XXL Nutrition

Lossen gewichten.....? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

patrick25

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
12 feb 2003
Berichten
12
Waardering
0
Wat is het verschil tussen losse gewichten en toestellen?
 
toestellen is meer voor te isoleren, voor de afwerking.

losse gewichten gebreuk je voor krachtraining en voor een basis te leggen
 
niet echt, zou je in principe ook kunnen doen met machines.


het is eigenlijk heel simpel :

een vrij gewicht. de naam zegt het zelf al. het feit dat je een vrij gewicht gebruikt laat een driedimensionale beweging toe. daarmee bedoel ik dus dat je niet beperkt bent qua beweging. vrije gewichten laten toe dat het gewicht niet alleen naar boven/beneden gaat, maar ook links/rechts, en voor/achter. daarmee werk je niet alleen de doelspieren, maar ook tal van stabilisatoren.

Vrije gewichten laten een natuurlijke bewegingsbaan toe.


machines ? simpel, ze DWINGEN je in een bepaalde bewegingsbaan, die niet noodzakelijk (bijna nooit) de jouwe is. verder laat de machine geen driedimensionale beweging toe. 't is OF boven/beneden, OF voor/achter, OF links/rechts. maar niet tesamen. daardoor schakel je de meeste stabilisatoren uit. en als de beweging je echt in een te onnatuurlijke bewegingsbaan dwingt, kan het zelfs gebeuren dat je je doelspier(en) niet deftig werkt.
 
Toestellen niet aan beginnen dus?
 
heb ik niet gezegd, maar je hebt ze in principe niet nodig, tenzij je een zwaar ongeval hebt gehad en je echt niet anders kan....

maar over't algemeen heb je wel genoeg met vrije gewichten, zeker als je nog gewoon massa wilt
 
Toestellen zijn voor beginners of mensen met blessures. Gebruik ze soms als afwisseling.
 
Idd wat spike zegt is met losse gewichten veel beter! Het zelf moeten stabilizeren is natuurlijk veel beter, plus dat ikzelf de belasting ook veel directer vind, geen last van een touwmechanisme ofzo wat tussen jou en de gewichten hangt..
 
ik gebruik zelf voor de meeste oefeningen nog gewoon toestellen en vind dat ik nog best goed vooruit ga...
maar ja, ik ben dan ook niet een 'echte' bodybuilder.. :p

tis maar wat jou zelf 't beste ligt...
 
Ik heb wel een zwakke rug, dus ik zou beter af zijn met het trainen op toestellen? Kan ik wel goede resultaten behalen met alleen trainen op toestellen? wie heeft hier ervaring mee...?
 
Originally posted by patrick25
Ik heb wel een zwakke rug, dus ik zou beter af zijn met het trainen op toestellen? Kan ik wel goede resultaten behalen met alleen trainen op toestellen? wie heeft hier ervaring mee...?

net niet. een zwakke rug moet je net versterken, en dat doe je door vrije oefeningen te doen! dat is trouwens wat ze in de betere revalidatiecentra doen.
 
train het liesft met vrije gewichten...ook al zijn sommige apparaten wel erg lekker. Vind hammer strength echt super trainen !
 
Back
Naar boven