MuscleMeat

log chrisk (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

als je als ZZP'er tevreden bent met €150k dan zou je in loondienst in je handjes meten knijpen met €75 althans daar kwam ik (samen met mijn boekhouder) een paar jaar geleden achter, zeker als je een beetje goede secundaire arbeidsvoorwaarden hebt. €4k bruto kan je weinig vinden, maar het feit is wel dat je netto ruim meer overhoud dan het bruto minimumloon, wil je netto beduidend meer overhouden zal je echt nog grote stappen moeten, maar dat kan je je werkgever niet kwalijk nemen, dat komt door ons belastingstelsel. Probeer de komende weken anders als goed betaalde leerschool te zien, bevalt het na een paar weken niet, dan kan je altijd nog stoppen, voor zover ik weet is je opzegtermijn wettelijk 1 maand, dit kan middels een contract (of aanvullende voorwaarden) niet zomaar even verhoogd worden.
Ik weet trouwens niet hoe je boekhouder het doet of het voor jou situatie totaal anders uitpakt, maar 150k zzp = 95k netto, 75k loondienst = 38k netto. Hele andere wereld. Bedoelde hij niet met tweeverdieners van elk 75k?
Dat had ik al gelezen ja, maar denk nu eens goed na over het/een alternatief?
Wat bedoel je met alternatief?
 
Ik weet trouwens niet hoe je boekhouder het doet of het voor jou situatie totaal anders uitpakt, maar 150k zzp = 95k netto, 75k loondienst = 38k netto. Hele andere wereld. Bedoelde hij niet met tweeverdieners van elk 75k?

Wat bedoel je met alternatief?
Uitkering. Neem gewoon een stapje. Een grotere stap zal dan sneller volgen. Althans dat is een vrije vertaling van wat ik in de posts van Steks lees.
 
Ik weet trouwens niet hoe je boekhouder het doet of het voor jou situatie totaal anders uitpakt, maar 150k zzp = 95k netto, 75k loondienst = 38k netto. Hele andere wereld. Bedoelde hij niet met tweeverdieners van elk 75k?

Wat bedoel je met alternatief?
Ik heb een ontzettende baanzekerheid, een goed pensioen en heel goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Toen ik een tijdje een eigen bedrijfje ernaast had zou ik nog 30 jaar moeten werken tot mijn pensioengerechtigde leeftijd en de kans dat ik niet 30 jaar bij dit bedrijf kan blijven werken is uiterst klein. Als ik puur naar het financiële plaatje keek zou ik minimaal bruto het dubbele per jaar binnen moeten halen als ZZP'er om de extra kosten (pensioen, arbeidsongeschiktheidsverzekering e.d.) en het risico om geheel zonder inkomen te zitten enigszins af te dekken. Datgenen wat ik er naast deed was compleet iets anders dan mijn baan, in jouw geval is het risico van het wegvallen van inkomen wat meer gelijk natuurlijk omdat je in dezelfde vijver vist.

Het alternatief als je niet bij dit bedrijf wilt blijven werken, is dat de WW ingaan, bij een ander bedrijf gaan werken of als ZZP'er opdrachten binnenhalen? Dat laatste imo geen reëel alternatief, want als dat zo makkelijk gaat, dan had je niet gesolliciteerd, bij een ander bedrijf zal je bijna zeker ook tegen problemen aanlopen door miscommunicatie en de WW wil je niet in.
 
Uitkering. Neem gewoon een stapje. Een grotere stap zal dan sneller volgen. Althans dat is een vrije vertaling van wat ik in de posts van Steks lees.
Ik hoop dat je een stap voorwaarts in het onbekende en niet een stapje terug bedoelt.
 
Ga dit nou gewoon eens doen en doe je best. Geef het een kans. En anders ga je toch voor 150k zzp-en.

Maar op dit moment zijn de zzp- ets massaal de lul ivm Corona. De eersten waarop bezuinigd wordt: consulatants en zzp-ers.

En na 7 jaar werkeloosheid (?) is het misschien tijd je te vermannen en dit te doen, of echt gaan ondernemen, maar dat is nog veel meer gezeik.
 
Ik heb een ontzettende baanzekerheid, een goed pensioen en heel goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Toen ik een tijdje een eigen bedrijfje ernaast had zou ik nog 30 jaar moeten werken tot mijn pensioengerechtigde leeftijd en de kans dat ik niet 30 jaar bij dit bedrijf kan blijven werken is uiterst klein. Als ik puur naar het financiële plaatje keek zou ik minimaal bruto het dubbele per jaar binnen moeten halen als ZZP'er om de extra kosten (pensioen, arbeidsongeschiktheidsverzekering e.d.) en het risico om geheel zonder inkomen te zitten enigszins af te dekken. Datgenen wat ik er naast deed was compleet iets anders dan mijn baan, in jouw geval is het risico van het wegvallen van inkomen wat meer gelijk natuurlijk omdat je in dezelfde vijver vist.
Met die 100k netto per jaar kun je in enkele jaren (of in 1 buiten NL) cash een huis kopen en van investeringen of iets heel simpels gaan leven. Ja je kunt alles aan de bank geven en hopen dat je na 30 jaar net rond komen je huis kunt afbetalen en na 50 jaar als je dan nog leeft met pensioen mag. Met genoeg verzekeringen kun je de werkwijzes dan gelijktrekken. Ik zie dat niet als het doel van het leven. Ik had allang klaar kunnen zijn. Maar ik heb geen kinderen dus dat ligt heel anders.

