Fitness Seller

Lovehandles wegwerken - zijn mijn schema's goed?

Bezoekers in dit topic

Roel Haesen

Novice
Lid geworden
2 feb 2016
Berichten
7
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
85kg
Vetpercentage
16%
Ik train al jaren en ben ook al lang met voeding bezig. Heb sinds een paar weken een coach die elke week een bodyscan maakt en me adviseert. Zijn advies:
- 50% KH – 40% EW – 10% VT
- veel sla en rauwkost eten
- ongeveer 6x 40gr eiwitten per dag

Volgens mijn coach ben ik goed aan het gaan, maar ik merk ofwel weinig of zelfs geen vooruitgang in het vet van lovehandles en thv. borst. Dit kan tussen mijn oren zitten, ofwel gaat dit gewoon super langzaam.

Mijn gegevens:
- Behoefte met onderhoud = ongeveer 2500kcal
- Leeftijd = 21
- Gewicht = 85kg (waarvan 75kg spiermassa)
- Vetpercentage = 16% | DOEL = 10%
- Activiteit = ik studeer sport, dus ben buiten fitness bijna dagelijks met sport bezig.
- Hf cardio = 120 – 160 /min.

Mijn doel:
Ik wil heel graag mijn lovehandles eerst en vooral wegwerken, en op deze manier gaat het redelijk langzaam. Moet ik gewoon geduld hebben of kan ik bepaalde zaken anders doen? Ik ben graag met voeding bezig, het is een plezier om me aan schema’s te houden, maar ik heb vaak de angst dat ik dingen verkeerd doe.
Tips, feedback?

TRAININGSSCHEMA:
Maandag:
Rug (5 oef.) – Biceps (2 oef.) – Bovenste buikspieren (reeks oef.)

Dinsdag:
Benen (4 oef.) – Schouders (2 oef.) – Onderste buikspieren (reeks oef.) – 30 min. Cardio

Woensdag:
Borst (6 oef.) – Triceps (2 oef.) – Schuine buikspieren (reeks oef.)

Donderdag:
Benen (4 oef.) – Schouders (2 oef.) – Onderste buikspieren (reeks oef.) – 30 min. Cardio

Vrijdag:
Rug (5 oef.) – Biceps (2 oef.) – Bovenste buikspieren (reeks oef.)

Zaterdag:
Borst (6 oef.) – Triceps (2 oef.) – Schuine buikspieren (reeks oef.)

Zondag:
Rust of 30 min. cardio


VOEDINGSSCHEMA:

7u15:
- 100gr havermout of brinta met scheutje slimpie (zoetmiddel)

- 250gr magere kwark met scheutje slimpie

12u00:
- 180gr tonijn (anderhalf blikje) meestal in eigen nat
- bak sla met rauwe wortel
- 2 sneden volkoren of bruin brood
- eetlepel olijfolie

14u00:
shake (35gr eiwitten)

16u00:
50gr havermout of brinta met scheutje slimpie
OF
2 sneden volkoren of bruin brood met calvé pindakaas

17u00:
SOMS 1 appelsien en een halve honingmeloen

18u00:
- 150gr kip
- 2 a 3 sneden volkorenbrood
- bak sla, rauwe wortel en courgette of andere groenten
OF
- 150gr kip
- 70gr zilvervliesrijst
- 150gr wokgroenten
OF
- wat de pot schaft à ENKEL als het gezond is

19u00 (tijdens training):
- BCAA’s

20u00: (na training) / ook op niet-trainingsdagen
- shake (35gr)

22u00:
- bak sla met rauwe wortel en eetlepel olijolie

22u20:
- 250gr magere kwark met 1 appel

--> Per dag drink ik ongeveer 2-3 liter water, drink nooit frisdrank.
--> Probeer elke dag visolie- en multivitaminesupplement in te nemen.
 
- ongeveer 6x 40gr eiwitten per dag bedoel je hier mee 240gr eiwit?

