AndroidHealthClinic

lopen: basissnelheid verhogen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

zaterdag urban trail mechelen 10km gelopen, ging perfect. Geen kuitpijn, geen rugpijn. Wel niet alles gelopen, bij een urban trail zijn er vaak opstoppinkjes bij de ingang van een gebouw enzo, ook de trappen opgestapt in plaats van gelopen. De laatste 1.5km was de vriendin wat moe, en hebben we meer gestapt als gelopen, ik had het nog wel kunnen uitlopen persoonlijk. Dit alles in 1u35, ik had vooraf gehoopt op een tijd onder de 1u30, maar ik had niet verwacht dat er zoveel mini opstoppingen zouden zijn, en ook gehoopt dat we samen zouden kunnen uitlopen. Dus normaal was dit me wel gelukt.
Mooi resultaat! Leuk dat jullie dit samen doen.

Goed om te lezen dat je nergens last van hebt, blessurevrij blijven helpt bij het maken van progressie. Het lagere tempo en mindere conditie van je vriendin zorgt wellicht dat jij niet te hard van stapel loopt.

In het weekend de laatste van de stap 4x 8 minuten rennen@9 km/u, 2 wandelen@6 km/u gedaan met max 136 bpm ademend door de neus; volgende keer 3x12/3
uitleg in de eerste link in deze post:
In jouw geval zou ik, net als in bijna ieder ander geval, beginnen met opbouwen dat je een uur kan lopen zonder pijntjes of gedoe.

Daarna pas zou ik me zorgen gaan maken over de snelheid. Dit heeft twee redenen. Ten eerste wil je eerst voldoende conditie hebben, ten tweede wil je je lichaam (botten, spieren, pezen) voldoende langzaam aan de belasting van het hardlopen laten wennen.

Overigens doe je er goed aan te zorgen dat je bij 1m73, maximaal ongeveer 80 kilo (gewicht -/- 100 + 10% van gewicht) weegt om je lichaam een plezier te doen.


Terug naar dat opbouwen van een uur lopen, dat kan je op verschillende manieren doen.
  • Of je doet een programma dat je met rennen/wandelen naar 1 uur brengt, b.v. onderstaande.
    https://breakingmuscle.com/fitness/...becoming-a-runner-later-in-life-and-or-safely Dit is uitstekend op een hardloopband te doen, zeker als deze de instelling heeft dat je met een druk op de knop tussen twee tempo's kan wisselen. De loopband zet je op een helling van 1.0%, dit is, dacht ik, de manier om het min of meer vergelijkbaar te maken met buiten. Dit artikel geeft ook vervolgstappen voor als je dat uur kan rennen, maar die zijn als je het wilt houden bij 5 km niet één op één van toepassing op jouw situatie.
  • Of je gaat 3x p.w. hardlopen waarbij je je focust op de tijd dat je bezig bent, in een tempo dat je nog kan praten. Je doet dit twee keer per week minstens een half uur en en de derde keer begin je met een half uur en je plakt er iedere maximaal 10% bij. Uiteindelijk is je lange loop ongeveer even lang als de andere twee bij elkaar. Tijdens de korte sessie moet je nog net kunnen praten, tijdens de lange sessie moet je nog gewoon kunnen praten.
  • Of je zou eens op de site van Mike Prevost kunnen kijken
    http://mikeprevost.com/run-program-design-book/

Over het algemeen heb je veel minder tempo-, en/of intervaltraining nodig als je geen basis hebt. Het boek van Prevost zegt dat t/m 30 mijl per week meer afstand lopen zorgt voor een grote conditieverbetering. Ook geeft het boek van Prevost plannen om naar een wedstrijd- of testdag toe te werken over verschillende maanden.

Zelf volg ik nu het rennen/wandelen programma om weer rustig in het hardlopen te komen, ik wissel 10 km/u rennen af met 6 km/u wandelen.

