Fitness Seller

Live News Topic

Bezoekers in dit topic

Hoop dat dat bouwbedrijf goed verzekerd is. Anders even Apeldoorn bellen
 
Het zou me niet verwonderen dat één van die arbeiders gisteren wat onzorgvuldig was met een peukie. :emo:
 
Ben ik nou een lompe boer als ik denk pech en verder niets. Ik ben er twee keer geweest en vond het niets anders dan veel andere oude kerken.
 
N
Ben ik nou een lompe boer als ik denk pech en verder niets. Ik ben er twee keer geweest en vond het niets anders dan veel andere oude kerken.
nee het doet mij ook niet zoveel
 
1555415684729.jpg
 
Gered:
  • De kroon van Christus is gered, liet de Parijse burgemeester Anne Hidalgo persoonlijk aan de wereld weten. Het gaat om de doornenkroon die voor de kruisiging op Jezus’ hoofd gezet werd en door de Franse koning Louis IX in 1238 naar Parijs zou zijn gehaald. Verschillende kerken in de wereld claimen originele doornen te hebben, in de Notre-Dame zou de originele band van 21 cm diameter liggen. Of beter: gelegen hebben, want sinds maandagnacht is de kroon geëvacueerd dankzij ‘een menselijke ketting’.
  • De kerkelijke linnen kleding van kruisvaarder en ‘redder’ van de doornenkroon Louis IX, is eveneens in veiligheid gebracht. Louis de negende was de enige Franse koning die ooit heilig werd verklaard, in 1297.
  • Drie grote ronde glasramen sierden de buitenkanten van de kathedraal, een verwijzing naar de bloemen van het paradijs. Minstens één van de glasrozen is gered. Onder de roos aan de noordkant van de kathedraal werd geen glas teruggevonden.
  • De twee torens aan de westkant van de kathedraal vormen samen een staaltje van gotische architectuur. Ze werden in de 13de eeuw gebouwd, en bleven overeind ondanks de brand. Het rozenglasraam tussen de twee torens bleef intact, al lijkt het aangeblakerd door het vuur.
  • Honderden zogenaamde chimères of duivelse beelden van dierlijke wezens werden tijdens een renovatie in de negentiende eeuw aan de buitenkanten van de Notre-Dame gebouwd. Een verwijzing naar het middeleeuwse verleden van de kathedraal. Ook in de Disney-film De Klokkenluider van Notre-Dame waren de wezens te zien. De brandweer heeft goeie hoop dat niet alle beelden door het vuur aangevreten werden.
  • Een imposant beeldhouwwerk van de kruisafname dat binnen in de kathedraal stond, achter het altaar voor het koor, laat Jezus in de armen van Maria zien. Het is een beeld van ruwweg 5 op 3 meter uit 1723, gemaakt door de Franse kunstenaar Nicolas Coustou. De eerste beelden van de uitgebrande kathedraal lieten zien dat het beeld nog overeind staat. Mogelijk moet het wel gerestaureerd worden. Hetzelfde geldt voor het grote orgel met bijna 8000 pijpen: beschadigd, maar niet hopeloos verloren.
Verloren gegaan:
  • De smalle gotische toren die iedereen tot ontzetting zag afbranden, is reddeloos verloren. Hij dateerde origineel van de 12de eeuw en werd in 1860 gerenoveerd, voor hij maandagavond instortte.
  • In de haan die boven de gotische toren uitstak, zaten drie religieuze kleinoden verborgen: één van de zeventig doornen uit de kroon van Christus, een reliek van de heilige Geneviève en eentje van de Franse patroonheilige Saint Denis alias Dionysius van Parijs. Volgens historici diende de haan met relieken als bescherming voor de inwoners van Parijs en de getrouwen van de kathedraal in het bijzonder. Het zou een mirakel zijn mocht een van de relieken teruggevonden worden.
  • Binnen in de kathedraal bevonden zich 76 schilderijen waarin taferelen met apostelen metersgroot afgebeeld waren. Denk aan Petrus die zieken geneest of Paulus die zich bekeert. 13 van die zogenaamde les Mays waren zichtbaar voor het publiek. Allemaal tableaus die Parijse edelsmeden destijds decennialang aan de Notre-Dame schonken, telkens in mei. De kans is groot dat enkele van die grote doeken onherstelbaar door het vuur en de rookontwikkeling vernietigd zijn.
  • Eén groot glasraam in de vorm van een roos of ‘bloem van het paradijs’ is vernietigd. Aan de zuidkant van het gebouw is geen glas meer te zien. “We zagen het raam opgeblazen worden”, aldus een ooggetuige. Het was een raam uit 1260 met een doorsnede van 13 meter.
Bekijk bijlage 452828

Erg wat er allemaal verloren is gegaan.
 