Post je macro's is in grammen, nu geen zin om te rekenen
 
Opzich niks mis mee. Zou alleen je buikspieren niet elke dag gaan trainen. Die hebben ook rust nodig, net als je andere spieren. Gewoon 1/2 x per week is voldoende. Probeer es wat twists toe te voegen af en toe. Is speciaal voor de "lovehandles" weg te werken.
 
Mijn macro's:
- 312gr KH
- 250gr EW
- 30gr VT

Alvast bedankt voor de tips ;) zal wat specifieke oefeningen toevoegen voor de lovehandles.
 
Lovehandles begonnen bij mij pas te verdwijnen vanaf 12%, ben er nu nog niet, hoop dat ze helemaal weg zijn in de zomer op 10%. Gewoon lekker blijven doorgaan dus. Verder ziet het er goed uit.


Heb zelf geen ervaring met zo weinig vetten. Maar heb wel meer mensen gezien die laag met vetten zitten.


Wat al verteld was over de buikspieren, behandel ze als de rest. Voeg 1 dag rust tussen de buikspieren. Dan hebben ze meer tijd om te herstellen en groeien. Hier doe ik bijvoorbeeld buikspieren op ma-wo-vr.
 
Je hebt een duidelijk plan en klinkt ook erg gemotiveerd. Toch zou ik een aantal dingen aanpassen.
-Vetten flink verhogen en eiwitten en eventueel carbs verlagen. Vetten heb je gewoon nodig voor je hormoonhuishouding en andere processen in je lichaam, richt je op 1 gram per kg lichaamsgewicht. Verder is 240 gram eiwitten nergens voor nodig, 2 gram per kg lichaamsgewicht is ruim voldoende.

-Verder is je trainingsschema flink uit balans, 4 oefeningen benen tegen 5 rug en zelfs 6 borst. Ook zou ik niet je schouders trainen op de dag voor borst, aangezien je schouders ook gewoon meewerken bij al je presses. Ik zou je bij 6 keer per week trainen een Push/Pull/Legs aanraden.

Succes!
 
Opzich niks mis mee. Zou alleen je buikspieren niet elke dag gaan trainen. Die hebben ook rust nodig, net als je andere spieren. Gewoon 1/2 x per week is voldoende. Probeer es wat twists toe te voegen af en toe. Is speciaal voor de "lovehandles" weg te werken.
Hoe ga je daarmee de lovehandles weg werken?
 
Volledig eens met bovenstaande.

Tevens vind ik 30G vet voor dit schema wel wat weinig: 2 eetlepels olijfolie, pindakaas. En waar eet je je havermout mee?

Je onderhoud vind ik ook erg laag.
 
Persoonlijk zou ik in de cut niet zo hoog in KH gaan. Eiwitten lijken me prima en vet kan eventueel iets omhoog. Echter is jouw inspanningsactiviteit vele malen hoger dan die van mij ;)

Plaatselijk kun je bijna geen vet verbranden. Gewoon lekker doorcutten, dan verdwijnt het vanzelf. Same story here..Je krijgt iedere week een bodyscan? Hoeveel is je vet% verlaagd t.o.v. de periode voor dat je begon?
Hierdoor heb je een goed inzicht "hoe snel" het nou gaat.. aan de hand hiervan kun je er actie op ondernemen in je voedingsschema. Dit is misschien wel het belangrijkste om goed bij te houden. Je krijgt iedere week resultaten van je lichaam.. een beter punt kun je niet aanhouden denk ik.


Verder vindt ik je trainingsschema wat vreemd... 4 oefeningen schouders tegen 12 borst oefeningen p.w.?? Probeer je lichaam wel in proportie te houden.
 
fats way to low, die opschroeven. Mensen denken te slecht over vetten... terwijl ze net zo belangrijk zijn als eiwitten.
 