Er is geen reden om in jouw situatie sneller te gaan rennen dan je doelsnelheid (10 km/u) en zelfs daar zou ik terughoudend mee zijn.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik jong was is bij mij de ziekte (of afwijking) "Leg Calve Pertes" vastgesteld. Ik ben gestopt met voetballen omdat ik vaak last had van mijn heup. De laatste keer dat ik was gaan mini-voetballen met het werk heb ik 2 dagen serieus afgezien, de dag erna kon ik zelfs bijna niet meer wandelen, toen dacht ik echt dat ik het volledig om zeep had gedaan. Met lopen had ik tot nu toe geen last. Na afloop van de trail begon mijn heup/lies wel wat te trekken, vergelijkbaar met de pijn die ik daar af en toe voelde. Maar de dag erna had ik er vrijwel geen last meer van. Ik hoop wel dat dit gewenning is. De vriendin wil de antwerp 10 miles gaan meedoen, maar ik wil toch eerst wel weten dat ik 10 en meer km aankan zonder heuppijn als ik het stilletjesaan opbouw.
 
Vandaag echo/cardio laten nemen van mijn hart, was nog nooit gebeurd dus mocht wel eens. alles perfect in orde buiten dat ik een paar kilotjes kwijt mag.

Daarna lactaattestje op de loopband. opwarming en dan 1.5km per uur erbij elke 3 minuten. Na net geen 30 minuten gestopt op hartslag 197 en 11.2mmol. conclusie, eigenlijk zit mn hartslag te hoog van zodra ik aan het joggen ben. Zelfs bij een tempo van 6.5 per uur zit ik er al lichtjes boven. Hij raad aan om tussendoor ook te fietsen op lagere hartslag om de conditieopbouw te stimuleren.

ik ga dus 1 a 2 rollen trainingen in mn week steken en echt op heel lage hartslag trainen. Verder 2 a 3 keer per week blijven lopen zo traag mogelijk zodanig dat ik er niet te ver boven zit. Dit braaf 4 maanden volhouden en dan zien waar ik sta
 
Vandaag echo/cardio laten nemen van mijn hart, was nog nooit gebeurd dus mocht wel eens. alles perfect in orde buiten dat ik een paar kilotjes kwijt mag.

Daarna lactaattestje op de loopband. opwarming en dan 1.5km per uur erbij elke 3 minuten. Na net geen 30 minuten gestopt op hartslag 197 en 11.2mmol. conclusie, eigenlijk zit mn hartslag te hoog van zodra ik aan het joggen ben. Zelfs bij een tempo van 6.5 per uur zit ik er al lichtjes boven. Hij raad aan om tussendoor ook te fietsen op lagere hartslag om de conditieopbouw te stimuleren.

ik ga dus 1 a 2 rollen trainingen in mn week steken en echt op heel lage hartslag trainen. Verder 2 a 3 keer per week blijven lopen zo traag mogelijk zodanig dat ik er niet te ver boven zit. Dit braaf 4 maanden volhouden en dan zien waar ik sta
Goed om te zien dat je hart en dit topic schoon zijn!

Dus eigenlijk zit je met wandelen al op de juiste hartslag?

Ben benieuwd hoe het je de komende maanden vergaat. Kan afvallen ook niet helpen met het verlagen van de hartslag?

En succes aan je vriendin met de 10 EM in Antwerpen, ik suggereer voor haar natuurlijk het Andrew Read schema.
 
haha, ik had er bewust niet op gereageerd, toch een straatje zonder einde...

met wandelen aan een deftig tempo, wat al kort tegen de 6km/u ligt zit ik rond de 120 hartslag denk ik. maar als ik 6 per uur probeer te joggen zit ik al op 160. De extra lichaamsbewegingen wellicht.

afvallen kan een gunstig effect hebben misschien, maar hij vernoemde het voornamelijk om de gewrichten te sparen. Maar ik wil sowieso wel wat kilootjes kwijt ook samen met conditieopbouw.

