooral opletten dat je geen nare blessures (zoals shin splints) krijgt. Veel mensen hebben namelijk een betere conditie dan hun benen/voeten qua schokbelasting aan kunnen. Misschien kun je hier wat mee: Run2Day - Door runners voor runners

Net als bij Stronglifts: beter te laag inzetten dan te hoog.
 
Bij beginnen met hardlopen, moet je vooral opletten dat je geen nare blessures (zoals shin splints) krijgt. Veel mensen hebben namelijk een betere conditie dan hun benen/voeten qua schokbelasting aan kunnen. Misschien kun je hier wat mee: Run2Day - Door runners voor runners

Net als bij Stronglifts: beter te laag inzetten dan te hoog.

Dit herken ik wel, bij mij gaat het vaak mis op pijntjes in de hamstrings, kuiten, enkele etc.
Handige site, denk dat ik lager begin dan wat de site voorschrijft, totale duur van het lopen zal ik eerst gaan opbouwen.
 
Hallo,

Ik wil een dezer dagen gaan beginnen met hardlopen + wandelen met gewicht, het uiteindelijke doel is om vrij gemakkelijk 3/4/5km te kunnen hardlopen, en wandelen met gewicht een flink stuk, denk ook aan 2x2km of iets in die richting met een 25-35kg op de rug.
Momenteel sta ik er wat betreft hardlopen slecht voor, lopen met gewicht gaat nog wel.
Mijn vraag is, hoe kan ik dit het beste op gaan pakken, lineaire progressie? Andere methoden?
Ik was van plan 1 à 2 keer per week hard te gaan lopen, aangevuld met 1 keer lopen met bepakking.

Mvg, Jesper
Het belangrijkste bij hardlopen en intensief wandelen is dat je je lichaam laat wennen aan de nieuwe belasting, conditie gaat meestal redelijk snel. (Wat Pren ook zegt)

Een algemene tip, denk eerst in tijd (minuten wandelen/hardlopen, 30 of 60 minuten kunnen lopen zonder onderbreking) en pas daarna een keer in afstand.

Je zou ervoor kunnen kiezen om met 1 van de 2 te beginnen en dit 3x p/w te doen. Hieronder een link naar een programma dat je heel langzaam naar een uur hardlopen brengt.
Zelf zou ik met hardlopen beginnen en als je dat eenmaal onder de knie hebt 1 of 2 sessies vervangen door rucken.
A Week-by-Week Guide to Becoming a Runner (Later in Life and/or Safely)
Het schema van Run2Day ziet er ook niet verkeerd uit.

Als je zonder rugzak een uur kan wandelen, dan zou je met een half uur met 5 kg kunnen beginnen en dit opbouwen met de ene week meer gewicht, de andere week meer afstand.
Langs die lijnen: Rucking: What It Is and How to Do It | StrongFirst
Ruck Training for Basic Conditioning
If you decide to add rucking to your training, please, start out light and short, depending upon your experience. However strong or conditioned you currently are, if you’ve never endured under a load, you will run the risk of joint pain or injury. Start out with a distance between 2-4 miles, carrying 15-25lbs of weight. Walk once per week, and increase only one of these variables each week: either 5-10lbs or 1-2 miles.
Andere optie, het beginnerschema staat onderaan. https://alldayruckoff.com/rucking/how-to-ruck/

Voor hardlopen en rucken geldt dat je bij de opbouw altijd maar één variabele (afstand/snelheid/gewicht) heel lichtjes verhoogt en eventueel bij verhoging van de een de andere wat terugschroeft.

Zowel bij het rucken als bij rennen komt techniek kijken.

Ik denk dat je zowel wat rennen als bij rucken uiteindelijk de lat best wel hoger mag leggen, maar 5 km rennen, 10 km rucken zijn mooie doelen om mee te beginnen.
 
Het belangrijkste bij hardlopen en intensief wandelen is dat je je lichaam laat wennen aan de nieuwe belasting, conditie gaat meestal redelijk snel. (Wat Pren ook zegt)

Een algemene tip, denk eerst in tijd (minuten wandelen/hardlopen, 30 of 60 minuten kunnen lopen zonder onderbreking) en pas daarna een keer in afstand.

Je zou ervoor kunnen kiezen om met 1 van de 2 te beginnen en dit 3x p/w te doen. Hieronder een link naar een programma dat je heel langzaam naar een uur hardlopen brengt.
Zelf zou ik met hardlopen beginnen en als je dat eenmaal onder de knie hebt 1 of 2 sessies vervangen door rucken.
A Week-by-Week Guide to Becoming a Runner (Later in Life and/or Safely)
Het schema van Run2Day ziet er ook niet verkeerd uit.

