MuscleMeat

Low pulley cable crossover > high pulley cable crossover

Bezoekers in dit topic

Hydro

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
4 feb 2010
Berichten
140
Waardering
3
Lengte
1m87
Massa
85kg
Jo! tijdens mijn chesttraining had ik het over de cable crossover met een maat van me.
Hij doet altijd de variant zoals de velen hier kennen.
voorover buigend en naar beneden flyen.

Die oefening vind ik voor 90% Identiek aan een normale dumbbell flye.
De strech in de borst is voor mij precies hetzelfde als bij de high pulley cable crossover en het is zogenaamd voor de onderkant.
Maar de onderkant pak je toch ook al bij de press oefening??? ( Pec Major in het algemeen )
we hadden het ook over het verschijnsel ''constante spanning'' door het gebruiken van een kabel, maar ik vind het zelf zo miniem dat ik het geen factor vind.

Ik zelf doe altijd de low pulley variant, omdat het een compleet andere beweging is die zorgt voor een goede prikkeling.
Daarnaast kan ik mijn rug rechthoude, en echt mn borst goed spannen, plus dat ik gemakkelijk mijn armen over elkaar heen kan kruisen voor completere rom van de oefening.

Jullie mening?
 
bent-over cableflyes, yep dat is de gewone flye beweging.
Maar met cable kan je leuk spelen met diverse hoeken van benadering en dat maakt het ook interessanter.

De continu spanning, Dat klopt, je het continu spanning in de tegenovergestelde richting. Het is maar wat je miniem vindt en geen factor, maar daar tegenover zeg je dat je juist extra spanning graag hebt en de armen daarvoor zelfs kruist.........vind ik wat tegenstrijdig.
Maar goed.
Armen gekruisd, probeer het eens met dumbbells ?! licht gewichtje pakken, max 10 kilo en doe eens flat bench flye met de armen helemaal kruizen, dan zal je zien, na het dode punt van het gewicht ga je door en valt het gewicht mee met de beweging.
Diezelfde 10 kilo met cable gaat niet meewerken, die blijft terugtrekken, dus die minieme extra continu spanning blijft altijd 10 kilo. Anyhow, het is dus geen verschijnsel, maar een feit dat je continu tegendruk hebt, die bij flatbench dumb flyes grotendeels wegvalt (van de pecs) zodra je in toppositie bent.
Dusss.
Maar armen goed kruizen is prima verder, geeft wel extra spanning extra druk en belasting op de hele borst en innerchest/binnenkant borst, dan krijgen die vezels ook nog wat te doen.


De onderkant van de pecs.
De onderkant wordt het beste belast met decline press, dat komt door de richting van de vezelbanen. Bij plat banken pak je het meeste het middelste gedeelte van de pec's.
Bij cable cross imiteer je de decline bench beweging en krijg je dus een dikkere en bredere onderkant borst dan wanneer je alleen plat drukt en flyes doet.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/emg-studies-spiergroepen-vs-oefeningen-72081/#post1340642

De cable flye (en cross) varianten kan je in alle hoeken en standen uitvoeren, van liggend tot staand, incline en decline zittend enz enz. hoge en lage cable varianten, noem maar op.
Alles om optimale spanning en belasting te krijgen op vezelbanen die iets extra's nodig hebben.

succes.
 
Laatst bewerkt:
Normaal is de high pully cross over idd voor de onderkant borst, maar dan moet je romp wel redelijk rechtop blijven zodat de beweging van de armen tov de romp naar beneden is.

Ga je met de romp vorover buigen dan verschuit het accent. Hoe meer je buigt des te meer de beweging op een "gewone" flye gaat lijken.

Low pully CO is doordat je een pgaande beweging maakt meer gericht op de bovenkant.

Dat vooroverbuigen is trouwens prima te ondervangen door een schuin bankje tussen de pullys te zetten en daar met je buik tegenaan te leunen. Je kan dan de rest van je romp rechtop houden met voldoende ruimte voor de beweging
 
bent-over cableflyes, yep dat is de gewone flye beweging.
Maar met cable kan je leuk spelen met diverse hoeken van benadering en dat maakt het ook interessanter.

De continu spanning, Dat klopt, je het continu spanning in de tegenovergestelde richting. Het is maar wat je miniem vindt en geen factor, maar daar tegenover zeg je dat je juist extra spanning graag hebt en de armen daarvoor zelfs kruist.........vind ik wat tegenstrijdig.
Maar goed.
Armen gekruisd, probeer het eens met dumbbells ?! licht gewichtje pakken, max 10 kilo en doe eens flat bench flye met de armen helemaal kruizen, dan zal je zien, na het dode punt van het gewicht ga je door en valt het gewicht mee met de beweging.
Diezelfde 10 kilo met cable gaat niet meewerken, die blijft terugtrekken, dus die minieme extra continu spanning blijft altijd 10 kilo. Anyhow, het is dus geen verschijnsel, maar een feit dat je continu tegendruk hebt, die bij flatbench dumb flyes grotendeels wegvalt (van de pecs) zodra je in toppositie bent.
Dusss.
Maar armen goed kruizen is prima verder, geeft wel extra spanning extra druk en belasting op de hele borst en innerchest/binnenkant borst, dan krijgen die vezels ook nog wat te doen.