Het alternatief als je niet bij dit bedrijf wilt blijven werken, is dat de WW ingaan, bij een ander bedrijf gaan werken of als ZZP'er opdrachten binnenhalen? Dat laatste imo geen reëel alternatief, want als dat zo makkelijk gaat, dan had je niet gesolliciteerd, bij een ander bedrijf zal je bijna zeker ook tegen problemen aanlopen door miscommunicatie en de WW wil je niet in.
Er is geen WW. Elders is de kans 99.9999% dat het erger is of minder vrijheid geeft. ZZP lijkt mij nog het meest reeël maar dat realiseert zich niet in de werkelijkheid. Misschien moet ik toch meer via linkedin mensen uit m'n netwerk paaien. Of iets zelfstandigs verzinnen.

Ik hoop dat je een stap voorwaarts in het onbekende en niet een stapje terug bedoelt.
Oh, geen stapje van het dak of perron? :fluit:
 
Laatst bewerkt:
Niet negatief bedoeld, maar als het zo makkelijk is waar is het je dan niet allang gelukt? Je moet trouwens wel heel sterk in je schoenen staan om €100k netto per jaar te kunnen verdienen en dan heel minimalistisch te gaan wonen en leven.
 
Niet negatief bedoeld, maar als het zo makkelijk is waar is het je dan niet allang gelukt? Je moet trouwens wel heel sterk in je schoenen staan om €100k netto per jaar te kunnen verdienen en dan heel minimalistisch te gaan wonen en leven.
Waar zeg ik dat alles eraan makkelijk is en de uitkomst zou moeten garanderen? Alles kan er simpel aan zijn maar 1 obstakel kan het voor specifieke gevallen onbereikbaar maken. Volgens mij zijn we alles toch ook al afgegaan van persoonlijke marketing, netwerk, handhaving tegen schijnzelfstandigheid, zeitgeist rond individuele vrijheid en verantwoordelijkheid, etc.

Het werk kan ik makkelijk ja. Als een opdrachtgever akkoord gaat is het allemaal makkelijk geregeld en komt het gewoon goed. Daar beginnen de problemen. Nergens zeg ik dat die voor mij makkelijk te overkomen zijn.
 
Waar zeg ik dat alles eraan makkelijk is en de uitkomst zou moeten garanderen? Alles kan er simpel aan zijn maar 1 obstakel kan het voor specifieke gevallen onbereikbaar maken. Volgens mij zijn we alles toch ook al afgegaan van persoonlijke marketing, netwerk, handhaving tegen schijnzelfstandigheid, zeitgeist rond individuele vrijheid en verantwoordelijkheid, etc.

Het werk kan ik makkelijk ja. Als een opdrachtgever akkoord gaat is het allemaal makkelijk geregeld en komt het gewoon goed. Daar beginnen de problemen. Nergens zeg ik dat die voor mij makkelijk te overkomen zijn.
Klopt, je hebt het nergens gezegd, maar zo kwam het wel op mij over.
 
En, hoe denk je er over na een nachtje slapen?
 
En, hoe denk je er over na een nachtje slapen?
Ik ging slapen met de wetenschap dat ik de volgende dag zoals elke dag geheel moet vormen naar het leveren van vele uren geestdodend werk en de realisatie dat het leven zo weinig nut heeft. Probeer met tegenzin aan de slag te gaan.

Wel even van vrijheid gedroomd. Altijd jammer om dan wakker te worden wanneer het net leuk begint te worden.

Moeilijk om iets beters te bedenken wanneer die deprimerende werkelijkheid in je gedachten hangt.
 
Ik word niet goed hoor.

24 dec eerste dag doorgenomen wat ik zal gaan doen, voor eind januari moeten wat aanpassingen en een nieuwe pagina neergezet worden.

afgelopen dinsdag 5 jan dus na 5 werkdagen eraan werken bericht dat die aanpassingen eigenlijk deze week nog af moeten zijn. ok gelukkig was ik er al best ver mee.
liet alvast zien wat er stond, reactie: ja dan moet het echt wel in 2 dagen af kunnen zijn dan. huh wat :o nou ik weet niet of ik zo snel ben hoor. maar, vrijdag bespreken.
gister nog wat extra aanpassingen eraan gekregen, dezelfde dag nog gedaan.
vrijdag (vandaag) bespreking: zeg ik dat ik wel bijna klaar ben echt nog 2 laatste puntjes, ik weet niet of het vandaag nog af lukt maar ik kan in het weekend gewoon door dus zeg zeker voor maandag.


Iets waar eigenlijk een maand voor stond +extra in 8 dagen af is niet snel inderdaad ???

(ohja en dit alles op een systeem waar ik nog bekend mee moest worden en wat geen standaard framework en niet eens een testomgeving of versiegeschiedenis gebruikt, dus dat werkt nog iets minder effectief en is des te moeilijker om snel op gang te komen. maar graag gedaan hoor in een week.)
Komt over bij mij alsof ze je zo hard mogelijk onder druk zetten om het onderste uit de kan te halen. Niet vol te houden.
 
Ik ging slapen met de wetenschap dat ik de volgende dag zoals elke dag geheel moet vormen naar het leveren van vele uren geestdodend werk en de realisatie dat het leven zo weinig nut heeft. Probeer met tegenzin aan de slag te gaan.

Wel even van vrijheid gedroomd. Altijd jammer om dan wakker te worden wanneer het net leuk begint te worden.

Moeilijk om iets beters te bedenken wanneer die deprimerende werkelijkheid in je gedachten hangt.
Helaas kan ik als negatieve realist daar geen opbeurende reactie opgegeven. Het leven is in mijn ogen nu eenmaal ook geen feest.
 
incline
98.5 x 7-5-5-5-5-5

Goede solide training maar verder echt nergens zin in; zeker niet om nog een zware barbell oefening te doen, maar ook niet eens om schijfjes op dumbbells te laden voor de kleine dingen. En de tijd factor.

Bedacht me toen ik al aan het douchen was dat ik op zich wel zin had in nog pullups erna. Misschien heel ander schema indelen. I don't know.
 
Komt over bij mij alsof ze je zo hard mogelijk onder druk zetten om het onderste uit de kan te halen. Niet vol te houden.
En de grap is dat loonarbeid helemaal niet beloont om harder en harder te werken. Het is niet alsof ik eerder klaar kan zijn en dan leuke andere dingen kan gaan doen, moet gewoon 40 uur maken. En meer doen in dezelfde tijd verdient ook niet beter. In grote bedrijven waar je ermee weg komt ben je beter af om die 40 uur zo min mogelijk te doen en altijd bezig te lijken.
Niet negatief bedoeld, maar als het zo makkelijk is waar is het je dan niet allang gelukt? Je moet trouwens wel heel sterk in je schoenen staan om €100k netto per jaar te kunnen verdienen en dan heel minimalistisch te gaan wonen en leven.
Ik zou het wel makkelijk kunnen verdienen als ik gewoon op kantoor ging zitten freelancen, dat denk ik trouwens wel. Maar ik zou waarschijnlijk gelukkiger zijn als ik minimumloon in echt totale vrije onafhankelijkheid met dingen die ik leuk vind zou verdienen. (en leuk kon wonen)
Helaas kan ik als negatieve realist daar geen opbeurende reactie opgegeven. Het leven is in mijn ogen nu eenmaal ook geen feest.
Is geen optimistische uitzichten hebben eigenlijk niet een depressie?
 
Maar ik zou waarschijnlijk gelukkiger zijn als ik minimumloon in echt totale vrije onafhankelijkheid met dingen die ik leuk vind zou verdienen. (en leuk kon wonen)
En wat zou je dan echt leuk lijken om te doen?
 
Wat is eigenlijk "totale vrije onafhankelijkheid" voor jou?

Ik denk dat werken voor een minimumloon flink tegen zou vallen. Het leven is toch een zoektocht naar een goed werkzaam compromis, als je al het geluk hebt dat er iets te kiezen valt.
 
Wat is eigenlijk "totale vrije onafhankelijkheid" voor jou?

Ik denk dat werken voor een minimumloon flink tegen zou vallen. Het leven is toch een zoektocht naar een goed werkzaam compromis, als je al het geluk hebt dat er iets te kiezen valt.
Klinkt idd allemaal heel mooi
"Als je werk hebt wat je leuk vind dan werk je geen dag in je leven." Ja leuk maar als het minimum loon is en je komt elke maand maar net rond (+ hebt geen geld voor leuke dingen) moet je misschien toch een andere hobby gaan zoeken. Die instelling zelf is zeker wel realistisch, maar als je er geen fuck mee verdient betwijfel ik het.
 
Ik zou het wel makkelijk kunnen verdienen als ik gewoon op kantoor ging zitten freelancen, dat denk ik trouwens wel. Maar ik zou waarschijnlijk gelukkiger zijn als ik minimumloon in echt totale vrije onafhankelijkheid met dingen die ik leuk vind zou verdienen. (en leuk kon wonen)
Dan gaat mjin vraag toch wel op, als het zo makkelijk is waar is het je dan niet allang gelukt?

Met een minmumloon is leuk kunnen wonen (en leven) geen optie.
 
Back
Naar boven