Alvast super bedankt voor de tips ;) heb ik zeker wat aan.
Zelf had ik liever ook de vetten meteen al wat hoger gezet (1gr per kg LG) en de eiwitten wat lager. De reden waarom ik dat niet deed, was omdatijn coach adviseerde om max 10% vetten binnen te krijgen. Wat zijn de goede macroverhoudingen bij het cutten?

De resultaten van de wekelijkse scan resulteren in een vooruitgang van 18% naar 16% in een paar weken tijd. Toch blijf ik altijd sceptisch tov zulke metingen aangezien deze enkel met een weegschaal worden uitgevoerd. Ook heeft mijn coach de settings van de weegschaal sinds vorige week veranderd van normale gebouwd naar atletisch gebouwd, dan liggen de scanresultaten blijkbaar meteen anders, want mijn vetpercentage resulteerde nu ineens in 12% en vorige week met de oude sertings in 16%. Dus volgens mij is dit niet zo een goede scanmethode.

Het aanpassen van mijn trainingsschema, is het goed als ik het aantal oefeningen van de grote spiergroepen pp 4 houdt en het aantal oefeningen van de kleine op 2?
 
2gr eiwit per lichaams gewicht, 1gr vet per lichaams gewicht, de rest opvullen met carbs. Wil je wat lager in carbs zitten, je eiwitten en vetten omhoog gooien dan. Als jou instructeur door blijft roepen dat je maar 30gr vet in moet nemen heeftie zn diploma bij een pakje boter gekregen :P

Dik word je niet van te veel vetten, dik word je van boven je dagelijks onderhoud eten.
 
Een weegschaal is niet betrouwbaar. Ik verstond iets heel anders met "bodyscan".. my bad. Probeer huidplooimeting aan te houden

@Radko

Je bent wel erg "boekjes gericht". Dit zijn normaal gesproken de goede verhoudingen inderdaad. Maar of TS nou 2 gr eiwit en 2,5 gr eiwit eet maakt echt niets uit. Vetten zijn belangrijk maar er bestaan meerdere mogelijkheden.
Zelf cut ik op 60% Eiwit - 20% KH - 20% vet. Eet 800 kcal onder me onderhoud, maar ik weet dat dit voor mij werkt.

METEN=WETEN
 
Een weegschaal is niet betrouwbaar. Ik verstond iets heel anders met "bodyscan".. my bad. Probeer huidplooimeting aan te houden

@Radko

Je bent wel erg "boekjes gericht". Dit zijn normaal gesproken de goede verhoudingen inderdaad. Maar of TS nou 2 gr eiwit en 2,5 gr eiwit eet maakt echt niets uit. Vetten zijn belangrijk maar er bestaan meerdere mogelijkheden.
Zelf cut ik op 60% Eiwit - 20% KH - 20% vet. Eet 800 kcal onder me onderhoud, maar ik weet dat dit voor mij werkt.

METEN=WETEN
Om je te corrigeren het is ratko haha :P Nee ff serieus, ik snap je helemaal. En misschien reageerde ik niet goed, maar het gaat er mij meer om dat veel mensen willen afvallen en daardoor de vetten drastisch verlagen. Mensen moeten weten dat je niet afvalt door je vetten te verlagen, maar door onder je kcal te eten.

Vetten zijn belangrijk voor de opbouw van prostaglandine en testosteron, en daarbij hebben ze een anti katabole werking.

Nou snap ik dat als je iets lager in je vetten zit het natuurlijk niet erg is. Maar TS weegt 85, en eet 30gr vet. Is dat niet te laag..? Of praat ik nu nog steeds te veel volgens de boekjes :)

Al met al begrijp ik je wel dat METEN = WETEN.

correct me if i'm wrong
 
Je hebt trouwens geen 75 kg spiermassa en waarschijnlijk ook geen 16% vp. Hoe is dat gemeten? Die twee cijfers zijn op een gewicht van 85 kg namelijk niet te combineren.
 