De onderkant van de pecs.
De onderkant wordt het beste belast met decline press, dat komt door de richting van de vezelbanen. Bij plat banken pak je het meeste het middelste gedeelte van de pec's.
Bij cable cross imiteer je de decline bench beweging en krijg je dus een dikkere en bredere onderkant borst dan wanneer je alleen plat drukt en flyes doet.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/emg-studies-spiergroepen-vs-oefeningen-72081/#post1340642

De cable flye (en cross) varianten kan je in alle hoeken en standen uitvoeren, van liggend tot staand, incline en decline zittend enz enz. hoge en lage cable varianten, noem maar op.
Alles om optimale spanning en belasting te krijgen op vezelbanen die iets extra's nodig hebben.

succes.

Het feit van constante tegenovergestelde druk begrijp ik wel,
Wanneer ik bij de dumbbell flye de dumbbells 3 cm de beide kanten oplaat gaan voel ik al de druk ook meteen.
Is het dan werkelijk zoveel meer effectief wanneer je ook op de top spanning voelt?
mja ik voel hem zelf nooit anders dan de normale flye, ook niet in de onderkant.

Maar juist bij de low pulley voel ik dus echt mn hele borst omhoog getrokken worden en samentrekken, daar vind ik de spanning wel belangrijk en lekker voelen tegelijk, bij de high pulley heb ik dat niet.
Bij de high pulley voel ik hem hetzelfde als by de dumbbell flyen, daarom vind ik het daar niet belangrijk.
Waarschijnlijk is het gewoon een gevoelskwestie.

Maar net de reactie van 3xl gelezen, en zal eens proberen om wat rechter op te staan, misschien dat ik hem dan beter voel.
 
Even voor de duidelijkheid: cable flyes zijn het zelfde als cable crossovers toch?

Ik dacht dat ik in de Flex van deze maand een artikel zag staan over de oefening pakken met de armen op bovenkant borst hoogte het de bovenkant borst traint en de armen op onderkant borst hoogte het de onderkant borst traint.
 
Even voor de duidelijkheid: cable flyes zijn het zelfde als cable crossovers toch?

Ik dacht dat ik in de Flex van deze maand een artikel zag staan over de oefening pakken met de armen op bovenkant borst hoogte het de bovenkant borst traint en de armen op onderkant borst hoogte het de onderkant borst traint.

Nope, zijn niet hetzelfde.

Dat van de flex, zit wel wat in.

---------- Toegevoegd om 10:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:35 ----------

Het feit van constante tegenovergestelde druk begrijp ik wel,
Wanneer ik bij de "dumbbell">dumbbell flye de "dumbbells">dumbbells 3 cm de beide kanten oplaat gaan voel ik al de druk ook meteen.
Is het dan werkelijk zoveel meer effectief wanneer je ook op de top spanning voelt?
mja ik voel hem zelf nooit anders dan de normale flye, ook niet in de onderkant.

Maar juist bij de low pulley voel ik dus echt mn hele borst omhoog getrokken worden en samentrekken, daar vind ik de spanning wel belangrijk en lekker voelen tegelijk, bij de high pulley heb ik dat niet.
Bij de high pulley voel ik hem hetzelfde als by de "dumbbell">dumbbell flyen, daarom vind ik het daar niet belangrijk.
Waarschijnlijk is het gewoon een gevoelskwestie.

Maar net de reactie van 3xl gelezen, en zal eens proberen om wat rechter op te staan, misschien dat ik hem dan beter voel.

Je hoeft niet persee meer rechtop te staan, mag zelfs helemaal bent-over die cable flyes, als je de beweging verder maar goed uitvoert.
Je kan nog zo rechtop staan, als de stand van je armen en de beweging niet goed zijn houd het evengoed nog op.

Ik proef namelijk uit de post dat je de beweging niet goed doet.

De spanning op de top, ja nou en of die van belang is, tenminste dat vind ik dan. Hoe meer spanning in de hele ROM hoe beter effect het geeft op alle spiervezels.
De druk moet juist naar binnen toe opgebouwd worden. Probeer het maar een tijdje, dan zal je zien dat de borst beter ontwikkelt.
 
Wat is het verschil tussen de cable-corssover en cable flies dan?
 
Cable flye is een algemene benaming voor flyes die mbv een puly (cable) gedaan worden.

Cross over is een specifieke vorm van de cable flye waarbij de handen (onderarmen) voor de je lichaam gekruist worden.
 
Back
Naar boven