Ben ik nou een lompe boer als ik denk pech en verder niets. Ik ben er twee keer geweest en vond het niets anders dan veel andere oude kerken.
Ja,maar heeft niets met die kerk te maken :p

Ben geen kunstliefhebber maar vind het toch zonde als er zulke oude kunstwerken verloren gaan.
 
Daar dacht Bomber Harris anders over. :emo:
 
Jean-Marc was al een held tijdens aanslagen in Parijs, maar ook nu bij brand in Notre-Dame

18e89968-6048-11e9-887c-74a6538094f4_web_scale_0.275_0.275__.jpg

Dat de waardevolle doornenkroon van Jezus gered kon worden uit de vlammenzee die de Notre-Dame verwoestte, is te danken aan één man: Jean-Marc Fournier, aalmoezenier van de Parijse brandweer. De geestelijke in militaire dienst ging onbevreesd op zijn doel af: de heilige relikwieën.

Hij was al langer een held voor zijn brandweerkorps, nu wordt hij dat gegarandeerd ook bij alle katholieken in Frankrijk en ver daarbuiten. Met dank aan een tweet van Etienne Loraillère, redactiedirecteur van de Franse Katholieke Televisie Omroep KTO: “Vader Fournier, aalmoezenier van de Parijse brandweer, is met de pompiers de kathedraal Notre-Dame binnengegaan om de doornenkroon en het Heilig Sacrament te redden...”

“Vader Fournier is een echte held. Hij toonde geen enkele angst terwijl hij recht op zijn doel afging, de relikwieën in de kathedraal, om ervoor te zorgen dat ze uit de brand gered werden. Hij krijgt dag in dag uit te maken met leven en dood en kent geen enkele vrees”, tipte een van de Parijse brandweerlui de journalist.

Het is niet de eerste keer dat de aalmoezenier van de Parijse brandweer– onbedoeld – op het voorplan treedt tijdens een nationale tragedie. Toen op 13 november 2015 bij de aanslag in concertzaal Bataclan 89 doden vielen, was hij er ook als een van de eersten bij. “Ik ben daar dan in eerste instantie als brandweerman”, zei hij destijds aan de website FamilleChrétienne. Concreet: eerst gevluchten en gewonden in veiligheid brengen. Desnoods met gevaar voor eigen leven. “Ik hoorde de kogels fluiten. Of je maakt dat je wegkomt, of je sterft. En pas in tweede instantie was ik er als priester. Dan breng ik troost en geef ik de slachtoffers collectieve vergeving, zoals de Katholieke Kerk me toestaat.”

Fournier, een kwieke vijftiger, startte zijn carrière als priester in Duitsland, om daarna een parochie in het Franse departement Sarthe (Pays de la Loire) te leiden. In 2004 trad hij toe tot het Bisdom bij de Franse Krijgsmacht en trok hij zeven jaar lang de wereld rond in het kielzog van de Franse militairen. In Afghanistan overleefde hij zelfs een hinderlaag waarbij 10 soldaten het leven lieten. “Daar en dan heb ik geleerd om mijn lot in de handen van de Voorzienigheid te leggen”, zegt de aalmoezenier.

Zelf zal hij zich nooit een held noemen. “De beste definitie van een aalmoezenier? Die kreeg ik van een officier die zelf geen katholiek was”, zegt Fournier: “Geen flauw idee waar een katholieke aalmoezenier écht voor dient, maar ik stel wel vast dat de zaken er minder goed aan toegaan wanneer de aalmoezenier niet in de buurt is.”
 
De firma die de Notre-Dame zou renoveren: “Niets kan verkeerd gaan”

a595ee9e-6064-11e9-887c-74a6538094f4_web_scale_0.0277358_0.0277358__.jpg

“Wees gerust, La Flèche is in goede handen. Er zal niets fout gebeuren met de bekendste torenspits van Parijs.” Zo sprak Julien Le Bras (33) toen zijn firma het prestigieuze contract voor de Notre-Dame-renovatie binnenhaalde. “Dit is onze tiende kathedraal. Niets kan verkeerd gaan.”

Julien Le Bras was o zo trots toen hij vorig jaar te horen kreeg dat zijn klein firmaatje uit Jarny het gehaald had van die grote internationale kleppers. Hij en zijn mannen mochten de fameuze torenspits van de Notre-Dame restaureren. Julien schuwde toen de grote woorden niet: “De voorbije 150 jaar mocht niemand de Notre-Dame aanraken. Wij zijn de eerste die daarvoor toestemming krijgen. Ik was nog nooit zo trots.”

Le Bras Frères was één van de vijf firma’s die maandagavond aan het werk waren in de Notre-Dame. Maar vooral zij wordt met de vinger gewezen. Immers, de val van La Flèche (zo noemt Parijs de toren van de Notre-Dame) zou veel meer schade hebben aangericht dan het vuur zelf. Bij die val kwam ook 250 ton lood naar beneden en dat veroorzaakte een enorme ravage.