Als je zonder rugzak een uur kan wandelen, dan zou je met een half uur met 5 kg kunnen beginnen en dit opbouwen met de ene week meer gewicht, de andere week meer afstand.
Langs die lijnen: Rucking: What It Is and How to Do It | StrongFirst

Andere optie, het beginnerschema staat onderaan. https://alldayruckoff.com/rucking/how-to-ruck/

Voor hardlopen en rucken geldt dat je bij de opbouw altijd maar één variabele (afstand/snelheid/gewicht) heel lichtjes verhoogt en eventueel bij verhoging van de een de andere wat terugschroeft.

Zowel bij het rucken als bij rennen komt techniek kijken.

Ik denk dat je zowel wat rennen als bij rucken uiteindelijk de lat best wel hoger mag leggen, maar 5 km rennen, 10 km rucken zijn mooie doelen om mee te beginnen.

Thanks voor de uitgebreide reactie!
 
Een goede tip: koop fatsoenlijke running shoes.
 
Een goede tip: koop fatsoenlijke running shoes.

Daar kan ik wel inhoudelijk op reageren, ik loop best veel hard en heb daarom ook wel dure kwaliteit schoenen maar dat is meer omdat die lang meegaan. Uiteindelijk ligt blessures etc. vooral aan de looptechniek en niet zozeer aan de schoenen.

Natuurlijk moet je wel passende schoenen van een beetje kwaliteit hebben maar laat je niks aansmeren door de verkoper in de winkel. Die zal altijd zeggen dat je zulke voeten hebt die zulke schoenen nodig hebben en zal dan komen aanlopen met hele dure schoenen.

Het belangrijkste is dat je een schoen hebt die goed zit en lekker aanvoelt als beginnend loper maar je hoeft echt nog niet te kijken naar ondergrond etc.

Is meer bedoeld dat je niet heel veel geld uitgeeft door een slim verkoop trucje
 
Aangepaste loopschoenen kunnen wel degelijk een verschil maken buiten gewoon wat langer mee gaan. Ik heb hier Nike loopschoenen van 60 euro liggen waar ik god weet hoeveel km mee gelopen heb die nog altijd niet kapot zijn. Maar deftige loopschoenen kunnen ook bepaalde afwijkingen van uw lichaam opvangen (niet iedereen heeft bv een even grote voetholte, niemand heeft kaarsrechte benen, etc).

Dus als iemand van plan is om regelmatig te gaan lopen is het wel degelijk aan te raden om iets meer geld uit te geven aan deftige loopschoenen (mijn loopschoenen kosten bv +- 130 euro maar heb wel geen last meer van m'n knie sinds ik ze heb) dan standaard sportschoenen van 50 euro. Maar daarvoor ga je wel best naar een deftige speciaalzaak (hier in België hebben we bv. RunnersLab) ipv uw locale Decathlon.
 
Nike run club app installeren om je runs bij de houden. Krijg je een beter overzicht van je progressie.
 
Nike run club app installeren om je runs bij de houden. Krijg je een beter overzicht van je progressie.
Zelf heb ik veel plezier gehad van my asics, maar pas gebruikt als je al een basis hebt, misschien eerst lopen met Evy.
 
Wat voor een meerwaarde heeft het voor met 5 of meer kilo op de rug te lopen?
Kun je de loopband dan niet gewoon bergop zetten ?
 
Wat voor een meerwaarde heeft het voor met 5 of meer kilo op de rug te lopen?
Kun je de loopband dan niet gewoon bergop zetten ?
Bergop lopen is toch niet hetzelfde als met gewicht op je rug lopen?
Tenzij je de loopband op je rug legt :thinking:
 
Bergop lopen is toch niet hetzelfde als met gewicht op je rug lopen?
Tenzij je de loopband op je rug legt :thinking:

Ik begrijp hem ook niet helemaal :D
 
Ik begrijp hem ook niet helemaal :D

Ik denk gezien Armand40 zijn postverleden dat hij kijkt naar de meerwaarde die het heeft met betrekking tot energie verbruik terwijl jij als ik het goed heb begrepen wil lopen met bepakking omdat dat vereist is om te kunnen voor defensie.
 
Wat voor een meerwaarde heeft het voor met 5 of meer kilo op de rug te lopen?
Kun je de loopband dan niet gewoon bergop zetten ?
- Buitenlucht (kan ook als je de loopband op een bergtop zet);
- Impact laag houden tov hardlopen;
- Een manier om wandelen zwaarder te maken zonder het tempo te verhogen;
- Dwingt tot lopen in een goede houding;
- Voorbereiding op defensie/buitensport/wandeltocht;
- Een keer wat anders doen.
In het geval van een gewichtsvest en dat je wel zou gaan rennen:
- (Trainen voor) Murph!!!
 
Back
Naar boven