het plan om mee te lopen is nog niet afgevoerd hoor. Ik mocht blijven lopen, hij raadde zelfs aan om minstens 2x per week te blijven lopen. Hij stelde vooral ondersteunende training op de fiets voor. Hij raadde me ook aan om 3 maanden geduld te hebben voor resultaten te verwachten, maar eenmaal ik vertrokken ben kan het heel snel gaan. Ik ga begin maart dus eens herevalueren of het gunstig is om mee te lopen.
 
het plan om de 10 miles te lopen is nu wel definitief afgevoerd, ik wilde het enkel proberen om mijn vriendin te steunen en we zijn afgelopen vrijdag uit elkaar gegaan dus. Ik twijfel zelfs op ik op mn eentje de motivatie heb om te blijven lopen...

Momenteel heb ik zelfs de indruk dat, zoals zo vaak in het verleden, mijn conditie achteruit gaat in plaats van vooruit. Elke training die ik nu doe ligt mn hartslag hoger en tempo lager.
 
het plan om de 10 miles te lopen is nu wel definitief afgevoerd, ik wilde het enkel proberen om mijn vriendin te steunen en we zijn afgelopen vrijdag uit elkaar gegaan dus. Ik twijfel zelfs op ik op mn eentje de motivatie heb om te blijven lopen...

Momenteel heb ik zelfs de indruk dat, zoals zo vaak in het verleden, mijn conditie achteruit gaat in plaats van vooruit. Elke training die ik nu doe ligt mn hartslag hoger en tempo lager.
Heej,

Laat ik je nu nog ff niet lastig vallen met tips, maar sterkte, een fijne jaarwisseling en alle goeds voor het nieuwe jaar te wensen!
 
het plan om de 10 miles te lopen is nu wel definitief afgevoerd, ik wilde het enkel proberen om mijn vriendin te steunen en we zijn afgelopen vrijdag uit elkaar gegaan dus. Ik twijfel zelfs op ik op mn eentje de motivatie heb om te blijven lopen...

Momenteel heb ik zelfs de indruk dat, zoals zo vaak in het verleden, mijn conditie achteruit gaat in plaats van vooruit. Elke training die ik nu doe ligt mn hartslag hoger en tempo lager.

Gewoon blijven lopen. Elk rondje is anders.
 
het plan om de 10 miles te lopen is nu wel definitief afgevoerd, ik wilde het enkel proberen om mijn vriendin te steunen en we zijn afgelopen vrijdag uit elkaar gegaan dus. Ik twijfel zelfs op ik op mn eentje de motivatie heb om te blijven lopen...

Momenteel heb ik zelfs de indruk dat, zoals zo vaak in het verleden, mijn conditie achteruit gaat in plaats van vooruit. Elke training die ik nu doe ligt mn hartslag hoger en tempo lager.
Heej Spectr,

We zitten nu al een paar weken in het nieuwe jaar, hoe'st met lopen en trainen, hoe'st met de conditie en zin/motivatie?

Zet 'm op!
 
hey,

ik heb in het nieuwe jaar een paar x buiten gaan lopen, inmiddels ben ik terug naar de fitness aan het gaan, loopband en step/fietsen er tussendoor. Naar de fitness sleuren is eigenlijk een beter woord want het gaat momenteel echt niet goed met me.
sinds een week zit ik zwaarder in de put over onze breuk dan toen het pas gebeurd was, mijn brein draait overuren en ik kan aan niets anders meer denken. Slapen lukt me gelukkig nog vrij goed maar mijn eetlust is volledig weg, ik moet alles binnen wringen tot het er bijna uitkomt. Ben op 3 weken 8kg kwijt. Ik probeer mijn dagelijkse routine te behouden alhoewel ik nergens zin in heb.