Het is niet dat Le Bras Frères in Parijs aan haar proefstuk toe was. Frankrijk had al eerder op hen beroep gedaan voor de renovatie van historische sites. Dakschade, afbrokkelende ornamenten, een gebinte dat aan het verrotten was,.... Men belt Le Bras Frères. Op haar lijstje prijken de kathedralen van Reims, Poitiers, Verdun en Straatsburg.

Maar de Notre-Dame was toch van een andere orde. Heel de wereld zou meekijken. Julien Le Bras voelde die druk. Maar hij nam die meteen weg. Vlak voor de werkzaamheden startten, zei hij: “Wanneer wij zo’n opdracht aanvatten, kijken we eerst naar de veiligheid. We willen geen schade aanbrengen. Die beschermingsreflex zit in ons DNA. Onze stellingen zullen de frêle torenspits niet eens raken.”

Maandag waren zeven mensen van de Le Bras Frères aan het werk vlak onder de torenspits. Ze waren nog bezig met voorbereidende activiteiten voor het echte herstellingswerk. Ze hadden tijd: voor de herstelling van La Flèche hadden ze een contract van 20 jaar afgesloten. Vooral het dichten van de barsten in de standbeelden van de apostelen zou veel tijd vergen. Maar ook alle waterspuwers moesten gecontroleerd.

Het is allemaal niet meer nodig. Maandag is de torenspits afgeknapt. Er wordt nu ook gevreesd voor het voortbestaan van de Le Bras Frères. De firma had net een zware investering gedaan van 5 miljoen euro, in nieuw materiaal en een uitbreiding van het atelier om de stukken van de Notre-Dame te herstellen.
NewSaneHoatzin-size_restricted.gif
 
  • Like
Waarderingen: mat
Is tegenwoordig het arbeidsethos in Frankrijk dat bouwvakkers nog tot 19.00 uur werken? Of brandde het peukkie nog 4 uur door? :thinking:
 
Laatst bewerkt:
Gents bedrijf aast op renovatie-opdracht

763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.jpg

Het Gentse bouwbedrijf Denys hoopt te kunnen helpen bij de renovatie van de deels afgebrande Notre-Dame in Parijs. Werknemers van Denys zullen een dossier voorbereiden, meldt De Tijd. Tot de wederopbouw is afgerond, komt er mogelijk een tijdelijke houten kathedraal op het plein voor de Notre-Dame, laat een Parijse geestelijke weten.

Het middeleeuwse monument raakte maandag voor een groot deel verwoest door een felle brand. Uit de hele wereld is al geld of expertise beloofd om te helpen bij de wederopbouw. Bouwbedrijf Denys in Gent hoopt een graantje te kunnen meepikken van de renovatie. Volgens De Tijd laat CEO Johan Van Wassenhove zijn werknemers een dossier voorbereiden.

Denys kan een indrukwekkende lijst renovatieopdrachten van historisch erfgoed in de Benelux voorleggen, klinkt het. Nu dient zich een kans aan om ook op de Franse renovatiemarkt actief te worden. Denys mikt op enkele niches in de heropbouw van de Notre-Dame. Zo heeft de Gentse groep eigen beeldhouwrobots waarmee ze stenen en beelden op maat kan maken.

Ook staalreus ArcelorMittal wil helpen met de heropbouw. Het grootste staalbedrijf ter wereld heeft naar eigen zeggen staal aangeboden voor de restauratie van de kathedraal.

De Franse president Emmanuel Macron hoopt de Notre-Dame in circa vijf jaar in oude glorie te herstellen. Tot de wederopbouw is afgerond, komt er een tijdelijke houten kathedraal op het voorplein van de Notre-Dame. Dat heeft Patrick Chauvet, rector-aartspriester van de Notre-Dame, meegedeeld.

“We kunnen niet zeggen: ‘de kathedraal is gedurende vijf jaar dicht’”, zo verklaarde Chauvet aan CNews. “Ik heb dus gezegd: ‘Kunnen we op het voorplein geen vergankelijke kathedraal bouwen?’”

De tijdelijke constructie moet een “welkomstplaats” zijn “waar priesters zullen zijn om mee te praten”. De plaats zal ook dienen om nieuwsgierigen en toeristen te ontvangen. De bedoeling is om het houten gebouw vijf jaar te laten staan.

Volgens de rector-aartspriester kan de tijdelijke constructie er komen “van zodra we weer toegang hebben” tot het voorplein, want momenteel is het plein nog afgesloten. Anne Hidalgo, burgemeester van Parijs, steunt het project, aldus nog Chauvet.

Minister van Cultuur Franck Riester benadrukt op radiozender RMC dat het voorlopig nog maar om een voornemen gaat en dat er dus nog geen formele beslissing genomen is. “Het wordt nog besproken. Alles is in voorbereiding”, zo klinkt het.
 
Bij zes gelijktijdige explosies in kerken en hotels in Sri Lanka vielen minstens 138 doden en 400 gewonden.
:nut:
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven