XXL Nutrition

Linzensoep

Bezoekers in dit topic

BerendV

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
29 sep 2012
Berichten
671
Waardering
21
Lengte
1m84
Massa
91kg
Bij bodybuilder-voedsel denkt niet iedereen meteen aan soep, maar ik maak geregeld een heerlijke soep met prima voedingswaarden. De hoofdbestanddelen van de soep zijn rode linzen en kip, het is een simpele soep en gemakkelijk te maken.


Wat heb je nodig:

Tijd; Het is niet veel werk om de soep te maken, hij moet alleen wel lang opstaan en af en toe doorgeroerd worden.

Een grote soeppan; ik maak altijd zes porties tegelijkertijd en daarom is een grote pan erg handig. (Ik maak het gerecht zelf in een slowcooker, dan hoef je er minder op te letten. Een pan werkt overigens net zo goed.)
Een staafmixer om de soep te pureren.


Ingrediënten:
Gemalen koriander
Chilipoeder
Paprikapoeder
30 ml olijfolie
Ongeveer 200 gram ui
Knoflook
Rode Spaanse pepers naar smaak, zelf gebruik ik een halve per portie.
Ongeveer 200 gram tomatenpuree
Ongeveer 1,75 liter kippenbouillon, het is handig om iets meer te maken, komt misschien van pas.
600 gram rode linzen
1200 gram kipfilet in kleine stukjes

Je kunt de ingrediënten natuurlijk naar je eigen caloriebehoefte aan te passen, think outside of the box!



Zet om te beginnen je bouillon op, laat hem doorkoken en zet het vuur dan uit.
Snijd de ui in ringen en de knoflook in plakjes. Maak de pepers schoon en haal de zaadjes eruit, snijd ze daarna in stukjes. Fruit dit samen met de koriander, het paprikapoeder en het chilipoeder op laag vuur tot de uienringen beginnen te bruinen en slap worden.

Pak je soeppan en doe hier de uien, de peper en de knoflook in en voeg de tomatenpuree en ongeveer 1 liter bouillon toe. Meng de linzen erdoor en laat het op een laag vuurtje warm worden. Roer het mengsel af en toe goed door, je zult zien dat de linzen het vocht opnemen. Als het mengsel naar je mening te droog wordt voeg je wat van de bouillon toe die je over hebt, zodat er genoeg vocht in de pan zit.

Na ongeveer een uur tot negentig minuten zul je zien dat de linzen verkleurd zijn, ze zijn minder rood geworden. Nu pak je de staafmixer erbij en pureer je het geheel. Doe voorzichtig, maak niet je hele keuken rood :p

Als je de soep gepureerd hebt is het tijd om de kip er doorheen te mengen. Roer het geheel goed door en laat op een laag vuurtje staan totdat de kip gaar is.

Als de kip gaar is is de soep klaar om gegeten te worden! Ik eet meestal zelf een portie en stop de rest in bakjes in de koelkast en de vriezer, voor de rest van de week.
Maar goed, wat is nou een recept op een bodybuilding-site zonder voedingswaarden?
Plaatje hieronder is eiwit/koolhydraat/vet/vezel/suiker, vezel klopt niet omdat hij voor linzen 0 geeft maar dit in werkelijkheid rond de 16 ligt.
4gpuuc.png


Goede verhoudingen lijken mij zo, als je iets meer vet wil kun je natuurlijk wat olie toevoegen of er een gekookt eitje bij eten.
Ik hoop dat jullie net zo van dit recept genieten als ik!
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel porties maak je hiermee? 6 als ik het goed heb? (toch even vragen voor de zekerheid).
En die voedingswaarden, is dat kcal - e - k - v - ? - ?
 
Ja zes porties inderdaad, de voedingswaarden zijn EKV inderdaad. Ik zet het er even bij :)
 
Bedankt :D ga ik eens keer proberen :)
 
leuk recept :thumbs:
 
Back
Naar boven