Op advies van een collega die ook eens een depressie heeft gehad na een relatiebreuk, en bij mij een (beginnende) depressie ziet ga ik vanavond naar de dokter.
 
hey,

ik heb in het nieuwe jaar een paar x buiten gaan lopen, inmiddels ben ik terug naar de fitness aan het gaan, loopband en step/fietsen er tussendoor. Naar de fitness sleuren is eigenlijk een beter woord want het gaat momenteel echt niet goed met me.
sinds een week zit ik zwaarder in de put over onze breuk dan toen het pas gebeurd was, mijn brein draait overuren en ik kan aan niets anders meer denken. Slapen lukt me gelukkig nog vrij goed maar mijn eetlust is volledig weg, ik moet alles binnen wringen tot het er bijna uitkomt. Ben op 3 weken 8kg kwijt. Ik probeer mijn dagelijkse routine te behouden alhoewel ik nergens zin in heb.

Op advies van een collega die ook eens een depressie heeft gehad na een relatiebreuk, en bij mij een (beginnende) depressie ziet ga ik vanavond naar de dokter.
Heej,

Sterkte man, da's heftig!

Fijn om zo'n collega te hebben die dat wil signaleren.

Ik hoop dat je met sporten je zinnen wat kan verzetten.

Van depressies heb ik weinig verstand, wel schijnt daglicht het gemoed positief te beïnvloeden, dus misschien heb je daar wat aan, nu of later.

Succes vanavond!
 
ik heb er ook geen verstand van, negatief denken of zelfs zenuwen hebben was iets dat ik niet kende in mn leven tot een maand geleden.
Ook op het werk zijn veranderingen gebeurd waar ik me slecht over voel, het is wellicht ook een combi van al die factoren. Het gaat me niet zozeer meer om de breuk zelf denk ik, ik kijk nu terug op mijn leven en ik voel me zo waardeloos in alles dat ik al gedaan heb.

we zijn uit elkaar en ik weet dat het nooit meer goed komt daar heb ik vrede mee, maar ik stel me nu maar voor dat er iemand anders is dat er wel in slaagt om haar gelukkig te maken terwijl dat mijn doel moest zijn in onze relatie en ik daar niet in geslaagd ben. En omdat we uit elkaar zijn zou het niet mogen uitmaken dat ze iemand anders heeft, maar dat doet het wel. Ik denk dat het dus meer om mezelf gaat als om iets anders op dit moment.
 
kleine update, volgens de dokter ben ik nog niet in het stadium depressie omdat ik nog wel genoeg kan slapen. Op zich is die 8kg (inmiddels 8.5, ze vliegen eraf alsof het niets is) geen probleem zei ze, waarmee ze bedoelde dat ik die wel kon missen, maar het tempo waarop is toch wel wat verontrustend. Ik heb wel een soort anti-depressiva gekregen, niet het soort dat verslavend is en pas na 2-3 weken werkt, maar iets dat zou moeten helpen met het piekeren.

Ik dacht oorspronkelijk dat ik gewoon iemand nieuw moest leren kennen en dat ik dan al deze miserie direct zou vergeten zijn. Vorige keer werkte dit voor me maar toen voelde ik me gewoon een klein beetje slecht, bijlange niet zoals nu. Er zijn momenteel 3 meisjes die willen afspreken maar ik ben niet zeker of ik het nu al moet doen, ik ga volgens mij niet kunnen verbergen dat ik niet goed in mn vel zit, en zeker 1tje ervan zou onder andere omstandigheden zeker kans maken. Ik wil het niet verprutsen puur door het feit dat ik me niet goed in mn vel voel. Langs de andere kant als het wel meevalt ben ik misschien terug vertrokken
 
kleine update, volgens de dokter ben ik nog niet in het stadium depressie omdat ik nog wel genoeg kan slapen. Op zich is die 8kg (inmiddels 8.5, ze vliegen eraf alsof het niets is) geen probleem zei ze, waarmee ze bedoelde dat ik die wel kon missen, maar het tempo waarop is toch wel wat verontrustend. Ik heb wel een soort anti-depressiva gekregen, niet het soort dat verslavend is en pas na 2-3 weken werkt, maar iets dat zou moeten helpen met het piekeren.