Heb ook vaker gelezen dat je beter je vetten wat hoger kunt nemen in de cut en je koolhydraten wat lager. Ik zal proberen 2-2,5gr per kg LG eiwitten en 1gr per kg LG vetten.

De gegevens komen vanuit mijn scans. Er staat 75kg spiermassa en laatst gemeten scan gaf ineens 12% vetpercentage aan, maar dit kan nooit kloppen.
Zal huidploometing laten doen door de coach:
 
Om je te corrigeren het is ratko haha :P Nee ff serieus, ik snap je helemaal. En misschien reageerde ik niet goed, maar het gaat er mij meer om dat veel mensen willen afvallen en daardoor de vetten drastisch verlagen. Mensen moeten weten dat je niet afvalt door je vetten te verlagen, maar door onder je kcal te eten.

Vetten zijn belangrijk voor de opbouw van prostaglandine en testosteron, en daarbij hebben ze een anti katabole werking.

Nou snap ik dat als je iets lager in je vetten zit het natuurlijk niet erg is. Maar TS weegt 85, en eet 30gr vet. Is dat niet te laag..? Of praat ik nu nog steeds te veel volgens de boekjes :)

Al met al begrijp ik je wel dat METEN = WETEN.

correct me if i'm wrong

Sorry RaTko ;)

Je hebt gelijk, goede vetten zijn zeker belangrijk. 30 gr is mijn inziens ook wat weinig.

Ik merk toch dat ik het meeste rendement haal door mij KH te verlagen en mijn eiwitten flink op te schroeven..ik zit misschien wel op 3 g/pk. Niet omdat ik het nodig heb maar puur om mijn schema op te vullen. Ik eet liever 3 gr eiwitten p/k dan dat ik dit moet aanvullen met KH om maar aan de "standaard" macro's te komen voor het cutten. Afijn, je snapt vast wat ik probeer te zeggen.

Heb nog wel een kleine aanvullen:
Naar mijn weten kun je tijdens de cut met een vp boven de +/- 12-14% ook iets lager in vetten gaan om eerder je vetreserve's aan te spreken, correct me if i'm wrong? Wat zou hierbij de minimale ondergrens zijn voor 85 kg?
 
Sorry RaTko ;)

Je hebt gelijk, goede vetten zijn zeker belangrijk. 30 gr is mijn inziens ook wat weinig.

Ik merk toch dat ik het meeste rendement haal door mij KH te verlagen en mijn eiwitten flink op te schroeven..ik zit misschien wel op 3 g/pk. Niet omdat ik het nodig heb maar puur om mijn schema op te vullen. Ik eet liever 3 gr eiwitten p/k dan dat ik dit moet aanvullen met KH om maar aan de "standaard" macro's te komen voor het cutten. Afijn, je snapt vast wat ik probeer te zeggen.

Heb nog wel een kleine aanvullen:
Naar mijn weten kun je tijdens de cut met een vp boven de +/- 12-14% ook iets lager in vetten gaan om eerder je vetreserve's aan te spreken, correct me if i'm wrong? Wat zou hierbij de minimale ondergrens zijn voor 85 kg?
Okee dat kan dan haha, natuurlijk reageert elk lichaam anders op de macros. Uit mijn ervaring, en idd wat uit de 'boekjes' gelezen te hebben heb ik misschien iets TE gereageerd betreft de vetten :) Als jij idd beter werk op low carb en high prot, moet je gewoon dat schema aan houden. Zelfde geld voor TS. Wel zijn we het gelukkig samen eens dat de vetten te laag zijn, 30g. :D

Wat dat laatste betreft, ik heb volgens mij ergens op dit forum gelezen dat mensen hun carbs drastisch verlagen, hun vetten normaal houden en eiwitten omhoog gooien. Zo dat wanneer de carbs op zijn, idd de vetreserve's aangesproken worden. Maar ik weet niet of je dan ook je vetten moet verlagen. Misschien dat iemand anders hierop kan reageren..?
 
Back
Naar boven