XXL Nutrition

lowbar squat pijn in bicep/elleboog

Bezoekers in dit topic

ecto123

Novice
Lid geworden
9 jul 2015
Berichten
26
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
92kg
Vetpercentage
13%
Na al een tijdje een goede squat stand te vinden merkte ik dat lowbar squat goed werkte. Alleen na een week of 3-4 ging mijn linker elleboog met uitstraling naar biceps zeer doen. Wat ook tegen ging werken in het training van het bovenlichaam.
Daarna ben ik weer terug gegaan naar high bar squats alleen nu maak ik weer geen vooruitgang op squats.

Mijn vraag: hoe voorkom ik die pijn zodat ik lowbar kan squatten.

De bar ligt net iets onder mijn traps. Op mijn schouders.
 
De duim over de baar ipv er rond wil wel eens helpen. De stang breder vastpakken kan ook en gewoon sterker worden op high bar is ook een optie natuurlijk.
 
Klinkt als het distale gedeelte van je biceps. Miss toch even fysio bezoekje.
 
Waarom wil je perse low bar squatten als je pijnvrij high bar kunt squatten?
 
Waarom wil je perse low bar squatten als je pijnvrij high bar kunt squatten?
Lowbar vind ik persoonlijk fijner squatten. En ik kan dieper. Als ik highbar squat maak ik slome/ geen vooruit gang. Kan ik net paralel zonder buttwink en soms buigen mijn knieen naar binnen als het te zwaar word.
 
Lowbar vind ik persoonlijk fijner squatten. En ik kan dieper. Als ik highbar squat maak ik slome/ geen vooruit gang. Kan ik net paralel zonder buttwink en soms buigen mijn knieen naar binnen als het te zwaar word.
Dat is wel bizar. Met een low bar squat moet je wat meer voorover leunen, en dus is het moeilijker om diep te gaan.
 
Ik heb zelf iets vergelijkbaars gehad. Bij mij kwam het door een foutieve grip, waardoor het gewicht teveel op mijn handen rustte en dat overbelastte mijn elleboog. Wat mij heeft geholpen is 3 a 4 weken geen oefeningen doen waarbij je die pijn voelt. Rust dus.

En natuurlijk de oorzaak van het probleem oplossen. Vind zelf dit filmpje wel handig:

 
Lowbar vind ik persoonlijk fijner squatten. En ik kan dieper. Als ik highbar squat maak ik slome/ geen vooruit gang. Kan ik net paralel zonder buttwink en soms buigen mijn knieen naar binnen als het te zwaar word.

Mocht je het leuk vinden om te weten: pronatie distorsie en het lower cross syndroom zijn beide die bij jou van toepassing zijn.
Door de lower cross syndroom is het inderdaad mogelijk dat de low bar squat voor jou makkelijker is, omdat die houding in jouw compensatie past.
Als je dit zou willen verbeteren, zal je een tijdje goed moeten rekken/strekken en de tegenoverliggende spier wat meer trainen.
Dit zal je lenigheid bevorderen waardoor je de squat soepeler kan uitvoeren.

Verder over je pijn: De pees van je bicep loopt over je ellebooggewricht naar je spaakbeen en de pees van de bicep eindigt over de schouder bij het schouderblad.
Ik weet natuurlijk niet wat voor pijn je precies voelt, maar het zou goed kunnen dat de pezen van de biceps wat geïrriteerd zijn geraakt.
Bezoekje fysio kan, maar zoals hierboven terecht werd genoemd: rust zal je goed doen.
 
Wat lichte incline curls voor het squaten helpt bij mij ook om de ellebogen en schouders op te warmen.
 
Bedankt nuttige informatie.
Misschien heb ik het er iets onduidelijk neer gezet maar de pijn is al een tijdje weg.
Ook misschien handig om bij te vermelden is dat ik in verhouding lange benen heb en een kort boven lichaam. En met squatten ben ik zwak onderin. Wat highbar betreft.
Hoe kan ik highbar squat fixen zodat ik sterker onder in wordt?
Bedankt.
 
Lowbar lijkt mij slechter voor je rug dan highbar................... en aan de hand van wat je post blijkt ook dat je postuur heel slecht is, daarmee neemt de kwaliteit van de oefeningen die je doet ook af. Mag ik je adviseren wat meer richting postuur te gaan kijken ipv zwaar trainen ?

Lower cross syndrome, upper cross syndrome... er zijn veel gratis informatie bronnen te vinden van chiropractors op het internet, of fysio kan al nuttiger zijn dan een forum :)

overigens kan pijn in de elleboog veroorzaakt worden vanuit de schouder, staat me iets van bij, kan het mis hebben uiteraard, maar besef wel dat pijn in een gewricht niet per se veroorzaakt wordt door spieren die daar rechtstreeks aan verbonden zijn, succes met je zoektocht naar het antwoord kerel. ik ben wel benieuwd naar de oplossing :)
 
Waarom "lijkt" lowbar je slechter?
 
Breder vastpakken liet mijn elleboogpijntjes binnen een week compleet verdwijnen.
 
Lowbar lijkt mij slechter voor je rug dan highbar................... en aan de hand van wat je post blijkt ook dat je postuur heel slecht is, daarmee neemt de kwaliteit van de oefeningen die je doet ook af. Mag ik je adviseren wat meer richting postuur te gaan kijken ipv zwaar trainen ?

Lower cross syndrome, upper cross syndrome... er zijn veel gratis informatie bronnen te vinden van chiropractors op het internet, of fysio kan al nuttiger zijn dan een forum :)

overigens kan pijn in de elleboog veroorzaakt worden vanuit de schouder, staat me iets van bij, kan het mis hebben uiteraard, maar besef wel dat pijn in een gewricht niet per se veroorzaakt wordt door spieren die daar rechtstreeks aan verbonden zijn, succes met je zoektocht naar het antwoord kerel. ik ben wel benieuwd naar de oplossing :)
bedankt voor je reactie,
mijn postuur qua lopen en staan is vrij goed. rug recht borst vooruit schouders naar achter. wat ik uit het artikel opmerk is dat je houding ook beroerd moet wezen. kan het mis hebben natuurlijk. mijn squat postuur is na lange termijn ook vrij goed rug recht zonder buttwink. en sinds kort bezig met boxsquats vanwege houding. het enige waar ik deze week achter kwam is dat ik vrij weinig bilspier activatie heb. zelf denk ik dat het eerder een verhoudings probleem is. lange benen kort bovenlichaam. maar dat is nog geen reden om slecht te squatten. alleen jammer dat ik al een half jaar rond de 85kg blijf hangen. terwijl dl in een half jaar van 130kg naar 160kg is gegaan. als ik het probleem gevonden heb zal ik het laten weten:P
 
Breder vastpakken liet mijn elleboogpijntjes binnen een week compleet verdwijnen.
ik pakte de stang inderdaad smal vast. misschien dat dit beter helpt. bedankt!
 
Breder vastpakken liet mijn elleboogpijntjes binnen een week compleet verdwijnen.
Werkte ook bij mij. Helaas heeft niet elke gym een wedstrijdrack.
 
Back
Naar boven