Ik dacht oorspronkelijk dat ik gewoon iemand nieuw moest leren kennen en dat ik dan al deze miserie direct zou vergeten zijn. Vorige keer werkte dit voor me maar toen voelde ik me gewoon een klein beetje slecht, bijlange niet zoals nu. Er zijn momenteel 3 meisjes die willen afspreken maar ik ben niet zeker of ik het nu al moet doen, ik ga volgens mij niet kunnen verbergen dat ik niet goed in mn vel zit, en zeker 1tje ervan zou onder andere omstandigheden zeker kans maken. Ik wil het niet verprutsen puur door het feit dat ik me niet goed in mn vel voel. Langs de andere kant als het wel meevalt ben ik misschien terug vertrokken

Geef jezelf wat tijd om alles te verwerken en leer om zelfstandig te leven. Van de ene relatie naar de andere omdat je je slecht voelt is ook geen oplossing.

Je kan ondertussen nog steeds wat tinderdates doen. Belangrijk dat zowel jij als je date dan weten dat het vrijblijvend is.
 
op 1tje na zouden het tinderdates zijn ja, en een afspraakje is altijd vrijblijvend he, tinder of niet.
Ik wil gewoon niet die persoon op date zijn waarvan je merkt dat die nog niet over zijn ex heen is, ik heb al eens langs de andere kant van de tafel gezeten van zo iemand, en onder andere omstandigheden had dat misschien iets kunnen worden, maar dat is gewoon een grote afknapper.

en an sich denk ik wel dat ik over de breuk zelf zo goed als heen ben, die breuk heeft gewoon andere dingen extra blootgelegd in mn leven waar ik al geruime tijd niet echt gelukkig om was, en ben nu zowat over alles aan het piekeren
 
op 1tje na zouden het tinderdates zijn ja, en een afspraakje is altijd vrijblijvend he, tinder of niet.

Ik druk me verkeerd uit... Als je geen relatie zoekt maar een one night stand, dan is het belangrijk dat je date dat ook weet :P
 
ik denk niet dat een one night stand mij helpt op dit moment, integendeel, daar ga ik dus niet voor gaan.
 
ik denk niet dat een one night stand mij helpt op dit moment, integendeel, daar ga ik dus niet voor gaan.

Nou niet te beta zijn... Gun jezelf tijd om je verdriet te verwerken. Denk echt dat je er goed aan doet om zelfstandig te leren leven (dus niet meteen naar een andere relatie) en als je binnen een paar weekjes/maandjes een paar one night stands zou kunnen versieren, why not?
 
zelfstandig leven deed ik al hoor, het was eigenlijk mn eerste echte relatie. De eerste keer dat ik echt iemand graag zag. Dat maakt het niet makkelijker uiteraard. Het probleem is dat de laatste dagen het niet afsleet, maar vooral erger werd, vandaar even naar de dokter.
 
inmiddels voel ik me al wel wat beter, ik denk door een combi van tijd en de pillen die ik moet nemen. Ik denk er af en toe nog wel aan (uiteraard) maar niet meer met dezelfde wanhoop/droefheid als vorige week, toen het echt wel zijn hoogtepunt had bereikt.
Ik ben gisteren eens gaan speeddaten om mijn zinnen te verzetten, en ik merkte daar wel dat tijdens het gesprek, bepaalde triggerwoordjes mijn gedachten nog altijd deden afdwalen naar mn ex. Dus erover ben ik niet, maar ik voel me wel al beter.

ik heb ook een loopvriendinnetje gevonden, waar ik momenteel 1 a 2x per week mee ga lopen, zo is het weer wat handiger vol te houden. Helaas is dit wel iemand dat ooit al de 10 miles en zelfs een halve marathon heeft gelopen (en nu terugkomt uit blessure), en ligt haar tempo hoger als het mijne, en binnen de korste keren nog een pak hoger denk ik dan.
 
Back
Naar boven