1. (werkt op alle apparaten, ook desktop, behalve iphone/ios)

    Ontzet Notitie

Lyle McDonald generic bulking routine vraagjes

Topic in 'Oefeningen' gestart door Glen1993, 7 apr 2019.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

  1. Glen1993

    Glen1993 Novice Topic Starter

    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Lengte:
    1m84
    Massa:
    69kg
    Hey mensen, ik ben zoals de titel zegt de Lyle McDonald GBR aan het volgen en had een paar vraagjes (meer algemene eigenlijk).

    1. Voor progressie te maken had ik verschillende schema’s gevonden en zelfs Lyle zegt blijkbaar dat je moet kiezen wat jij het beste vindt. Dus had ik gekozen voor triple progression: binnen een rep range voor x sets het maximum van de rep range halen met nog 1-2 reps in de tank. Vb. 2x6-8, dan haal je 2x8. Dan de volgende stap is een extra set toevoegen met hetzelfde gewicht. Als je dan 3x8 (comfortabel) haalt mag je pas gewicht toevoegen. Ik train momenteel 2 jaar (met ups en downs) dus lineaire progressie door enkel gewicht toe te voegen lukt niet meer. Is dit een goede methode? Moet je ook hierbij regelmatig deloaden?

    2. Ik doe meestal straight sets (met hetzelfde gewicht dus). Is het aan te raden te werken naar 1 top set en dan de resterende sets lichter te gaan maar wel binnen dezelfde rep range te blijven? In de FAQ’s van de GBR stond dit laatste als optie wanneer je het moeilijk hebt steeds dezelfde intensiteit aan te houden.

    3. Door een polsbreuk heb ik veel last van barbell oefeningen. Dumbbells gaan prima omdat ik deze in een schuine hoek kan vasthouden. Door deze polsproblemen en mezelf te pushen resulteerde dit ook in een schouderletsel waarvan ik nu na +/- 1 jaar revalidatie 90% van genezen ben. Bij het pressen kan ik mijn schouder niet ‘tucken’ aan de linkerzijde omdat ik anders mijn pols in een rare positie wring. Daardoor is de blessure er gekomen. Kan je evenveel progressie maken met dumbbells + andere oefeningen? Mijn gym heeft hammer strength machines (plate loaded). Deze liggen zeer goed in de hand (pols) en volgen eigenlijk de natuurlijke ROM van een spier. Vb de flat press gaat wijd bij het eccentrische gedeelte en brengt je handen automatisch meer naar binnen bij het pressen. Is dit een goede vervanging gezien de situatie? (Het free weight vs machine debat zeg maar)

    4. Tijdens rows, is het de bedoeling dat je je lats ‘stretcht’? Dus je schouders mee naar voren laat gaan. Of moet je je scapula steeds naar achteren houden? Ik merk dat door mijn schouderblessure het niet naar achteren houden van mijn scapula me wat meer last bezorgt. Maar bij elke video over hoe je rugoefeningen moet doen zie ik dat ze de schouders mee naar voren laten gaan om dan als startpunt terug het scapula naar achteren te trekken

    Alvast bedankt!
     
  2. kazamafury

    kazamafury Competitive Bodybuilder +10 jaar member

    Berichten:
    2.660
    Leuk Bevonden:
    332
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    101.909
    4: zorg voor en stretch! op deze manier zorg je voor een grotere range of motion van de trapezius/rhomboideus spieren wat denk ik leid tot meer massawinst.
     
  3. Broly

    Broly Novice

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Karma:
    0
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    83kg
    Vetpercentage:
    16%
    Ken het programma niet dus zal vraag 1 en 2 even buiten beschouwing laten, dus vraag 3 eerst: ik zou de plate loaded machines gebruiken om overload mee te gaan realiseren. Overload is altijd leidend en niet per se het materiaal waarmee dat gerealiseerd word. Aangezien je deze zo goed als pijnvrij kan doen als ik je verhaal zo lees. Dan adviseer ik je wel om je rear delts sterker te maken door bijv. Face pulls/shoulder pulls. Om de shoulder tuck beter uit te kunnen voeren. En met lichte gewichten en makkelijk te halen reps even de bb/db press oefeningen doen aan het einde van de training, met extra focus op techniek en lange excentrische fases.

    Laatste vraag: dit is puur afhankelijk van welke soort row je doet, bij chest supported rows zou dit een goede optie kunnen zijn en evt bij een seated row op een kabelstation ook nog wel, maar bij een bent over row bijv. Zou ik gaan voor schouderbladen in retractie houden. Als je puur voor spiergroei gaat zou ik de bent over row lekker skippen en kiezen voor een chest supported variant, of een single arm cable row
     

Deel Deze Pagina

  1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie