AndroidHealthClinic

Log van een kogelstoter

Bezoekers in dit topic

remco51092

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 jun 2008
Berichten
2.316
Waardering
17
Lengte
1m89
Massa
127kg
Hey DBB-gasten,

Ik heb vroeger toen ik nog jonger was een hele tijd gelogd, toen een tijdje opgehouden ermee. Ik ga het nu weer oppakken. Wie ben ik? Ik ben Remco, 22 jaar en ik kom uit Rotterdam. Ik beoefen Kogelstoten als sport, however lifting is een groot onderdeel van de trainingen en die trainingen zal ik hierop gaan loggen.

Mijn trainingsschema ziet er op dit moment zo uit:
Maandag: Benentraining + Sprinttraining
Dinsdag: Bovenlichaam + Werptraining
Woensdag: Benentraining
Donderdag: Bovenlichaam + werptraining
Vrijdag: Benentraining + strechting
zaterdag: Werptraining + bovenlichaam
Zondag: Rust

Pr's:
Squat:
220kg
Bench: 175kg
Deadlift: 230kg
Powerclean: 162,5kg
Pushpress behind the neck: 155kg

Voor de mensen geinteresseerd in video's ik zal ze gaan posten op mn youtube channel: http://www.youtube.com/user/bigremco51092/videos

Bij vragen, stel ze gerust :)

---------- Toegevoegd om 15:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:18 ----------


maandag 30 maart:
Powerclean:

120*3
125*3
130*2
135*2
140*1
145*1

Safety bar squats:
105*5
115*5
125*3
135*3
155*2
165*2(PR)

Zat nog meer in deze training, dus vrijdag zwaarder

Dinsdag 31 maart: Bench:
135*5
140*5
145*3
150*3
155*2(PR)
160*1(fail op tweede)

Behind the neck pushpress:
80*5
90*5
100*3
110*3
120*2
130*2

Bank was goed zwaar, neckpress had ik veel ruimte over. Zal poging doen mn video's te posten.

---------- Toegevoegd om 15:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:22 ----------

Een post met wat filmpjes van lifts:

150kg Behind the neck pushpress
150kg powerclean
145kg powerclean
165kg x2 safety bar squat
130kg x 2 behind the neck pushpress
155kgx2 bench press
160kg bench press
 
Laatst bewerkt:
In! Atleten zijn leuk om te volgen.
 
Hey remco, welkom terug... En uiteraard In
 
Sterke lifts, vooral die power clean!

Denk alleen wel dat je bench wat beter kan. Nog nooit een rib gebroken/gekneusd met dat stuiteren?
 
Sterke lifts, vooral die power clean! Denk alleen wel dat je bench wat beter kan. Nog nooit een rib gebroken/gekneusd met dat stuiteren?

Thanks man!

Ik weet dat dit voor een powerlifter er heel raar uitziet door het op zo een manier te doen. Echter is mijn hoofdsport geen liften, maar kogelstoten. Voor dit onderdeel is het specifieker om het met deze techniek te doen.

Ik heb gelukkig nooit iets eraan gehad hoor qua pijn, maar wel voor de zekerheid een mooie pussy pad erop :p
 
Ik heb dat nooit helemaal begrepen. Kun je uitleggen waarom dit beter zou zijn voor je kogel? Specifiek explosiviteit trainen op de kogel zelf lijkt me dan veel efficiënter (wat je ongetwijfeld ook wel zult doen). Ik zie niet hoe met zo'n techniek hard stuiteren op de bench je wat op gaat leveren, anders dan blessures. De excentrische fase zo overslaan als het ware levert toch geen meerwaarde op?
 
Ik heb dat nooit helemaal begrepen. Kun je uitleggen waarom dit beter zou zijn voor je kogel? Specifiek explosiviteit trainen op de kogel zelf lijkt me dan veel efficiënter (wat je ongetwijfeld ook wel zult doen). Ik zie niet hoe met zo'n techniek hard stuiteren op de bench je wat op gaat leveren, anders dan blessures. De excentrische fase zo overslaan als het ware levert toch geen meerwaarde op?

Waarom precies uit te leggen met wetenschappelijke artikelen gaat hier niet lukken. Echter zitten er in onze manier van trainen twee fases zegmaar. Een Krachtfase en een Bouwfase.
In de bouwfase is het bij ons van belang om te trainen a la bodybuild stijl. Dus langzame herhalingen en hoog in volume.
In de krachtfase gaat het volume volume sterk omlaag en veranderd de trainingsopzet. Hierbij draait het veel meer op snelle beweginingen en zoveel mogelijk gewicht. Zo zullen wij ook in ons wedstrijdseizoen soms periodes draaien met pussy squats ipv ATG. Onze deadlifts worden vervangen door alleen maar powercleans etc.

Uitleggen waarom bouncen, tsja lastig uit te leggen aan een niet kogelstoter hoe dit werkt qua beweging en vanaf waar je bij kogelstoten kracht met je borst/arm in de kogel gaat stoppen. Echter is dit iets dat bij elke kogelstoter gewoon gedaan word wereldwijd.
 
Wat ik begrijp van kogelstoten is dat je de kogel stoot vanaf je borst. Dus de explosiviteit wil je hebben vanaf het dode punt op je borst naar het moment van loslaten, toch?
Door die bounce sla je volgens mij het eerste deel van de dode ligging op je borst tot een aantal cm hierboven over en pak je hem pas goed op spanning als hij een aantal cm van je borst los is.

Of zie ik dit nu verkeerd?

Overigens niet om te aan te vallen of iets dergelijks hoor. Meer om begrip te krijgen voor je manier van trainen.
 
Wat ik begrijp van kogelstoten is dat je de kogel stoot vanaf je borst. Dus de explosiviteit wil je hebben vanaf het dode punt op je borst naar het moment van loslaten, toch? Door die bounce sla je volgens mij het eerste deel van de dode ligging op je borst tot een aantal cm hierboven over en pak je hem pas goed op spanning als hij een aantal cm van je borst los is. Of zie ik dit nu verkeerd? Overigens niet om te aan te vallen of iets dergelijks hoor. Meer om begrip te krijgen voor je manier van trainen.

I know dat het geen aanval is, maar het punt is dus waar de fout word gemaakt is dat de kogel vanaf de borst komt. De kogel word in de nek gehouden, echter het moment van stoten waarbij je lichaam frontaal naar de werpsector staat zit de kogel niet meer in je nek maar in een armhoek van ongeveer 90 graden op een bench manier(waar overschakeling van borst naar tricep zit). Hierdoor pak je bij je werpen het eerste stuk van in jullie ogen de stoot niet met je armen maar met de voorbeweging die plaatsvind tijdens de aanglij.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik hiermee bedoel?

De kogel zal nooit een dood moment hebben door de snelheid die je genereert met de techniek. Net zoals dat er dus geen excentrische beweging plaatsvind tijdens het stoten.

Ik weet dat het vaag klinkt voor de niet kogelstoters, maar het is ook iets dat heel lastig uit te leggen is aan een 'leek'.

---------- Toegevoegd om 19:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:51 ----------

ff als voorbeeld bench van wereldtoppers in kogelstoten:

https://www.youtube.com/watch?v=6zn6Zm6Tkic

https://www.youtube.com/watch?v=u-PArOGwwyQ
 
okay hier mijn 2 centen
het gaat er bij ons gewoon om, om met zoveel mogelijk vermogen (power) die concentrische fase te doen. Met bench haal je het meeste piekvermogen door je stretch reflex niet enkel uit je schouder te halen, maar ook je borst als springplank te gebruiken.

Zeker weten bestaat het wedstrijd onderdeel bankdrukken uit regeltjes. Daar voldoet onze (werpers/stuiter) bench niet aan. Maar bench is maar bijzaak. De stuiter bench komt het dichtste bij onze persoonlijke doelen. De techniek die wij gebruiken komt het dichtste bij onze sportuitvoering, vandaar deze aangepaste faaltechniek.
 
welcome back :)
 

Thanks man!

Zal trouwens wel ff in mn openingspost filmpje posten van mn PR indoor bij kogel :D
Helemaal vergeten die shit erin toe te voegen haha
 
De techniek die wij gebruiken komt het dichtste bij onze sportuitvoering, vandaar deze aangepaste faaltechniek.

en o.a. daarom hebben 9 vd 10 werpers schouder en polsklachten :D
 
en o.a. daarom hebben 9 vd 10 werpers schouder en polsklachten :D

Denk dat dat niet alleen daardoor komt, denk dat je dan ook in ogenschouw moet nemen de hoeveelheid trainingen waarbij je je polsen/schouders intensief belast?
Als je alleen al 3-4x in de week een techniek training heb en daarbij 3x per week ook bankdruk/nekstoot of iets dergelijks denk ik dat dat sowieso betekent dat deze zeer zwaar belast worden.

Ik ben het daarentegen zeker met je eens dat onze techniek blessure gevoeliger is, daarover valt niet te discussiëren

Trouwens hier een filmpje nog van mijn Indoor pr(heb outdoor verder)
https://www.youtube.com/watch?v=3Vo3aLSzCv4

---------- Toegevoegd om 18:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:08 ----------

2 april 2015:

Bench press:
5*125 paused
5*130
5*135
5*145(pr)
3*150


Incline dumbbell press:
5*45
5*50
2*55( daarna geen stabiliteit meer dus gestopt)

Video van de 5*145 Volgt vanavond
 
okay hier mijn 2 centen
het gaat er bij ons gewoon om, om met zoveel mogelijk vermogen (power) die concentrische fase te doen. Met bench haal je het meeste piekvermogen door je stretch reflex niet enkel uit je schouder te halen, maar ook je borst als springplank te gebruiken.

Zeker weten bestaat het wedstrijd onderdeel bankdrukken uit regeltjes. Daar voldoet onze (werpers/stuiter) bench niet aan. Maar bench is maar bijzaak. De stuiter bench komt het dichtste bij onze persoonlijke doelen. De techniek die wij gebruiken komt het dichtste bij onze sportuitvoering, vandaar deze aangepaste faaltechniek.

Is het dan niet nuttiger om voornamelijke submaximale gewichten voor speed reps te doen ipv zulke hoge percentages van 1rm? Dan genereer je een stuk meer power toch?
 
Is het dan niet nuttiger om voornamelijke submaximale gewichten voor speed reps te doen ipv zulke hoge percentages van 1rm? Dan genereer je een stuk meer power toch?

Daar zijn andere periode's voor in het seizoen
 
Ga je log ook zeker volgen! Doe ook een soort van kogelstoten.

Fing sterke powerclean en behind the neck press man.
 
Back
Naar boven